• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » نه ايران در دوره قاجار است نه روسيه در دوره تزار / سفير ايران در روسيه

    نه ايران در دوره قاجار است نه روسيه در دوره تزار / سفير ايران در روسيه

    به جرئت می‌توان گفت که کشور عزیزمان ایران و روسیه، عالی ترین دوران را در تاریخ روابط خود سپری می‌کنند. این اتفاق مهم، با شناخت دقیق اوضاع پیچیده و

    نه ايران در دوره قاجار است نه روسيه در دوره تزار / سفير ايران در روسيه

    سفير ايران در روسيه : نه ايران در دوره قاجار است نه روسيه در دوره تزار

    عبارات مهم : مبارزه با تروریسم – فدراسیون روسیه

    به جرئت می توان گفت که کشور عزیزمان ایران و روسیه، عالی ترین دوران را در تاریخ روابط خود سپری می کنند. این اتفاق مهم، با شناخت دقیق اوضاع پیچیده و خطرناک غرب آسیا و با ارزیابی درست قدرت و نفوذ فزاینده کشور عزیزمان ایران و نیز دوراندیشی استراتژیک مدیر جمهور «ولادیمیر پوتین» رخ داده است.

    دو کشور، نه تنها در دوران درخشان روابط تجاری و صنعتی و نظامی هستند؛ بلکه با همکاری یکدیگر در حال جنگ با تروریسم در عراق و سوریه اند. مهدی سنایی، سفیر کشور عزیزمان ایران در جمهوری فدراتیو روسیه، در گفت وگو با پایگاه انگلیسی زبان پرشیا دایجست از ابعاد روابط تهران- مسکو می گوید.

    نه ايران در دوره قاجار است نه روسيه در دوره تزار / سفير ايران در روسيه

    روابط کشور عزیزمان ایران و روسیه را در چه سطحی می بینید؟

    روابط جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران و روسیه اکنون در سطحی قرار گرفته که در روابط دو کشور بی سابقه هست. با شروع دوران ریاست جمهوری آقای روحانی روند همکاری های کشور عزیزمان ایران و روسیه وارد مرحله تازه ای شد. رؤسای جمهوری دو کشور در سه سال و نیم گذشته ٩ بار دیدار کردند و چند مرتبه گفت وگوهای تلفنی داشتند. درواقع هم اراده سیاسی رهبران دو کشور و هم نزدیکی رویکردهای دو کشور در قبال تحولات منطقه ای و جهانی باعث نزدیکی دو کشور شده است هست. دو کشور کشور عزیزمان ایران و روسیه، دو همسایه قدرتمند در منطقه هستند که چالش های زیادی در آن وجود دارد و همکاری دو کشور جهت ایجاد ثبات و صلح، باعث خواهد شد که نوعی هم افزایی بین آنها ایجاد شود. دو کشور منافع یکسان و تهدیدهای مشترکی دارند.

    ثبات در افغانستان و آسیای مرکزی و قفقاز از موضوعاتی هستند که هر دو کشور را به همکاری وا می دارد. نگاه ابزاری محور غربی- عربی به بحث تروریسم و تقسیم آن به تروریسم خوب و تروریسم بد، باعث ایجاد بحران در منطقه شده است است و کشور عزیزمان ایران و روسیه مبارزه با همه گروه های تروریستی را به عنوان هدف یکسان خود تعریف کرده اند. اکنون سوریه به یکی از نمادهای همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم تبدیل شده است هست. دولت آقای روحانی نوعی موازنه و تعادل را در روابط خارجی کشور ایجاد کرده است که در آن هیچ یک از دو رویکرد «نگاه به شرق» یا «نگاه به غرب» بر کلیت روابط سایه نینداخته و آمادگی توسعه روابط با کشورها و قدرت های مختلف، بر اساس منافع مشترک، ایجاد شده است هست. راجع به روابط با روسیه باید اضافه کرد که طرفین تلاش کرده اند از تأثیر منفی عامل سوم در روابط بکاهند.

    به جرئت می‌توان گفت که کشور عزیزمان ایران و روسیه، عالی ترین دوران را در تاریخ روابط خود سپری می‌کنند. این اتفاق مهم، با شناخت دقیق اوضاع پیچیده و

    منافع یکسان کشور عزیزمان ایران و روسیه در چه حوزه هایی تعریف می شود؟

    جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران و فدراسیون روسیه، در حوزه های متفاوت دارای منافع یکسان یا تهدیدات مشترکی هستند. مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در مناطق آسیای مرکزی، خاورمیانه و نیز افغانستان از مشترکات سیاست خارجی دو کشور هست. اساسا یکی از مسائل مناطقی مانند خاورمیانه این است که کشورهای غربی با تضعیف نهاد دولت در این کشورها، به گروه های تروریستی این وقت را داده اند که بتوانند فضایی جهت بروز و ظهور پیدا کنند. در واقع خلأ قدرت ناشی از تضعیف دولت ها منجر به شکل گیری فضایی جهت بازیگران غیردولتی شده است و این امر منطقه را دچار بی ثباتی کرده هست. رویکرد دو کشور کشور عزیزمان ایران و روسیه، در برابر این وضعیت، کمک به دولت های منطقه جهت کسب توان مورد نیاز جهت مقابله با تروریسم و ایجاد ثبات است.

    با توجه به سابقه روابط روسیه و کشور عزیزمان ایران در وقت قاجار و نیز حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا پیش از ریاست جمهوری آقای پوتین، خیلی از اصلاح طلبان کشور عزیزمان ایران عقیده دارند که نمی توان به روسیه اعتماد کرد؛ لیکن تجربه نشان می دهد که روسیه همواره به دنبال منافع خویش بوده و هر لحظه امکان دارد روی ایران، با آمریکا و اروپا معامله کند! آیا این اعتقاد را قبول دارید؟ اگر نه، چرا؟

    واقعیت این است که دنیا در حال تحول هست. نه ایران، کشور عزیزمان ایران دوره قاجار است و نه روسیه، روسیه دوره تزاری و شوروی. درست است که باید از تاریخ عبرت گرفت و درس هایی را که تاریخ به ما می آموزد، نباید به فراموشی سپرد؛ ولی درعین حال نباید از تاریخ و خاطرات ناخوشایند تاریخی، احکامی قطعی جهت تنظیم روابط با کشورها صادر کرد. بدون تردید هر کشوری به دنبال منافع ملی خود است و نمی توان کشوری را یافت که منافع خود را فدای کشور دیگر کند. هنر دیپلماسی در آن است که از ظرفیت های موجود در روابط با کشورها جهت حصول منافع دوجانبه استفاده كند.

    نه ايران در دوره قاجار است نه روسيه در دوره تزار / سفير ايران در روسيه

    اگر ظرفیت هایی در روابط کشور عزیزمان ایران و روسیه وجود دارد که می تواند در جهت منافع طرفین از آن بهره برد، آیا باید بر اساس حکم قطعی ناشی از مسائل تاریخی، از آن صرف نظر کرد؟ راه صحیح این است که کشورها با دید باز و با حسابگری و هوشیاری، منافع خود را در تعامل با سایر کشورها جست وجو كنند. در روابط با هر کشوری، باید ارزیابی درست و به روزی از اوضاع آن کشور داشت. هنگامی می توان دوستی را جایگزین بدبینی کرد و همکاری را جایگزین خاطرات ناخوشایند تاریخی کرد، نباید اجازه داد دو کشور همسایه که منافع یکسان و تهدیدات مشترکی دارند، دلواپس نزدیکی به یکدیگر باشند.

    حسن روحانی در سفر اخیر به مسکو در آوریل ٢٠١٧ روابط فی مابین را استراتژیک خواند. این استراتژیک بودن به چه معناست؟

    به جرئت می‌توان گفت که کشور عزیزمان ایران و روسیه، عالی ترین دوران را در تاریخ روابط خود سپری می‌کنند. این اتفاق مهم، با شناخت دقیق اوضاع پیچیده و

    دکتر روحانی و مجموعه دولت، روابط کشور عزیزمان ایران و روسیه را مهم می دانند و بر تقویت همکاری های دو کشور در ابعاد گوناگون اقتصادی، علمی و فرهنگی تأکید دارند. آمار رفت وآمدهای سطح بالا بین دو کشور در سه سال گذشته جالب توجه هست. دیدارهای متعدد و متقابل و همچنین سفر آقای پوتین به پایتخت کشور عزیزمان ایران و دیدار ایشان با مقام معظم رهبری و مدیر جمهوری و سفرهای دکتر روحانی به روسیه حاکی از اراده رهبران دو کشور بر ارتقای روابط کشور عزیزمان ایران و روسیه بوده هست. سفر اخیر مدیر جمهور کشورمان به روسیه نیز نشان از اراده طرفین جهت پویایی و گسترش روابط دارد. آخرین دیدار سران دو کشور در هفتم و هشتم فروردین ١٣٩٦ در مسکو انجام شد.

    روابط کشور عزیزمان ایران و روسیه را در بعضی ابعاد می توان «مشارکت استراتژیک» دانست ولی نهایتا آنچه مهم هست، ایجاد روابطی است که بر بنیان هایی مستحکم بنا شوند و بازیگران ثالث نتوانند بر آن تأثیر بگذارند. سفر آقای روحانی درواقع جمع بندی تلاش های سه سال و نیم دو کشور در عرصه های منطقه ای و دوجانبه بود. اتفاقات مثبت متعددی در عرصه های متفاوت در روابط دو کشور رخ داده و جمع بندی و ارزیابی دو مدیر جمهور از روند توسعه روابط دوجانبه، مثبت بود.

    نه ايران در دوره قاجار است نه روسيه در دوره تزار / سفير ايران در روسيه

    آیا فکر می کنید پوتین، تا آخر و به هر قیمتی از بشار اسد حمایت خواهد کرد؟

    دادن پاسخ قطعی به این سؤال نیازمند پیشگویی است و در روابط بین الملل نمی توان پیشگویی کرد. البته می شود گمانه زنی کرد و درمجموع به نظر می رسد روسیه در استمرار موضع خود راجع به سوریه جدی است و این ثبات قدم را می توان در مواضع این کشور درخصوص سوریه مشاهده کرد.

    اگر آمريكا و هم پیمانانش به سوریه حمله زمینی کنند، احتمال می دهید تصویر العمل روسیه چه باشد؟

    واکنش احتمالی روسیه به چنین حمله ای را باید از تصمیم گیران روسیه سؤال کرد ولی شواهد نشان می دهد که وقوع چنین وضعیتی غیرمحتمل هست. درحالی که روسیه در حال نبرد با تروریست های خارجی در سوریه هست، طبیعتا شروع جنگ تمام عیار آمريكا و هم پیمانانش با سوریه، اوضاع خطرناکی ایجاد خواهد کرد. طبیعتا حمله زمینی به سوریه از سوي آمريكا و هم پیمانانش علی رغم موازین حقوق بین الملل خواهد بود و چنین اقدامی، تجاوز به یک کشور مستقل محسوب خواهد شد که پیامدهای خاص خود را خواهد داشت.

    جای خالی روابط غرب با کشور عزیزمان ایران تا چه اندازه با روابط روسیه با کشور عزیزمان ایران پر شده است است؟

    ما به روابط کشور عزیزمان ایران و روسیه چنین نگاهی نداریم و آن را جایگزین یا پرکننده جای خالی روابط با غرب نمی دانیم. قرار نیست روابط با یک کشور همسایه را جایگزینی جهت روابط با دیگران بدانیم. روابط کشور عزیزمان ایران و روسیه بر اساس منافع دو ملت در حال شکل گیری است و این روابط، متناسب با میزان همخوانی رویکردهای دوجانبه، منطقه ای و جهانی دو کشور، گسترش خواهد یافت. این تصور که کشور عزیزمان ایران و روسیه از کارت یکدیگر در تعامل با غرب سود ببرند، مربوط به دوره جنگ سرد است و تاریخ مصرف چنین رویکردی گذشته است.

    ایران و روسیه در همسایگی هم هستند. داشتن روابط نزدیک و دوستانه با همسایگان ضرورت عقلی است و نباید آن را به روابط با کشورهای غربی پیوند زد. ما در دوره نظام دوقطبی نیستیم که نزدیکی به یک قطب، به معنای دوری از قطب دیگر باشد. اکنون در حال ورود به فضای پساجهانی شدن هستیم که در آن، کشورها بیش ازپیش به همکاری های منطقه ای روی آورده و موج جدیدی از همکاری های منطقه ای در راه هست. در این فضا، عقلانیت حکم می کند که به تقویت و استحکام روابط با همسایگان بپردازیم. روند روبه جلو در روابط کشور عزیزمان ایران با کشورهای اروپایی و تنش زدایی در روابط با کشورهای غربی و منطقه ای، نه تنها مانع رشد روابط کشور عزیزمان ایران با روسیه نخواهد شد بلکه می تواند به این روابط کمک کند.

    آیا فکر می کنید روسیه از تیرگی روابط کشور عزیزمان ایران و غرب خشنود است؟

    اکنون دو کشور به این نتیجه رسیده اند باید روابطی را بنیان نهند که کمترین تأثیرپذیری را از جانب عوامل ثالث داشته باشد. به این معنا که اصلاح روابط کشور عزیزمان ایران با غرب یا اصلاح روابط روسیه با غرب، نباید بر روابط دو کشور تأثیر منفی داشته باشد. این تصور که روابط نزدیک دو کشور ضرورتا به معنای تیرگی روابط با غرب است یا اینکه اصلاح روابط هر یک از این دو کشور با غرب، تأثیر قطعی بر روابط دوجانبه خواهد داشت، اساسا مربوط به فضای ذهنی دوقطبی است و با واقعیات موجود در دنیا امروز سازگاری ندارد. البته در روسیه نگاه های متفاوتی در این زمینه وجود دارد. شاید بعضی در روسیه از این عنوان خشنود باشند ولی این نگاه، نگاه غالب نیست.

    آیا روسیه همچنان دارد از پایگاه های کشور عزیزمان ایران جهت حمله به تروریست های سوریه استفاده می کند؟

    ایران و فدراسیون روسیه در حال همکاری با یکدیگر در جنگ علیه تروریسم هستند. در چارچوب این همکاری، طرفین از ظرفیت های یکدیگر جهت پیشبرد اهداف یکسان استفاده می کنند و این موضوع، امری مرسوم در چنین همکاری هایی هست. همکاری های پایتخت کشور عزیزمان ایران – مسکو جهت مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات را داشته و خواهیم داشت.

    آیا کشور عزیزمان ایران و روسيه، حملات هوایی یکسان هم علیه تروریست ها انجام می دهند؟

    دو کشور کشور عزیزمان ایران و روسیه به علت داشتن نگاه نزدیک به تحولات در سوریه، با یکدیگر وارد همکاری شده است و ضمن دفاع از دولت قانونی سوریه، به مقابله با تروریست ها اقدام کرده اند تا همه منطقه را از خطر گسترش تروریسم محافظت كنند. این همکاری بر اساس الگویی از همکاری اجرا شده است که در آن نوعی تقسیم کار بین دو کشور صورت گرفته هست. درواقع هر کشور وارد حوزه ای شده است که در آن دارای مزیت و کارایی بهتر است.

    به چه دلیل روسیه به اندازه سوریه، در عراق فعالیت نظامی علیه داعش ندارد؟

    به هرحال این امر به تصمیم دولت روسیه بستگی دارد. درعین حال ایران، روسیه و عراق نیز همکاری هایی جهت مبارزه هماهنگ با داعش داشته و دارند. مرکز هماهنگی ضدتروریستی بغداد که با همکاری ایران، روسیه، عراق و سوریه فعالیت دارد، در این چارچوب فعال است.

    روابط کشور عزیزمان ایران و روسیه چه تأثیری در ثبات و آرامش در منطقه خاورمیانه دارد؟

    روابط نزدیک کشور عزیزمان ایران و روسیه، ثبات و امنیت را جهت خاورمیانه به ارمغان می آورد. کشور عزیزمان ایران و روسیه دو کشور قدرتمند در منطقه هستند که مبارزه اي جدی و واقعی با تروریسم را در دستور کار خود قرار داده اند و قصد دارند تا ریشه کنی این معضل، همکاری های خود را ادامه دهند. تروریسم تهدیدی جهت همه کشورهای منطقه خاورمیانه و کشورهای پساشوروی هست. نباید اجازه داد که تروریست ها در دوره پساداعش از سوریه به مناطقی مانند آسیای مرکزی، قفقاز و افغانستان انتقال شوند. در همین راستا، تقویت دولت های مرکزی در این کشورها اهمیت پیدا می کند تا خود بتوانند مانع از رشد جریان های تروریستی شوند. این رویکرد باعث ایجاد ثبات در این کشورها و در کل منطقه خواهد شد.

    آیا کشور عزیزمان ایران توانسته است با توجه به تحریم اروپا، حضور شایسته ای در بازار روسیه داشته باشد؟

    اساسا حضور در بازار یک کشور دیگر، امری نیست که یک شبه صورت بگیرد. این امر نیازمند ایجاد سازوکارهایی است که ازجمله آنها می توان به ایجاد زیرساخت های حمل ونقل، شناسایی نیازهای بازار هدف، ایجاد ظرفیت های مورد نیاز جهت صادرات و برقراری ارتباط بین صادرکنندگان و واردکنندگان، اشاره کرد. اینکه آیا هم وقت با تحریم اروپا، ظرفیت صادراتی مورد نیاز در کشور عزیزمان ایران جهت دراختیارگرفتن بازارهای روسیه وجود داشته است یا نه، سؤالی است که پاسخ به آن موضوعی تخصصی هست. آیا صرف وجود مازاد مصرف هر سال در بعضی اقلام، آن هم نه به صورت پایدار و مداوم، به معنای توان صادراتی است؟ به هرحال ایجاد زیرساخت های مالی و حمل ونقلی و بسته بندی و نگهداری مناسب جهت عرضه محصول باکیفیت، لازمه صادرات مستمر و دراختیارگرفتن بازارهای هدف است.

    به چه دلیل کشور عزیزمان ایران هنوز نتوانسته است در شرکت همکاری های شانگهای عضو شود؟ آیا این امر، با کمک جدی روسیه محقق نمی شود؟

    روسیه از عضویت کشور عزیزمان ایران در شرکت همکاری شانگهای حمایت می کند ولی ورود هر عضو جدیدی به یک شرکت بین المللی، مکانیسم و مقررات خاص خود را دارد. بدون تردید عضویت جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در شرکت های منطقه ای ازجمله شرکت همکاری شانگهای باعث تقویت این گونه شرکت ها و زیاد کردن همکاری منطقه ای می شود.

    اخبار سیاست خارجی – عصر کشور عزیزمان ایران

    واژه های کلیدی: مبارزه با تروریسم | فدراسیون روسیه | ریاست جمهوری | دکتر روحانی | حسن روحانی | تروریسم | سوریه | روسیه | ایران | کشورها | همکاری

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود منابع مرجع ایمنی و امنیت
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی معدنی
  • کتاب های ارتدکسی اورجینال
  • دانلود منابع مرجع ریه و تنفس
  • کتاب های زبان روسی اورجینال
  • خرید کتاب های بیماری های عفونی از آمازون
  • خرید کتاب های فشن از آمازون
  • دانلود منابع مرجع هنر ارتباطات
  • دانلود فایل های زبان اصلی آزمون های آلمان
  • خرید کتاب های زبان اصلی کتب عاشقانه
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>