• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » شوراهای اندیشه‌ورزی، گامی جهت عمق بخشی به فرآیند تصمیم‌سازی هستند

    شوراهای اندیشه‌ورزی، گامی جهت عمق بخشی به فرآیند تصمیم‌سازی هستند

    شورای اندیشه‌ورزی جهت «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» به دستور ریاست شرکت صدا و سیما تشکیل شده است است.

    شوراهای اندیشه‌ورزی، گامی جهت عمق بخشی به فرآیند تصمیم‌سازی هستند

    به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان به نقل از روابط عمومی سیما؛ چندی پیش معاون سیمای رسانه ملی اعضای حقیقی شورای اندیشه‌ورزی شبکه‌های سیما را منصوب کرد. شوراهایی که بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب بر تشکیل هیأت‌های اندیشه ورزی و ماموریت رسانه ملی جهت «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» به دستور ریاست شرکت تشکیل شده است است.

    خیامی مدیر مرکز طرح و برنامه و ارزیابی معاونت سیما در زمینه تشکیل این شوراها گفت: در سابقه چند دهه فعالیت سیمای رسانه ملی بعد از انقلاب، تشکیل شوراهایی با عناوین اتاق فکر، شوراهای راهبردی، شورای راهبری و… وجود دارد. اهداف، ساز و کار، گزینش اعضا، نظام مدیریت و میزان توفیق چنین شوراهایی در دوره‌های متفاوت فعالیت شرکت متفاوت بوده هست. در دور تازه ریاست سازمان، بنا بر دستور مدیر رسانه ملی و معاون سیما، تشکیل شوراهای اندیشه‌ورزی به مرکز طرح و برنامه و ارزیابی سیما واگذار شد.

    خیامی راجع به روند تشکیل این شوراها بیان کرد: در گام اول مطالعه وسیعی در زمینه آسیب‌های این نوع شوراها خصوصا در داخل شرکت به انجام رسید و آسیب‌شناسی وسیعی در این زمینه شد که مهم‌ترین آسیب‌ها در ۱۲ محور دسته‌بندی شدند. یکی از این آسیب‌ها، نبود آیین‌نامه و یا چارچوب اجرایی نظری بود که در گام دوم تشکیل شوراهای اندیشه‌ورزی مورد توجه قرار داده شد و منجر به تدوین آیین‌نامه این شورا‌ها شد. در این آیین‌نامه که با همکاری و خرد جمعی مدیران شبکه‌های سیما و با محوریت مرکز طرح و برنامه و ارزیابی سیما تدوین شد، تلاش کردیم این آسیب‌ها به حداقل برسد.

    شوراهای اندیشه‌ورزی، گامی جهت عمق بخشی به فرآیند تصمیم‌سازی هستند

    در گام سوم آیین‌نامه و سازوکار پیشنهادی این شوراها به استحضار ریاست شرکت رسید و بعد از اعمال اصلاحات و ملاحظات تکمیلی مدیر شرکت نهایی شد.

    رئیس مرکز طرح و برنامه و ارزیابی معاونت سیما گام بعدی تشکیل شوراها را مرحله گزینش اعضای شورا اعلام کرد و افزود: این مرحله کمی زمان‌بر بود به چه دلیل که در تشکیل شوراهای پیشین اهداف سیاسی یا تبلیغاتی یا توسعه ارتباطات یا جذب مشارکت‌ها و… از اهداف مهم بودند ولی در شوراهای اندیشه‌ورزی ضمن اینکه این اهداف باید اهداف فرعی نظیر گسترش ارتباطات و … را تأمین کند باید هم با نظر مساعد مدیر شبکه باشد هم هدف مهم زیر سایه اهداف سیاسی، تبلیغاتی جذب همکاری و … قرار نگیرد. همچنین ترکیب اعضا نیز باید هم شامل دانش، تجربه، نگاه‌های آرمانی و نگاه های واقع‌بینانه باشد و هم از وجود دست اندرکاران با سابقه، استادان و نخبگان درون و برون سازمانی بهره ببرد. در تعیین اعضای این شوراها همچنین تلاش شده است از نسل‌های متفاوت سنی در این جلسات حاضر شوند.

    دکتر خیامی اضافه می‌کند: ما در تشکیل این شوراها نیم نگاهی نیز به روش‌های گروهی و یا خرد جمعی در تحقیق، مانند روش «گروه‌های متمرکز» داشته‌ایم و کوشیدیم انتظارات ریاست سازمان، معاون سیما و مدیران شبکه‌ها در تعیین اعضا را برآورده کنیم.

    گام آخر نیز بنا به گفته دکتر خیامی صدور و ابلاغ احکام اعضای حقیقی شوراهای اندیشه‌ورزی بوده و نخستین شبکه‌ای که اعضای شورای اندیشه‌‌ورزی آن اعلام شده است شبکه نسیم است.

    شورای اندیشه‌ورزی جهت «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» به دستور ریاست شرکت صدا و سیما تشکیل شده است است.

    رئیس مرکز طرح و برنامه و ارزیابی معاونت سیما در خصوص ترکیب اعضای این شوراها اعلام کرد: هر شورا سه عضو حقوقی نیز دارد که شامل مدیر مرکز طرح و برنامه و ارزیابی، مدیر شبکه و مدیر طرح و برنامه هر شبکه می‌شود. مدیر شبکه به عنوان مدیر شورای اندیشه‌ورزی آن و مدیر طرح و برنامه، دبیر این شورا است.

    وی افزود: مسئولیت مدیر شورا قابل تفویض نیست و فقط مدیر مرکز طرح و برنامه می‌تواند نماینده‌ای به جای خود به این شورا بفرستد. ضمن اینکه مدیر شبکه می‌تواند فرد دیگری را جایگزین مدیر طرح و برنامه شبکه در شورا کند. بنا بر آیین‌نامه این شورا هر دو هفته یک بار در شبکه تشکیل می‌شود و اعضای این شوراها به مدت یک سال منصوب شده‌اند.

    خیامی راجع به منابع پژوهشی شوراهای اندیشه‌ورزی بیان کرد: مرکز طرح و برنامه و ارزیابی معاونت سیما مسئولیت پشتیبانی محتوایی و اسنادی این شوراها را برعهده دارد و همه گزارش‌های نظارتی، پژوهشی، نظرسنجی، گزارش بازتاب‌ و بازخورد برنامه‌ها بخش‌های متفاوت شرکت را دسته‌بندی و به اعضای شورای هر شبکه ارسال می‌کند تا بر اساس آن بتوانند پیشنهادها و راهبردهایشان را ارائه دهند.

    وی اظهار کرد: وظیفه این شوراها تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری نیست و به این علت نام شوراهای اندیشه‌ورزی جهت آن گزینش شده است است که به منظور کمک به تصمیم‌سازی شبکه‌ها و توسعه ابعاد ذهنی برنامه‌سازان هر شبکه ایجاد شده‌اند.

    خیامی با بیان اینکه در این مرحله شوراهای اندیشه‌ورزی نقشی در عنوان سریال‌ها و برنامه‌های نمایشی که در مراکز سیما فیلم، صبا و … تولید می‌شوند ندارند، تأکید کرد: این شوراها مختص ۱۴ شبکه سیما است و کانال‌های زیر مجموعه بعضی شبکه‌ها نیز تابع شوراهای شبکه مربوطه خود هستند. این شورا اوضاع هر شبکه را تحلیل می‌کند، بازخوردها و بازتاب برنامه‌ها را در رسانه‌های متفاوت بررسی می‌کند، بر اساس این تحلیل‌ها راهکارها و پیشنهادهایش را به مدیر شبکه ارائه می‌کند. ضمن اینکه راه‌های اجرایی شدن گفتمان یا سیاست‌های کلی که ریاست شرکت و معاونت سیما جهت شبکه ها تعیین می‌کنند را پیشنهاد می‌دهد.

    وی افزود: شوراهای اندیشه‌ورزی به طور کلی جهت تصمیم‌سازی و عمق بخشی به برنامه‌ها کمک‌های فکری ارائه می‌دهد و این مدیران شبکه ها هستند که تصمیم می‌گیرند چگونه و به چه میزان از این ظرفیت استفاده کنند.

    شوراهای اندیشه‌ورزی، گامی جهت عمق بخشی به فرآیند تصمیم‌سازی هستند

    خیامی اعلام ادامه داد: مرکز طرح و برنامه سیما دریافت‌کننده انواع گزارش‌های نظارتی، پژوهشی، نظرسنجی از درون و بیرون از شرکت هست. این گزارش‌ها گردآوری و تحلیل می‌شوند. به ازای هر یک از شوراهای اندیشه‌ورزی شبکه‌ها، یکی از کارشناسان مرکز طرح و برنامه به عنوان رابط، مسئول ارائه این گزارش‌ها به تفکیک شبکه می‌شود.

    رئیس مرکز طرح و برنامه و نظارت معاونت سیما راجع به ماموریت این شوراها جهت پیشنهاد محورهای برنامه‌سازی در مناسبت‌های ملی و مذهبی گفت: در هر مناسبت ملی یا مذهبی معاونت سیما مجموعه سیاست‌هایی را اعلام می‌کند و یکی از وظایف شوراهای اندیشه‌ورزی این است که روش‌های تحقق این سیاست‌ها را بنا بر ماموریت‌ها و اقتضائات هر شبکه بیابند. این از جمله وظایف ۱۲ گانه ای است که به همه اعضای شوراها به پیوست حکم انتصابشان ارسال شده است است.

    دکتر خیامی در آخر تاکید کرد: آیین‌نامه شوراهای اندیشه‌ورزی شبکه‌های سیما الگوی مناسبی جهت سایر معاونت‌ها و بخش‌های شرکت است که ضمن آنکه از اعتبار مطالعاتی خوبی برخوردار است اجرایی شده است و ریاست سازمان، معاون سیما و مدیران شبکه‌ها آن را تایید کرده‌اند.

    پیش از این اعضای شوراهای اندیشه‌ورزی شبکه‌های یک، دو، چهار، آموزش، قرآن و معارف سیما، مستند، نسیم، نمایش و تماشا و سلامت تشکیل شده است بودند.

    شورای اندیشه‌ورزی جهت «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» به دستور ریاست شرکت صدا و سیما تشکیل شده است است.

    اعضای این شورا در دیگر شبکه‌ها نیز اعلام شدند که شبکه سه و کانال ورزش با علیرضا نادعلی، دکتر شهاب اسفندیاری، دکتر علیرضا پویا، دکتر امیرحسین بانکی پور و دکتر جعفر عبدالملکی و شبکه پنج با دکتر حمیدرضا مقدم فر، دکتر حجت‌الله عبدالملکی، دکتر مهرداد بذرپاش، حسن اسلامی مهر و محمدباقر تورنگ به استقبال این شورا می‌روند.

    سیدمحمدرضا دربندی، دکتر فواد ایزدی، عباس ظهوری، مهدی حسنی اعضای شورای اندیشه‌ورزی شبکه جام جم و نادر طالب‌زاده، دکتر مجید شاه حسینی، دکتر حمیدرضا آیت الهی، دکتر حسن خجسته و محسن ناجی اعضای این شورا در شبکه افق هستند.

    شورای اندیشه‌ورزی شبکه‌های امید از اسدالله اعلایی، خلیل سپهر سبحانی، دکتر فریدالدین حداد عادل و امیر خوراکیان و کودک از حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد زارعان، دکتر حسین ساعی، دکتر زینب برخورداری و دکتر محمد میرکیانی تشکیل شده است است.

    شوراهای اندیشه‌ورزی، گامی جهت عمق بخشی به فرآیند تصمیم‌سازی هستند

    انتهای خبر/

    اهداف و برنامه‌های شوراهای اندیشه‌ورزی شبکه‌های سیما

    واژه های کلیدی: رسانه ملی | برنامه | سازمان | برنامه | سازمان صدا و سیما | برنامه سازی تلویزیونی | سریال تلویزیونی | رئیس رسانه ملی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال محیط بانی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علوم اجتماعی
  • خرید کتاب زبان اصلی جراحی قلب عروق
  • هاردکپی کتاب های موسیقی
  • هاردکپی کتاب های طب اورژانس
  • دانلود منابع مرجع تقارن و گروه
  • منابع اورجینال پیراپزشکی
  • خرید کتاب های زبان اصلی عمران
  • خرید کتاب های تجهیزات نظامی از آمازون
  • خرید کتاب های انسان شناسی از آمازون
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>