خانه » خبری و خواندنی » نمایش «چند درجه سوتفاهم در مقیاس اتللو» ترکیبی از عنصرهای دیداری و شنیداری بر صحنه است
 

 

نمایش «چند درجه سوتفاهم در مقیاس اتللو» ترکیبی از عنصرهای دیداری و شنیداری بر صحنه است

ایوب آقاخانی گفت: نمایش «چند درجه سوتفاهم در مقیاس اتللو» از ظرافت بالایی در ارائه لحظه‌ها برخوردار است.

نمایش «چند درجه سوتفاهم در مقیاس اتللو» ترکیبی از عنصرهای دیداری و شنیداری بر صحنه است

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ ایوب آقاخانی نویسنده، کارگردان و بازیگر فعال تئاتر کشور درباره نمایش «چند درجه سوءتفاهم در مقیاس اتللو» گفت: «این نمایش از تمرکز و ظرافت بالایی در ارائه لحظه‌ها برخوردار است و به خوبی فضا را انتقال می‌کند».

ایوب آقاخانی با بیان این مطلب راجع به فضاسازی این تئاتر ادامه داد: «به نظرم نمایش «چند درجه سوتفاهم در مقیاس اتللو» تا حد ممکن در مسیر خلق و مدیریت لحظه‌ها اجرا شده است است و این مسئله کاملا در بخش‌های متفاوت نمایش مشهود بود. در این نمایش هم در نوع نگاه به متن که با قرائت متفاوت نمایشنامه اتللو همراه است و هم در نوع نگاه باطراوت کارگردان و نیز در بازی متمرکز بازیگران، از تمام توان بیانی و میمیک صورت جهت زادن لحظه‌های خاص استفاده شده است است.

آقاخانی راجع به فرم اجرا و انتخاب میزانسن به گونه‌ای که بازیگر نشسته و به ظاهر در صحنه بی‌حرکت هست، گفت: «شاید عده‌ای به اشتباه فکر کنند اثری که تحرک ندارد یعنی فاقد میزانسن هست، ولی من این نگاه کوته‌بینانه را نمی‌پذیرم. یادمان باشد که میزانسن لزوما حرکت بازیگر روی صحنه نیست بلکه تجمیع و ترکیب تمام عنصرهای شنیداری و دیداری موثر در دریافت اثر به وسیله مخاطب هست. این عنصرهای دیداری می‌تواند عامدانه در سکون و بی‌حرکتی بازیگر خود را نشان دهد».

نمایش «چند درجه سوتفاهم در مقیاس اتللو» ترکیبی از عنصرهای دیداری و شنیداری بر صحنه است

وی ادامه داد: «مسئله مهم این است که این گزینش هرگز حذف میزانسن نیست بلکه تعریف آن در شمایل ساکن‌تر است و من فکر می‌کنم کارگردان با تمام قوا تلاش کرده بود عالی ترین میزانسن‌ها را جهت این اجرا گزینش کند و اگر من هم به جای حبیب‌الله دانش بودم همین فرم را با ریزپردازی‌های متفاوتی که به هر حال از تفاوت سلیقه می‌آید اختیار می‌کردم. به عنوان نمونه اینکه شاید کمی به شلختگی نمایش اضافه می‌کردم چون اکنون خیلی منظم و سنجیده اجرا می‌شود و همه چیز را به اندازه خرج می‌کند. یا به عنوان مثال در نگاه من میزان سکوت کمی متفاوت می‌شد و بعضی خطوط با سرعت عمل یا کندی زیاد برگزار می‌شد. ولی فکر نمی‌کنم روش چندان متفاوتی از اجرای فعلی گزینش می‌کردم».

این نویسنده همچنین راجع به متن این نمایشنامه و کارکردهای اجتماعی آن توضیح داد: «این متن یک مونولوگ دوست داشتنی با تمام پیچیدگی‌هایی است که روایت متفاوتی از اتللو را به نمایش می‌گذارد و این پیچیدگی‌ها جهت استقلال نمایشنامه از کار شکسپیر موفق عمل می‌کند».

آقاخانی گفت: «من نمی‌خواهم به حریم ذهن نویسنده وارد شوم، ولی یک مورد برایم روشن است و آن این است که کارکردهای اجتماعی نمایشنامه محدود است و آن قدر که نگاه سوبژکتیو دارد و دنیا ذهنی نویسنده را بازتاب می‌دهد، دغدغه تجسم بخشیدن به ضرورت‌های اجتماعی یا مسائل خاص جامعه را ندارد. ما بسیار مسائل پیچیده و گاهی بی‌معناتر از این در جامعه داریم ولی تجسم اینها لزوما ما را به رهیافت‌های جامعه شناسانه هدایت نمی‌کند. ولی شخصی‌سازی دنیا یک نگاره آرتیستیک، هنرمندانه، کاملا انتزاعی و موجه است که اتفاقا صورت های معروف صاحب سبک و سلیقه به سمت آن می‌روند و من امروز با این ویژگی‌ها روبه رو شدم».

این استاد دانشگاه افزود: «من دوست دارم این نمایش را به عنوان یک اتللوی معاصر در مقیاس ذهن محسن رهنما موفق ببینم و به او به عنوان یک همکار وقت بدهم که به علاقه بازی در فضایی به نقد و جزئی‌پردازی ذهن خود بپردازد. اعتقاد دارم تنها چیزی که جامعه می‌تواند به یک نویسنده ببخشد آزادی عمل جهت پرداختن به فضاهای دلخواهش است و این در حداقل شرایط در جامعه ما بخشیده می‌شود».

ایوب آقاخانی گفت: نمایش «چند درجه سوتفاهم در مقیاس اتللو» از ظرافت بالایی در ارائه لحظه‌ها برخوردار است.

وی افزود: ما زیاد کارهایی را می‌کنیم که از ما مطالبه می‌شود. ولی این نمایشنامه از جمله آثاری است که محسن رهنما جهت گرفتن آینه‌ای برابر شیارهای ذهن خود از خود مطالبه کرده و نباید این لذت را از او گرفت؛ چون یک کار مستقل خوش پرداخت هست. تاکید می‌کنم من اصلا به این قائل نیستم که نویسنده ضرورتا باید اثری اجتماعی تولید کند، چون در این صورت نویسنده را از تنها لذت ایثارگرانه‌اش یعنی نوشتن محروم کرده‌ایم و از او پیغمبری با وظایف روشن ساخته‌ایم. او این متن را جهت پژواک درونی و ماتریس و دنیای ذهنی خود نوشته است که انصافا ستودنی و دوست داشتنی هم از پسش برآمده است».

آقاخانی به بازی محمدرضا ترابی اشاره کرد و گفت: «دوباره تاکید می‌کنم که بازیگر با تمام قوای جسمانی( فیزیک، بدن و …) و تمرکزش عمل کرد. تمرکزی که نقش بسیار کلیدی در ساختن فضای درست داشت».

لازم به ذکر هست؛ نمایش چند درجه سوءتفاهم در مقیاس اتللو تا ۳۱ شهریور هر روز به غیر از شنبه‌ها ساعت ۲۰ در سالن مکتب پایتخت کشور عزیزمان ایران روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: نمایشنامه | نویسنده | کارگردان | بازیگران | بازیگر | نمایش | تئاتر | تئاتر

برای حمایت از ما لطفا کلیک کنید

دانلود

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
?>