• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » حقایقی تازه از کیفیت موتورسیکلت‌های انژکتوری

    حقایقی تازه از کیفیت موتورسیکلت‌های انژکتوری

    در کشور ما ضمن صرف هزینه‌های بالا، به علت نبود سیستم نظارتی در بخش داوم و پیمایش، ورود این سیستم به کشور میسر شده است هست. واقعیت این

    حقایقی تازه از کیفیت موتورسیکلت‌های انژکتوری

    در کشور ما ضمن صرف هزینه های بالا، به علت نبود سیستم نظارتی در بخش داوم و پیمایش، ورود این سیستم به کشور میسر شده است هست. واقعیت این است که چینی ها تا به حال این نمونه را به جایی نفروخته بودند ولی ما بازار خود را به آسانی در اختیار آنها قرار دادیم.

    باز هم پای چینی ها در میان است

     کارشناسان و متخصصان که تصور می کردند تلاش هایشان جهت متقاعد کردن شرکت محیط زیست و وزارت صنعت جهت توقف این دستگاه فوق آلاینده موثر واقع شده، شادمان از اثرگذاری مستندات و مطالعات میدانی خود بودند که خبر ثبت سفارش بیش از ۴۰۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری کام آنها را تلخ کرد.

    حال اگر از عدد غیرمعمولی ثبت سفارش ناگهانی موتورسیکلت کاربراتوری و از این حقیقت تلخ که در کل جهان، تنها کشور عزیزمان ایران خریدار engine (موتور) چین جهت موتورسیکلت کاربراتوری است عبور کنیم، به بخش بعدی تصمیم دولت، یعنی جایگزینی موتورسیکلت انژکتوری با موتورسیکلت کاربراتوری می رسیم. باید به خاطر داشته باشیم در حال حاضر سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری که ۱۰ برابر خودروها آلاینده هستند، در سطح کشور تردد دارند و “توقف شماره گذاری موتور کاربراتوری” به منظور کم کردن آلودگی هوا تصویب شده است بود. توصیه ولی اینجاست که سیستم انژکتوری به کار رفته در موتورسیکلت های داخلی از نوع کامل آن نبوده و موتورسیکلت سازان ایرانی جهت جلوگیری از  زیاد کردن قیمت آن به واردات سیستم های انژکتوری چینی اصطلاخا یونیت رو آورده اند.

    در همین راستا مهدی دوزندگان – کارشناس ارشد مهندسی مکانیک و فعال حوزه ماشین و محیط زیست – در گفت وگو با ایسنا، از روند تولید موتورسیکلت انژکتوری غیراستاندارد در کشور پرده برداشت.

    دوزندگان با تاکید بر اینکه سیستم نظارتی بر روند تولید موتورسیکلت انژکتوری در کشور ما بسیار جوان است و به هیچ وجه تجربه کافی در این حوزه وجود ندارد، روند تولید موتورسیکلت انژکتوری را تشریح کرد و گفت: تولید سیستم انژکتوری در کشور عزیزمان ایران با مسائل عمده ای مواجه هست، چون متاسفانه صنعت ما جهت تولید این دستگاه سراغ چین رفته و سیستمی که انژکتوری کامل نیست و اصطلاحا یونیت انژکتوری است و در بازار به اسم سیستم چینی فای شناخته می شود، وارد کرده است.

    وی در توضیح این ادعا اظهار کرد: سیستم انژکتوری قطعاتی دارد که مهمترین آنها پمپ سوخت، انژکتور، سنسورهای هوا، اکسیژن و نظایر آن هست. در سیستم انژکتوری کامل باید پمپ، رگلاتور سوخت و انژکتور مجزا وجود داشته باشد و انژکتور یک قطعه کاملا جدا از پمپ باشد. اکثر موتورسازان ایرانی سیستمی را وارد کرده اند که دارای پمپ پلانژری است که این پمپ قرار است همزمان کار پمپ، رگلاتور سوخت و انژکتور را انجام دهد که اساسا این سیستم انژکتوری استاندارد نیست.

    ایران تنها خریدار یونیت انژکتور چین

    این کارشناس رشته مهندسی مکانیک با بیان اینکه مبدع سیستم یونیت اینجکشن، شرکت میکونی ژاپن است که پروژه آن با شکست مواجه شد، گفت: این شرکت ژاپنی نتوانست پایداری عملکرد آلودگی این محصول در تولید انبوه و در شرایط متفاوت آب و هوایی را اثبات کند. شبیه این کار را پراید در مقطعی به اسم پراید سی ال سی انجام داد که بسیار مسئله دار بود. در بازار چین نیز شرکت کیانجیانگ موتور سایکل این کار را کرد و شکست خورد. یعنی در هیچ جای دنیا، این سیستم در تولید انبوه موفق نبوده ولی چینی ها آن را وارد بازار کشور عزیزمان ایران کرده اند.

    دوزندگان، نفوذ سیستم یونیت انژکتوری به بازار کشور عزیزمان ایران را ناشی از ضعف دستگاه های نظارتی دانست و گفت: در کشور ما ضمن صرف هزینه های بالا، به علت نبود سیستم نظارتی در بخش داوم و پیمایش، ورود این سیستم به کشور میسر شده است هست. واقعیت این است که چینی ها تا به حال این نمونه را به جایی نفروخته بودند ولی ما بازار خود را به آسانی در اختیار آنها قرار دادیم.

    هشدار کارشناسان به وزارت صنعت و محیط زیست

    وی اظهار کرد: حدود یک سال پیش گزارشی به وسیله کارشناسان این حوزه به وزارت صنعت، معدن و تجارت و همینطور شرکت حفاظت محیط زیست ارسال و طی آن به این دستگاه ها هشدار داده شد که ممکن است داستان سی ال سی در پراید، در موتورسیکلت انژکتوری نیز تکرار شود، که تکرار هم شد و الان می بینیم که اکثر سیستم ها یونیت انژکتوری و پلانژری هستند نه انژکتوری واقعی و استاندارد.

    تبعات انژکتور غیراستاندارد

    این کارشناس در ادامه ضمن تشریح تبعات تولید یونیت انژکتوری اظهار کرد: یونیت انژکتورها ترکیبی از پمپ پلانژر و نازل سوخت است و به علت ماهیت فشار ایجاد شده است پالسی که فشار کم و اندازه موتور کوچک هست، نسبت هوا به سوخت دقیقا کنترل نمی شود، لیکن تحت تاثیر شرایط دمایی، فشار محیط، کیفیت سوخت و کیفیت قطعات عملکردش متفاوت هست. این در حالیست که در سیستم انژکتوری نخستین کار این است که نسبت هوا به سوخت مستقل از شرایط متفاوت به طور دقیق کنترل شود که قطعا یونیت انژکتور از انجام این کار ناتوان است.

    دوزندگان با بیان اینکه سیستم یونیت انژکتور به تفاوت موتورها از لحاظ کیفیت قطعات حساس هست، گفت: در صورت پایین بودن کیفیت قطعات، عملکرد سیستم مهار آلودگی دچار اختلال می شود و این سیستم به قدری هوشمند نیست که تفاوت کیفیت قطعات را پوشانده و مانع بالا رفتن آلودگی در تولید انبوه در همه شرایط جغرافیایی شود. این درحالیست که سیستم انژکتوری کامل، همه شرایط جغرافیایی، ارتفاع، تفاوت دما و کیفیت سوخت را پوشش داده و در همه این شرایط می تواند مانع تولید آلودگی فراتر از حد تایید شده است در نمونه اولیه شود.

    یونیت انژکتور استاندارد یور۳ را پاس نمی کند

    وی در پاسخ به این پرسش که با جایگزینی موتورسیکلت انژکتوری با کاربراتوری چه تفاوتی در شرایط آلودگی هوا ایجاد خواهد شد؟ اظهار کرد: قطعا یونیت انژکتور از کاربراتوری بهتر است ولی به هیچ وجه نمی تواند بسته کامل استاندارد یورو۳ را پاس کند چون آزمون تطاق تولید انبوه و دوام قطعا مسئله دارد.

    قیمت ارزان راز خرید موتور غیر استاندارد از چین

    این فعال حوزه ماشین و موتورسیکلت با اشاره به اینکه در آخرین نمایشگاه موتورسیکلت در سال گذشته متوجه شدم که اکثر شرکت های سازنده موتور، سیستم یونیت انژکتور را ارائه می کنند، از تولید انژکتوری کامل به وسیله بعضی شرکت های داخلی خبر داد و گفت: در کشور عزیزمان ایران تعدادی از شرکت ها هستند که انژکتوری کامل را تولید می کنند. البته چین یا سایر کشورهای پیشرفته نیز انژکتوری کامل دارند ولی کشور ما به علت قیمت ارزان سیستم یونیت انژکتور، به خرید آن روی آورده است.

    تفاوت قیمت انژکتوری ناقص با سیستم انژکتوری استاندارد

    دوزندگان در مورد تفاوت قیمت یونیت انژکتور با یک سیستم انژکتوری کامل گفت: این سیستم نسبت به انژکتوری کامل حدود ۳۰ درصد ارزان تر تمام می شود که البته جهت صنعت موتورسیکلت تفاوت قیمت حتی یک دلار هم در کسب سهم بازار تاثیرگذار هست. سیستم انژکتوری کامل روی هر موتورسیکلتی که راه اندازی شود، مستقل از قیمت پایه موتورسیکلت، حدود ۵۰۰ هزار تومان قیمت آن را بالا خواهد برد.

    این کارشناس در آخر ضمن ابراز نگرانی از روند نظارت بر تولید وسایل نقلیه در کشور اظهار کرد: دستگاه های نظارتی باید کار خود را به درستی انجام دهند و نباید در شرایطی قرار بگیریم که یک سیستم ناقص شکست خورده به علت ضعف بخش نظارتی به بازار کشور نفوذ کند که در این صورت هم منابع ارزی از کشور خارج می شود و هم تاثیری در کم کردن آلودگی هوا نخواهد داشت.

    به گزارش ایسنا، دولت در سال گذشته به منظور اصلاح کیفیت هوای کلانشهرها که معمولا در فصل های پاییز و زمستان در اثر وقوع پدیده وارونگی دما (اینورژن) از کیفیت هوای ناسالم طی روزهای متمادی زحمت می برند؛ تصمیم به حذف موتورسیکلت های کاربراتوری گرفت.

    حقایقی تازه از کیفیت موتورسیکلت‌های انژکتوری

     

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

     

    واژه های کلیدی: موتورسیکلت | آلودگی هوا | موتورسیکلت | تفاوت قیمت | کیفیت هوا | استاندارد | دستگاه | ایرانی | آلودگی | موتور | سیستم

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب شیمی زبان اصلی
  • خرید کتاب ایمونولوژی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی جراحی
  • هاردکپی کتاب های متالورژی
  • خرید کتاب نظریه های کنترل اتوماتیک زبان اصلی
  • کتاب های غدد و متابولیسم اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی تربیت
  • کتاب خارجی معروف
  • خرید کتاب زبان اصلی روماتولوژی
  • دانلود منابع مرجع انرژی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>