• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » در صورت لغو برجام کشورهای دیگر زیاد ضرر می‌کنند / صالحی

    در صورت لغو برجام کشورهای دیگر زیاد ضرر می‌کنند / صالحی

    رییس شرکت انرژی اتمی کشورمان با تاکید بر این که حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود، کشور عزیزمان ایران مایل است به تعهدات خود در برجام پایبند بماند،

    در صورت لغو برجام کشورهای دیگر زیاد ضرر می‌کنند / صالحی

    صالحی: در صورت لغو برجام کشورهای دیگر زیاد ضرر می کنند

    عبارات مهم : عربستان سعودی – کشورهای دیگر

    رییس شرکت انرژی اتمی کشورمان با تاکید بر این که حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود، کشور عزیزمان ایران مایل است به تعهدات خود در برجام پایبند بماند، گفت: در صورت لغو برجام، کشورهای دیگر عضو این توافق زیاد از ما ضرر خواهند کرد.

    به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی، رییس شرکت انرژی اتمی کشورمان در مصاحبه با هفته نامه اشپیگل گفت: ما به طور مداوم در حال ارزیابی منافع برجام هستیم. حتی در صورتی که آمریکا از برجام خارج شود ولی دیگر کشورهای عضو (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) به تعهدات خود پایبند بمانند، کشور عزیزمان ایران نیز مایل است در برجام باقی بماند.

    در صورت لغو برجام کشورهای دیگر زیاد ضرر می‌کنند / صالحی

    وی افزود: ولی اگر آمریکا توافق را ترک کند و دیگر کشورهای اروپایی نیز از این اقدام پیروی کنند، قطعا برجام فرومی پاشد و اوضاع برنامه هسته ای کشور عزیزمان ایران به دوره پیش از توافق و حتی بالاتر باز می گردد. به عنوان فردی که در جریان مذاکرات هسته ای بودم، مایل نیستم که چنین اتفاقی بیفتد.

    به گزارش ایسنا، در این مصاحبه آمده است:

    رییس شرکت انرژی اتمی کشورمان با تاکید بر این که حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود، کشور عزیزمان ایران مایل است به تعهدات خود در برجام پایبند بماند،

    اشپیگل: حسن روحانی به تازگی ترساندن کرده بود در صورت اقدام آمریکا جهت اعمال تحریم های جدید، برنامه اتمی کشور عزیزمان ایران می تواند در طول چند ساعت احیا شود. این ترساندن تا چه میزان جدی است؟

    صالحی: ما به صورت مداوم در حال ارزیابی این مساله هستیم که آیا این توافق به سود ما است یا نه، و این که آیا بهای ماندن در این توافق زیادتر از حد معقول نباشد. در صورتی که آمریکا از این توافق خارج شود ولی بقیه کشورها همچنان متعهد بمانند، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه، در این صورت بدون وجود آمریکا نیز به احتمال بسیار زیاد کشور عزیزمان ایران به تعهدات خود در توافق پایبند می ماند. ولی اگر آمریکا از این توافق خارج شود و در پی آن متحدان اروپائیش نیز خارج شوند، در این صورت شکی نیست که توافق از هم می پاشد و کشور عزیزمان ایران نیز باز می گردد و آنچه را که انجام می داد، دنبال می کند که از نظر فنی، در مرحله ای به مراتب بالاتر خواهد بود. به عنوان شخصی که بخشی از این مذاکرات را به عهده داشتم، مایل نیستم شاهد چنین رویدادی باشم.

    اشپیگل: تاکنون روحانی نتوانسته است موفقیت اقتصادی چندانی به دست آورد که عمده علت آن تلاش آمریکا جهت دور نگاه داشتن بانک های غربی جهت همکاری با کشور عزیزمان ایران هست. جهت مقابله با این چالش چه کاری می خواهید انجام دهید؟

    صالحی: آمریکا در تلاش جهت مسموم کردن فضای تجارت هست. این کشور بانک ها و شرکت های بزرگ را از همکاری با کشور عزیزمان ایران باز می دارد و فضای ارعاب ایجاد می کند ولی در واقعیت، نمی توانند موفقیت چندانی به دست آورند. درست است که لفاظی های زیادی جریان دارد. در صورتی که آمریکا این گفتار را به عمل تبدیل کند، در این صورت با اوضاع کاملا متفاوتی روبرو خواهیم بود.

    در صورت لغو برجام کشورهای دیگر زیاد ضرر می‌کنند / صالحی

    اشپیگل: این به چه معناست؟

    صالحی: در صورتی که آمریکا تحریم های مرتبط با فعالیت های هسته ای کشور عزیزمان ایران را معلق نکند، این اقدام به معنی عدم پایبندی عمده از سوی آنان خواهد بود.

    اشپیگل: در صورتی که آمریکا از این توافق خارج شود و دیگران نیز از این کشور پیروی کنند، کشور عزیزمان ایران به توسعه برنامه اتمی خود بازمی گردد، همچنین به اقتصادی غیرشفاف و متکی به بازار سیاه؛ در این صورت ممکن است بار دیگر منزوی شود و در منازعه دائم با قدرت غربی قرار گیرد؟

    رییس شرکت انرژی اتمی کشورمان با تاکید بر این که حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود، کشور عزیزمان ایران مایل است به تعهدات خود در برجام پایبند بماند،

    صالحی: این تقریبا درست هست. همان طور که گفتم، در صورتی که توافق هسته ای نقض شود، از نظر اقتصادی ما با بعضی دشواری ها روبرو می شویم ولی از نظر سیاسی دستاورد خواهیم داشت. می توانیم به جوانان شما بگوییم که دیگر نباید به آنها (آمریکایی ها) اعتماد کنید. ما یک بار تلاش کردیم و از خود انعطاف به خرج دادیم تا به توافق هسته ای دست یابیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی کامل ما را به این پیمان تایید کرد ولی آمریکایی ها این توافق را زیر پا گذاشتند. فراموش نکنید، انزوائی که به ما تحمیل شد، باعث شد به عنوان یک ملت، متحد شویم و مجبور باشیم روی پای خود بایسیم. افزون بر این، در زمینه دستاوردهای علمی در صدر قرار گرفتیم. به نظر من، شرکای ما بیش از ما زیان خواهند دید.

    اشپیگل: منظور شما چیست؟

    صالحی: در صورتی که توافق هسته ای از هم بپاشد، دیگر حل و فصل مساله هسته ای کره شمالی هیچ بختی نخواهد داشت. پیونگ یانگ خواهد گفت آنها توافق هسته ای با پایتخت کشور عزیزمان ایران را زیر پا گذاشتند، چطور می توانیم به آنها اطمینان کنیم؟ چنین اقدامی همچنین می تواند باعث تضعیف انسجام در پیمان منع اشاعه تسلیحات اتمی شود. سونامی خشمی از همه کشورهای علاقمند به فناوری صلح آمیز هسته ای ایجاد خواهد شد.

    در صورت لغو برجام کشورهای دیگر زیاد ضرر می‌کنند / صالحی

    اشپیگل: همان طور که می دانید، مسئله کشور عزیزمان ایران استفاده صلح آمیز از فناوری اتمی نبود بلکه تلاش جهت ساخت سلاح اتمی بود. چند هفته پیش، کشور عزیزمان ایران یک موشک بالستیک تازه آزمایش کرد. آیا وقت بندی این کار با هدف زیاد کردن تنش ها عاقلانه بود؟

    صالحی: در صورتی که آمریکا این را مساله بداند، این مسئله خود آنهاست. در هیچ جای توافق هسته ای گفته نشده است که کشور عزیزمان ایران حق ندارد توانمندی موشکی خود را توسعه دهد. ما حقوق خودمان را جاری می کنیم و این طرف برابر است که تلاش می کند آن را اقدامی تحریک کننده تفسیر کند. هر روز در سی و هشت سال گذشته، ما با آمریکا و دیگر کشورها راجع به مسائل مختلفی که به ما اتهام می بندند، روبرو بوده ایم. یک روز «به اندازه کافی مردم سالار» نیستیم و روز بعد عنوان «حقوق بشر» و غیره مطرح می شود.

    اشپیگل: حقیقتی در این نیست؟ (هیچ بخشی از این اتهام ها حقیقت ندارند؟)

    صالحی: کشورهایی در منطقه هستند که اصلا انتخاباتی ندارند و حقوق بنیادینی جهت شهروندانشان وجود ندارد که جهت مثال، زنان حتی حق رانندگی ندارند ولی چون از نظر سیاسی در مدار غرب و بخصوص آمریکا قرار دارند، کسی کاری به آنها ندارد.

    اشپیگل: پایتخت کشور عزیزمان ایران همکاری های نزدیک مدیر جمهور آمریکا با ریاض را چگونه می بیند؟

    صالحی: تا جایی که من دیدم، آمریکا در اوضاع سردرگمی به سر می برد. حتی متحدان اروپائی آمریکا نیز نمی دانند ترامپ چه راهبردی را دنبال می کند. این سردرگمی فقط متوجه ما نیست، بلکه تاثیری منفی در عملکرد دولت آمریکا و متحدانش در منطقه نیز داشته هست؛ جهت مثال عنوان اخیر قطر.

    اشپیگل: با وجود این که قطر محل استقرار بااهمیت ترین پایگاه نظامی آمریکا در خلیج فارس است ولی دونالد ترامپ به عربستان سعودی اجازه داده است تا رهبر گروهی از کشورها را جهت منزوی کردن قطر به عهده بگیرد.

    صالحی: یک روز صبح از خواب بیدار می شوید و متوجه می شوید قطر از ائتلاف نظامی کشورهای خلیج فارس بیرون آمده هست، شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس؛ واقعا هم نمی توانم بگویم که قطر دوست (ما) بود. در خصوص سوریه و دیگر درگیری های منطقه ای، این کشور همواره در سوی دیگر قرار داشت ولی ما در حال حاضر به آنها امکان دسترسی به فضای هوایی، دریایی و بزرگراه ای را می دهیم لیکن ما تنها راه آنها به خارج هستیم. اقدام صحیح سیاسی مستلزم عقلانیت و رویکردی منطقی هست. از این روست که ما این مصالحه ها را در برابر قطر انجام می دهیم.

    اشپیگل: این کار ممکن است سران عربستان سعودی را خشمگین تر کند. آنها هم اکنون نیز خود را در محاصره کشور عزیزمان ایران می بینند.

    صالحی: من چهار سال در عربستان سعودی زندگی کرده ام. بسیاری از مقامات این کشور را می شناسم. ما همواره اختلاف نظر داشته ایم ولی از روابطی تقریبا خوب در زمینه های متفاوت از جمله اقتصاد، تجارت و گردشگری برخوردار بودیم، گردشگران ایرانی به عربستان می روند و گردشگران عربستانی به کشور عزیزمان ایران می آمدند. کشور عزیزمان ایران هیچ نقشه ای جهت سرزمین، ثروت یا چیزهای دیگر آنها ندارد. ما نفت و گاز کافی و سرزمین های گسترده خودمان را داریم.

    اشپیگل: با این وجود، به نظر می رسد که روابط پایتخت کشور عزیزمان ایران و ریاض از هم گسسته باشد.

    صالحی: بعد از درگذشت ملک عبدالله و روی کار آمدن پادشاه جدید، روابط دو طرف به آرامی رو به وخامت گذاشت. عمده علت نیز این توهم بود که کشور عزیزمان ایران در حال محاصره آنان هست. بر اساس این توهم، آنها جهت تصرف یمن و ایجاد گشایشی تازه حرکت کردند ولی خود را در چاهی عمیق یافته اند که نمی دانند چگونه از آن خارج شوند.

    اشپیگل: به نظر نمی رسد که کشور عزیزمان ایران هم چندان علاقه ای به کمک به آنها جهت خروج از این اوضاع داشته باشد.

    صالحی: همان طور که مقامات کشورمان گفته اند، ما آماده ایم و مایلیم کمک کنیم. با این حال، عربستان سعودی باید واقعیت های جاری را درک کند و باور دارم در نهایت آنها مسیر خود را عوض کردن می دهند و به این درک می رسند که کشور عزیزمان ایران می تواند دوستی خوب و قابل اعتماد باشد. هنگامی هفت سال پیش مسئولیت وزارت خارجه را گرفتم، عربستان سعودی و ترکیه اولویت های نخست من بودند.

    در کنار ایران، سه کشور می توانند امنیت و ثبات را به منطقه بازگردانند. شخصا مایل هستم که شاهد بازگشت روابطمان با عربستان سعودی به دوران قبل و حتی بهتر از آن باشم. اگر ما با عربستان سعودی روابطی خوب داشته باشیم، از بسیاری از سطوح نفع می بریم لیکن خلیج فارس شاهراه ما به شمار می آید. چگونه می توانیم اوضاع را در خلیج فارس امن کنیم؟ فقط در صورتی که این کشورها به توافقی دوجانبه دست یابند.

    واژه های کلیدی: عربستان سعودی | کشورهای دیگر | عربستان | عربستانی | آمریکایی | ایرانی | آمریکا | صورتی | توافق | ایران | کشورها

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب ماهیگیری زبان اصلی
  • خرید کتاب های دیابت از آمازون
  • خرید کتاب آسیب شناسی زبان اصلی
  • خرید کتاب همایش ها زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های تئوری بازی
  • کتب بافت شناسی زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی نقشه کشی
  • کتاب های تفکر خلاق اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ورزش های رزمی
  • خرید کتاب های حمل و نقل هوایی از آمازون
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>