خانه » خبری و خواندنی » تفسیر آیه ۱۱۰ سوره بقره
 

 

تفسیر آیه ۱۱۰ سوره بقره

خواندن معنا و تفسير آيات قرآن كريم، به فهم درست آن و عملی كردن دستورات الهی در زندگی‌مان كمک می‌كند.

تفسیر آیه 110 سوره بقره

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قرآن سر تا سر اعجاز در زندگی مادی و معنوی هست. اگر ما آن را با معرفت تلاوت کنیم، حتماً اثرات آن را خواهیم دید. جهت آگاهی‌ و فهم بهتر و بيشتر آيات قرآن كريم هر شب تفسير آياتی از اين معجره الهی را جهت شما آماده می‌كنيم. در این گزارش تفسیر آیه ۱۱۰ سوره بقره را می‌خوانید:

وَأَقِیمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لأَنفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ (۱۱۰)

و نماز را برپا دارید و زکات را پرداخت نمایید و هرآنچه جلوتر از خودتان (به قیامت) از خیر( و نیکی) می فرستید آن را در نزد الله خواهید یافت همانا الله به آنچه شما عمل می کنید کاملا بیناست .

(وَأَقِیمُوا الصَّلاةَ) نماز رکنی از ارکان اسلام است که ترک آن بصورت عمدی در احادیث صحیح کفر مطرح شده است و ترک آن بصورت عمدی بگفته قرآن باعث رفتن انسان در جهنم می گردد و در قیامت اول از آن سؤال خواهد شد و باعث آرامش انسان دردنیا گشته و فرد را از بی حیائی و تمام کارهای خلاف شرع باز می دارد و آثار نورایمان را در صورت فرد نمایان می گرداند .

(وَآتُوا الزَّکَاةَ) زکاتی حقی است که الله متعال در اموال ثروتمندان گذاشته تا بدان طریق قشر و فقیر و تنگدست را از مخمصه های زندگی نجات دهد، زکات رکنی از ارکان اسلام است که انکار آن کفر و ترک آن گناهی از گناهان کبیره است ، فردی که زکات را پرداخت نمی کند اگر فرد تنها باشد حکومت اسلامی زکات را بزور از او گرفته و نیمی از کل اموالش را نیزمصادر خواهد نمود چنانچه در روایتی حسن در سنن نسائی و سنن ابوداود از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم آمده است ولی اگر گروه قدرتمندی باشند که زکات ندهند حکومت اسلامی با آنها باید بجنگد تا تسلیم شده است و زکات پرداخت نمانید همانگونه که ابوبکر صدیق رضی الله عنه با کسانی که از دادن زکات سر باز زدند جنگیده است .
زکات در حقیقت امتحانی جهت ثروتمند و کمکی جهت مستمندان و فقیران است .

تفسیر آیه ۱۱۰ سوره بقره

(وَمَا تُقَدِّمُوا لأَنفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ) کار نیک ؛ نیک است و از هر نوعی که هم باشد باعث اجر و ثواب خواهد شد و هر گز ضایع نخواهد گشت ولی کار خوب و نیک آن است که شریعت آن را خوب و نیک بداند لیکن تشخیص خوبی و بدی اعمال در شریعت به دست انسانها نیست به دست الله متعال و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم می باشد، لذا هر عملی را که شریعت خوب بداند آن خوب است گرچه عقل ما خوبی آن را تأیید نکند و هر کاری که اسلام بد معرفی کند آن بد است گرچه عقل ما آن را خوب بداند.

(إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ) هر کاری که هر فردی دراین دنیا انجام می دهد خواه بد و خواه خوب آن را کاملا الله متعال می بیند و در جلوی دید الله متعال انجام می شود ، لذا هر گنه کاری این را باید خوب بداند که شاید بتواند بعضی از گناهانش را در حالی و یا وقت و مکانی انجام دهد که هیچ انسانی متوجه نشود و کسی او را نبیند ولی این را نیزباید با یقین کامل بداند که هرکاری را که انسان در هر حالت و یا هر وقت و مکانی انجام می دهد الله متعال کاملا او را می بیند، بعد بعضی از انسانها را چه شده است که از انجام گناهان در حضور سایرانسانها شرم نموده و می ترسند ولی از انجام بدترین نوع گناهان را در حضور الله متعال نه ترسی دارند و نه هم شرمی، این واقعا جایی بسی تعجب است که اگر هر عاقلی اندک فکر نماید از بسیاری ازگناهان دست خواهد کشید و اگر هم گه گاهی بنا برهوای نفس و فریب شیطانی دچار گناهی شود فورا بهوش آمده و با شرمندگی کامل از الله متعال درخواست بخشش خواهد نمود.

انتهای پیام/

خواندن معنا و تفسير آيات قرآن كريم، به فهم درست آن و عملی كردن دستورات الهی در زندگی‌مان كمک می‌كند.

واژه های کلیدی: قیامت | اسلام | گناهان | اسلامی | سوره بقره | آیات الهی | قرآن کریم | تفسیر سوره بقره

برای حمایت از ما لطفا کلیک کنید

دانلود

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
?>