• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » مروری بر رویدادهایی که در واقعه غدیر رخ داد

    مروری بر رویدادهایی که در واقعه غدیر رخ داد

    غدیر تنها نه به عنوان «روزى تاریخى‏»، بلکه به عنوان یک ‏«عید اسلامى‏» مطرح است.

    مروری بر رویدادهایی که در واقعه غدیر رخ داد

    به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال دهم هجرت، به دستور الهی، آخرین سفر پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) به مكه جهت اموزش حج و اعلام ولایت ائمه (علیهم السلام) شروع شد. در این سفر بیش از یكصد و بیست هزار نفر آن حضرت را همراهی كردند كه در شرایط آن وقت سابقه نداشت. بلافاصله بعد از آخر مراسم حج، اعلام شد همه حجاج از مكه خارج شوند و جهت برنامه ای مهم در غدیر خم كه كمی قبل از محل جدا شدن كاروان‌ها بود، حضور یابند.سه روز بعد از آخر مراسم حج، سیل جمعیت به سوی غدیر حركت كردند.

    اجتماع عظیم در غدیر

    مروری بر رویدادهایی که در واقعه غدیر رخ داد

    با رسیدن به محل موعود، فرمان توقف از سوی پیامبر (صلی الله علیه و آله) صادر شد و مركب‌ها از حركت ایستادند و مردم پیاده شدند و هر كس جایی جهت توقف سه روزه آماده كرد.به دستور پیامبر (صلی الله علیه و آله)، سلمان و ابوذر و مقداد و عمار زیر چند درخت كهنسال را آماده كردند و روی درختان، پارچه ای به عنوان سایبان قرار دادند. در زیر سایبان، منبری به بلندی قامت پیامبر (صلی الله علیه و آله) از سنگ ‌ا و روانداز شتران ساختند به طوری كه حضرت هنگام خطبه بر همه مردم مشرف باشند. هنگام ظهر، بعد از ادای نماز جماعت، پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر فراز منبر ایستادند و امیرالمؤمنین (علیه السلام) را فرا خواندند تا بر فراز منبر در سمت راست حضرت بایستند. قبل از شروع خطابه، امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر فراز منبر یك پله پائین تر در طرف راست آن حضرت ایستاده بودند.

    سخنرانی پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله)

    پیامبر اكرم نگاهی به سمت راست و چپ جمعیت نمودند و منتظر شدند تا همه مردم در برابر منبر اجتماع كنند. سپس صحبت تاریخی و آخرین خطابه رسمی خود را جهت جهانیان شروع كردند. با در نظر گرفتن این شكل خاص از منبر و صحبت كه دو نفر بر فراز منبر در حال قیام دیده می شوند به استقبال سخنان حضرت می رویم كه آن را می توان در یازده بخش ترسیم نمود:

    پیامبر (صلی الله علیه و آله) در نخستین بخش سخن به حمد و ثنای الهی پرداختند و صفات قدرت و رحمت خداوند را ذكر فرمودند، و به بندگی خود در برابر ذات الهی شهادت دادند.

    غدیر تنها نه به عنوان «روزى تاریخى‏»، بلکه به عنوان یک ‏«عید اسلامى‏» مطرح است.

    در بخش دوم، حضرت سخن را متوجه مطلب مهم نمودند و تصریح كردند كه باید فرمان مهمی راجع به علی بن ابی طالب علیه السلام ابلاغ كنم، و اگر این خبر را نرسانم رسالت الهی را نرسانده ام و وحشت از عذاب او دارم.

    در سومین بخش، حضرت امامت دوازده امام (علیهم السلام) را تا آخرین روز دنیا اعلام نمودند تا همه طمع ها یكباره قطع شود. از نكات مهم در صحبت حضرت، اشاره به عمومیت ولایت آنان بر همه انسان ها در طول وقت ها و در همه مكان ها و نفوذ كلماتشان در جمیع امور بود، و نیابت تام ائمه (علیهم السلام) را از خدا و رسول در حلال و حرام و جمیع اختیارات اعلام فرمودند.برای آن كه هرگونه ابهامی از بین برود و دست منافقین از هر جهت بسته باشد،

    در بخش چهارم خطبه، پیامبر (صلی الله علیه و آله) با دست های مبارك بازوان امیرالمؤمنین (علیه السلام) را گرفتند و آن حضرت را از جا بلند كردند تا حدی كه پاهای آن حضرت محاذی زانوان پیامبر قرار گرفت.

    در این حال فرمودند: «من كنت مولاه فهذا علی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله»؛ «هر كس من نسبت به او از خودش صاحب اختیارتر بوده ام این علی هم نسبت به او صاحب اختیارتر هست. خدایا دوست بدار هر كس علی را دوست بدارد، و دشمن بدار هر كس او را دشمن بدارد، و یاری كن هر كس او را یاری كند، و خوار كن هر كس او را خوار كند.»

    عبارات مهم : رحمت خداوند – پیامبر
    سپس كمال دین و تمام نعمت را با ولایت ائمه (علیهم السلام) اعلام فرمودند و بعد از آن خدا و ملائكه و مردم را بر ابلاغ این رسالت شاهد گرفتند.

    در بخش پنجم حضرت فرمودند: «هر كس از ولایت ائمه (علیهم السلام) سر باز زند اعمال نیكش سقوط می كند و در جهنم خواهد بود.» بعد از آن شمه ای از فضائل امیرالمؤمنین (علیه السلام) را متذكر شدند.

    بخش ششم از سخنان پیامبر (صلی الله علیه و آله) جنبه غضب الهی را نمودار كرد. حضرت با تلاوت آیات عذاب و لعن از قرآن فرمودند: «منظور از این آیات عده ای از اصحاب من هستند كه مأمور به چشم پوشی از آنان هستم، ولی بدانند كه خداوند ما را بر معاندین و مخالفین و خائنین و مقصرین حجت قرار داده هست، و چشم پوشی از آنان در دنیا مانع از عذاب آخرت نیست.»

    مروری بر رویدادهایی که در واقعه غدیر رخ داد

    سپس به پیشوایان گمراهی كه مردم را به جهنم می كشانند اشاره كرده فرمودند: «من از همه آنان بیزارم.» اشاره ای رمزی هم به «اصحاب صحیفه ملعونه» داشتند و تصریح كردند كه بعد از من مقام امامت را غصب می كنند و سپس غاصبین را لعنت كردند.

    در بخش هفتم، حضرت تكیه سخن را بر اثرات ولایت و محبت اهل بیت (علیهم السلام) قرار دادند و فرمودند: «اصحاب صراط مستقیم در سوره حمد شیعیان اهل بیت (علیهم السلام) هستند.»سپس آیاتی از قرآن راجع به اهل بهشت تلاوت كردند و آنها را به شیعیان و پیروان آل محمد (علیهم السلام) تفسیر فرمودند. آیاتی هم راجع به اهل جهنم تلاوت نمودند و آنها را به دشمن های آل محمد (علیهم السلام) معنی كردند.

    در بخش هشتم مطالبی اساسی راجع به حضرت بقیة الله الاعظم حجة بن الحسن المهدی (ارواحنا فداه فرمودند و به اوصاف و شئون خاص حضرتش اشاره كردند و آینده ای پر از عدل و داد به دست امام وقت عجل الله فرجه را به جهانیان مژده دادند.

    در بخش نهم فرمودند: بعد از اتمام خطابه شما را به بیعت با خودم و سپس بیعت با علی بن ابی طالب (علیه السلام) دعوت می كنم. اعتبار این بیعت آن است كه من با خداوند بیعت كرده ام، و علی هم با من بیعت نموده هست. بعد از این بیعتی كه از شما می گیرم از طرف خداوند و بیعت با حق¬ تعالی است.

    غدیر تنها نه به عنوان «روزى تاریخى‏»، بلکه به عنوان یک ‏«عید اسلامى‏» مطرح است.

    در دهمین بخش، حضرت راجع به احكام الهی سخن گفتند كه مقصود بیان چند پایه مهم عقیدتی بود: از جمله این كه چون بیان همه حلال ها و حرام ها به وسیله من امكان ندارد با بیعتی كه از شما راجع به ائمه (علیهم السلام) می گیرم به نوعی حلال و حرام را تا روز قیامت بیان كرده ام. دیگر این كه بالاترین امر به معروف و نهی از منكر، تبلیغ خبر غدیر راجع به امامان (علیهم السلام) و امر به اطاعت از ایشان و نهی از مخالفتشان است.

    در آخرین مرحله خطابه، بیعت لسانی انجام شد. حضرت با توجه به آن جمعیت انبوه و شرائط غیر عادی وقت و مكان و عدم امكان بیعت با دست جهت همه مردم، فرمودند: «خداوند دستور داده تا قبل از بیعت با دست، از زبان های شما اقرار بگیرم.»

    سپس مطلبی را كه می‌بایست همه مردم به آن اقرار می‌کردند تعیین كردند كه خلاصه آن اطاعت از دوازده امام (علیهم السلام) و عهد و پیمان بر عدم عوض کردن و تبدیل و بر رساندن خبر غدیر به نسل های آینده و غائبان از غدیر بود. در ضمن بیعت با دست هم حساب می شد لیکن حضرت فرمودند: «بگویید با جان و زبان و دستمان بیعت می‌كنیم.»

    بیعت عمومی

    مروری بر رویدادهایی که در واقعه غدیر رخ داد

    پس از اتمام خطبه های پیامبر (صلی الله علیه و آله)، دو خیمه بر پا شد كه در یكی خود آن حضرت و در دیگری امیرالمؤمنین (علیه السلام)، جلوس فرمودند. مردم دسته دسته وارد خیمه حضرت می شدند و بعد از بیعت و تبریك، در خیمه امیرالمؤمنین (علیه السلام) حضور می یافتند و با آن حضرت بیعت می كردند و تبریك می‌گفتند.

    زنان نیز، با قرار دادن ظرف آبی كه پرده ای در وسط آن بود بیعت نمودند. به این صورت كه امیرالمؤمنین (علیه السلام) دست مبارك را در یك سوی پرده داخل آب قرار می دادند و در سوی دیگر زنان دست خود را در آب قرار می‌دادند.

    وقایع سه روز در غدیر

    در طول سه روز توقف در غدیر، بعد از ایراد خطابه چند جریان به عنوان تأكید و به نشانه اهمیت غدیر به وقوع پیوست كه شرح آن چنین است:

    پیامبر (صلی الله علیه و آله) در این مراسم، عمامه خود را ـ كه «سحاب» نام داشت به عنوان افتخار بر سر امیرالمؤمنین (علیه السلام) قرار دادند.

    حسان بن ثابت از پیامبر (صلی الله علیه و آله) درخواست كرد تا در مورد غدیر شعری بگوید، و با اجازه حضرت نخستین شعر غدیر را سرود.
    جبرئیل علیه السلام به صورت انسانی ظاهر شد و خطاب به مردم فرمود: «پیامبر جهت علی بن ابی طالب عهد و پیمانی گرفت كه جز كافر به خدا و رسولش آن را بر هم نمی زند.»

    مردی از منافقین گفت: «خدایا اگر آنچه محمد می گوید از طرف توست سنگی از آسمان بر ما ببار یا عذاب دردناكی بر ما بفرست.» در همین لحظه سنگی از آسمان بر سر او فرود آمد و او را هلاك كرد، و این معجزه غدیر تأیید الهی را بر همگان روشن كرد.
    پس از سه روز مراسم پر شور غدیر آخر یافت، و آن روزها به عنوان «ایام الولایة» در صفحات تاریخ نقش بست. مردم بعد از وداع با پیامبرشان و معرفت كامل به جانشینان آن حضرت تا روز قیامت، راهی شهر و دیار خود شدند. خبر واقعه غدیر در شهرها انتشار شد و به سرعت مرسوم گردید و خداوند بدینگونه حجتش را بر همه مردم تمام كرد.

    چگونگی بیعت مردان

    با آخر یافتن خطابه پیامبر اكرم، مردم به سوی پیامبر(صلی الله علیه و آله)و امیر المؤمنین(علیه السلام) هجوم آوردند، و با ایشان به عنوان بیعت دست می دادند و تبریك و تهنیت می گفتند.

    پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) دستور دادند تا دو خیمه بر پا شود. در یكی خود نشستند و به امیر المؤمنین (علیه السلام) دستور دادند تا در خیمه دیگر بنشینند. مردم دسته دسته در خیمه پیامبر (صلی الله علیه و آله) حضور می یافتند و بعد از بیعت و تبریك به خیمه امیرالمؤمنین (علیه السلام) می آمدند و به عنوان امام و خلیفه بعد از پیامبرشان با حضرتش بیعت می كردند و با لقب «امیر المؤمنین» بر آن حضرت سلام می كردند، و این مقام والا را تبریك و تهنیت می گفتند. برنامه بیعت و تهنیت تا سه روز ادامه داشت و حضرت این مدت را در منطقه غدیر اقامت داشتند.

    مسئله جالب در این بیعت آن است كه كسانی كه در غدیر پیش از همه با امیرالمؤمنین بیعت نمودند و خود را از دیگران جلو انداختند؛ سریعتر از همه بیعت خود را شكستند و پیمان خود را زیر پا گذاشتند.

    در تاریخ آمده كه خلیفه دوم بعد از بیعت، این كلمات را بر زبان می راند: «افتخار برایت باد، گوارایت باد، ای پسر ابی طالب! خوشا به حالت ای اباالحسن، اكنون مولای من و مولای هر مرد و زن مؤمنی شده‌ای»

    چگونگی بیعت زنان با امیرالمومنین

    از طرف دیگر، پیامبر (صلی الله علیه و آله) دستور دادند تا ظرف آبی آورده و پرده ای بر روی آن زدند. امیر المؤمنین(علیه السلام) دست خود را در ظرف آب نهاده و زنان در سوی دیگر پرده با قرار دادن دست خود در ظرف آب، با آن حضرت بیعت كردند.

    یادآور می‌شود كه حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (علیهاالسلام) در غدیر حضور داشتند، و كلیه همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز در آن مراسم حاضر بودند.

    عمامه سحاب پیامبر

    در این مراسم، پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) عمامه خود را كه «سحاب» نام داشت، به عنوان تاج افتخار بر سر امیرالمؤمنین (علیه السلام) گذاشتند و انتهای عمامه را از پشت سر بر دوش آن حضرت قرار دادند.

    شعر غدیر

    در مراسم پرشور غدیر، حسان بن ثابت از پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) اجازه خواست تا به مناسبت این واقعه عظیم شعری راجع به امیرالمؤمنین حضرت علی(علیه السلام) بسراید.

    حضرت فرمودند: بگو به بركت خداوند.

    حسان در جای بلندی قرار داده شد و گفت: «ای بزرگان قریش، سخن مرا به گواهی و امضای پیامبر (صلی الله علیه و آله) گوش كنید.» سپس اشعاری را كه همانجا سروده بود خواند كه به عنوان یك سند تاریخی از غدیر ثبت شد و به یادگار ماند.

    جبرئیل در غدیر

    اتمام حجت دیگر این بود كه مردی زیباروی در كنار مردم می‌گفت: «به خدا قسم روزی مانند این روز هرگز ندیدم. چقدر كار پسر عمویش را محكم نمود! جهت او پیمانی بست كه جز كافر به خدا و رسولش آن را بر هم نمی زند. وای بر كسی كه پیمان او را بشكند.»

    عمر نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمد و گفت: شنیدی این مرد چه می گفت؟! حضرت فرمودند: او را شناختی؟ گفت: نه. حضرت فرمودند.

    «او روح الامین جبرئیل بود. تو مواظب باش این پیمان را نشكنی. اگر چنین كنی خدا و رسول و ملائكه و مؤمنان از تو بیزار خواهند بود!»

    پایان مراسم غدیر

    پس از سه روز، مراسم غدیر آخر پذیرفت و آن روزها به عنوان «ایام الولایة» در ذهن ها نقش بست. گروه ها و قبائل عرب، بعد از وداع با پیامبر(صلی الله علیه و آله) و معرفت كامل به جانشین آن حضرت راهی شهر و دیار خود شدند و پیامبر(صلی الله علیه و آله) عازم مدینه گردیدند.

    خبر واقعه غدیر در شهرها انتشار شد و به سرعت مرسوم گردید و به گوش همگان رسید، و بدینگونه خداوند حجتش را بر مردم تمام كرد.

    اتمام حجت جهانی در غدیر

    جا داشت بیش از یكصد و بیست هزار نفر حاضر در غدیر، هر یك به سهم خود خطبه غدیر را حفظ كنند و متن آن را در اختیار فرزندان و فامیل و دوستان خود قرار دهند.

    البته فضای جامعه مسلمانان بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله) كه گفتن و نوشتن معارف و سنن پیامبر كه سال های متمادی در آن ممنوع بود موجب شد كه مردم نتوانند سخنان آینده ساز پیامبر دلسوزشان در آن مقطع حساس را بازگو كنند و در فكر اجرای آن در عینیت جامعه باشند. پیداست كه مطرح كردن غدیر مساوی با برچیدن بساط غاصبین خلافت بود، و آنان هرگز اجازه چنین كاری را نمی دادند.

    اما غدیر، به صورتی در سینه ها جای گرفت كه عده زیادی خطبه های غدیر یا قسمتی از آن را حفظ كردند و جهت نسل های آینده به یادگار گذاشتند، و هیچ كس را قدرت منع از انتشار چنین خبر مهمی نبود. لذا بین اكثریت مسلمین، هیچ حدیثی به اندازه «حدیث غدیر» روایت كننده ندارد، و گذشته از تواتر آن، از نظر رجال و درایت فوق العاده است.

    پیامبر(صلی الله علیه و آله) با توجه به آینده بلندمدت دین الهی تا آخرین روز دنیا و دامنه وسیع مسلمین در حد جهانی، جانشینان خود تا روز قیامت را در این خطابه رسمی به جهانیان معرفی فرمودند.

    اگر گروه هایی از مسلمانان در طول وقت ها همچنان در برابر جانشینان حقیقی پیامبرشان سر تعظیم فرود نیاورده و نمی آورند، ولی جمع عظیم شیعیان در طول تاریخ، فقط علی بن ابی طالب و یازده امام(علیهم السلام) از فرزندان او را جانشینان پیامبر(صلی الله علیه و آله) می‌دانند.

    اگر اجتماع آن روز مسلمین، خلافت بلافصل امیرالمؤمنین(علیه السلام) را در مرحله عمل ندیدند، ولی بسیاری از نسل‌های بعدی مسلمانان وصی واقعی پیامبرشان را شناختند كه این بالاترین هدف از «غدیر» بود.

    منبع: كتاب غدیر در آیینه

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: رحمت خداوند | پیامبر | آخرین | پیامبر | خداوند | غدیرخم | امام علی | پیامبر اسلام

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های فن آوری ریز پردازنده
  • دانلود منابع مرجع بهینه سازی پژوهش عملیاتی
  • منابع اورجینال ویروس شناسی
  • دانلود فایل های زبان اصلی کنترل بهینه
  • خرید کتاب زبان اصلی فن آوری سوخت
  • خرید کتاب هنرهای رزمی زبان اصلی
  • کتب ارتوپد زبان اصلی
  • منابع اورجینال فنگ شویی
  • خرید کتاب های زبان اصلی ارتباطات
  • منابع اورجینال بیماری های عفونی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>