• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » اختلاف عربستان و قطر تا چه حد به نفع کشور عزیزمان ایران تمام شده است است؟

    اختلاف عربستان و قطر تا چه حد به نفع کشور عزیزمان ایران تمام شده است است؟

    نشنال اینترست نوشت: در جنگ سرد بین کشور عزیزمان ایران و عربستان که امروزه بر خاورمیانه میانه سایه افکنده هست، کشور عزیزمان ایران یک پیروزی دیگر به دست آورده

    اختلاف عربستان و قطر تا چه حد به نفع کشور عزیزمان ایران تمام شده است است؟

    اختلاف عربستان و قطر تا چه حد به نفع کشور عزیزمان ایران تمام شده است است؟

    عبارات مهم : عربستان سعودی – پایگاه هوایی

    نشنال اینترست نوشت: در جنگ سرد بین کشور عزیزمان ایران و عربستان که امروزه بر خاورمیانه میانه سایه افکنده هست، کشور عزیزمان ایران یک پیروزی دیگر به دست آورده هست. این بار، پیروزی کشور عزیزمان ایران بر عربستان تا حدود زیادی نتیجه اشتباهی است که خود سعودی ها مرتکب شدند.

    به گزارش گزینش ؛ دولت سعودی، به همراه متحدانش در خلیج فارس، قطر را در تنگنای سیاسی قرار داد چون تصور می کرد محاصره این کشور باعث خواهد شد تا زمامداران قطر بار دیگر به آغوش بردار بزرگ خود یعنی عربستان بازگردند. علت چننین اقدامی این بود که عربستان تصور می کرد، کشور کوچک قطر در زمینه تجارت، ارتباط هوایی، تأمین مواد غذایی و دیگر کالاها آن چنان به همسایه بزرگ خود وابسته است که نمی تواند برابر محاصره اقتصادی و قطع ارتباط با دنیا خارج، دوام بیاورد. ولی آنچه در عمل اتفاق افتاده است درست تصویر تصوری بود که سعودی ها داشتند.

    اختلاف عربستان و قطر تا چه حد به نفع کشور عزیزمان ایران تمام شده است است؟

    قطر با قاطعیت، همه خواسته های عربستان از جمله تعطیل کردن شبکه تلویزیونی الجزیره و از همه مهم تر کم کردن سطح روابط خود با کشور عزیزمان ایران را که در بزرگ ترین میدان گاز دنیا با این کشور شریک هست، رد کرد. قطر به دو علت عمده توانست در برابر عربستان از خود پایداری نشان دهد. نخست کشور عزیزمان ایران و تا حدودی نیز به گونه ای شگفت آور، ترکیه که روابط خوبی با عربستان داشت.

    ایران و ترکیه به سرعت به قطر کمک کردند تا با شکستن محاصره زمینی، دریایی و هوایی انواع نیازهای خود را از طریق این دو کشور با محموله های هوایی تأمین کند.

    نشنال اینترست نوشت: در جنگ سرد بین کشور عزیزمان ایران و عربستان که امروزه بر خاورمیانه میانه سایه افکنده هست، کشور عزیزمان ایران یک پیروزی دیگر به دست آورده

    عامل دوم ناتوانی دولت سعودی در پی بردن به اهمیتی بود که آمریکا جهت روابط خود با قطر قایل بود که بااهمیت ترین علت آن وجود بزرگ ترین پایگاه هوایی آمریکا در منطقه خاورمیانه در خاک قطر است و وزارت دفاع آمریکا جهت عملیات خود در سوریه و افغانستان به این پایگاه نیاز دارد. با وجود بیانات دونالد ترامپ مدیر جمهور آمریکا علیه قطر که از بی اطلاعی وی از اهمیت راهبری این کشور جهت آمریکا سرچشمه می گرفت، وزارت دفاع این کشور به طور آشکار و پنهان موضع کاملاً متفاوتی در مقایسه با موضع گیری ترامپ در برابر دوحه در پیش گرفت. عربستان به این نتیجه رسید که هر گونه توسل به زور علیه قطر با مخالفت آمریکا رو به رو خواهد شد و به اهداف مهم تر ریاض در زمینه همکاری راهبردی با واشنگتن در خلیج فارس، آسیب خواهد رساند.

    قطر که به علت این دو عامل خود را از خطر مصون می دید، رجز خوانی های سعودی ها را هیچ انگاشت. قطر به دهن کجی های خود در برابر سعودی ها با شور شوق ادامه می دهد. روز ٢٣ اوت، قطر اعلام کرد که قصد دارد روابط دو جانبه خود با جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران را در همه زمینه ها گسترش دهد و سفیر خود در کشور عزیزمان ایران را در پی گفتگوهای تلفنی وزرای خارجه دو کشور به پایتخت کشور عزیزمان ایران بازگرداند. این یک پیروزی خیره کننده جهت کشور عزیزمان ایران و گامی مهم در جهت عادی سازی مناسبات خود با اعضای شورای همکاری خلیج فارس محسوب می شود، که عربستان بر آن سیطره کامل دارد. توصیه دارای اهمیت این که، اصلاح روابط میان کشور عزیزمان ایران و قطر احتمالاً تأثیری چشمگیر جهت تحولات سوریه خواهد داشت.

    ایران و قطر تا کنون در مناقشه سوریه، رویاروی یکدیگر قرار داشته اند و در حالی که کشور عزیزمان ایران از بشار اسد حمایت می کند، قطر همانند عربستان و ترکیه از ملغمه ای از نیروهای مخالف دولت سوریه حمایت کرده اند که به گونه ای فزاینده تحت سیطره افراطیون سنی قرار گرفته¬اند. امروزه قطر درگیر مناقشه خود با عربستان است که در آن از حمایت کشور عزیزمان ایران برخوردار می باشد و به همین علت این احتمال وجود دارد که کمک های مالی خود را به نیروهای ضد اسد اگر نگویم متوقف کند، دست کم کم کردن دهد.

    اختلاف عربستان و قطر تا چه حد به نفع کشور عزیزمان ایران تمام شده است است؟

    نکته مهم دیگر این که، اصلاح روابط کشور عزیزمان ایران و قطر با اصلاح روابط پایتخت کشور عزیزمان ایران و آنکارا همزمان شده است هست. کارهای نا معقول عربستان علیه قطر باعث شده است است تا پایتخت کشور عزیزمان ایران و آنکارا نیز روابط خود را اصلاح بخشند. ترکیه منافع عمده ای در قطر دارد. آنکارا سرگرم ایجاد پایگاه نظامی در قطر است تا دامنه نفوذ خود را در خاورمیانه گسترش دهد. افزون بر این، اردوغان مدیر جمهور ترکیه و امیر قطر روابط دوستانه ای با یکدیگر دارند و گزارشات حاکی از آن است که در پی وقوع کودتای نافرجام علیه اردوغان در ژوئیه ٢٠١٦، امیر قطر یکصد و پنجاه نفر از نظامیان زبده خود را جهت حفاظت از اردوغان به ترکیه اعزام کرد.

    اکنون نوبت ترکیه است که اقدام امیر قطر را جبران کند و به همین علت پارلمان ترکیه به دولت این کشور اجازه داده است تا سه هزار نفر از نیروهای خود را جهت کمک به امیر قطر جهت تأمین امنیت داخلی به این کشور اعزام کند. در واقع ترکیه از عربستان روی برگردانده و با کشور عزیزمان ایران در ارتباط با تحولات قطر، همراه شده است هست، هر چند این دو کشور راجع به سوریه همچنان با یکدیگر اختلاف دارند.

    نشنال اینترست نوشت: در جنگ سرد بین کشور عزیزمان ایران و عربستان که امروزه بر خاورمیانه میانه سایه افکنده هست، کشور عزیزمان ایران یک پیروزی دیگر به دست آورده

    هم پایتخت کشور عزیزمان ایران و هم آنکارا تلاش می کنند تا اختلافات خود را در قبال سوریه کم کردن دهند و چنین به نظر می رسد که ترکیه جهت این منظور همه امتیازها را به کشور عزیزمان ایران می دهد. ترکیه به این واقعیت تن در داده است که نمی تواند اسد را که از حمایت کشور عزیزمان ایران برخوردار هست، با توسل به زور برکنار کرد. عوض کردن موضع ترکیه که از یک سال پیش شروع شده است است روز بیستم اوت به طور رسمی به وسیله نخست وزیر این کشور اعلام شد. وی گفت ترکیه آماده است تا با همکاری همه بازیگران عمده، از جمله بشار اسد مدیر جمهور سوریه، بحران این کشور حل و فصل شود.

    این جهت کشور عزیزمان ایران یک پیروزی بزرگ هست. کشور عزیزمان ایران در حمایت از اسد عزمی راسخ دارد و همچنان از نیروهای متحد خود یعنی حزب الله لبنان جهت حمایت از اسد، استفاده می کند. در نتیجه، عربستان سعودی به علت اشتباه محاسبات خود که زیاد از غرور بی جا سرچشمه گرفته است تا عوامل دیگر، راه را جهت پیروزی های دیپلماتیک کشور عزیزمان ایران هموار کرده هست. دیپلماسی زیرکانه و ماهرانه کشور عزیزمان ایران به همراه شکیبایی بی آخر این کشور، آخر به بار نشست. اصلاح همزمان روابط کشور عزیزمان ایران با قطر و ترکیه که هر دو دارای جمعیت اکثراً سنی هستند، در عین حال افسانه ١٤٠٠ ساله اختلاف بین شیعه و سنی را بی پایه و اساس می کند. با در نظرگرفتن این که اکثر شهروندان دنیای عرب سنی هستند، همین مسئله حربه مهمی در زرادخانه تبلیغاتی عربستان محسوب می شد. این حربه به گونه ای فزاینده اعتبار خود را از دست می دهد و روز به روز مشخص تر می شود که اختلاف و مسابقه بین عربستان سعودی و ایران، ماهیت کاملاً سیاسی دارد و نه دشمنی دیرینه فرقه ای.

    اختلاف عربستان و قطر تا چه حد به نفع کشور عزیزمان ایران تمام شده است است؟

    واژه های کلیدی: عربستان سعودی | پایگاه هوایی | عربستان | سعودی ها | اختلافات | پیروزی | آنکارا | آمریکا | سوریه | ترکیه | ایران

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های حسابداری
  • منابع اورجینال علوم قانونی
  • خرید کتاب زبان اصلی چشم پزشکی
  • کتب ریاضیات زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های علوم پایه
  • خرید کتاب معدن کار زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های تئوری بازی
  • کتاب های زیباشناسی اورجینال
  • کتاب های پزشکی ورزشی اورجینال
  • دانلود منابع مرجع تبلیغات
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>