اطلاعیه سایت
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت به نقل از روابط عمومی انتشارات کتاب نیستان؛ خلق اثر داستانی آیینی در روزها و سالهای اخیر به تناسب عوض
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان به نقل از روابط عمومی انتشارات کتاب نیستان؛ خلق اثر داستانی آیینی در روزها و سالهای اخیر به تناسب عوض کردن نظام فکری و ماهیت زیستی، نیاز به یک پوست اندازی تازه را به خوبی درک کرده است.
بر همین اساس چه نویسندگان قدیمی و صاحب قلم و چه نویسندگان جوانی که جهت ارتباط گرفتن با مخاطبان خود این شیوه از نوشتن را مد نظر دارند، به روشنی درک کردهاند که دیگر نمیتوان با صرف بازخوانی و بازنویسی داستانی زندگینامه چهرهها و بزرگان دین، دست به جلب مخاطب زد. این مساله حتی در قامت ادبیات کودک و نوجوان نیز خود را نشان داده است تا جایی که آثار کلاسیک و فاقد جذابیتهای نوشتاری جهت این گروه سنی، حتی با عالی ترین تصویرگریها نیز در کسب مخاطب ناتوان بودهاند.
در چنین فضایی نویسندگان جوان با تقویت خلاقیت ادبی و نیز موفقیت در کشف و پرورش زاویه نگاههای تازه جهت خلق اثر ادبی، کمابیش موفق شدهاند تا چهرهای تازه از یک شخصیت یا واقعه ادبی در قالب داستان بسازند که منش و شخصیت آن فرد را به شیوهای بدیع و دلچسب چنان روایت کنند که حتی در صورت آشنایی مخاطب با آن موقعیت، از منظر شیوایی متن بار دیگر او را به سوی خود جلب کند.
چاپ پنجم یوما انتشار شد
رمان «یوما» نوشته مریم راهی را باید چنین اثری دانست. اثری که جهت هر مخاطب ادبیات دینی و با هر نوع سلیقهای، حرفهایی جدی و تازه جهت روایت دارد. بستر مهم این رمان بیان فرازهایی از زندگی حضرت خدیجه کبری (س) هست. نویسنده موقعیت زمانی روایت خود را از ساعت های منتهی به تولد حضرت فاطمه زهرا (س) شروع کرده و با توصیف تؤامان موقعیت منزل، ذهنیت حضرت خدیجه و مردمان شهر که نمایندگانی از آنها به بهانههایی به منزل پیامبر (ص) رفت آمد دارند، داستانی را تعریف میکند که زیاد از جذابیتهای قصه پردازانه، از منظر روایت لذتبخش است.
نویسنده به علت نیت خود جهت جلب بخش وسیعی از مخاطبان، با وجود گزینش یک زاویه دید غالب، به صورت متناوب نقطه نگاه پرداخت روایت را عوض کردن میدهد. در واقع چندین روایت موازی را با چند زاویه دید به ظاهر متفاوت با یکدیگر در دل داستان نشانده هست. از یک سو او راوی سکنات و وجنات خدیجه کبری در آستانه میلاد حضرت زهراست. نویسنده در این نقش به قشنگی هر چه تمامتر تصویری مینیاتوری و بسیار تأثیرگذار از شیفتگی بانوی بزرگ اسلام به پیامبر اکرم را تصویر کرده هست. خلق صحنههایی چون عطرآمیز شدن بدن کودکانی که پیامبر آنان را نوازش کرده و یا دیالوگهایی که نمایانگر گفتگوی رسول اکرم (ص) با خدیجه است از درخشانترین و ماندگارترین بخشهای این رمان از این منظر است.
از سوی دیگر این داستان تصویری رئالیستی از مکه و مدینه در دوران حیات پیامبر اکرم (ص) به تصویر میکشد و به طور غیر مستقیم به ارزشگذاریهای اجتماعی اعراب جاهلیت اشاره میکند؛ به روشنی و البته به دور از هرگونه بیرونزدگی از اسلوب داستان.
جدای از این، موفقیت مهم نویسنده در ترسیم سیمای کفار در وقت پیامبر اکرم هست. نویسنده جهت این منظور با بهرهگیری هوشمندانه و بسیار هنرمندانه از ادبیات و واژهها، جان باورها و اعتقادات اعراب در دوران بعثت را در قالب دیالوگهایی که نشان از توان اعراب آن دوران در بهرهمندی از کلمات و واژگان نیز است به تصویر میکشد. این هنرمندی در لفاظیهای شخصیتهایی مانند امجمیل به عالی ترین شکل ممکن خود را به تصویر کشیده و جذابیت متن را دوچندان میکند. از این نقطه نگاه شاید بتوان استراتژی نویسنده جهت ترسیم صورت قهرمان داستانش از زبان چهرههای منفی را یکی از موفقیتهای مهم این رمان دانست.
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت به نقل از روابط عمومی انتشارات کتاب نیستان؛ خلق اثر داستانی آیینی در روزها و سالهای اخیر به تناسب عوض
نام این رمان برگرفته از عبارتی است عربی که کنیز حضرت خدیجه به وی اطلاق میکند. این نام به وسیله نویسنده چنان هوشمندانه در بخشهایی از متن قرار گرفته است که مخاطب بعد از به آخر رساندن کتاب، به ناخودآگاه به معنای آن پی برده و علت اطلاق آن به چنین بانویی را درک میکند.
از این زوایا رمان «یوما» را باید یکی از موفقترین و خواندنیترین آثار داستانی دینی در سرنوشت خود بدانیم که با شیوه نگاه و نگارشی بدیع و جذاب، صورت رحمانی تازهای از پیامبر رحمت و همسر وی به تصویر میکشد.
کتاب نیستان چاپ پنجم رمان «یوما» را در ۲۱۲ صفحه و با قیمت ۱۶۰۰۰ تومان انتشار کرده است.
انتهای پیام/
چاپ پنجم یوما انتشار شد
واژه های کلیدی: نویسنده | پیامبر | موفقیت | داستان | تصویری | مخاطب | زاویه | تصویر | داستان