• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » سبک زندگی » خانه داری » آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی خانه

    آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی خانه

    آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    عکس, آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    سایت تک فارس در این مطلب آموزشی، آموزش رنگ زدن درب های چوبی، تعمیر و جلا دادن درب های چوبی قدیمی و به طور کلی رنگ آمیزی درب های چوبی را به صورت تصویری و با جزئیات کامل به شما ارائه داده است.

    آموزش اول : اصول کلی و نحوه رنگ زدن و جلا دادن درب های چوبی

    دو چیز بر روی چوب برای براق کردن و زیبایی و دام چوب بر روی آن می زنند , یکی پلی استر است و دیگری سیلر کیلر

    این کار در دو شکل انجام میشود:

    ۱- خود رنگ

    ۲- تغییر دادن رنگ چوب

    الف:

    ۱- ابتدا سطح چوب را سمباده زده تا صاف و صیقلی شود

    ۲- سیلر را با تینر فوری رقیق کرده و با قلم مو به سطح چوب میزنیم

    ۳-پس از خشک شدن سیلر سطح مذکور را سمباده نرم میزنیم و با دستمال ذرات سیلر را از سطح کار برداشته و تمیز میکنیم

    ۴-کیلر را با تینر فوری رقیق کرده و با قلم مو به سطح کار میزنیم

    در این مرحله به جای کیلر میتوانیم از نیم پلی استر نیز استفاده کنیم یقینا کیفیت نیم پلی استر بیش از کیلر است که در دو نوع مات و براق عرضه میشود

    نیم پلی استر نیز با تینر فوری رقیق میشود و مقداری از مواد سخت کننده که همراه آنست برای خشک شدن به آن اضافه میشود.

    در این روش که خود رنگ است بافت چوب با همان رنگ اصلی چوب از لحاظ روشنی و تیرگی نمایان است البته از ذکر بتونه کاری در صورت لزوم در قسمت اول صرف نظر کردم

    ب:

    ۱- ابتدا با سمباده سطح کار صاف و صیقلی میشود

    ۲- با استفاده از ماده ای به نام شاپون که مربوط به عایق کاری است و با بنزین ترکیب میشود و در دو نوع مشکی رنگ و قهوه ای عرضه میشود سطح کار را رنگ میکنیم (از ترکیب شاپون مشکی رنگ با بنزین نیز رنگ قهوه ای حاصل میشود ولی با شاپون قهوه ای تفاوت دارد) این کار با قلم مو یا یک دستمال آغشته شده به رنگ رقیق شده انجام خواهد شد.البته از جوهر هایی که برای این کار ساخته شده است نیز میتوانیم استفاده کنیم مثل جوهر گردویی یا فندقی که با تینر فوری رقیق میشوند و شدت و ضعف رنگ از لحاظ تیرگی بستگی به میزان رنگ اضافه شده به تینر است استفاده ترکیبی از رنگها نیز امکان پذیر است و در این ترکیبات استفاده از (گل اخرا) که به صورت پودر قهوه ای رنگ در رنگ فروشی ها به فروش میرسد متداول است .

    ۳- در این مرحله که رنگ روی چوب خشک شده است همانند روش اول به آن سیلر میزنیم

    ۴- مرحله سمباده زنی و سپس مرحله کیلر زنی یا نیم پلی استر زنی را انجام میدهیم ( البته یک انتخاب)

    توجه : اگر چه ما میتوانیم با قلم مو این مراحل را پیش ببریم ولیکن داشتن یک پیستولت برقی و یا یک پیستولت بادی کار را تمیز تر به انجام میرساند چون رنگ به صورت ذرات ریز به سطح کار پاشیده شده و اثر قلم مو به جای نمی ماند . البته اگر کیلر یا نیم پلی استر غلیظ نباشد میتوانیم در چند نوبت با حوصله این کار را انجام دهیم تا کار یکدست شود و اثر قلم مو روی کار ایجاد نشود .تمرین و ممارست توانایی شما را در این زمینه افزایش میدهد.

    آموزش دوم: رنگ آمیزی چوب با رنگ نهایی نیم پلی استر

    لوازم مورد نیاز برای انجام رنگ آمیزی:

    رنگ نیم پلی استر مات یا براق

    خشک کن نیم پلی استر

    شاپان قهوه ای

    سنباده ۱۲۰ و پوستاب

    بنزین

    سیلر

    کیلر

    قلم نقاشی یا پیستوله

    در ابتدا باید سطح چوب را به خوبی سنباده کاری کنید تا پرز ها و پستی و بلندی های چوب کاملا برطرف گردد و سطح چوب کاملا یکدست و صاف گردد.

    البته بسته به نوع چوب و نوع کار، دقت در سنباده کار متفاوت می باشد و انتخاب شماره (درجه زبری) سنباده باید بر حسب احتیاج و نوع چوب در نظر گرفته شود تا هیچ خط و خشی از عملیات سنباده کاری باقی نماند.هر قدر در این مرحله دقت بیشتری داشته باشید و کار رو در اصطلاح شیشه ای سنباده کنید ، در مراحل بعدی راحت تر هستید و کار زیباتری خواهید داشت.

    مرحله ی بعدی رنگ آستر چوب می باشد (شاپان).

    اگر تمایل داشتید ، از رنگ خود چوب (خودرنگ)به عنوان رنگ نهایی بهره بگیرید ، نیازی به استفاده از آستر یا شاپان نمی باشد اما ما فرض را بر این می گیریم که شما دوست دارید رنگ چوب را بر اساس سلیقه خودتان تغییر دهید.برای این کار شاپان را با بنزین مخلوط کنید( به عنوان مثال ۱۰۰ گرم شاپان را با یک لیتر بنزین)

    عکس, آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    عکس, آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    شما باید آنقدر تناسب بین بنزین و شاپان را تغییر دهید تا رنگ مورد علاقه تان را به دست آورید.هرچه شاپان بیشتری را با بنزین مخلوط کنید رنگ تیره تری به دست می آید.رنگ شاپان بر دو نوع است (قوه ای و سیاه)از ترکیب این دو رنگ می توانید رنگ قهوه ای تیره تری ایجاد کنید.

    نکته ای که برای ترکیب رنگ ها وجود دارد و به عنوان ترفندی بین نقاش ها کاربرد دارد این است که با ترکیب رنگ های روغنی با شاپان ، رنگ های متنوع تری را پدید آورید.به عنوان مثال با ترکیب رنگ روغنی قرمز با شاپان قهوه ای رنگ فندقی به دست می آید و با کم و زیاد نمودن رنگ قرمز ، درجه قرمزی آن را تغییر می دهید.

    در نظر داشته باشید که همیشه از مقدار رنگ کم شروع کنید تا رنگ مورد نظرتان را به دست آورید.شاپان به دست آمده و نهایی را می توانید با قلم نقاشی ، یا پارچه تنظیف استفاده کنید که معمولا پارچه تنظیف از استفاده بیشتری برخوردار است. با برش پارچه در اندازه ۲۰ *۲۰ می توانید سطح چوبتان را شاپان بزنید.

    نکته:

    رنگی که در ثانیه های ابتدایی بر روی چوب نقش می بندد همان رنگ نهایی است که پس از پاشیدن نیم پلی استر خواهید داشت.

    مرحله ی بعدی برای رنگ آمیزی سیلر کاری است که پس از خشک شدن آستری صورت انجام می شود.

    تناسب بین تینر و سیلر معمولا بر روی قوطی سیلر درج شده است و با رعایت آن می توانید نسبت دقیق را به دست آورید و از محلولی استاندارد استفاده کنید. برای پاشیدن سیلر هم میتوانید از قلم رنگ آمیزی یا پیستوله استفاده کنید.اگر در پاشیدن سیلر دقت نکنید و مایع سیلر در یک نقطه بیش از حد جمع شود موجب ایجاد بخار بر روی سطح چوب می گردد که با سنباده کاری این بخار و مایع پاک می شود.اما بهتر است این وضعیت صورت نپذیرد.

    پس از اتمام سیلر کاری صبر کنید تا سیلر به خوبی خشک شود که سرعت خشک شدن بستگی به شرایط جوی و دمای هوا دارد.

    نکته:هیچگاه سعی نکنید سیلر را با نور آفتاب و یا به وسیله ی گرمای مستقیم خشک کنید

    برخی از استاد کاران نقاشی برای افزایش کیفیت ، دو یا سه بار عملیات سیلر کاری و سنباده نرم را تکرار می کنند تا پرز های اضافی برداشته شود و تثبیت رنگ به خوبی صورت پذیرد.اگر سطح کار نیاز به بتونه کاری دارد پس از سیلر پاشی و قبل از سنباده کاری این کار را انجام دهید و درزها و سوراخ ها را بتونه گیری کنید.صبر کنید تا بتونه به خوبی خشک شود و پس از آن شروع به سنباده کاری کنید.

    نکته:معمولا برای سنباده کاری سیلر و بتونه از سنباده بسیار نرم یا پوستاب استفاده می شود.گاهی اوقات هم می توان از پشت ورق سنباده برای این کار بهره برد.

    بتونه کاری :

    برای بتونه کاری بعد از پاشیدن اولین دست از سیلر انجام میگیرد که بسیار مهم است. بسیاری از ایرادات کار را می توانید با استفاده از بتونه پوشش دهید.باید در نظر داشته باشید که بتونه را باید دقیقا همرنگ شاپان درست کنید تا تفاوت رنگ نداشته باشید و کار یکدست باشد.بتونه را با حوصله و دقیق پاک کنید.

    مرحله بعدی کیلرپاشی می باشد که نسبت و تناسب آن هم بر روی قوطی ذکر شده است و نحوه پاشیدن کیلر هم مانند سیلر است.کیلر به کار قوام می بخشد و رنگی طبیعی تری خواهید داشت همچنین از جذب رنگ نهایی به چوب جلوگیری می کند.

    مرحله نهایی:

    پس از کیلر پاشی و خشک شدن آن باید عملیات نیم پلی استر پاشی را آغاز نمایید.در هنگام پاشیدن نیم پلی استر و کیلر محیط کارتان را کاملا تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار نگه دارید تا بر روسطح کار هیچ گرد و خاکی ننشیند و کارتان ارزش و زیبایی خود را از دست ندهد.

    قبل از رنگ کاری محیطی مناسب برای قرار دادن کار رنگ شده در نظر بگیرید که تا دو ساعت کاملا تمیز باقی بماند.تناسب بین نیم پلی استر و تینر هم می توانید از اطلاعات درج شده بر روی قوطی رنگ به دست بیاورید.

    معمولا از تینر ۱۰۰۰۰ یا ۱۲۰۰۰ برای نیم پلی استر استفاده میشود .

    برای تثبیت نیم پلی استر و خشک شدن سریع آن باید از خشک کن نیم پلی استر استفاده کنید.معمولا این مواد افزودنی در داخل ظروف کوچکی از طرف فروشنده رنگ به شماتحویل می گردد.

    تناسب خشک کن هم حدود ۵ درصد از کل نیم پلی استر است.مثلا برای یک پیستوله رنگ حدود دو درپوش قوطی خشک کن ، مواد نیاز دارید که در زمستان میتوانید از سه درپوش هم استفاده کنید.شما می توانید بر حسب سلیقه تان مات یا براق بودن نیم پلی استر را تعیین کنید.

    آموزش سوم: طراحی و رنگ آمیزی درهای چوبی در خانه

    درهای چوبی و قدیمی را می توانید خودتان در خانه ترمیم و بازسازی کنید و به آنها شکل و شمایل جدید ببخشید.

    عکس, آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    این در قدیمی و رنگ و رو رفته به چند لایه رنگ نیاز دارد تا بتوان آن را دوباره شاداب و زیبا نشان داد.

    عکس, آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    دو رنگ مشکی و سفید، دستگیره های نیکلی و کلون فلزی و زیبا می توانند چهره این در را از این رو به آن رو کنند. مراحل این کار را در ادامه برایتان توضیح داده ایم تا بتوانید به راحتی در خانه آن را انجام دهید.

    ۱٫ دستگیره فعلی در را به طور کامل باز کنید.

    عکس, آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    ۲٫ با کمک کاغذ سنباده، روی در را سنباده بکشید تا رنگ موجود از بین برود. این کار را تمیز و با دقت انجام دهید تا همه سطح در صیقلی و یکدست باشد. سپس سطح آن را با پارچه نم‌دار تمیز کنید تا هیچ اثری از پودر رنگ و چوب یا گرد و غبار باقی نماند.

    عکس, آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    ۳٫ همه سطح در را با دولایه رنگ سفید بپوشانید تا به صورت کاملا یکدست، نقاشی شود. این دولایه همچنان حکم آستر دارند.

    عکس, آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    ۴٫ پس از خشک شدن رنگ، طرحی که قرار است وسط در ایجاد کنید را با چسب روی سطح در مشخص کنید. با متر یا خط‌کش، طرح را به طور دقیق اندازه بزنید و با مداد روی در مشخص کنید. سپس با چسب مخصوص نقاشی، آن را کادربندی کنید.

    عکس, آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    ۵٫ هنگام چسباندن چسب، با انگشت دست به طور کامل هوای آن را خالی کنید رنگی داخل آن نفوذ نکند.

    عکس, آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    ۶٫ برای اینکه انتهای چسب ها را به طور دقیق و بدون حتی یک میلی‌متر اشتباه برش بزنید، از کاتر استفاده کنید.

    اگر دقت و وقت کافی برای این کار انجام ندهید، نتیجه به این ترتیب بی نظم می شود. رنگ سیاه به سفیدی ها نفوذ می کند و همه تلاش هایتان هدر می روند. مرحله چسب زدن بسیار مهم است. به هیچ عنوان آن را ساده فرض نکنید.

    عکس, آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    ۷٫ پس از اینکه نوارهای چسبی را روی در چسباندید و اضافی های آن را برش دادید، با یک قلم‌مو، از مرکز به بیرون نوارها بکشید. دلیل این کار چیست؟ اینکه مطمئن می شوید هیچ هوا یا روزنه نفوذی در میان این چسب ها وجود ندارد.

    عکس, آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    ۸٫ برای نقاشی سطح در به رنگ مشکی، از قلم رولی استفاده کنید.

    عکس, آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    ۹٫ پس از اطمینان از خشک شدن کامل رنگ، نوارهای چسب را با احتیاط زیاد بردارید. دستگیره در را نصب کنید.

    در صورت تمایل می توانید کلون کرومی زیبا نیز روی در نصب کنید.

    عکس, آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    عکس, آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    عکس, آموزش تصویری رنگ و براق کردن درهای چوبی در خانه

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های لفاظی از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی ادبیات علمی محبوب
  • کتب حرارت زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع شیلات
  • خرید کتاب های ابتدایی از آمازون
  • منابع اورجینال اکواریوم
  • کتب نثر زبان اصلی
  • خرید کتاب هنرهای رزمی زبان اصلی
  • خرید کتاب های حمل و نقل هوایی از آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی الکترونیک
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>