اطلاعیه سایت
عبدالله اسکندری گفت: تغییراتی که در گریم کاراکترهای مجموعه شهرزاد رخ داده به فراخور اتفاقهایی بوده که جهت هر شخصیت در فصل دوم رخ داده است.
به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان به نقل از روابط عمومی سریال شهرزاد؛ عبدالله اسکندری که در فصل دوم با مجموعه شهرزاد همراه شده است هست، راجع به دلایش جهت حضور در پروژهای که یک فصل آن گذشته بود، صحبت کرد و گفت: در همه ۴۵ سالی که در این کار بودهام، هرگز کار نصفه فرد دیگری را انجام نمیدادم. ولی در پروژه شهرزاد، با آقای امامی کار کرده بودم و دوستی کاری با یکدیگر داشتیم، هنگامی آقای امامی راجع به این کار به من گفتند، با توجه به اینکه آقای فتحی کارگردان بود و پیش از این هم با یکدیگر در دو کار همکار بودیم، قبول کردم. از طرفی با طراح قبلی هم هماهنگیهایی را انجام دادم و بعد مشغول به کار شدم.
این طراح چهرهپردازی راجع به تغییراتی که نسبت به کاراکترها ایجاد کردهاند، اظهار کرد: ناچار بودم بازیگرها را جهت حفظ راکورد کلی مجموعه به همان شکلی که بودند گریم کنم، با اینحال بعضی از آنها را بر اساس ایدههای جدیدی که آقای فتحی داشت و در قصه هم اتفاقهایی افتاده بود، تغییراتی دادیم.
تغییرات گریم به فراخور قصه «شهرزاد» اتفاق افتاد
وی ادامه داد: جهت مثال، مصطفی زمانی در این سری به پختگی رسیده، ازدواج کرده، معلم شده است و شخصیت وزینتری از قبل دارد، بعد گریم او به تغییراتی نیاز داشت. در عین حال بعضی تغییرات را در گریم ترانه علیدوستی ایجاد کردیم که به ضرورت قصه بود، چون به هر حال این کاراکتر از ازدواج اول رضایت نداشت و به قدری بیحوصله و بیاعصاب بود که تمایلی نداشت در خودش عوض کردن ایجاد کند. ولی او حالا از اوضاع قبلی خودش دور شده است و با کسی که دوستش داشته، زندگی یکسان را شروع کرده هست. به همین دلیل، فکر کردیم که وقت خوبی است تا عوض کردن ظاهری را در نظر بگیریم و آرایش صورت را به او اضافه کردیم؛ شهرزاد دیگر به خواسته دلش رسیده و خانمی است که فرزند دارد و مورد نیاز است از حالت دختربچهگونه جدا شود.
اسکندری همچنین تاکید کرد: درباره پریناز ایزدیار هم با توجه به اینکه به آسایشگاه میرفت، مجبور بودیم گریم را عوض کردن دهیم و صورت او علاوه بر اینکه بدون آرایش میشد، مورد نیاز بود صورت بیمار و گنگی داشته باشد که خورد و خوراک درستی هم ندارد. بقیه بازیگرها را هم تلاش کردیم به همان گریمی که داشتند وفادار بمانیم.
وی ادامه داد: با توجه به اضافه شدن چند کاراکتر تازه به مجموعه، اسکندری راجع به طراحی چهره آنها نیز بیان کرد: چند شخصیت تازه در این قسمت داشتیم که باید جهت آنها طراحی گریم تازه انجام میدادیم، ولی من دستم باز نبود که هر کاری میخواستم انجام دهم. طراحی آنها هم باید هموزن دیگران اتفاق میافتاد تا کار در نگاه کلی نزدیک به یکدیگر باشند.
اسکندری همچنین گفت: بعد از پخش قسمتهای اول فصل دوم در فضاهای مجازی بعضی راجع به گریمها نظر میدادند و حتی راجع به مژه مصنوعی داشتن ترانه علیدوستی صحبت کردند، طراح چهرهپردازی مجموعه با اشاره به اینکه شخصیت شهرزاد آرایش دارد، عنوان کرد: در دهه ۳۰ مژه مصنوعی خیلی مُد بوده را باید در نظر گرفت. به هر حال شهرزاد، زنی است که در آن زمانه دکتر شده است هست. ما باید نشان دهیم که او با دیگر زنهای جامعه تفاوت دارد و حتی فرهنگ متفاوتی هم پیدا کرده هست. او حالا جهت خودش از مژه استفاده میکند. ما جهت اینکه بگوییم شهرزاد دختر سادهای نیست، در صورت و نوع آرایش او عوض کردن ایجاد کردیم.
عبدالله اسکندری گفت: تغییراتی که در گریم کاراکترهای مجموعه شهرزاد رخ داده به فراخور اتفاقهایی بوده که جهت هر شخصیت در فصل دوم رخ داده است.
وی در ادامه با بیان اینکه مخاطب به چهرههایی که در فصل اول دیده، عادت کرده بود، اظهار کرد: این خیلی توصیه مهمی است که شرایط کاراکترها عوض کردن کرده، به عنوان نمونه شهرزاد به مرد دلخواهش رسیده یا فرهاد استاد شده است و باید وزینتر میشد.
اسکندری با بیان اینکه معمولا طراحیهایش را به مردمی که خارج پروژه هستند نیز نشان میدهد، تاکید کرد: در سریال شهرزاد هم این کار را انجام دادم و با توجه به اینکه آنها دلایل من را از تغییرات میدانستند، برخورد خوبی داشتند. بعد از اینکه پخش مجموعه بین مخاطب عام شروع شد، گریم هنوز در ذهن آنها جا نیفتاده بود و به همین دلیل، به نظر میرسید علت کافی جهت این سطح از عوض کردن در نگاه مخاطب وجود ندارد. البته در این زمینه میتوان به مخاطب هم حق داد.
این طراح گریم در بخشی از صحبتهایش با اشاره به اینکه تلاش میکند با بازیگرها جهت گریمشان ارتباط بگیرد، گفت: شخصا در کار گریم و همان ابتدا تلاش میکنم رابطه خوبی را با بازیگر برقرار کنم و از خود آنها میپرسم حالا که قصه را خواندهاید چه ذهنیتی از نقشی که قرار است آن را بازی کنید، دارید و کاراکتر را چطور میبینید. هیچوقت اینطور نبوده که یک طرفه کار را جلو ببرم و بازیگر روی صندلی بنشیند و من هم کار خودم را انجام بدهم، چون این بازیگر است که باید با گریم ارتباط بگیرد، آنرا بپذیرد و دوست داشته باشد تا بتواند در آن قالب نقشش را خوب بازی کند. اگر بازیگر، گریم را نپذیرد، هم بازی مصنوعی میشود و هم گریم. در این کار هم از روز اول با هم کار کردهایم و ایدههای یکدیگر را شنیدهایم. هنگامی گریمور با بازیگر هماهنگ شود، نتیجه این میشود که گریم روی صورت بازیگر مینشیند، به بازی او کمک میکند و جهت مخاطب هم بیرون از کادر نمیزند.
در ادامه اسکندری در پاسخ به این پرسش که کار گریم در فضای تلویزیون و نمایش خانگی چه فرقهایی با هم دارد، عنوان کرد: دستمان در شبکه نمایش خانگی نسبت به تلویزیون بازتر هست. به هر حال تلویزیون جایی است که نسبت به همه جامعه تعهد دارد و باید همه سلیقهها را راضی کند، ولی سینما و نمایش خانگی خاستگاه خودش را دارد و اگر مخاطب دوست داشته باشد جهت تماشای آن پول پرداخت میکند، اگر هم دوست نداشته باشد، اصلا سمت آن نمیرود که بخواهد گله کند. به هرحال اوضاع در تلویزیون تفاوت میکند، آثاری که در این مدیوم ساخته میشوند باید همه طیفهای جامعه را راضی کند. در نمایش خانگی این آدمها هستند که گزینش میکنند و آثار هم مشتری خودشان را دارند.
وی همچنین ادامه داد: جهت گریمور این تفاوت خیلی زیاد نیست، چون به هر حال باید شخصیت را بسازد و این کار به نحوه عرضه محصول بستگی ندارد. هنگامی شما میخواهید یک بازیگر را به شکل راننده تریلی گریم کنید، در هر مدیومی جهت رسیدن به کاراکتر یک کار را انجام میدهید.
تغییرات گریم به فراخور قصه «شهرزاد» اتفاق افتاد
اسکندری در پاسخ به این پرسش که سلیقه گریمور چقدر در کاری که انجام میدهد، تاثیر دارد نیز توضیح داد: طراحی که تجربه داشته باشد، بالطبع دانش گریمش هم بالا میرود و از رنگهای نژادی، جغرافیایی و… تا حالتهای صورت را میشناسد و میتواند به کارگردان یا بازیگر ایده بدهد و بگوید این شخصیتی که در داستان نوشته شده، میتواند این ویژگیها را داشته باشد. به هر حال گریمور است که صورت بازیگر را با نگاهی فنی میبیند و میتواند در کنار کارگردان ایده بدهد.
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: عبدالله اسکندری | سریال شهرزاد | شبکه خانگی | تلویزیون | کاراکتر | بازیگر | اسکندری | نمایش | مخاطب | طراحی | آرایش