• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار گوناگون » آمریکا خواستار تعطیلی کنسولگری روسیه شد

    آمریکا خواستار تعطیلی کنسولگری روسیه شد

    تنش میان واشنگتن و مسکو در سال‌های اخیر بر سر مسائلی مانند سوریه، انضمام کریمه به روسیه و انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا بار دیگر بالا گرفت؛ تنشی که

    آمریکا خواستار تعطیلی کنسولگری روسیه شد

    تنش میان واشنگتن و مسکو در سال های اخیر بر سر مسائلی مانند سوریه، انضمام کریمه به روسیه و انتخابات پیشین ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر بالا گرفت؛ تنشی که انتظار می رفت با روی کارآمدن «دونالد ترامپ» و سیگنال های مثبتش به روسیه به مدار آرامش باز گردد.

    کاهش روابط دیپلماتیک میان آمریکا و روسیه

    آمریکا و روسیه هیچ گاه در یک قرن اخیر و به خصوص در دوران جنگ سرد، روابط حسنه و تنگاتنگی نداشته اند؛ هرچند این تقابل و تخاصم بعد از آخر جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جای خود را به نوعی مصالحه و پذیرش داد.
     

    عبارات مهم : اقدام تلافی جویانه – ترامپ در کاخ سفید
    اما تنش میان واشنگتن و مسکو در سال های اخیر بر سر مسائلی مانند سوریه، انضمام کریمه به روسیه و انتخابات پیشین ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر بالا گرفت؛ تنشی که انتظار می رفت با روی کارآمدن «دونالد ترامپ» و سیگنال های مثبتش به روسیه به مدار آرامش باز گردد. ولی در کمال تعجب، در هفت ماهی که از حضور ترامپ در کاخ سفید می گذرد، روابط این دو کشور عملا به پايین ترین سطح خود در دو، سه دهه اخیر رسیده هست؛ امری که خود ترامپ نیز آن را خطرناک توصیف کرده است.
     
    در آخرین اقدام، دولت ایالات متحده روز جمعه به روسیه دو روز وقت داد تا کنسولگری خود در سن فرانسیسکو را تعطیل کند. «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه ایالات متحده، روز گذشته در گفت وگویی تلفنی این خواسته دولت آمریکا را به اطلاع «سرگئی لاوروف»، همتای روس خود رساند؛ اندکی بعد از آنکه سفیر تازه روسیه در آمریکا رسما کار خود را شروع کرد.
     
    طبق گفته وزارت خارجه ایالات متحده، این تصمیم در پاسخ به کم کردن تعداد دیپلمات های آمریکایی در روسیه اتخاذ شده است هست. علاوه بر این، ایالات متحده خواستار کم کردن حضور دیپلماتیک روسیه در واشنگتن و نیویورک شده است است که مستلزم تعطیلی دفاتر تابعه کنسولگری روسیه خواهد بود. درحال حاضر، علاوه بر سفارت، روسیه دارای سه کنسولگری جداگانه در نیویورک، سیاتل و هوستون است.
     
    پس لرزه های پیروزی ترامپ
     
    کاهش سطح روابط دیپلماتیک واشنگتن-مسکو از آنجا شروع شد که بعد از شائبه مداخله روس ها در انتخابات ریاست جمهوری به نفع ترامپ، «باراک اوباما»، مدیر جمهور پیشین ایالات متحده، در حکمی ٣٥ دیپلمات روس را از این کشور اخراج و دو ساختمان دیپلماتیک روسیه را توقیف کرد.
     
    با این حال، روسیه تا همین آخرهای و تا پیش از افزایش تحریم ها عیله مسکو که در کنگره آمریکا به تصویب رسید، هیچ واکنشی به اخراج دیپلمات هایش از آمریکا نشان نداد. ولی تصویب افزایش تحریم ها با رأی قاطع نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه که عملا دست ترامپ را جهت وتوکردن آن نیز می بست، باعث شد مسکو نیز در اقدامی تلافی جویانه خواستار کم کردن شمار دیپلمات های آمریکایی در خاک خود شود و دو ساختمان تفریحی دیپلماتیک ایالات متحده را نیز توقیف کند.
     
    حال این حرکت کرملین با اقدام تلافی جویانه دیگری از سوی واشنگتن همراه شده است هست. با این اوصاف، مشخص نیست این بازی «چشم در برابر چشم» تا کجا ادامه خواهد یافت؛ امری که تا حد زیادی به گام بعدی روس ها بستگی دارد.
     
    خویشتن داری روس ها
     
    در نخستین واکنش، سرگئی لاوروف با اعلام اینکه مسکو به دنبال تقابل با ایالات متحده نیست، این اقدام ایالات متحده را به یک رقص تک نفره تشبیه کرد که می تواند به زیاد کردن تنش ها میان دو کشور منجر شود. هرچند روز جمعه وزیر خارجه روسیه در بیانات خود درخصوص اقدام اخیر آمریکا کوشید با دوری از تصویر العمل های احساسی، همچنان درها را جهت گفت وگو باز نگه دارد ولی خاطرنشان کرد که مسکو این اقدام ایالات متحده را بی پاسخ نخواهد گذاشت.
     
    نکته جالب هم زمانی این اقدام آمریکا با شروع به کار سفیر تازه روسیه در ایالات متحده هست. «آناتولی آنتونوف» که به تازگی جانشین «سرگئی کیسلیاک» شده، در یکی از نخستین اظهارنظرهایش در مقام سفیر روسیه در آمریکا، گفته است مسکو تصویر العمل نسنجیده ای به تعطیلی کنسولگری اش در سن فرانسیسکو نشان نخواهد داد.
     
    آنتونوف یک ساعت بعد از آنکه وزارت خارجه آمریکا این کارهای تنبیهی را اعلام کرد، وارد خاک ایالات متحده شد. «به قول لنین، ما به تصویر العمل های هیستریک نیازی نداریم»؛ این جمله را آنتونوف بعد از ورود به خاک آمریکا به زبان آورده هست؛ سیاست مداری که حضور در سمت های مهمی مانند وزیر خارجه و معاون وزیر دفاع روسیه را در پرونده کاری خود می بیند.
     
    او پیش تر در گفت وگو با روزنامه روسی «کومرسانت» گفته بود با این خبر عازم واشنگتن می شود که روس ها دشمن آمریکایی ها نیستند. او همچنین خاطرنشان کرده بود که روسیه و ایالات متحده به عنوان دو قدرت هسته ای از مسئولیت خاص ای در قبال ثبات و امنیت دنیا برخوردارند.
     
    سفیر تازه روسیه در آمریکا همچنین بر این باور است که بعضی سیاست مداران آمریکایی می کوشند از کارت روسیه در سیاست داخلی آمریکا به نفع خود بهره گیرند. روابط مسکو- واشنگتن در حالی رو به سردی می گذارد که رسانه های غربی از چندین ماه پیش درخصوص تدوین یک طرح سه مرحله ای از سوی رکس تیلرسون با هدف اصلاح روابط با مسکو گمانه زنی هایی می کردند.
     
    بااین حال، آنتونوف عنوان کرده است مسکو نمی تواند براساس حدسیات و گمانه زنی ها تصمیم بگیرد. او همچنین از دیدارهای منظم میان وزرای دفاع و وزرای خارجه دو کشور به عنوان راه حلی عملی جهت اصلاح روابط دو کشور یاد کرده هست. با توجه به تصویر العمل های وزیر خارجه و سفیر تازه روسیه در آمریکا، به نظر مسکو می کوشد با هدف جلوگیری از افزایش تنش ها، در قبال رفتارهای وسوسه انگیز آمریکا خویشتن داری از خود نشان دهد. 
     
    گام اول جهت کشیدن دیوار
     
    کاهش روابط دیپلماتیک میان آمریکا و روسیه در شرایطی به وقوع می پیوندد که به نظر مي رسد ترامپ جهت دیوارکشیدن میان این کشور و همسایه جنوبی خود یعنی مکزیک مصمم هست. هرچند هنوز بحث تأمین مالی ساخت این دیوار در هاله ای از ابهام واقع شده است است ولی دولت آمریکا به چهار شرکت بزرگ ساختمانی سفارش ساخت بلوک های بتونی را داده است.
     
    بنابراین، اگر ترامپ در وعده اش به اصلاح روابط با روسیه عمل نکرده ولی به وعده اش جهت ساخت یک دیوار بزرگ و قشنگ در مرز مکزیک عمل خواهد کرد. آینده نگری می شود ساخت این بلوک های بتونی از دو هفته دیگر شروع شده است و در پايیز به اتمام برسد. تعیین چهار شرکت جهت ساخت این بلوک هاي بتونی بعد از آن صورت می گیرد که هفته گذشته ترامپ ترساندن کرد در صورت عدم موافقت کنگره با تأمین مالی این پروژه، دولت را تعطیل خواهد کرد.
     
    کار ایجاد حائل در مرز مکزیک در دولت «جورج دبلیو بوش» و حصارکشی در ١١ هزار کیلومتر از مناطق حساس شروع شد و از وقت روی کارآمدن ترامپ نیز به واسطه سخت گیری های اعمال شده است در مرزها، حجم ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا به شکل چشمگیری کم کردن یافته هست. هرچند کنگره ٢٠ میلیون دلار در بودجه امسال آمریکا جهت ساخت بلوک های بتونی کنار گذاشته است ولی هیچ بودجه دیگری به ساخت دیوار آن تخصیص داده شده است نداده است.
     
    ترامپ در بودجه اش جهت سال ٢٠١٨ میلادی خواستار تخصیص داده شده است بودجه ٢,٦میلیارددلاری جهت تکمیل دیوار شده است که می تواند به یک محل اختلاف دیگر میان دولت و کنگره بدل شود.

     

    آمریکا خواستار تعطیلی کنسولگری روسیه شد

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

     

    واژه های کلیدی: اقدام تلافی جویانه | ترامپ در کاخ سفید | ایالات متحده | اخراج دیپلمات | دونالد ترامپ | وزارت خارجه | دیپلماتیک | کنسولگری | آمریکایی | آمریکا | واشنگتن

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های اقتصاد از آمازون
  • منابع اورجینال تولید مواد غذایی
  • خرید کتاب گیاه شناسی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی آزمون های آلمان
  • هاردکپی کتاب های فن آوری ریز پردازنده
  • کتاب های فقه اورجینال
  • خرید کتاب های تشخیص پزشکی از آمازون
  • کتب نظریه شماره زبان اصلی
  • منابع اورجینال هنر
  • هاردکپی کتاب های زمین شناسی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>