• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » هشتمین گزارش برجامی آمانو، محک تازه ای بر بی‌طرفی آژانس انرژی اتمی

    هشتمین گزارش برجامی آمانو، محک تازه ای بر بی‌طرفی آژانس انرژی اتمی

    هشتمین گزارش برجامی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در روزهای آینده (به احتمال زیاد عصر فردا/ پنجشنبه) انتشار می شود، با توجه به سفر اخیر نماینده آمریکا در

    هشتمین گزارش برجامی آمانو، محک تازه ای بر بی‌طرفی آژانس انرژی اتمی

    هشتمین گزارش برجامی آمانو، محک تازه ای بر بی طرفی آژانس انرژی اتمی

    عبارات مهم : قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت – آمریکا

    هشتمین گزارش برجامی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در روزهای آینده (به احتمال زیاد عصر فردا/ پنجشنبه) انتشار می شود، با توجه به سفر اخیر نماینده آمریکا در شرکت ملل به وین و هشدار جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در مورد آثار مخرب فشار بر آژانس، محک تازه ای جهت سنجش بی طرفی نهاد هسته ای شرکت ملل هست.

    ‘نیکی هیلی’ نماینده آمریکا در شرکت ملل چهارشنبه گذشته با سفر به وین اتریش با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کرد. در پی این سفر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در نامه ای به آمانو و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: هدف اعلام شده است سفر هیلی به وین نگرانی های جدی راجع به نقض بیش از پیش متن و روح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شرکت ملل ایجاد می کند.

    هشتمین گزارش برجامی آمانو، محک تازه ای بر بی‌طرفی آژانس انرژی اتمی

    نمایندگی دائم کشور عزیزمان ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در تصویر العمل به بیانیه نمایندگی آمریکا، با هشدار راجع به عواقب مخرب هر گونه فشار غیرقانونی به آژانس اعلام کرد: همانگونه که در نامه دکتر ظریف به آقای آمانو و زن موگرینی آمده هست، اهداف و نتیجه های اعلام شده است جهت این سفر با مفاد مختلفی از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت راجع به نقش آژانس و ضرورت صیانت از استقلال آن و حفاظت از اطلاعات حساسی که در معرض اطلاع آژانس قرار می گیرد، در تعارض است.

    در بیانیه نمایندگی کشورمان در وین، تاکید شده است است که جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران کاملا به وظایف و مسئولیت های خود در معاهده منع اشاعه هسته ای (NPT)، موافقتنامه پادمان، برجام و پروتکل الحاقی آشناست و به این مسئولیت ها پایبند بوده است و خواهد بود ولی هرگز اجازه سوء استفاده از این قوانین را جهت اغراض سیاسی بیمارگونه یک کشور خاص نخواهد داد. در عین حال مهم است جهت تدوام برجام همه اطراف به تعهدات خود پایبند باشند.

    هشتمین گزارش برجامی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در روزهای آینده (به احتمال زیاد عصر فردا/ پنجشنبه) انتشار می شود، با توجه به سفر اخیر نماینده آمریکا در

    در آخر بیانیه نمایندگی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در وین، ضمن ابراز خرسندی از گزارش های آژانس راجع به اجرای تعهدات کشور عزیزمان ایران در برجام، که همگی آنها دلالت بر پایبدی کامل کشور عزیزمان ایران به این توافق دارد، تاکید شده است است که جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران انتظار دارد مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و بازرسان و متخصصان آن همچنان با امانتداری و حرفه ایگری کامل به اجرای وظائف و ماموریت های خود در قبال برجام ادامه دهند.

    ** روزشمار برجام و گزارشهای آژانس در تایید اجرای تعهدات ایران

    توافق کشور عزیزمان ایران و گروه ۱+۵ بر سر برنامه جامع اقدام یکسان ‘برجام’ (JCPOA) در ۱۴م ژوییه ۲۰۱۵ برابر با ۲۳م تیر ماه ۱۳۹۴ در وین اتریش بعد از مذاکراتی طولانی و سخت حاصل شد. در ۲۰م ژوییه ۲۰۱۵ برابر با ۲۹م تیر ۱۳۹۴، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شرکت ملل به تصویب رسید. در این قطعنامه از مدیر کل آژانس خواسته شد که نظارت و راستی آزمایی مورد نیاز را بر تعهدات مرتبط با هسته ای کشور عزیزمان ایران در طول دوره برجام به انجام برساند. در اوت ۲۰۱۵ (مرداد ۱۳۹۴) نیز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست مشابهی از مدیر کل مطرح کرد و اختیار این کار را به او داد.

    هشتمین گزارش برجامی آمانو، محک تازه ای بر بی‌طرفی آژانس انرژی اتمی

    اولین گزارش آژانس مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و دستور کار شورای حکام ، در ۱۶م ژانویه ۲۰۱۶ برابر با ۲۶م دی ۱۳۹۴ ارائه شد و با تایید اجرای کارهای مشخص شده است در پاراگراف های ۱۵٫۱ تا ۱۵٫۱۱ از ضمیمه V (چهارم) برجام ، اجرای برجام شروع شد. روز ۱۶م ژانویه ۲۰۱۶ مطابق با برنامه زمانی مشخص شده است ‘روز اجرای برجام’ بود. آژانس در روز ۲۶م فوریه ۲۰۱۶ برابر ۷م اسفند ۱۳۹۴ نیز با انتشار شدن گزارشی اجرای کامل تعهدات کشور عزیزمان ایران را تایید کرد.

    سومین گزارش آژانس به شورای حکام و بموازات آن به شورای امنیت در ۲۷م مه ۲۰۱۶ برابر با ۷م خرداد ۱۳۹۵ انتشار شد و بار دیگر اجرای تعهدات کشور عزیزمان ایران را مورد تایید قرار داد. گزارش چهارم آژانس از روز اجرای برجام ، در ۸م سپتامبر ۲۰۱۶ برابر با ۱۸م شهریور ۱۳۹۵ ، گزارش پنجم در تاریخ ۹م نوامبر ۲۰۱۶ برابر با ۱۹م آبان ۱۳۹۵، گزارش ششم در ۲۴م فوریه ۲۰۱۷ برابر با ۶م اسفند ۱۳۹۵ و گزارش هفتم نیز در ۲م ژوئن ۲۰۱۷ برابر با م۱۲ خرداد ۱۳۹۶ انتشار شد و آژانس در تمام این گزارشها بر اجرای کامل و بدون نقص تعهدات کشور عزیزمان ایران مطابق بر برجام و عدم انحراف مواد هسته ای کشور عزیزمان ایران مهر تایید گذاشت.

    هشتمین گزارش برجامی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در روزهای آینده (به احتمال زیاد عصر فردا/ پنجشنبه) انتشار می شود، با توجه به سفر اخیر نماینده آمریکا در

    به گفته منابع آگاه در وین، هشتمین گزارش آژانس، به علت تعطیلی شرکت ملل در روز جمعه به مناسبت عید سعید قربان، به احتمال زیاد عصر پنجشنبه (فردا) انتشار خواهد شد.

    ** پاسداری آژانس از ‘منفعت خالص’ نظام راستی آزمایی هسته ای

    هر چند در گذشته نیز در مواردی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران ملاحظاتی راجع به گزارشهای آژانس داشته است ولی کلیت گزارشهای برجام از حیث بی طرفی و نگاه فنی مورد تایید بوده هست. به عنوان مثال رضا نجفی نماینده دائم کشور عزیزمان ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی انتشار ششمین گزارش برجامی آژانس در ۲۴م فوریه ۲۰۱۷ (ششم اسفند ۹۵)، در نامه ای به مدیر کل آژانس بعضی موارد را در ارتباط با متن گزارش از جمله راجع به عنوان آب سنگین مطرح و همچنین تاکید کرد که گزارش باید تا حد امکان مختصر و بافایده باشد و از ذکر اطلاعات غیر مهم خودداری کند. این بار نیز بعید است که آژانس با توجه به موضع روشن کشور عزیزمان ایران بخواهد زیر فشار آمریکا مطالبی را بیان کند که اصل برجام و نظام راستی آزمایی در کشور عزیزمان ایران را به خطر اندازد؛ چنانکه مدیر کل آژانس بارها از برجام به عنوان ‘یک منفعت خالص’ جهت راستی آزمایی هسته ای تمجید کرده است.

    هشتمین گزارش برجامی آمانو، محک تازه ای بر بی‌طرفی آژانس انرژی اتمی

    به هر روی این بار با توجه به فشارهای پیدا و پنهان دولت تازه آمریکا و زیاده خواهی آمریکا راجع به بازرسی از اماکن نظامی ایران، حساسیت بیشتری روی متن گزارش وجود خواهد داشت.

    در همین حال بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در یک گفت و گوی مطبوعاتی تاکید کرده که هیچگونه اجازه ای به دیگران جهت ورود به حوزه های منع شده است در تفاهمات برجام نمی دهیم و بازرسی های آژانس قطعاً در چارچوب سیاست های داخلی خودمان انجام خواهد شد.

    قاسمی با تاکید بر دفاع آژانس بین المللی انرژی اتمی از استقلال و جایگاه این نهاد بین المللی در برابر خواسته های غیرمنطقی و غیرواقع بینانه آمریکا گفت: مطمئن هستیم که آنان نمی توانند خواسته هایشان را تحمیل کنند، گرچه هشدارهای مورد نیاز را به آژانس داده و توصیه های مورد نیاز را کرده ایم و در آینده هم این شیوه را ادامه خواهیم داد.

    بدین ترتیب باید منتظر گزارش تازه آژانس و ارزیابی مقامهای مربوطه بود تا مشخص شود که آژانس در برابر فشارهای تازه آمریکا تا چه توانسته استقلال خود را حفظ کند، ولی مساله مهم آن است که چنانکه دکتر روحانی مدیر جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران سه شنبه شب (دیشب) در گفت و گوی تلویزیونی تاکید کرد ‘تعهد کشور عزیزمان ایران در برابر دنیا مشخص هست؛ روابط ما با آژانس را مقررات مشخص می کند نه آمریکا؛ ما زیر بار حرف زور نخواهیم رفت و در چارچوب مقررات با آژانس واکنش‌ می کنیم. ‘

    نشست شورای حکام آژانس ۱۱م تا ۱۵م سپتامبر برابر با ۲۰م تا ۲۴م شهریورماه برگزار می شود.

    اخبار سیاست خارجی – ایرنا

    واژه های کلیدی: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت | آمریکا | قطعنامه | سیاست | ایران | انرژی | آژانس | انتشار | اسلامی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال نانو تکنولوژی
  • هاردکپی کتاب های بهداشت
  • خرید کتاب های زبان اصلی پازل
  • دانلود فایل های زبان اصلی علوم فضایی
  • کتب کسر های مداوم زبان اصلی
  • منابع اورجینال مولکول شناسی
  • کتاب های ادبیات روسی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های موسیقی
  • خرید کتاب سازمان و پردازش داده ها زبان اصلی
  • منابع اورجینال روان شناسی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>