• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » چرا مردم کم کردن تورم را احساس نمی‌کنند؟

    چرا مردم کم کردن تورم را احساس نمی‌کنند؟

    معاون اقتصادی مرکز آمار کشور عزیزمان ایران می‌گوید معمولا هر فرد تورم را بر اساس کالاها و خدمات مصرفی شخصی خود که تعداد محدودی هست، تخمین می‌زند در

    چرا مردم کم کردن تورم را احساس نمی‌کنند؟

    معاون اقتصادی مرکز آمار کشور عزیزمان ایران می گوید معمولا هر فرد تورم را بر اساس کالاها و خدمات مصرفی شخصی خود که تعداد محدودی هست، تخمین می زند در حالی که مرکز آمار کشور عزیزمان ایران تورم را بر اساس اطلاعات ۴۵۱ قلم کالا و خدمت (که پوشش کاملی از سبد خانوارهای ایرانی است) و در ۲۹۳ منطقه شهری (که به لحاظ جغرافیایی کل کشور را پوشش می دهد) محاسبه می کند.

    مردم گرانی و زیاد کردن قیمت را زیاد کردن تورم می دانند

    جواد حسین زاده معاون اقتصادی مرکز آمار ایران، اظهار کرد: گاهی بین تورم و احساس مردم در مورد آن شکافی وجود دارد و مردم گاها قیمت تورم را باور نمی کنند. من تلاش می کنم به این پرسش پاسخ دهم.او توضیح داد: به این توصیه توجه کنید که جهت محاسبه شاخص قیمت مصرف کننده شهری، اطلاعات مربوط به ۴۵۱ قلم از کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری جمع آوری می شود که ملاک گزینش این کالاها و خدمات داشتن ضریب اهمیت قابل توجه در سبد خانوار و استمرار مصرف این اقلام به وسیله خانوارها بین دو سال پایه است که این تعداد اقلام پوشش کاملی از سبد کالاها و خدمات مصرفی خانوار های کل کشور هستند.

    عبارات مهم : خوراکی ها – مشخصات
    معاون اقتصادی مرکز آمار کشور عزیزمان ایران ادامه داد: معمولا سبد کالاها وخدمات مصرفی خانوارها در طول وقت دستخوش عوض کردن می شود و بعضی از اقلام از سبد خارج شده است و اقلام تازه اضافه می شود همچنین وزن های اقلام عوض کردن می کند، جهت لحاظ کردن این تغییرات هر چند سال یک بار سال پایه شاخص قیمت عوض کردن داده می شود تا اقلام سبد خانوار و همچنین ضرایب اهمیت آن ها به هنگام شده است و محاسبات به صورت دقیق تر انجام گیرد. به این فعالیت اصطلاحا عوض کردن سال پایه گفته می شود. به همین منظور مرکز آمار کشور عزیزمان ایران سال پایه شاخص های قیمت خود را از سال ۱۳۹۰ به سال ۱۳۹۵ عوض کردن می دهد.

    حسین زاده راجع به اینکه هر ماه به چه تعداد منطقه جغرافیایی مراجعه می شود و چند مظنه قیمت جمع آوری و پردازش می شود نیز بیان کرد: تعداد مناطق شهری نمونه، ۲۹۳ منطقه است که کل کشور را پوشش می دهد و هر ماهه حدود ۲۳۰۰۰۰ مظنه قیمت از ۵۵۰۰۰ مرجع اطلاع جمع آوری می شود.

    وی همچنین راجع به اینکه ضریب اهمیت یا وزن کالاهای متفاوت در سبد مصرفی خانوار چقدر است نیز بیان کرد: تعداد گروه های مهم کالاها و خدمات مصرفی خانوار های شهری بر اساس طبقه بندی COICOP، ۱۲ گروه است که ضرایب اهمیت آن ها بر اساس جدول زیر هست. ضریب اهمیت گروه مهم «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» ۲۵.۵ درصد است و ضریب اهمیت کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز ۷۴.۵ درصد هست. در بین گروه های فرعی «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها»، با ۳۵.۶ درصد بیشترین وزن در محاسبه شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری را دارد. هر کدام از کالاها و خدمات به نسبت وزن آن در سبد خانوار، در محاسبه شاخص قیمت مصرف کننده مورد استفاده قرار گرفته و نتیجه های را تحت تاثیر قرار می دهد.

     

    چرا مردم کم کردن تورم را احساس نمی‌کنند؟

    گروه

    ضریب اهمیت (درصد)

    شاخص کل

    ۱۰۰۰.۰

    معاون اقتصادی مرکز آمار کشور عزیزمان ایران می‌گوید معمولا هر فرد تورم را بر اساس کالاها و خدمات مصرفی شخصی خود که تعداد محدودی هست، تخمین می‌زند در

    گروههای مهم و فرعی

    خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات

    ۲۵.۵

    ۱- خوراکی ها و آشامیدنی ها

    ۲۵.۱

    چرا مردم کم کردن تورم را احساس نمی‌کنند؟

    خوراکیها

    ۲۴.۱

    نان و غلات

    ۶.۴

    معاون اقتصادی مرکز آمار کشور عزیزمان ایران می‌گوید معمولا هر فرد تورم را بر اساس کالاها و خدمات مصرفی شخصی خود که تعداد محدودی هست، تخمین می‌زند در

    گوشت قرمز و سفید و فرآورده هائ آنها

    ۶.۳

    گوشت قرمز و گوشت ماکیان

    ۵.۵

    چرا مردم کم کردن تورم را احساس نمی‌کنند؟

    ماهی ها و صدف داران

    ۰.۸

    شیر، پنیر و تخم مرغ

    ۲.۵

    روغنها و چربیها

    ۱.۲

    میوه و خشکبار

    ۳.۱

    سبزیجات (سبزی ها و حبوبات)

    ۲.۶

    شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی(قند و شکر و شیرینی ها)

    ۱.۲

    محصولات خوراکی طبقه بندی نشده در جای دیگر

    ۰.۸

    چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه (نوشابه های غیر الکلی)

    ۱.۰

    ۲- دخانیات

    ۰.۵

    کالاهای غیر خوراکی و خدمات

    ۷۴.۵

    ۳- پوشاک و کفش

    ۴.۵

    ۴- مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها

    ۳۵.۶

    مسکن

    ۳۰.۵

    اجاره

    ۳۰.۱

    خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی  (خدمت)

    ۰.۵

    آب، برق و سوخت

    ۵.۱

    ۵- مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها

    ۴.۲

    ۶- بهداشت و درمان

    ۶.۷

    ۷- حمل ونقل

    ۹.۸

    ۸- ارتباطات

    ۳.۷

    ۹- تفریح و فرهنگ

    ۲.۲

    ۱۰- آموزش

    ۲.۳

    ۱۱- هتل و رستوران

    ۱.۴

    ۱۲- کالاها و خدمات متفرقه

    ۴.۱

    گروه های اختصاصی:

    کالاها

    ۵۰.۷

    خدمات

    ۴۹.۳

    شاخص کل* (بدون اجاره)

    ۶۹.۹

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    حسین زاده همچنین راجع به دلایلی که می تواند باعث شود تا تورم ذهنی جامعه متفاوت از تورم انتشاراتی مرکز آمار کشور عزیزمان ایران متفاوت باشد، چنین گفت: معمولا هر فرد تورم را بر اساس کالاها و خدمات مصرفی شخصی خود که تعداد محدودی هست، تخمین می زند در حالی که مرکز آمار کشور عزیزمان ایران تورم را بر اساس اطلاعات ۴۵۱ قلم کالا و خدمت (که پوشش کاملی از سبد خانوارهای ایرانی است) و در ۲۹۳ منطقه شهری (که به لحاظ جغرافیایی کل کشور را پوشش می دهد) محاسبه می کند.

    معاون اقتصادی مرکز آمار کشور عزیزمان ایران ادامه داد: معمولا افراد در تخمین تورم ذهنی خود وزن و ضریب اهمیت کالاها و خدمات را مدنظر قرار نمی دهند ولی مرکز آمار کشور عزیزمان ایران کالاها و خدمات را بر اساس وزنشان در محاسبات وارد می کند به عنوان مثال وزن مسکن ۳۰.۵ درصد و وزن گوشت قرمز ۳.۲ درصد است که باعث می شود هر کدام تأثیر متفاوتی بر قیمت تورم داشته باشد.

    وی ادامه داد: معمولا افراد هر نوع گرانی و زیاد کردن قیمت را به معنی زیاد کردن قیمت تورم در نظر می گیرند در حالی که معنای قیمت تورم قیمت رشد قیمت هاست یعنی هر زیاد کردن قیمتی به معنای زیاد کردن قیمت تورم نیست بلکه اگر سرعت رشد قیمت ها زیاد کردن یابد قیمت تورم زیاد کردن می یابد. به عنوان مثال اتومبیلی را در نظر بگیرید که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است بعد از مدتی راننده پای خود را روی ترمز می گذارد و سرعت به ۹۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. در این مثال ما با کم کردن سرعت مواجه شدیم ولی کماکان اتومبیل در حال رفتن به جلو هست. به عبارتی هنوز هم سرعت داریم ولی در قیاس با قبل کمتر شده است است به طور مشابه هنگامی که تورم کم کردن پیدا می کند سرعت رشد قیمت ها کمتر شده است ولی قیمت  ها همچنان زیاد کردن می یابد.

    حسین زاده ادامه داد: در محاسبات قیمت تورم در مرکز آمار کشور عزیزمان ایران تغییرات قیمت که ناشی از عوض کردن مشخصات کالاست (مانند عوض کردن کیفیت، وزن، مارک و…) به عنوان زیاد کردن قیمت در نظر گرفته نمی شود و تلاش می شود در هر مظنه قیمت، مشخصات خاص قلم تعریف شود و در هردوره از قلمی با همان مشخصات ثابت قیمت گیری شود تا زیاد کردن واقعی قیمتها نشان داده شود ولی در ذهن افراد جامعه معمولا این نوع تغییرات قیمت (به علت عوض کردن مشخصات) بهعنوان تورم در نظر گرفته می شود.

    معاون اقتصادی مرکز آمار کشور عزیزمان ایران ادامه داد: شاخص قیمت و قیمت تورم، یک نماگر میانگین است و سنجه ای جهت قیمت سبد مصرفی میانگین خانوارهاست به عبارت دیگر، چون دهک های متفاوت درامدی، سبدهای مصرفی متفاوتی دارند و ضریب اهمیت متفاوتی هم به کالاها و خدمات می دهند لذا تورم جهت خانوارهای در دهک های درامدی متفاوت، متفاوت خواهد بود لذا بهتر است تورم را به تفکیک دهک ها ارایه کرد تا درک بهتری از آن ایجاد شود.

     

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

     

    واژه های کلیدی: خوراکی ها | مشخصات | خوراکی | ایرانی | اقتصادی | ایران | مشخصات | خوراکی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • کتب ماهیگیری زبان اصلی
  • کتاب های سخنرانی اورجینال
  • خرید کتاب های واژهنامه از آمازون
  • دانلود منابع مرجع نظریه عملگرها
  • کتاب های همایش ها اورجینال
  • منابع اورجینال ویروس شناسی
  • خرید کتاب های لفاظی از آمازون
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • کتاب های مدیربرنامه اورجینال
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>