• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » مردی با نگاه شخصی در ساختمان پاستور

    مردی با نگاه شخصی در ساختمان پاستور

    حضور نهاوندیان به‌عنوان فردی که پیش‌تر در بخش شخصی حضوری جدی داشته و در دو دوره ریاست اتاق کشور عزیزمان ایران را برعهده داشته، این توصیه را یادآور

    مردی با نگاه شخصی در ساختمان پاستور

    حضور نهاوندیان به عنوان فردی که پیش تر در بخش شخصی حضوری جدی داشته و در دو دوره ریاست اتاق کشور عزیزمان ایران را برعهده داشته، این توصیه را یادآور می شود که دولت جهت زیاد کردن سهم بخش شخصی در اقتصاد نیز تلاش می کند.

    دستیار خاص مدیر جمهوری در امور اقتصادی

    معاونت اقتصادی مدیر جمهور بعد از دو دهه دوباره احیا شد. حسن روحانی، مدیر جمهوری کشور عزیزمان ایران جهت این سمت، محمد نهاوندیان، مدیر دفتر پیشین خود را برگزید. پیش تر از نهاوندیان به عنوان گزینه احتمالی وزارت امور اقتصادی و دارایی یاد شده است بود، ولی در لحظات آخر، مسعود کرباسیان، به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه به مجلس دهم معرفی شد.
     

    عبارات مهم : ریاست جمهوری ایران – ریاست جمهوری
    انتخاب نهاوندیان در این سمت درست بعد از چند روز انتصاب مسعود نیلی به عنوان دستیار خاص مدیر جمهوری در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی پیامی خاص را به همراه دارد. تصمیم دولت در دوره دوازدهم جهت تمرکز بر حوزه اقتصادی جدی است و بر همین اساس هم این دو سمت و مسئولیت اجرائی را در کنار ریاست ستاد اقتصاد مقاومتی که برعهده اسحاق جهانگیری بود، در نظر گرفت.
     
    حضور نهاوندیان به عنوان فردی که پیش تر در بخش شخصی حضوری جدی داشته و در دو دوره ریاست اتاق کشور عزیزمان ایران را برعهده داشته، این توصیه را یادآور می شود که دولت جهت زیاد کردن سهم بخش شخصی در اقتصاد نیز تلاش می کند. این امر در کنار دو سمت پیشین یاد شده است جهت اسحاق جهانگیری (انتصاب از سوی مقام معظم رهبری) و مسعود نیلی به عنوان دستار خاص مدیر جمهوری که هر دو فرد یاد شده است نیز نگاه خاص ای به بخش شخصی دارند، اهمیت این توصیه را دوچندان می کند.
     
    دولت به دنبال تقویت تیم اقتصادی است
     
    هادی حق شناس، اقتصاددان راجع به انتصاب محمد نهاوندیان به عنوان معاونت اقتصادی مدیر جمهوری، بعد از گزینش مسعود نیلی به عنوان دستیار خاص مدیر جمهوری در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی به «شرق» می گوید: این دو انتصاب، بیانگر این توصیه مهم است که دولت و شخص مدیر جمهور می خواهد تیم اقتصادی دولت را تقویت کند. به هرحال نیلی در کابینه و در تیم دولت، به عنوان یک اقتصاددان برجسته پذیرفته شده است است و در کنار آن، نهاوندیان هم اقتصاد خوانده است و همین امر می تواند منجر به هم افزایی تیم اقتصادی دولت شود.
     
    این اقتصاددان می افزاید: بخش زیادی از شعارهای دوره مبارزات انتخاباتی مدیر جمهوری، شعارهای اقتصادی بوده و اگر دولت روحانی، در دولت یازدهم دستاوردهای سیاسی اش در قالب برجام قابل توجه بود، طبیعتا در دولت دوازدهم باید از مزایای برجام جهت دستاوردهای اقتصادی بهره ببرد. جهت اینکه دولت بتواند از مزایای برجام بهره ببرد، نیاز دارد تا از سیاست های پولی و مالی درست و دقیق استفاده کند و تیم اقتصادی دولت نیز هماهنگ عمل کنند.به گفته حق شناس، هرچند نهاوندیان و نیلی هر دو پیش تر در دولت حضور داشتند، ولی این پست های جدید، به حضور این افراد در تیم اقتصادی دولت وجهه حقوقی می دهد.
     
    او تصریح می کند: بخش زیادی از مطالبات مردم، مطالبات اقتصادی هست. مانند حفظ دستاورد تورم یک رقمی، رسیدن به رشد اقتصادی پایدار، کم شدن قیمت بی کاری در سطح یک رقمی، رشد سرمایه گذاری داخلی و خارجی و … این مطالبات، مطالباتی نیست که بتوان به آسانی از کنار آنها عبور کرد. از طرف دیگر اگر بخواهیم این خواسته ها را محقق کنیم، یک تیم کارآمد و هماهنگ مورد نیاز است که به نظر می رسد با افزوده شدن این دو فرد به این تیم، تیم اقتصادی در حال تکمیل شدن است.این اقتصاددان همچنین در مواجهه با نگرانی ها جهت ناهماهنگی احتمالی این افراد در تیم اقتصادی تأکید می کند: ارشدیت نیلی در تیم اقتصادی دولت، آنچنان است که باقی دستگاه های اجرائی خود را با آن هماهنگ کنند. علاوه بر آنکه موضع مدیر جمهوری جهت پذیرش نیلی در اینجا بسیار حائز اهمیت است.
     
    احتمال تداخل وظایف
     
    وحید شقاقی شهری اقتصاددان دیگر در گفت وگو با «شرق» موضعی متفاوت دارد و نسبت به ناهماهنگی احتمالی بین اعضای تیم اقتصادی هشدار می دهد. به گفته این اقتصاددان، باید حوزه فعالیت های سه عضو اقتصادی دیگر علاوه بر وزرای اقتصادی، کاملا مشخص شود تا اختلاف نظری رخ ندهد. شقاقی شهری در این گفت و گو به حضور اسحاق جهانگیری به عنوان مدیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، مسعود نیلی، به عنوان دستیار خاص مدیر جمهوری در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی و محمد نهاوندیان به عنوان معاون اقتصادی مدیر جمهوری اشاره کرده و می گوید: وجود این سه سمت حقوقی، امکان تداخل در تصمیم گیری های اقتصادی را به شدت زیاد کردن می دهد.
     
    به گفته او نیلی و نهاوندیان در بخش هایی، نگرش های نزدیک به هم دارند. البته تفاوت نگاه وجود دارد، ولی هر دو با حضور و توسعه بخش شخصی حقیقی در اقتصاد موافق هستند، ولی هر چقدر تعداد مسئولان اقتصادی زیاد شود، شاید ناهماهنگی ها هم زیاد شود.
    این اقتصاددان با اشاره به وجود شورای مشاوران اقتصادی در آمریکا، می گوید: این شورای مشاوران، مطالعات مستمر و دوره ای روی اقتصاد این کشور می کند و گزارش های دوره ای را در اختیار مدیر جمهوری آمریکا قرار می دهد. اینکه در آینده عوض کردن مؤلفه های اقتصادی چه اتفاقی را باعث می شود و چه تأثیری بر اقتصاد آمریکا و دیگر کشورها خواهد گذاشت. چنین اتفاقی در اقتصاد می تواند جهت کشور عزیزمان ایران نیز رخ دهد، ولی مشاور با مسئولیت حقوقی متفاوت است.
     
    او تأکید می كند اگر نیلی و نهاوندیان نتوانند با هم هماهنگی داشته باشند، این معاونت به جای اثربخشی مثبت می تواند نتیجه منفی داشته باشد. به گفته این اقتصاددان، معاونت اقتصادی از سوی بعضی اقتصاددانان به خاص انجمن اقتصاددانان کشور عزیزمان ایران پیشنهاد شده است بود، ولی افزوده شدن دستیار خاص به آن، کار را کمی سخت می کند. تعدد سمت ها ممکن است قدرت تصمیم گیری را کم کردن دهد و با زیاد کردن ساختارها، جلوی سرعت کارها گرفته شود.او تأکید می کند معاون و دبیر، سمت های اجرائی هستند و این سمت ها جهت آنها تعیین وظیفه و ایجاد مسئولیت می کند. بنابراین باید شرح وظایف و حدود و ثغور وظایف این اعضا در اقتصاد روشن شود.
     
    پیش از این و قبل از معرفی وزرا به مجلس، احتمال معرفی نهاوندیان جهت تصدی وزارت اقتصاد جدی بود، ولی گفته می شود به علت جو منفی مجلس نسبت به او روحانی از معرفی او به عنوان وزیر اقتصاد منصرف شد و در تصمیمی یکباره، مسعود کرباسیان را به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس معرفی کرد. شرح وظایف محمد نهاوندیان به عنوان معاون اقتصادی مدیر جمهوری، با توجه به حضور مسعود کرباسیان در سمت وزیر اقتصاد و مسعود نیلی در سمت های دستیار خاص مدیر جمهوری در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی، هنوز مشخص نیست.
     
    نهاوندیان کیست؟
     
    محمد نهاوندیان، زاده ١٣٣٣، صورت ای شناخته شده است در سیاست و اقتصاد کشور عزیزمان ایران هست. او سمت هایی چون مدیر دفتر مدیر جمهور و نهاد ریاست جمهوری ایران، مدیر شورای اطلاع رسانی دولت را در دولت اول حسن روحانی برعهده داشت. اکنون پست ریاست دفتر مدیر جمهوری به محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشین، سپرده شده است هست. نهاوندیان به مدت شش سال، از خرداد سال ۱۳۸۶ تا پاییز سال ۱۳۹۲، ریاست اتاق بازرگانی کشور عزیزمان ایران را هم برعهده داشت.
     
    نهاوندیان را از لحاظ سیاسی نمی توان عضو وابسته هیچ یک از جریانات متداول دانست. باوجود حضور فعال در صحنه های سیاسی، هرگز عضو هیچ حزب و شرکت سیاسی ای نبوده هست. او فردی میانه رو است که سابقه همکاری با معتدلین جناح های متفاوت را هم در کارنامه دارد. در دولت های موسوی، هاشمی رفسنجانی و خاتمی، معاون وزیر و مشاور مدیر جمهور بوده و در دولت روحانی، مسئولیت مدیر دفتر مدیر جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری را نیز بر عهده داشت. در دولت احمدی نژاد بدون هماهنگی، او را به سمت دبیرکل بورس اوراق بهادار برگزیدند، ولی از قبول سمت عذر خواست و سمت ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را که سمتی غیردولتی بود ترجیح داد.
     
    ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی پایتخت کشور عزیزمان ایران و ایران، معاونت اقتصادی شورای عالی امنیت ملی، عضو ستاد خاص اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، نماینده تام الاختیار مدیر جمهور در شرکت تجارت جهانی (در دوره هاشمی و خاتمی)، معاون طرح و برنامه وزارت بازرگانی و مشاور مدیر جمهور و ریاست مرکز ملی مطالعات جهانی شدن از دیگر سمت های اوست. او فارغ التحصیل مدرسه علوی و دارای دکترای اقتصاد از آمریکا و همچنین تحصیلات حوزوی است.

     

    مردی با نگاه شخصی در ساختمان پاستور

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

     

     

    واژه های کلیدی: ریاست جمهوری ایران | ریاست جمهوری | دولت روحانی | حسن روحانی | اقتصاد | هماهنگی | اقتصادی | معرفی | سیاسی | ایران | اقتصاد

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب حرارت زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی ریاضیات گسسته
  • کتب خطوط لوله زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی تاریخ نظامی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ورزش های رزمی
  • هاردکپی کتاب های بیوگرافی
  • منابع اورجینال انالیز عددی
  • منابع اورجینال پیراپزشکی
  • دانلود منابع مرجع معادلات دیفرانسیل
  • دانلود منابع مرجع داروشناسی و سم شناسی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>