اطلاعیه سایت
هومان اسعدی دبیر یازدهمین جشنوار ملی موسیقی گزارشی از روند داوریهای این دوره از جشنواره ارائه داد.
به گزارش حوزه موسیقی گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان به نقل از روابط عمومی یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان؛ هومان اسعدی، دبیر یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، در مصاحبهای تفصیلی به ارائۀ گزارشی از روند داوریهای این دوره از جشنواره پرداخت.
وی در مورد تفاوت جشنواره دوره یازدهم نسبت به سال گذشته گفت: مسئله تغییرات در ابعاد مختلفی میتواند قابل بحث باشد، سیاستگذاری، ترکیب هیئتهای داوران، سازوکار بررسی و ارزیابی آثار، کمیت و کیفیت آثار ارسالی، سطح رپرتوار، اوضاع کلی و تطبیقی بخشهای سهگانۀ مهم (موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک) و غیره. جشنوارۀ امسال در زمینۀ سیاستهای کلان تقریباً همان روند سال گذشته را داشته هست. البته، در این چند دورهای که مسئولیت دبیری این جشنواره بر عهده اینجانب بوده بعد از اتمام هر دوره و قبل از شروع فعالیتها جهت دوره بعدی، تلاش کردهایم ابتدا عملکرد خودمان را به طور انتقادی از درون بررسی و ارزیابی کنیم و ضعفها را تا حد امکان مرتفع کنیم و نقاط قوت را هم تقویت کنیم. در واقع، جهت سیاستگذاریها از سویی از برآیند نظرات فنی شوراهای تخصصی متعدد (که همان هیئتهای داوری تخصصی هستند) بهره گرفتهایم، و از سوی دیگر نیز از بازخوردها و پیشنهادها و انتقادهای همکاران، موسیقیدانان و شرکتکنندگانی که بعضاً به طور مستقیم با دبیر یا دبیرخانه جشنواره در تماس بودهاند استفاده کردهایم.
دبیر یازدهمین جشنوار ملی موسیقی جوان در مورد ترکیب هیئت داوران و روند داوریها افزود: ترکیب هیئت داوران در بخشهای متفاوت در مجموع همانند دوره قبل هست، فقط در چند مورد تغییرات اندکی را هم تجربه کردهایم. توصیه مهمی که راجع به ساختار و سازوکار هیئتهای داوری باید توضیح داده شود این است که نهایت تلاش جشنواره بر این بوده است که تنوع و تکثر دیدگاهها، مکاتب و سبکهای متفاوت و معتبر در این امور تا حد امکان در نظر گرفته شود. نحوه ارزیابی آثار بدینگونه است که تکتک آثار به وسیله یکی از اعضای ستاد جشنواره پخش میشود و داوران هر یک به طور انفرادی در جداولی که معیارها و امتیازها مشخص شده است است نمرات خودشان را وارد میکنند و بعد از اتمام بررسی کلیه آثار در هر گروه سنی در بخش مربوطه دبیر جشنواره میانگین امتیازهای تمامی داوران را جمعبندی، اعلام و ثبت میکند. در طی روند میانگینگیری، که چندین بار هم کنترل میشود، اگر در موارد بسیار معدودی انحراف معیار (بر اساس محاسبات آماری) در بعضی از آراء از حد متعارف زیاد باشد، آثار مذکور مجدداً مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد. حتی در مواردی، در صورت لزوم، آثار صرفاً به صورت صوتی و بدون ذکر نام شرکتکننده، بر اساس کُدگذاری، پخش میشود. در هر حال، بهطور خلاصه باید عرض کنم که در تمام مراحل کار تلاش شده است است تا حداکثر دقت ممکن اعمال شود.
گزارش دبیر یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان از روند داوریها
وی در مورد نحوه داوری بخش خاص موسیقی دستگاهی گفت: بخش خاص موسیقی دستگاهی (با عنوان حفظ ردیف و احاطه بر دستگاهها و آوازهای موسیقی کلاسیک ایرانی) به صورت دو مرحلهای برگزار میشود. تعداد کل درخواستها ۷۵ مورد بود که ۲۴ نفر حائز شرایط ورود به مرحلۀ اول این بخش شدند و در نهایت بعد از برگزاری جلسه داوری حضوری، به شکلی آزمونگونه، تعداد ۱۰ نفر به مرحله نهایی جشنواره در این بخش وارد شدند.
این موسیقیدان همچنین در مورد نحوه داوری در بخش نواحی جشنواره گفت: در بخش نواحی هم ساختار کلی و سازوکار داوری، به طور کلی، مانند دیگر بخشهاست. اگرچه، به علت تنوع و تکثر اقوام، مسلماً پیچیدگیهای این بخش هم بسیار زیاد از دو بخش دیگر هست. در این بخش در طی سه دوره اخیر زیاد کردن سطح کمی و کیفی آثار بسیار قابل توجه بوده است که حاکی از پتانسیلهای بالای این حوزه هست. در ترکیب هیئتهای داوران این بخش هم مانند دو بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک نهایت تلاش شده است است که تا حد امکان ترکیب هیئتهای داوران تفاوتهای عمده سبکشناختی را پوشش دهد و از همکاری جمعی از استادان بومی هر منطقه بهره گرفته شود.
وی در ادامه گفت: توصیه مهمی را هم بر اساس تجربیات این چند دوره، راجع به بخش موسیقی نواحی، مورد نیاز است توضیح دهم. به نظر من جهت برگزاری هر چه بهتر و شایستهتر این بخش باید تدابیر خاصی اندیشیده شود. علیرغم ارتقاء سطح کمی و کیفی این بخش در چند دوره اخیر در این جشنواره، اعتقاد دارم که هنوز چنانکه شایسته و بایسته است حضور این بخش در جشنواره ملی موسیقی جوان منعکسکننده ظرفیتهای واقعی تمامی مناطق نیست. پیشنهاد من این است که با توجه به اهمیت زیاد این بخش، به عنوان یکی از مهمترین وجوه هویت فرهنگی ایران زمین، بهتر است این بخش در طی دو مرحله برگزار شود. در مرحله اول بهصورت منطقهای و تمرکززداییشده، یعنی اینکه استانهای متفاوت با توجه به قرابتها و همخانوادگیهای فرهنگیـ موسیقاییشان به چند منطقه فرهنگی مهم تقسیمبندی شوند و با توجه به امکانات، و نیز مسائل کلان سیاستگذارانه، مرحله اول در هر منطقه بهصورت بومی، ولی با هماهنگی و نظارت از سوی نهاد مرکزی جشنواره ملی موسیقی جوان، برگزار شود. این سازوکار، از سویی موجب جلب همکاری زیاد موسیقیدانان نواحی متفاوت خواهد شد، لیکن مشقتها و مسائل سفر به پایتخت کشور عزیزمان ایران را جهت عده کثیری از داوطلبان شرکت در جشنواره مرتفع خواهد کرد و اطلاعرسانی بهتر و دقیقتری هم از طریق مراکز استانی انجام خواهد شد. همچنین، از سوی دیگر، تشکیل هیئتهای تخصصی داوران با حضور تعداد بیشتری از استادان برجسته بومی را سهلتر خواهد ساخت، بهگونهای که با دقت بیشتری تنوعهای مکاتب و سبکهای منطقهای را بتواند پوشش دهد. سپس، مرحله نهایی جشنواره میتواند در پایتخت کشور عزیزمان ایران یا هر شهر دیگری که امکانات مورد نیاز را داشته باشد به صورت متمرکز و سراسری برگزار شود. یکی دیگر از مزایای چنین سازوکاری این است که بسیاری از جشنوارههای محلی در سطح استانها که اساساً فاقد ارتباط ارگانیک با دیگر جشنوارهها هستند، و بعضاً حتی همپوشانی دارند، هم به سمتوسویی هدفمند هدایت خواهند شد. همه اینها قطعاً میتواند موجب زیاد کردن سطح کیفی آثار هنری، دقت بیشتر، زیاد کردن همکاری موسیقیدانان، و مهمتر از همه حرکت در جهتی هدفمند شود. البته، به شرطی که از اعتبار سیاستگذاری کلان و دوراندیشانه و تخصصی زیر نظر مرکزیتی واحد به درستی برخوردار باشد: و این مهم به دست مسئولین بلندپایه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که چنین طرحی به درستی عملی شود و اگر چنین شود قطعاً نتیجه های مثبت آن در آینده به خوبی نمایان خواهد شد.
اسعدی در مورد تغییرات و دلایل گزینش هیئت داوران نسبت به سال گذشته گفت: در مجموع، همچون دورههای قبل تلاش شده است است از حداکثر پتانسیل موجود در قالب شوراها و هیئتهای تخصصی داوران بهره گرفته شود و خوشبختانه استادان برجستۀ بسیاری، همچون قبل، بزرگوارانه با جشنواره همکاری دارند. ترکیب هیئتهای داوران عمدتاً مانند دوره پیشین است و در کل تفاوتهای چندانی وجود ندارد؛ در موارد معدودی هم استادان دیگری به هیئتهای پیشین ملحق شدهاند. فکر میکنم این یکی از بزرگترین دستاوردها و نقاط قوت این جشنواره است که جمع کثیری از استادان (بیش از ۷۰ موسیقیدان برجسته) همدلانه به همکاری با جشنواره ادامه دادهاند. مسلماً ثبات و تداوم، در عین توجه به اصلاحات تدریجی از درون، یکی از مهمترین سیاستهایی است که تا حد زیادی موجب موفقیت این جشنواره و تثبیت جایگاه آن در حیات موسیقایی کشور در سطحی ملی شده است هست. امیدوارم، در آینده هم دبیران و مسئولان بعدی این جشنواره همین روند سیاستگذاری را پیشه سازند تا نهالی که در چندین سال قبل بهتدریج به درختی تنومند تبدیل شده است است همچنان مانا و برقرار بماند و بتواند، به نوبه خود، موجب رونق هر چه زیاد هنر والای موسیقی در این سرزمین شود.
هومان اسعدی دبیر یازدهمین جشنوار ملی موسیقی گزارشی از روند داوریهای این دوره از جشنواره ارائه داد.
یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با همکاری گسترده استادان برجسته موسیقی کشور به وسیله انجمن موسیقی ایران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در شهریور ماه امسال برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: جشنواره | موسیقی | جشنواره | برگزاری | سیاست | تخصصی | همکاری | داوران