اطلاعیه سایت
دوران ریاست زهرا احمدیپور در شرکت میراث فرهنگی با فراز و نشیبهای زیادی همراه بود.
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ زهرا احمدیپور در چند ماه نهایی فعالیت دولت یازدهم، بر کرسی مدیریت شرکت میراث فرهنگی نشست.
او به آن اندازه که به ثبت آثار تاریخی پرداخت، توجهی به تعیین حریم آنها نداشت. به گونهای که به گفته بعضی از صاحبنظران، هماکنون نزدیک به ۹۰ درصد از میراث تاریخی و فرهنگی کشور تعیین حریم نشدهاند و هر لحظه ترساندن میشوند.
در همین راستا مهدی معمارزاده کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، در گفتوگویی که در تاریخ ۲۹ دی ۹۵ انتشار شد؛ اظهار داشت: بسیاری از بناهای تاریخی و دارای ارزش فرهنگی و طبیعی پایتخت کشور عزیزمان ایران به علت نداشتن حریم مشخص و ضعف قوانین در این حوزه، در حال نابودی هستند.
زهرا احمدیپور جهت شرکت میراث فرهنگی چه کرد؟
وی معتقد بود در بحث رعایت حریم قانونی بناهای تاریخی ملی و جهانی پایتخت، هیچ گونه ضوابط و مقررات قانونی وجود ندارد.
احمدیپور در عرصه ثبت آثار نیز در لحظات بحرانی به فکر ثبت ملی آثار افتاد. او راجع به پرونده گرانترین منزل پایتخت، زمانی به فکر ثبت ملی کاخ ثابت پاسال افتاد که این منزل به وسیله شهرداری و شورای شهر ترساندن میشد و هر آن در آستانه تخریب بود. در همین خصوص فرهاد نظری، مدیر کل ثبت آثار و اشیای شرکت میراث فرهنگی در قالب مصاحبهای که در تاریخ ۸ خرداد امسال انتشار شد؛ گفت: منزل ثابت پاسال به صورت اضطراری در فهرست میراث ملی کشور ثبت میشود.
البته مدیر وقت شرکت میراث فرهنگی در وقت آوار شدن ساختمان پلاسکو با اقدام به موقع، از تخریب ساختمانهای تاریخی اطراف این ساختمان تجاری مواظبت کرد و تا اندازه زیادی در خصوص محافظت از این بناها همت گماشت.
احمدیپور در دوره ریاستش در شرکت میراث فرهنگی، تلاش زیادی جهت برگرداندن کاربری فرهنگی کاخ موزه نیاوران داشت و توجه ویژهای به پیگیری هرچه بهتر و زیاد به کاخموزهها نشان داد. شرکت میراث فرهنگی در این خصوص تلاش کرد تا اثبات کند که کاخ موزههای نیاوران و سعدآباد متعلق به خاندان پهلوی نبودهاند.
دوران ریاست زهرا احمدیپور در شرکت میراث فرهنگی با فراز و نشیبهای زیادی همراه بود.
بنا بر آخرین اخبار به دست آمده، رئوف مدیر وقت کاخ موزه نیاوران با بیان این امر که به مسئولان شرکت میراث فرهنگی پیشنهاد کرده بر اثبات مالکیت کاخموزههای نیاوران و سعدآباد اصرار نکنند، اظهار داشت: در صورتی که بنیاد مستضعفان ادعای مالکیت خود بر این کاخموزهها را به دست گیرد، شرکت میراث فرهنگی براساس وظایف خود روی پیگیری به این کاخموزهها نظارت خواهد داشت و در این میان تأمین هزینه پیگیری به این مجموعهها برعهده بنیاد مستضعفان خواهد بود.
از کارهای دیگر احمدیپور در شرکت میراث فرهنگی، میتوان به توجه هرچه زیاد وی به نهادها و انجمنهای مردمی اشاره کرد. البته مسئولان بعضی از این نهادها معتقدند که بهتر است شرکت میراث فرهنگی روی کار آنها نظارت داشته باشد و به تصدی مدیریتی آنها نپردازد؛ لیکن تصدی مدیریتی آن بر این نهادها تأثیر منفی بر روی کار نهادها میگذارد.
ثبت جهانی شهرهای ایران، پیگیری به اوضاع موزه استاد صنعتی، رونق بخشیدن به نمایشگاههای صنایع دستی و جان بخشیدن دوباره به بعضی از موزههای تعطیل شده است از کارهای دیگر احمدیپور در شرکت میراث فرهنگی به حساب میآید.
گفتنی هست؛ اگرچه نمایشگاههای صنایع دستی در دوره ریاست احمدی پور در شرکت میراث فرهنگی رونق گرفتند، ولی تعدادی از صورت های معروف معتقدند با زیاد کردن قیمت اجاره غرفههای نمایشگاهی، نمایشگاههای صنایع دستی به انحصار گروهی از فعالان این صنعت افتاده و راه به روی بسیاری از صورت های معروف بسته شده است است.
شاهرخ پوری فعال صنایع دستی در این خصوص به ما گفت: معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی شرکت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از صورت های معروف ضعیف حمایت نمیکند و با اخذ اجارههای قابل توجه جهت تخصیص داده شده است غرفههای نمایشگاههای ملی صنایع دستی به هنرمندان، تولیدکنندگان کوچک صنایع دستی و هنرهای سنتی را از ادامه کار ناامید می کند.
زهرا احمدیپور جهت شرکت میراث فرهنگی چه کرد؟
انتهای پیام/
مروری کوتاه بر عملکرد زهرا احمدیپور در شرکت میراث فرهنگی
دوران ریاست زهرا احمدیپور در شرکت میراث فرهنگی با فراز و نشیبهای زیادی همراه بود.
واژه های کلیدی: میراث فرهنگی | تخریب ساختمان | میراث فرهنگی | صنایع دستی | آثار تاریخی | نمایشگاه | گردشگری | ساختمان | نمایشگاه | تاریخ | ایران