خانه » خبری و خواندنی » تلویزیون به یاری مرکز آمار کشور عزیزمان ایران می‌آید
 

 

تلویزیون به یاری مرکز آمار کشور عزیزمان ایران می‌آید

با هدف ارتقای سواد آماری تفاهم‌نامه همکاری یکسان میان سیمای جمهوری اسلامی و مرکز آمار کشور عزیزمان ایران امضاء شد.

تلویزیون به یاری مرکز آمار کشور عزیزمان ایران می‌آید

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ به نقل از روابط عمومی معاونت سیما؛ با هدف ارتقای سواد و فرهنگ آماری و در زمینه فعالیت‌های مرتبط با طرح‌های آماری، تفاهم‌نامه همکاری یکسان میان سیمای جمهوری اسلامی و مرکز آمار ایران امضاء شد.

بر همین اساس، در جلسه‌ای با حضور دکتر میرباقری معاون سیما و امیدعلی پارسا مدیر مرکز آمار ایران، زمینه‌های همکاری فی مابین بررسی و مقرر شد شبکه‌های تلویزیونی در این راستا برنامه‌های متنوعی را روی آنتن ببرند.

در این جلسه مدیر مرکز آمار کشور عزیزمان ایران با ارائه گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های مرکز آمار به اهداف بلندمدت این مرکز اشاره کرد و گفت: مرکز آمار ایران تلاش می‌کند تا با عوض کردن نظام آماری کشور گام‌های بلندی در جهت توسعه کشور بردارد.

تلویزیون به یاری مرکز آمار کشور عزیزمان ایران می‌آید

وی گذر از نظام سنتی آمار را از اهداف میان مدت این مرکز توصیف کرد و گفت: توسعه از اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی است و آمار دقیق از اصلی‌ترین فاکتورهای برنامه‌ریزی هر کشور محسوب می‌شود، مرکز آمار کشور عزیزمان ایران همگام با دیگر نهادها و سازمان‌ها تلاش می‌کند تا با راه‌اندازی نظام آمار ثبتی مبنا، دولت را جهت رسیدن به اهداف نظام یاری رساند.

امیدعلی پارسا در ادامه با ارائه تعریفی از نظام آمار ثبتی مبنا اضافه کرد: مبنای آمارگیری در کشور امروزه بر خوداظهاری استوار هست. روشی پرهزینه که باید به تدریج از‌بین‌ رفته شود. از آنجا که در این روش آمارهای ثبتی وجود ندارد، مرکز آمار موظف است تا در پروسه‌های متفاوت با بهره‌گیری از آمارگیرها اطلاعات متفاوت را جمع‌آوری کرده و در اختیار نهادهای متفاوت قرار دهد.

وی اضافه کرد: در روش سنتی، آمارها به روز نمی‌شوند و مرکز آمار هر ۱۰ سال موظف است تا با هزینه‌ای بالا، زمانی را به سرشماری همگانی تخصیص داده شده است دهد. در حالی که در نظام آمار ثبتی مبنا تمام اطلاعات فردی، مکانی، فعالیت های اقتصادی و… به صورت سیستماتیک ثبت و با عوض کردن هر فاکتور اطلاعات عوض کردن می‌کند.

رئیس مرکز آمار کشور عزیزمان ایران به روز بودن اطلاعات و آمار در کشور را از مزایای این سیستم توصیف کرد و افزود: حذف موازی‌کاری‌ها، صرفه‌جویی در جمع‌آوری اطلاعات و آمار، شفافیت آماری و … از مهم‌ترین مزایای این سیستم به شمار می‌رود.

با هدف ارتقای سواد آماری تفاهم‌نامه همکاری یکسان میان سیمای جمهوری اسلامی و مرکز آمار کشور عزیزمان ایران امضاء شد.

وی نخستین قدم جهت عوض کردن سیستم آماری را فرهنگ‌سازی دانست و افزود: تلویزیون از اصلی‌ترین ابزارهای فرهنگ‌سازی در کشور به شمار می‌رود و بخش مهمی از موفقیت مرکز آمار در سرشماری اخیر مرهون همکاری شبکه‌های سیما بوده است.

امیدعلی پارسا همچنین از معاون سیما خواست تا با تهیه برنامه‌های متنوع در زمینه آمار و عوض کردن نظام آماری کشور این مرکز را یاری رساند؛ و تاکید کرد: قدرت رسانه ملی و اعتماد مردم به آن باعث می‌شود تا برنامه‌های مرکز آمار کشور عزیزمان ایران با سرعت و دقت انجام شده است و نتیجه مطلوب به دست آید.

دکتر میرباقری معاون مدیر شرکت در امور سیما نیز در سخنانی با اشاره به زیاد کردن رشد سواد در کشور گفت: با توجه به بالا رفتن تعداد باسوادان و دانشگاهیان در کشور زمینه‌های خوبی فراهم شده است تا نظام‌های پیشرفته در کشور جایگزین روش‌های سنتی گردند.

وی نقش رسانه ملی را در فرهنگ‌سازی بی‌بدیل دانست و افزود: حتی با وجود فضای مجازی و سایبری، مهم‌ترین مرجع اطلاعات و اخبار همچنان رسانه ملی هست. لیکن در اینترنت نمی‌توان اطلاعات را صددرصد دقیق دانست. بنابراین می توان با تبیین فعالیت‌های مرکز آمار در قالب برنامه های متنوع به نتیجه مطلوب دست یافت.

معاون سیما عوض کردن مخاطب به بازیگر را از دیگر ملزومات فرهنگ‌سازی در هر موضوعی دانست و افزود: بیان مباحث متنوع به زبان مردم در تلویزیون شرایطی را فراهم می‌آورد که مخاطب با عنوان همزاد پنداری کرده و همراه شود. به این ترتیب می‌توان اذعان کرد که بیننده از یک مخاطب منفعل به یک بازیگر فعال مبدل شده است است.

دکتر میرباقری با اعلام آمادگی در زمینه همکاری با مرکز آمار کشور عزیزمان ایران اضافه کرد: تیمی مجرب از رسانه مامور کار با شما می‌شود تا اطلاعات تخصصی مرکز آمار به زبان راحت در اختیار بیننده ما قرار گیرد.

تلویزیون به یاری مرکز آمار کشور عزیزمان ایران می‌آید

وی انعقاد نفاهم‌نامه فی مابین را وقت خوبی دانست و گفت: برنامه‌ریزی‌های ما معمولا به دو بخش شش ماهه نخست و دوم سال تقسیم می‌شود. اصولا شش ماهه دوم سال به علت وجود بینندگان ثابت و شب‌های طولانی‌تر از اهمیت بیشتری برخوردار است و شرایطی را مهیا می‌کند که برنامه‌های این نیمه از سال بهتر دیده شوند.

در آخر جلسه و با امضای تفاهم‌نامه سیمای جمهوری اسلامی جهت ساخت برنامه‌هایی با عنوان آمار و ارتقای سواد فرهنگ آماری و دعوت از متخصصین مرکز جهت تبیین آمارهای رسمی کشور قول همکاری داد.

انتهای پیام/

با هدف ارتقای سواد آماری تفاهم‌نامه همکاری یکسان میان سیمای جمهوری اسلامی و مرکز آمار کشور عزیزمان ایران امضاء شد.

انعقاد تفاهم‌نامه میان تلویزیون و مرکز آمار ایران

واژه های کلیدی: تلویزیون | رسانه ملی | اطلاعات | تلویزیون | برنامه | فرهنگ | ایران | همکاری | فعالیت | برنامه

برای حمایت از ما لطفا کلیک کنید

دانلود

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
?>