اطلاعیه سایت
قرآن میفرماید: پرورش و آموزش. یعنی اول کودکان را پرورش دهیم و تزکیه کنیم بعد به آنها آموزش دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی شهرباف در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ در ادامه مبحث تربیت اسلامی گفت: بر روی یکی از دربهای بهشت این عبارت نوشته شده است که راه درست زندگی کردن چهار خصلت است که یکی از خصلتها را بذل الحق برشمرده اند یعنی حق هر کس را به او دادن. یکی از کسانی که بر ما حق دارد فرزند هست. در روایتی آمده است: «من حق الولد علی والده ثلاثة: یحسن اسمه، و یعلمه الکتابة، و یزوجه اذا بلغ؛ یعنی از جمله حقوق فرزند بر پدر، سه چیز است: اسم نیکو جهت او گزینش کند؛ کتاب و نوشتن به او بیاموزد، و هنگامی که بالغ شد، جهت او همسر بگیرد.»
وی در رابطه با تزکیه و اموزش در اسلام بیان کرد: در سور شریف قرآنی همواره ابتدا «یزکیهم» میآید و سپس «یعلمهم» جهت مثال در سوره آل عمران آمده است: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ.»
عبارات مهم : استفاده – اموزش یا در سوره جمعه داریم: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ.»
در قرآن ابتدا به تزکیه تاکید میشود و سپس به تعلیم. ولی شعار آموزش و پرورش خلاف این جمله هست. ما میگوییم آموزش وپرورش در صورتی که قرآن میفرماید پرورش و آموزش. یعنی اول کودکان را پرورش دهیم و تزکیه کنیم بعد به آنها آموزش دهیم. چون ظرف وجودی انسان مانند یک ظرف غذاست. هنگامی بخواهیم غذایی در ظرفی وارد کنیم اول باید غذاهایی که در این ظرف است را خارج کنیم و فضای ظرف را آماده جهت ورود غذای تازه بکنیم. موقعی که غذای قبلی در آن باقیمانده باشد هر غذایی در آن بریزیم طعم غذای قبلی را میدهد.
این سخنران دینی درخصوص تاثیر تزکیه و اموزش گفت: حضرت امیر (ع) در مورد امام حسن (ع) میفرماید: «إنَّما قَلبُ الحَدَثِ کَالأرضِ الخالِیَةِ مَهما أُلقِیَ فیها مِن کُلِّ شَیءٍ قَبِلَتهُ؛ قلب نوجوان، همچون زمین ناکشته است که هرچه در آن افکنده شود، مى پذیرد.»
درون زمین خالی هر چیزی میتوانید بکارید. اگر گندم کاشتید از این زمین گندم روییده میشود اگر در این زمین خار بکارید خار روییده میشود؛ لذا پدر و مادرها متوجه باشند که با وجود این مطالب باید در وجود فرزندان گل بکارند تا گل درو کنند. گندم بکاریم تا گندم درو بکنیم. ولی تعالیم غیر الهی همان خارهایی است که در ضمیر وجود انسانها کاشته میشود و خار روییده میشود. گندم از گندم بروید جو ز. جو.
حجت الاسلام شهرباف تصریح کرد: از همین مطلب معاویه استفاده کرد و زمانی که احساس کرد شامیان میل به سمت حضرت علی (ع) دارند افرادش از طرف وی هدیههایی به مردم دادند و گفتند اینها از طرف معاویه به فرزندان شما داده شده است هست. ولی معاویه میدانست این زهری است که در مقابلش پادزهر محبت امیرالمومنین واقع شده است است و این دو با هم جمع نمیشوند لذا باید پادزهر آماده میکرد. بعد افرادش را به درب منزل همان کسانی فرستاد که هدایا را برایشان فرستاده بود و به زور هدیهها را بعد گرفتند و گفتند ما از طرف علی آمده ایم. به این ترتیب کینه علی (ع) را در جان بچهها انداخت. همین بچهها که با این تکنیک معاویه محبت او و بغض امیرالمومنین را در دل خود قرار دادند کسانی بودند که زمانی که امیرالمومنین (ع) به شهادت رسیدند گفتند مگر علی هم نماز میخواند؟
ما باید از موقعیت دلهای پاک و آماده استفاده کنیم و ثمرههای قرآنی و خوب در آنها بکاریم که اگر خدا بخواهد نتیجه مطلوبی جهت نسل بعد آماده و مهیا بشود.
انتهای پیام/
اول پرورش، سپس آموزش
واژه های کلیدی: استفاده | اموزش | آموزش | معاویه | تربیت اسلامی | آموزش و پرورش | پرورش | انتخاب اسم