اطلاعیه سایت
کتابهای دیگری به جز کتابهای درسی ادبیات در اختیار کودکانی که به ادبیات علاقه ندارند قرار دهیم.
جعفر ابراهیمی نویسنده کودک در گفتوگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ در خصوص آموزش ادبیات به کودکان گفت: ادبیات موضوعی است که علاقه به آن فطری و خدادادی هست. بعضی افراد بدون آموزش به ادبیات گرایش دارند و طبیعی است که لزومی ندارد به آنها آموزش داده شود لیکن به طور ذاتی خودشان به دنبال ادبیات میروند و کتابهای مورد علاقه خود را در این زمینه پیدا میکنند.
وی در این خصوص ادامه داد: بخش اعظمی از مردم نیز علاقهای به ادبیات ندارند و نیازمند راهنمایی و آموزش هستند ولی خود این آموزش بسیار مهم هست. اینکه چه کسانی باید به اینها آموزش دهند و چه کسانی حق آموزش دادن ندارند، مسئله مهمی هست. معمولا اینگونه افراد نخستین برخوردشان با ادبیات کتابهای درسی هست. کتابهای درسی در آموزش میتواند هم مخرب و هم سازنده باشد.
ابراهیمی در رابطه با محتوای ادبی کتابهای آموزشی مدرسه بیان کرد: در محتوای کتابهای درسی که جهت آموزش ادبیات موجود است به بخش ادبیات توجه زیادی نمیشود و اهداف بسیاری به جز این عنوان در نظر گرفته میشود. اگر هم اهمیت داده شود زیاد به وزن و قافیه و غیره میپردازند که خیلی به درد ادبیات نمیخورد. متون ادبی ما در کتابهای درسی معمولا آن ادبیاتی نیست که در جامعه جاری و ساری هست. حتی هنگامی محتوا از متون کهن گزینش میشود به دنیای کودکان و نوجوانان ارتباط چندانی ندارد.
نحوه آموزش در ادبیات کودک مهم است
ابراهیمی تصریح کرد: به جز کتابهای درسی باید کتابهایی جهت مطالعه آزاد ایجاد شود. ساعتهای درسی که در آن به انتخابهای بچهها احترام بگذارند در نظر گرفته شود. کتابهای مناسب در اختیار دانشآموزن قرار گیرد و هر کسی بنا بر علاقه و ذوق خود گزینش کند و به شیوه خود وارد دنیای وسیع ادبیات شود.
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: کودکان | آموزشی | محتوا | آموزش | کتاب کودک | کتاب ادبیات | کتاب درسی دانش آموزان |