• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » ناطق‌نوری به روحانی جهت حضور در دولت ، نه&quot، &quot

    ناطق‌نوری به روحانی جهت حضور در دولت ، نه&quot، &quot

    مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی با بیان اینکه رییس‌جمهور پیشنهاداتی را به حجت‌الاسلام ناطق‌نوری ارائه کرده ولی او قبول نکرده هست، گفت: آقای ناطق نوری کار اجرایی قبول نمی‌کند.

    ناطق‌نوری به روحانی جهت حضور در دولت ، نه&quot، &quot

    "نه" ناطق نوری به روحانی جهت حضور در دولت

    عبارات مهم : انتخابات ریاست جمهوری – قانون اساسی

    مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی با بیان اینکه رییس جمهور پیشنهاداتی را به حجت الاسلام ناطق نوری ارائه کرده ولی او قبول نکرده هست، گفت: آقای ناطق نوری کار اجرایی قبول نمی کند.

    به گزارش ایلنا،حجت الاسلام مسیح مهاجری در دیدار جمعی از اعضای انجمن اندیشه و قلم که به مناسبت گرامیداشت شهید بهشتی در دفتر روزنامه جمهوری اسلامی برگزار شد، تأکید کرد: شهید بهشتی در کنار تجلیل و تکریم نیاز به نقد نیز دارد. بخشی از مسائل داخل نظام حکومتی ما ناشی از عمل نکردن به قانون اساسی هست، ولی بخش مهمی نیز به خود قانون اساسی برمی گردد که تدوین کننده مهم آن آقای بهشتی بودند و آن بخش ها در بازبینی هم مورد توجه قرار نگرفتند.

    ناطق‌نوری به روحانی جهت حضور در دولت ، نه&quot، &quot

    مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی و از جانبازان واقعه هفتم تیر ۱۳۶۰، با بیان اینکه «گرامیداشت بزرگان انقلاب نظیر شهید بهشتی نباید فقط به جنبه های تبلیغی و تکریمی محدود شود»، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم اندیشه بهشتی و مطهری در جامعه زنده و پویا بماند باید مورد تحلیل ونقد قرار بگیرد.

    او افزود: شهید بهشتی در کنار تجلیل و تکریم نیاز به نقد نیز دارد. بخشی از مسائل داخل نظام حکومتی از عمل نکردن به قانون اساسی هست، ولی بخش مهمی نیز به خود قانون اساسی برمی گردد که تدوین کننده مهم آن آقای بهشتی بودند و آن بخش ها در بازبینی باقی مانده اند. با این حال آیا مطلق نشان دادن بزرگان کار درستی است؟

    مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی با بیان اینکه رییس‌جمهور پیشنهاداتی را به حجت‌الاسلام ناطق‌نوری ارائه کرده ولی او قبول نکرده هست، گفت: آقای ناطق نوری کار اجرایی قبول نمی‌کند.

    مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی با بیان اینکه «شهید مطهری و دیگران را نیز باید نقد کرد»، گفت: اگر این نقد ها مطرح شود می تواند روی افکار کسانی که تصور می کنند همه چیز خوب هست، تأثیر بگذارد و آن ها را متوجه اشتباه ارزش بکند. من به دوستان دانشمند و محققی که قصد برگزاری همایشی علمی در مورد اندیشه های آیت الله هاشمی رفسنجانی را هم داشتند همین را عرض کردم که در کنار تبیین اندیشه های ایشان نقد هم مهم است.

    قدرت باعث عوض کردن امام خمینی (ره) و شهید بهشتی نشد

    مهاجری با بیان خاطراتی از شهید بهشتی گفت: اگر به ایشان نقد شود، به معنای ایراد گرفتن از شهید بهشتی نیست بلکه جهت گوشزد کردن به دیگرانی است که می خواهند راه شهید بهشتی را ادامه دهند و این شاخصه گذشت سرنوشت و اندوختن تجربه است که انسان را تکامل می بخشد. خاطرم است در سفری که من همراه آقای هاشمی حدود ۱۰ سال قبل به عمره داشتیم، از مسئولان عربستان نخواستند امکانی فراهم کنند که به داخل منزل کعبه مشرف شوند، در حالی که در سال ۷۶ که تازه ریاست جمهوری ایشان تمام شده است بود، ایشان وارد منزل کعبه شده است بودند. زمانی که علت این عنوان را از ایشان جویا شدم؛ گفتند من در دید مردم هستم و ممکن است مردم عادی هم آرزوی این توفیق را داشته باشند و حسرت بخورند. من همانجا به ایشان گفتم تفاوت آقای هاشمی در قدرت با زمانی که در قدرت نیست، این است و در قدرت نبودن این آثار را دارد. بعضی از مسئولان نیز اگر امروز در قدرت نبودند با شرایطی که در جامعه ایجاد شده است است کفن می پوشیدند و با بسیاری مفاسد به مبارزه می پرداختند. ولی چون بر سر قدرت هستند سکوت می کنند.

    ناطق‌نوری به روحانی جهت حضور در دولت ، نه&quot، &quot

    مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی ادامه داد: در اردیبهشت ۱۳۶۸ زمانی که دو ماه به آخر ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای مانده بود از ایشان پرسیدم که بعد از آخر این دوره چه می کنید. ایشان گفتند که احساس می کنم قم از نیروهای کارآمد خالی شده است است و همه درگیر مسائل اداری و اجرایی کشور هستند و من میل دارم به قم بروم تا عده ای را تربیت کنم که نیروی نظام شوند. این نشان می دهد که آرزوی بزرگ ها و ذهنیت ایشان در مورد اولویت های انقلاب چه بود.

    مهاجری در مورد تأثیر قدرت بر مسئولان گفت: اینطور نیست که هر لحظه خروج از مسئولیت اثر مثبت داشته باشد. به عنوان نمونه در مورد دکتر روحانی، بنده آقای روحانی را از نوجوانی می شناسم و با هم همراه بودیم و از ایشان شناختی حدود ۵۰ ساله دارم، ولی فکر نمی کردم ایشان در برابر هجمه و سیلی که در این انتخابات از همه طرف علیه او، ایجاد شده است بود، بتواند دوام بیاورد و تسلیم نشود ولی توانست یک سیل خروشان تری به تنهایی راه بیندازد تا این هجمه را هضم کند و در انتخابات پیروز شود. من چنین وجهی ازشخصیت آقای روحانی سراغ نداشتم و نمی شناختم. ایشان را یک شخصیت رسمی و بسیار محافظه کار می دانستیم.

    مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی با بیان اینکه رییس‌جمهور پیشنهاداتی را به حجت‌الاسلام ناطق‌نوری ارائه کرده ولی او قبول نکرده هست، گفت: آقای ناطق نوری کار اجرایی قبول نمی‌کند.

    مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی گفت: البته افراد بسیار کمی وجود دارند که در زمانی که در قدرت هستند با زمانی که در قدرت نیستند تفاوت ندارند. امام خمینی (ره) در زمره این معدود افراد بودند. همچنین آقای بهشتی هم اگر در قید حیات بودند، فکرمی کنم اینگونه بودند. لیکن ایشان مدیر قوه قضاییه و در مدت کوتاهی مدیر شورای انقلاب شدند ولی هیچ تفاوتی نکردند و اخلاق، واکنش‌ و مواضعشان به همان صورت اول باقی ماند. آقای بهشتی از معدود کسانی بود که اگر به قدرت های بالا تر هم می رسید این وضع را حفظ می کرد و از دست نمی داد.

    شهید بهشتی در قانون اساسی ابزار مناسبی جهت سالم ماندن قدرت در نظر نگرفته است

    ناطق‌نوری به روحانی جهت حضور در دولت ، نه&quot، &quot

    مهاجری بااهمیت ترین سرفصل نقد خود به شهید بهشتی را «تدبیر نکردن ابزارهای نظارتی کافی در بعضی بخش ها در قانون اساسی» بیان کرد و افزود: شاید مورد نیاز بود در مورد مکانیسم ها و ساختارهای حکومتی و ارتباط و تعامل آن ها با یکدیگر و توزیع متوازن ابزارهای نظارتی در ساختار زیاد فکر می شد و آینده درازمدت آینده نگری می گردید به نحوی که مکانیسم براساس افراد طراحی نشود.

    او در ادامه تصریح کرد: اگر بهشتی را نقد کنم در کنارش خواهم گفت که بهشتی ۴۰ سال پیش آن تصمیمات را گرفته است و تجربه های این سال ها را نداشته هست. ایشان در وقت خودش بسیار خوب فکر می کرد و خوشبینانه (مانند امام) به مسائل نگاه می کردند. ولی اگر می دانستند بعدا چه اتفاقی می افتد شاید جور دیگر عمل می کردند. با این حال باید نقد کنیم تا اینگونه به نظر نیاید که شهید بهشتی تا قیامت را می دیدند.

    امام مقدس بود و ما مقدسش نکردیم

    مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی راجع به «مقدس کردن امام خمینی (ره) و نقش آن در شکل گیری بعضی اصول قانون اساسی به شکل فعلی» تأکید کرد: امام هرچه بود خودش بود و ما مقدسش نکردیم. ولی شاید یکی از دلایلی که آقای بهشتی ابزاری جهت نظارت بر مسئولان عالی رتبه در قانون اساسی در نظر نگرفته است همین عنوان باشد. یعنی به امام خمینی نگاه کردند و قانون اساسی را نوشتند و فکر بعد از امام را نکردند. شاید پاسخ این سئوال که به چه دلیل آقای بهشتی با آن عمق مدیریتی و فکر عالی ابزاری جهت نظارت در نظر نگرفته، وجود امام بوده است.

    منتقدین امام هم مصون از مسائل شخصی نبودند

    مهاجری در مورد این عنوان که آقای بازرگان گفته بود «امام ردایی از ولایت دوخته است که فقط به تن خودشان مناسب است»، گفت: روزهای نخست انقلاب که امام به بازرگان حکم نخست وزیری دادند، نهضت آزادی یک اعلامیه ای داد که در آنجا ولایت فقیه را بسیار امر خوبی دانستند و اعلام کردند امام به عنوان ولی فقیه کار بزرگی انجام داده اند و ما باید اطاعت محض بکنیم. ولی مرحوم بازرگان فرد خاصی بود، به این معنا که یک جایی اینگونه تصویر العمل نشان می داد، ولی در تلویزیون به کنایه می گفت خط امام در جیب من است که منظورش دست خط امام بود و یا جمله ای که این ولایت ردایی است که فقط جهت امام مناسب هست. او با این حرف ها می خواست اصل ولایت فقیه را کنار بزند. این مباحث نشان می دهد نظر آن ها این بود که در جایی که به نفع ما باشد، ولایت فقیه امر خوبی است و اگر چیزی گیر ما نیاید چیز بدی هست. به همین علت حرف های آقای بازرگان هم معیار نیست. اینکه بعضی حرف هایی که ایشان می زد درست است فکر نکنید، هر لحظه حرف درست می زد.

    جبهه اعتدال را مردم پیش می برند

    مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوالی راجع به آینده جبهه اعتدال گفت: من معتقد هستم که اعتدال را مردم پیش می برند. امروزهم به خوبی این عنوان مشهود هست. نقش مردم در مواقع متفاوت خود را بسیار نشان می دهد. همین عنوان باعث شده است است که عده ای جرأت کنند، حرف بزنند. این جرأتی که آقای روحانی پیدا کرده، به علت حمایت مردم هست. دیدید که دراین انتخابات هم تحت تأثیر حمایت مردم، جرأت ایشان زیاد شد و مردم به صحنه آمدند و رأی ایشان نسبت به سال ۹۲، ۸ میلیون هم زیاد شد. من اعتقاد دارم اگر می گذاشتند رأی به آقای روحانی زیاد هم می شد. بنابراین مردم اصل هستند.

    او در پاسخ به این پرسش که «آیا جهت آینده اعتدال نیازمند تشکیلات نیستیم؟»، گفت: می توان مردم را بدون تشکیلات هم در صحنه نگه داشت ولی قطعا تشکیلات بهتر هست. البته بگویم که با وضع فعلی نمی توان تشکیلات ایجاد کرد و در کشور ما تشکیلات محال است مگر تشکیلات فرمایشی.

    دست خدا در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ مشهود بود

    حجت الاسلام مهاجری راجع به پیشنهاد تشکیل جلساتی میان سران اعتدال جهت تصمیم گیری های مهم نیز گفت: امر مناسبی هست، البته اگر این جلسات شکل بگیرد. مردها با هم اختلاف نظرهایی دارند که شاید مانع از توفیق چنین جلساتی شود؛ مگر اینکه اتفاقات دیگری بیفتد. من با بزرگان اعتدال و اصلاحات بسیار صحبت کردم و بر ضرورت همگرایی بین بزرگان این جریان تأکید کردم. آنان نیز قبول داشتند ولی لازمه آن انتقادپذیری ماست و اینکه اشکالاتی که در مورد سلوک و معاشرت و اطرافیان خود داریم برطرف کنیم که مانعی برسر همگرایی و تأثیرگذاری نباشد.

    ناطق نوری کار اجرایی قبول نمی کند

    مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی راجع به کناره گیری حجت الاسلام ناطق نوری هم گفت: ایشان کنار نکشیده اند، فقط مسئولیت در دولت قبول نمی کنند. پیشنهاداتی را که از طرف آقای مدیر جمهور به ایشان شده است است قبول نکرده اند.

    در پایان، مهاجری در پاسخ به پرسشی راجع به آخر فضای ناآرام و بگو مگوی علنی مسئولان گفت: این عنوان مطلق نیست و کاملا نسبی هست. بعضی موارد پاسخ دادن خوب است و بعضی موارد مخل هست. من به آقای روحانی تا به حال چند بار گفته ام که در هر موضوعی جواب دادن بافایده نیست ولی یک جاهایی هم باید بگوید و تشویقش هم می کنیم. بنابراین نمی توان مطلق نظر داد. در اصل اینگونه تبادل پاسخ ها در فضای عمومی بافایده هست؛ ولی نباید مسائل شخصی شود و به مرحله ای برسد که دشمن استفاده کند.

    واژه های کلیدی: انتخابات ریاست جمهوری | قانون اساسی | ریاست جمهوری | دکتر روحانی | ولایت فقیه | روزنامه | مسئولان | قانون | اسلامی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال هنر
  • خرید کتاب های هومیوپاتی از آمازون
  • کتاب های همایش ها اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی روماتولوژی
  • دانلود منابع مرجع هنر ارتباطات
  • هاردکپی کتاب های فرزندان
  • هاردکپی کتاب های زیست شناسی
  • هاردکپی کتاب های صنعت نور
  • خرید کتاب های زبان اصلی موسیقی (گیتار)
  • خرید کتاب های زبان اصلی ارتباطات
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>