• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » نحوه تشخیص و عوارض+ درمان پای پرانتزی و ضربدری

    نحوه تشخیص و عوارض+ درمان پای پرانتزی و ضربدری

    پاها، یکی از اندام‌های مهم بدن ما هستند که راه رفتن را تسهیل می‌کند. شاید کمتر کسی به ساختار پا توجه کند که همین مساله، می‌تواند دردسرهایی را به

    نحوه تشخیص و عوارض+ درمان پای پرانتزی و ضربدری

    پاها، یکی از اندام های مهم بدن ما هستند که راه رفتن را تسهیل می کند. شاید کمتر کسی به ساختار پا توجه کند که همین مساله، می تواند دردسرهایی را به همراه داشته باشد.

    خوب است بدانید که پای همه افراد، ساختاری صاف ندارد و در بسیاری از افراد پاها از وقت کودکی به شکل ایکس (X) یا پرانتز هستند که همین مساله در بزرگسالی، می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد به همین علت باید نسبت به این نوع پاها آگاهی داشت و جهت درمان آنها اقدام کرد.

    نحوه تشخیص و عوارض+ درمان پای پرانتزی و ضربدری

    دکتر علی ترکمان، متخصص ارتوپدی و آسیب های ورزشی، فلوشیپ زانو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، نکاتی را که باید در این رابطه بدانید، به شما می گوید.

    درباره رشد پا، زیاد بدانید

    وقتی یک نوزاد به دنیا می آید، در ابتدا پاهای او حالت پرانتزی دارد، ولی بتدریج و در حدود دو سالگی، این حالت از بین می رود. بعد از سن دو سالگی به بعد، پاها دچار حالت ایکس (X) می شود. با گذشت وقت و با نزدیک شدن به سن حدود چهار سالگی، شکل ایکس به وجود آمده در پا کمتر می شود و تقریبا در سن حدود ۹ سالگی این شکل ایکس مانند، از بین می رود و پاها شکل طبیعی به خود می گیرند و صاف می شوند. شکل پاها در بعضی از افراد به حالت طبیعی برنمی گردد و به صورت ایکس یا پرانتزی از وقت کودکی باقی می ماند که این مساله مشکلاتی را جهت این دسته از افراد، به وجود می آورد. هنوز علت مهم اختلال در پاها، مشخص نشده است و تنها در موارد نادر، نرمی استخوان می تواند با این اختلالات در پا همراه باشد ولی این بیماری، علت مهم مبتلا به اختلالات پای ایکس یا پرانتزی محسوب نمی شود.

    همیشه خسته هستید؟

    پاها، یکی از اندام‌های مهم بدن ما هستند که راه رفتن را تسهیل می‌کند. شاید کمتر کسی به ساختار پا توجه کند که همین مساله، می‌تواند دردسرهایی را به

    چنانچه پای ایکس یا پرانتزی درمان نشود، فرد در سن بالا می تواند دچار آرتروزهای شدید شود. آن دسته از افرادی که پاهای پرانتزی دارند، عضلات بیرون ساق پا و ران آنها دائما دچار کشش خواهد شد، به همین علت یک نوع درد و خستگی در بخش هایی از پاهای این دسته از افراد به وجود می آید. آن دسته از افرادی هم که پاهای ایکس دارند نیز، درد و خستگی دائمی در ناحیه داخل ساق پا و رانشان احساس می کنند. علاوه بر این مبتلایان به پای ایکس، به علت برخورد زانوها به یکدیگر، براحتی نمی توانند بدوند یا با سرعت راه بروند. ناراحتی ها و دردهای ناشی از پای پرانتزی و ایکس، معمولا از حدود سن ۳۰ سالگی به بعد، ایجاد می شود و به طور کلی به علت مراجعه دیرهنگام به دکتر متخصص، در زانوها خوردگی و ساییدگی شدید ایجاد می شود.

    چطور باید تشخیص داد؟

    والدین باید اوضاع پاهای کودک خود را بررسی کنند، جهت این منظور کودک در حالی که پای خود را جفت کرده است باید بایستد و یک نفر نیز در روبه روی او قرار بگیرد. اگر بین قوزک داخلی در وقت جفت ایستادن، حدود۱۰ تا ۱۵ سانتی متر فاصله باشد، کودک به پای ایکس شکل مبتلاست.

    ولی در صورتی که بین دو زانو فاصله ای زیاد به عنوان نمونه بیش از ۱۰ سانتی متر وجود داشته باشد، کودک دارای پای پرانتزی شدید هست. هر یک از این اختلال ها باید به وسیله دکتر متخصص ارتوپدی بررسی شود و کارهای درمانی لازم، جهت آن صورت بگیرد.

    نحوه تشخیص و عوارض+ درمان پای پرانتزی و ضربدری

    حرکات اصلاحی موثر است؟

    بسیاری از افراد تصور می کنند که مشکلاتی چون پای ایکس یا پرانتزی را با حرکات اصلاحی می توان به آسانی درمان کرد، در حالی که این باور نادرست است و حرکات اصلاحی درمان مهم پای ایکس یا پرانتزی محسوب نمی شود. حرکات اصلاحی زیاد به رفع خستگی عضلاتی که دائما تحت فشار هستند، کمک خواهد کرد و می توان جهت کم کردن این مشکل، در کنار درمان مهم از آن کمک گرفت. خیلی از والدین تصور می کنند که ورزش روی افزایش مسائل پای پرانتزی یا ایکس فرزندشان تاثیرات سوء می گذارد، در حالی که این باور نادرست است و ورزش هیچ تاثیری روی شدت بخشیدن به این مسئله ندارد. آن دسته از کودکانی که پای ایکس دارند، ممکن است به علت ساختار پایشان و برخورد زانوها به یکدیگر، تمایلی جهت دویدن نشان ندهند. البته به طور کلی این مسئله زیاد در سنین بالا دیده می شود و تنها دسته ای از کودکان در سن کم با این مسئله مواجه می شوند.

    باورهای نادرست دیگری نیز در رابطه با پای پرانتزی و ایکس وجود دارد، جهت مثال بعضی از افراد تصور می کنند که پای ایکس یا پرانتزی می تواند فشار به ستون فقرات را ایجاد کند در حالی که ارتباط چندانی بین ستون فقرات و این مسئله وجود ندارد. تنها آن دسته از افرادی که پای ایکس دارند، می توانند دچار عوض کردن شکل در مچ پا شوند، به همین علت علاوه بر درمان های اصلی، کفی طبی جهت این دسته از افراد تجویز خواهد شد تا مچ پا یا کف پای صاف آنها، برایشان مسئله ایجاد نکند.

    پاها، یکی از اندام‌های مهم بدن ما هستند که راه رفتن را تسهیل می‌کند. شاید کمتر کسی به ساختار پا توجه کند که همین مساله، می‌تواند دردسرهایی را به

    این جراحی وحشت ندارد

    پاهای پرانتزی یا ایکس، حتی در شرایطی که مقدار آن کم باشد، باید به وسیله دکتر متخصص ارتوپدی، مورد بررسی قرار بگیرد و حتما درمان شود. کودکان زیر ده سال مبتلا به این اختلالات باید به صورت دوره ای جهت معاینه و بررسی به دکتر متخصص ارتوپدی مراجعه کنند تا میزان عوض کردن شکل پاها به صورت مداوم، تحت نظر دکتر باشد. علاوه بر این جهت این کودکان، کفش مخصوص و زانوبند در نظر گرفته می شود. بعد از سن ده سالگی، استفاده از زانوبند جهت کودک چندان راحت نیست به همین علت ممکن است دکتر متخصص ارتوپدی، جراحی را در نظر بگیرد که تشخیص این مساله بر عهده دکتر هست. درمان را تا سن ۵۰ تا ۶۰ سالگی نیز می توان انجام داد، ولی هر چه سن کمتر باشد، درمان راحت تر است و احتمال جراحی نیز کمتر خواهد بود. بعضی از والدین نسبت به جراحی پاهای فرزندشان وحشت دارند و به همین علت مانع از انجام این کار می شوند در حالی که عمل جراحی بستن صفحه رشد استخوان، یک عمل راحت محسوب می شود و یک دکتر متخصص ارتوپدی ماهر، آن را بخوبی انجام می دهد و جای هیچ نگرانی ای نیست. با در نظرگرفتن این که بالا رفتن سن می تواند عمل جراحی و اختلالات پا را سخت تر کند و باعث آرتروز و سایر مسائل شود، در صورت تشخیص متخصص ارتوپدی، این کار باید سریعا در سن کم انجام شود.

    منبع : جام جم آنلاین

    واژه های کلیدی: عمل جراحی | جراحی | درمانی | ایکس (X) یا پرانتز | متخصص ارتوپدی | همیشه خسته هستید؟ | این جراحی وحشت ندارد |

    نحوه تشخیص و عوارض+ درمان پای پرانتزی و ضربدری

    نحوه تشخیص و عوارض+ درمان پای پرانتزی و ضربدری

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب فولکلور زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فن آوری سوخت
  • هاردکپی کتاب های تصفیه آب
  • خرید کتاب های کلان‌مقیاس از آمازون
  • خرید کتاب های فشن از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی علوم تغذیه
  • دانلود فایل های زبان اصلی آزمون های آلمان
  • کتب آزمون آیمت ایتالیا زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع جبر کامپیوتر
  • منابع اورجینال الکتریسیته و مغناطیس
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>