• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » موکلین ما بچه‌های نظام‌اند/ قرار نیست شعار دهید، وکیل متهم پرونده نفتی/ قاضی

    موکلین ما بچه‌های نظام‌اند/ قرار نیست شعار دهید، وکیل متهم پرونده نفتی/ قاضی

    سومین جلسه پیگیری به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با حضور دو متهم پرونده، وکلای مدافع آنها، وکلای شرکت نفت،

    موکلین ما بچه‌های نظام‌اند/ قرار نیست شعار دهید، وکیل متهم پرونده نفتی/ قاضی

    سومین جلسه پیگیری به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با حضور دو متهم پرونده، وکلای مدافع آنها، وکلای شرکت نفت، وکلای بانک مسکن، وکلای شرکت تامین اجتماعی و کارشناسان بانک مرکزی برگزار شد.

    سومین جلسه پیگیری به اتهامات دو متهم پرونده فساد نفتی

    دادگاه با قرائت آیاتی از کلام الله مجید شروع شد و در ابتدا قاضی مقیسه گفت: امروز سومین جلسه پیگیری به اتهامات متهمین باند بزرگ اخلالگران نظام اقتصادی و کلاهبرداری از شرکت نفت و شرکای بابک زنجانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به صورت علنی شروع می شود.

    عبارات مهم : بابک زنجانی – دادگاه
    وی افزود: نماینده دادستان، مهدی شمس و فلاح هروی متهمان پرونده، وکلای مدافع متهمان، وکلای شرکت نفت، وکیل بانک مسکن، وکیل شرکت تامین اجتماعی و کارشناسان بانک مرکز ی در جلسه دادگاه حضور دارند.

    قاضی مقیسه با قرائت موادی از قانون آیین دادرسی کیفری بر رعایت نظم جلسه تاکید و رسمیت جلسه را اعلام کرد.

    وی یادآور شد: در دو جلسه پیشین به اتهامات مهدی شمس پرداختیم. دفاعیاتش را شنیدیم که البته هنوز ادامه دارد. بر اساس کیفرخواست قرائت شده است به وسیله نماینده دادستان، مهدی شمس در جایگاه حاضر شود و دفاع خود را ارائه دهد.

    رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب مجددا اتهامات مهدی شمس را به متهم تفهیم کرد و افزود: افساد فی الارض از طریق همکاری در اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم به موثر بودن کارهای در ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همکاری عالمانه و عامدانه در تشکیل شبکه شرکت یافته جهت جعل و استفاده از اسناد مجعول، کلاهبرداری و پولشویی اتهامات نامبرده است.

    مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی از ریاست دادگاه خواست تا به یکی از وکلایش اجازه دهد تا چند دقیقه ای به جای او دفاع کند.

    فلاحتی وکیل متهم ردیف دوم خطاب به ریاست دادگاه گفت: منشاء مسائل امروز تحریم دشمن های هست. اگر تحریم نبود این مسائل هم نبود. معامله ای بین دو شرکت انجام می شد، اگر پول کشور عزیزمان ایران بر می گشت آیا شاکی وجود داشت؟ آیا مدعی العموم می توانست طرح دعوا کند؟ بعد اگر جرمی واقع شده، عدم پرداخت پول هست؛ آن هم به دولت اسلامی. اگر پول پرداخت می شد جرمی نبود. اگر وزارت نفت که بنا به قوانین خاص خود عمل می کند می توانست در آن دوران عمل کند، نیازی به اصحاب این پرونده نبود.

    وی افزود: وزارت نفت قانون خاص خود را دارد، یک شخص نمی تواند با دولت معامله کند، باید یک شرکت باشد. آن شرکت از وزارت نفت، نفت بخرد و وجه آن را به دولت بازگرداند. شرکتی از «اچ کی» نفت خریده و پولش را برنگردانده و عنوان فقط عنوان نفت نیست. پول نقدی هم است که وزارت نفت به بعضی متهمین داده یا مصرف جای دیگر شده است یا  نتوانسته اند ماموریت خود را انجام دهند. این چه ربطی به موکلین ما دارد؟ موکلین ما فرزند های این نظام اند. باندی در میان نیست که همه با هم دست به دست هم دهند و مال بیت المال را تصاحب کنند.

    قاضی مقیسه در این هنگام در تصویر العمل به این بیانات وکیل مدافع مهدی شمس گفت: قرار نیست شعار بدهید و رجزخوانی کنید، اینها حزب اللهی نیستند. مدعی العموم موارد را بررسی کرده و تشخیص داده که شبکه شرکت یافته ای هستند. این موارد بر اساس بیانات مدعی العموم و کیفرخواست پرونده هست. یک شبکه شرکت یافته در داخل کشور با تعدادی افراد که پرونده ارزش هم مطرح است بیت المال را غارت کردند.

    رییس دادگاه گفت: آقای شمس شما می گویید عافیت طلب ها گوشه ای نشسته اند، شما آنها را معرفی کنید. اگر هم ما به افرادی رسیدیم شما به ما معرفی نکردید، دستگاه های امنیتی نظام و قوه قضاییه به اینها رسید. اینگونه نیست و نمی شود که سه نفر این همه اموال را به تنهایی ببرند. تعدادی از جمله مدیرعامل وقت بانک مسکن، وزرای سابق و مدیر شرکت ایکو دعوت شده است اند و از آنها تحقیق شد. هر فردی کوچکترین کمکی در این باره کرده باشد با آنها برخورد خواهد شد. نظام با کسی تعارف ندارد. شما جوری شعار می دهید و رجز می خوانید که اینها فرزند حزب اللهی هستند. شعار ندهید، رجز نخوانید، قانونی و مستدل سخن بگویید.

    فلاحتی وکیل متهم ردیف دوم در میان سخنان قاضی پرسید: اگر پول ها برمی گشت اینها متهم بودند؟

    قاضی مقیسه هم پاسخ داد: در اینجا سئوال و جواب نکنید، مستدل و قانونی صحبت کنید.

    در این هنگام مهدوی وکیل مدافع شرکت نفت به منظور ارائه توضیحاتی از جای برخواست و گفت: ۱ میلیارد و ۴۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو به بابک زنجانی پرداخت شده است هست. بابک زنجانی گفته بود من بانک دارم و می توانم پول شما را به دلار و یورو تبدیل کنم. دی ماه ۱۳۹۱ چندین ماه از پرداخت ها گذشته بود و تبدیلی انجام نشده بود.آقایان با آن پول ها چیزهای دیگری خریده اند.

    وکلای متهمین به این بیانات مهدوی انتقاد داشته و تصویر العمل نشان دادند.

    قاضی مقیسه اعلام کرد: وکلای مردها شمس و فلاح اجازه صحبت دهید. با شلوغ کاری کار درست نمی شود. جواب تان را آقای مهدوی داد. آقای شمس وکلایی گزینش کردید که حرفی از قانون نزده اند، بلکه شعار داده اند و رجز خوانده اند.

    متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی با دستور قاضی مقیسه در جایگاه قرار داده شد و در دفاع از خود اظهار کرد: ۹۱ بار در کیفرخواست زنجانی دروغگو خوانده شده، ولی حالا که نوبت من شده، او راستگو لحاظ شده است هست. من کسی را دروغگو نمی پندارم و قضاوت را بر عهده دادگاه می گذارم.

    شمس ادامه داد: بر اساس قانون، هر ادعای بی اهمیت یا کم اهمیت باید مستند به اسناد و ادله متقن باشد. از طرف دیگر، هر شراکتی باید تعریف شود، من در هیچ یک از اینها نقشی نداشتم.

    متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی گفت: یک سئوال از همه وکلای حاضر دارم و آن اینکه یک بشکه نفت معادل چند لیتر است؟ این سئوال را جهت بزرگی این عملیات می پرسم. هر ۷٫۵ دهم بشکه معادل یک تن هست، حالا شما ببیند دو میلیون بشکه چه اقیانوسی هست. ضمن اینکه من کاره ای نبودم و فقط نظارت داشتم. این پرونده کیفری نیست و حقوقی است و عنوان بدهی و بدهکار مطرح است.

    مهدی شمس بیان کرد: نستراداموس نبودم که به نیت زنجانی پی ببرم، بلکه نهادهای امنیتی بعد از کلی بررسی، به عنوان رسیدند. در اینجا یک فعلی انجام شده است و بعدا من با نیت خیر وارد شدم تا به دور زدن تحریم ها کمک کنم و به همین خاطر در انگلستان و آمریکا تحت تعقیب قرار گرفتم، البته هر آنچه جهت مملکتم انجام دادم، ادعایی ندارم، ولی غصه ام این است که به من اتهام زدند.

    این متهم اضافه کرد: آقای زنجانی همواره می گفت با توکل بر خدا و جهت کمک به ممکلت وارد این میدان شده است هست. نظام هم به زنجانی اعتبار داده بود و هنگامی اعتبار می دهند، حتما اعتبارسنجی شده است است.

    قاضی در این میان گفت: شما می خواهید باندی و تشکیلاتی بودن کارهای را رفع کنید، ولی در دفاعیات تان این وجود ندارد.

    رییس دادگاه خاطرنشان کرد: بیانات زنجانی را که چند روز گذشته به شعبه دعوت کردم می خوانم تا ببیند چقدر نقش مهم داشتید. زنجانی گله داشت که ارز فروش نبوده در حالی که کارهای اولیه وی ارزفروشی و کارهای آرایشی بوده هست. شخص فلاح و شما بودید که زنجانی را به مسئولان معرفی کردید و او را صورت ای دارای دو بانک مستعد در فروش نفت معرفی کردید.

    قاضی مقیسه گفت: زنجانی در بیانات خود گفته که من از سال ۸۸ با شمس و فلاح رفیق شدم و به این نتیجه رسیدم که شمس می تواند به من در قضیه اقتصادی و نفت کمک کند. در جریان نفت، شمس را از انگلیس به مالزی دعوت کردم و فلاح هم حضور داشت. زنجانی ادامه داد که به همراه وکلای خارجی به مالزی رفتیم و آبان ماه سال ۹۱ به شمس گفتم نفت در حال متروکه شدن است و شمس گفت من آماده ام انبار کنم و بفروشم. بعدا زنجانی اعلام می کند که وزیر نفت گفته تحویل می دهیم. شمس گفت که می شود با انتقال نفت از مالزی به دبی تا سه ماه دیگر آن را به تاخیر بیاندازیم. من و شمس و فلاح و فردی که به تازگی دستگیر شده، امضا کردیم، سپس به شارجه رفتیم. شرکت فال اوضاع خوبی نداشت، ولی شمس گفت اوضاع فال خوب هست. زنجانی گفته شمس به من اعتماد داد و گفت خیالت آسوده باشد، اوضاع این شرکت خوب هست. آنجا دفتر گرفتیم و نیرو استخدام کردیم و شمس نفت را آنجا به فروش رساند.

    متهم ردیف دوم به قاضی گفت: در آن جلسه من و فلاح بودیم، اینها جهت کار بانکی ارزش آمده بودند، زنجانی دروغ می گوید.

    قاضی از متهم سئوال کرد که آیا شما با زنجانی به فال نرفتید؟ که متهم در پاسخ گفت: خود زنجانی با «ع. الف» صحبت کرد و از جلسه که بیرون آمد گفت که اینها قابل اعتماد هستند؛ من فقط امکان سنجی کردم.

    مهدی شمس افزود: جلسه مالزی مربوط به سال ۸۹ یا ۹۰ است و آن موقع اصلا نفتی در کار نبود. به کرات در همین کیفرخواست گفتند این فرد دروغگو هست. اگر قرار باشد تمام اصل پرونده را که بر اساس بیانات یک فرد که متهم هست، بگذاریم که درست نیست. خود من ابتدا به وزارت اطلاعات نامه نوشتم که اینها دارند دزدی می کنند و دیگر هم هیچ ارتباطی با فال ندارم.

    در ادامه جلسه دادگاه، مهدی شمس به بیان ادامه دفاعیات خود پرداخت و گفت: یکی از ایرادات مهم من آن است که بیش از وظیفه خودم را درگیر کردم و بقیه خود را کنار کشیدند. از وقت بازداشت زنجانی جهت کمک به کشور، ۵ بار به کشور عزیزمان ایران آمدم و گزارشاتی راجع به اونر ایر و فال دادم و فراتر از وظایف خود عمل کردم.

    قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: در جلسه ای که در مالزی بود، اصلا بحث هواپیما مطرح نبوده و تصمیم به انتقال نفت داشتید.

    متهم در پاسخ گفت: مرا با زنجانی رو به رو کنید. اصلا این بیانات را نمی پذیرم و کذب هست. من جهت خرید هواپیما به مالزی رفتم.

    شمس در ادامه دفاعیات خود گفت: در بارنامه فروشنده و خریدار و کسی که تحویل می گیرد، وجود دارد. در اینجا فروشنده، بخش بین الملل نفت است و خریدار ندارد. یکی از مسائل این است که اصلا بارنامه ای در رابطه با این محموله ها وجود ندارد.

    قاضی مقیسه گفت: کدام گمرک بدون بارنامه می پذیرد؟ اصلا امکان ندارد.

    متهم با بیان اینکه امکان دارد؛ گفت که در این خصوص توضیح می دهد.

    مهدی شمس افزود: در خیلی از موارد به خاص این مورد خاص پیش می آید که برگه ای را به عنوان رسید می دهند؛ لیکن شرکت نفت بارنامه ها را در خزانه نگهداری می کند و اگر بارنامه تحویل بدهد امکان دارد توقیف شود. تمام بارها خارج از بندر و گمرک تحویل داده شده است هست. جهت اینکه مالکیت کالا احراز شود، رسید انبار گرفتم تا مشخص شود مالکیت مربوط به شرکت ایزو است.

    قاضی سئوال کرد: یعنی با رسید انبار، کالا را از گمرک رد کردید؟

    متهم پاسخ داد: شرکت فال ۷۰۰ هزار تن انبار ذخیره داشت که در منطقه آزاد قرار دارند و ما بارها را خارج از بندر تحویل دادیم. هر شرکتی یک سیستمی دارد تا موقعیت کشتی در همه جا مشخص باشد. ما این سیستم را خاموش می کردیم و تمام عملیات شبانه انجام می شد. یکی از دلایل اینکه حمل ها متوقف می شد این بود که کشتی های کشور عزیزمان ایران را بیمه نمی کردند. قوانین بسیاری هم در مورد آلودگی آب وجود داشت. مثلاً کشتی دماوند ایرادی پیدا کرده بود.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: این کشتی مقداری از نفت را به دریا ریخته بود که همه تا صبح بیدار بودیم و با مواد شیمیایی تمیز می کردیم و با مقداری رشوه و زیرمیزی به گارد ساحلی مسئله را حل کردیم. در جرم من در انگلستان هم گفته شده است قاچاقچی و دورزن تحریم؛ حمل این نفت ها را قاچاق می دانستند که خود مشکلاتی را به وجود می آورد.

    متهم تاکید کرد: اعتباراتی را هم که شرکت نفت داده بود خودش ارجح تر از عنوان نفت هست. من در عنوان نفت در مردادماه جهت کمک وارد شدم. شما می گویید هر که هر جا کمک کرده مقصر هست، خیلی ها به ایشان کمک کردند.

    قاضی مقیسه در میان سخنان متهم گفت: شما می گویید افراد امین او را به من معرفی کرده اند، آیا مردها «و – د» و «م» امین هستند؟

    شمس پاسخ داد: بله؛ «و- د» امین است.

    قاضی مقیسه از مهدی شمس خواست که عنوان آشنایی اش را با این دو نفر توضیح دهد که متهم گفت: آشنایی من با آقای «و-د» مربوط به مسائل کاری و مربوط به مسائلی است که در دادگاه نمی توانم بگویم. آقای فلاح هم امین من هستند، من پشت آقای فلاح نماز می خوانم.

    رییس شعبه گفت: اینگونه نیست که افراد امین زنجانی را به شما معرفی کردند، شما بودید که زنجانی را به افراد امین نظام به گونه ای نشان دادید که گویی این فرد، فردی امین هست. شما بابک زنجانی را به «و-د» معرفی کردید.

    قاضی خطاب به متهم گفت: «و – د» می گوید بابک زنجانی را مهدی شمس به من معرفی کرد.

    شمس در پاسخ گفت: من این کار را نکردم؛ نمی شود هر که هرچه می گوید همان باشد. با این حساب تمام بانک ها و شرکت ها و چهار وزیر که در این باره کمک کردند شریک حساب می شوند. من در شرایط اضطرار و تمام کسانی که در این باره کمک کردند با نیت خیر وارد شدیم.

    قاضی مقیسه خطاب به وی گفت: راجع به همان بانک کنت و بانکی که در مالزی بود شما به گونه ای جلوه دادید که بابک زنجانی دو بانک دارد؛ واقعیت را بگویید.

    متهم در حالی که جو دادگاه برایش ناامید کننده شده است بود به قاضی گفت: شما گوش به حرف واقعیت نمی دهید.

    مهدی شمس در ادامه بیان کرد: نکو  ۸ محموله داشت. شما تاریخ تقدم و تأخرها را نگاه کنید و بعد قضاوت کنید. شما به گونه ای نسبت به من قضاوت دارید که من احساس می کنم از قبل محکوم هستم و بی جهت دفاع می کنم. اگر معرفی در تجارت جرم است که نصف مردم دنیا را باید دستگیر کنند. آقای «و – د» جهت منافع خود کار می کند و به خاطر اعتماد به من کاری نمی کند.

     

    موکلین ما بچه‌های نظام‌اند/ قرار نیست شعار دهید، وکیل متهم پرونده نفتی/ قاضی

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

     

    واژه های کلیدی: بابک زنجانی | دادگاه | معرفی | مالزی | سئوال | پرونده | خبر | اقتصادی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های ابتدایی از آمازون
  • خرید کتاب های تجهیزات نظامی از آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی آزمون های آمریکا
  • خرید کتاب عشق، وابسته به عشق شهوانی زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع آزمون های استرالیا
  • منابع اورجینال سیستم عامل
  • منابع اورجینال بیماری ها
  • منابع اورجینال الکتریسیته و مغناطیس
  • خرید کتاب های زبان اصلی دوچرخه
  • خرید کتاب های زبان اصلی نقشه کشی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>