• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » دنیای مد » مدل طلا و جواهرات » عجیب ترین رسوم قبیله های آفریقایی که باور نمی کنید

    عجیب ترین رسوم قبیله های آفریقایی که باور نمی کنید

    برگزاری جشن | قدیمی ترین | ازدواج | همراه | مردان | مطالب جالب و خواندنی

    عجیب ترین رسوم قبیله های آفریقایی که باور نمی کنید

    عجیب ترین رسوم قبیله های آفریقایی که باور نمی کنید 

    مردم قبایل سنتی آفریقا کارهای عجیب و غریب زیادی انجام میدهند، از عوض کردن دادن شکل اعضای بدن به گونه هاي فاجعه بار گرفته تا ازدواج هاي عجیب. در سراسر آفریقا، جوامع قبیله اي سنت هایي را اجرا می کنند که فرهنگ هایشان را شکل داده اند، سنت هایي که در طول قرن ها و شاید حتی یک میلیون سال شکل گرفته اند.

    هر کدام از این سنت ها و آداب که در شرایطی خاصی یا یک وقت معین از سال انجام می شوند جذابیت خاص خود را دارند و جهت ناظران غیربومی عجیب و غریب و گرچه دیدنی به نظر می رسند. تعداد زیادی از قبایل آفریقایی هنوز هم سنت ها و سبک زندگی قدیمی خود را حفظ کرده

    عجیب ترین رسوم قبیله های آفریقایی که باور نمی کنید

    و از دنیای مدرن دوری می کنند و زندگی بدوی آنها همراه با سنت هاي منحصر به فرد، انسان هاي آمده از جوامع مدرن را در حیرت فرو می برد. در ادامه قصد داریم شما را با تعدادی از این سنت ها و آداب دیدنی قبایل آفریقایی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

    ۱- قبیله ي وودابی، مراسم گِرِوول

    برگزاری جشن | قدیمی ترین | ازدواج | همراه | مردان | مطالب جالب و خواندنی

    در انتهای فصل بارندگی در نزدیکی رودخانه ي چاد در شمال نیجر، مردم قبیله ي «وودابی» «Wodaabe» جهت برگزاری جشن «کیور سالی» «Cure Salee» یا «جشنواره ي صحرا نشین ها» دور هم جمع میشوند. در این جشنواره مسابقه اي به نام «گِرِوول» «Gerewol» برگزار میگردد

    که در آن مردان در اساس ي قشنگی با هم مسابقه می کنند. در این مسابقه مردان جوان «بخصوص دامداران» با آرایش کامل، زیورآلات و برترین لباس هایي که دارند کنار هم می ایستند تا داوران زن زیباترین انها را گزینه کنند. دندان ها و چشم هاي سفید طرفداران بیشتری دارند از این رو مردهای جوان تا جایی که می توانند پوزخند می زنند و دهان و چشم هایشان را به شکلهای گوناگون باز میکنند تا نظر داوران را جلب کنند.

    ۲- قبیله ي مورسی، صفحات داخل لب

    عجیب ترین رسوم قبیله های آفریقایی که باور نمی کنید

    صفحات گرد داخل لب ها که به انها «Dhebi a Tugion» گفته می شود به وسیله زنان قبیله ي مورسی در نزدیکی منطقه ي «جینکا» در دره ي «اومو» در اتیوپی مورد بهره گیری قرار میگیرد. این قبیله یکی از معدود قبیله ها در شرق آفریقاست که هنوز این سنت قدیمی را ادامه میدهند

    اما باستان شناسان صفحاتی را در این منطقه پیدا کرده اند که بیش از ۳۰ سال پیش مورد بهره گیری قرار گرفته اند. به گفته ي دکتر جروم لوییس از کالج لندن:” از این صفحات بعنوان یک وسیله ي قشنگی بهره گیری می شود. همین طور این صفحات روشی منحصر به فرد جهت متمایز کردن فرد از دیگران محسوب میشود”.

    برگزاری جشن | قدیمی ترین | ازدواج | همراه | مردان | مطالب جالب و خواندنی

    بعد از سوراخ کردن لب پایین با یک میخ چوبی هر چند وقت یکبار میخ چوبی بزرگ تری جایگزین میخ قبلی میشود تا اینکه سوراخ لب به اندازه ي کافی باز شده است و یک صفحه ي سرامیکی نعلبکی شکل در داخل آن قرار میگیرد که با گذشت وقت باعث بازتر شدن لب خواهد شد. ممکن است شعاع این صفحات به ۲۰ سانتیمتر نیز برسد.

    ۳- قبیله ي هیمبا، اوتجیزه

    عجیب ترین رسوم قبیله های آفریقایی که باور نمی کنید

    زنان قبیله ي نیمه صحرا نشین «هیمبا» «Himba» در شمال نامیبیا به علت موها و رنگ قرمز صورت خود مشهور میباشند. این ظاهر در اثر بهره گیری ي هر روزه از ماده اي به نام «اوتجیزه» «Othize» روی صورت و موها که خمیری ساخته شده است از ترکیب کره، چربی و خاک رس است بدست می آید.

    قبلاً تصور بر این بود که این ماده جهت حفاظت در برابر اشعه ي آفتاب و دور کردن حشرات موذی بهره گیری می شود ولی زنان قبیله ي هیمبا گفته اند که این ماده کاربرد کاملاً آرایشی دارد که منطقی به نظر می رسد لیکن اینکار در بین مردان قبیله دیده نمی شود.

    ۴- قبیله ي هامار، مراسم پریدن از روی گاو

    در دره ي «اومو» در اتیوپی قبیله اي وجود دارد که دامداران هر از گاهی در مراسمی خاص از روی گاوهای خود می پرند. مردان جوان قبیله ي «هامار» «Hamar»، مردانگی خود را با پریدن از روی گاوها و در واقع دویدن روی پشت این گاوها اثبات می کنند در حالیکه باید کاملاً برهنه باشند.

    هدف چیست؟ این مراسم به معنای رسیدن به بلوغ است و افراد جوان هنگامی که توانستند چهار بار از روی این گاوها عبور کنند می توانند ازدواج نمایند. لغزش و افتادن از روی گاوها میتواند باور مردم قبیله در مورد مرد بودن فرد را به شدت خدشه دار کرده و عواقب ناگواری جهت وی در پی داشته باشد.

    ۵- قبیله ي خوسا، اولوالوک

    در مناطق «کیپ شرقی» در آفریقای جنوبی، مردان جوان قبیله ي «خوسا» «Xhosa» با رسیدن به سن بلوغ در مراسمی به نام «اولوالوکو» «Ulwaluko» شرکت میکنند. این مردان جوان که به انها «آباخوتا» «Abakhwetha» گفته می شود ابتدا بدون بی حس کردن ختنه شده است و سپس در حالی که در یک پتو پیچیده شده است اند و صورتشان با گل پوشانده شده است همراه با مقدار کمی آذوقه باید دهکده را ترک کرده و به سمت جنگل میروند.

    این افراد باید به مدت ۲ ماه دور از منزل و در داخل سازه اي که به وسیله افراد بالغ دِه جهت اینکار ساخته شده است است مانده و بتوانند امورات خود را بگذرانند. بعد از آخر دو ماه اقامت در جنگل آنها به دِه بازگشته و دیگر عنوان «پسر» به آنها اطلاق نمیشود. در ادامه پتوی دیگری که متفاوت از قبلی است به آنها داده خواهد شد. این مراسم اجباری بوده و انتقاداتی به خشونت و سختی آن وجود دارد.

    ۶-قبیله ي چِوآ، زن سالاری

    زنان قبیله ي «چِوآ» «Chewa» شاید رتبه ي برابری با مردان قبیله نداشته باشند ولی در یک عنوان حرف اول را می زنند: توارث. وراثت و نژاد در این قبیله که در مناطق گسترده اي از زامبیا، زیمبابوه و مالاوی پراکنده شده است اند به زنان بستگی دارد و در واقع املاک و زمین ها نیز از طریق مادر به افراد به ارث میرسد.

    اگر چه توارث از طریق مادر باعث میشود که زنان قدرت خاصی در این جوامع داشته باشند ولی با این وجود باز هم مردان میباشند که قدرت مهم و زیاد را در قبیله ي خود در دست دارند. در واقع حتی با این برتری نیز زنان قدرتی به اندازه ي مردان ندارند.

    یکی دیگر از سنت هایي که زنان قبیله ي «چوآ» نمیتوانند در آن حضور داشته باشند گروهی با عنوان «برادری نیائو» «Nyau Brotherhood» است که با روش خاصی که در تصویر می بینید ارواح را حرکت داده و رقص خاصی با عنوان «گوله وامکولو» «Gule Wamkulu» را در فصل برداشت محصول و در مراسم ازدواج و تدفین انجام می دهند.

    ۷-قبیله ي ماسای، آب دهان ریختن

    آب دهان ریختن یکی از کارهای مهمی است که افراد قبیله ي «ماسای» «Maasai» در شرق آفریقا انجام میدهند و این عنوان جهت آنها به معنای بخشش هست. مردم این قبیله نظر هاي متفاوتی در مورد مکان قرار گرفتن قدرت و طبع یک فرد دارند و جهت آنها آب دهان ماهیت شما بعنوان یک انسان را نشان می دهد.

    تف کردن به معنای بخشیدن بخشی از وجود و قدرت خود به دیگران هست. اینکار در سنین پایین شروع میشود و روی نوزادان تازه به دنیا آمده آب دهان ریخته می شود و بدین نحو افراد تف کننده جهت وی زندگی خوبی را آرزو می کنند. اگر بخواهید به جایی دیگر بروید افراد سالمند قبیله گذشته از عزیمت روی سر شما آب دهان خواهند ریخت تا رفتن شما را متبرک کنند و بدین ترتیب شما هر جا که بروید در امان و سلامت باقی خواهید ماند.

    ۸- قبیله ي سان، رقص شفابخش

    مردم قبیله ي «سان» «San» در کشورهای بوتسوانا، آنگولا و نامیبیا در جنوب آفریقا سکونت دارند و بعضی انها را قدیمی ترین ساکنان زمین می دانند. شیوه ي شکار دسته جمعی انها هزاران سال قدمت دارد و رقصی دیدنی نیز با این مراسم همراه است که از آن با نام «رقص شفابخش» یاد میشود.

    بر اساس مطالعات تاریخی در این مراسم که یک شب تمام ادامه دارد تمامی افراد قبیله شرکت میکنند و در آن افراد سالمند و درمانگران قبیله دور آتش می رقصند.در واقع افراد قبیله پشت سر این افراد می رقصند، آوازهای مخصوص می خوانند و نفس نفس می زنند تا اینکه به حالت خلسه وارد شوند. این روش باعث میشود که با ارواح نیاکان و مردگان خود رابطه برقرار کنند و کسانی که بیمار میباشند نیز از این طریق شفا پیدا می کنند.

    این سنت در حال از بین رفتن است و در بعضی از جوامع سان این مراسم تنها جهت توریست ها برگزار میشود لیکن آنها به اجبار از تمامی قلمروهای قدیمی ارزش کوچ داده شده است اند و دیگر نمیتوانند مراسم شکار را برگزار کنند.

    ۹- قبیله هایي با زبان بانتو، لوبول

    سنت «لوبولا» «lobola» مراسمی مربوط به زناشویی است که در بین قبایل متعددی که در آفریقای جنوبی، زیمبابوه و سوازیلند سکونت داشته و به زبان «بانتو» «Bantu» صحبت میکنند و به خاص در بین قبیله ي «زولو» «Zulu» دیده میشود. در واقع این مراسم که به معنای «ثروت عروس» هست

    خانواده ي داماد با خانواده ي عروس در مورد مهریه ي او مذاکره میکنند. این مهریه ممکن است به اشکال مختلفی از جمله پول نقد باشد ولی بعضی احشام را ترجیح می دهند. بر اساس بعضی گزارشات در سال ۱۹۹۸، نلسون ماندلا که اصالتاً از افراد قبیله ي «تمبو» «Thembu» بود ۶۰ گاو را بعنوان مهریه به زن جدیدش گراکا ماچل پرداخت کرد.

     به گزارش پارس ناز این مراسم درگیری هاي بسیاری را به دنبال دارد لیکن مردی که قصد دارد ازدواج کند باید دستکم گله ي بزرگی گاو داشته باشد و تا زمانی که گله ي گاوهایش را به مقدار معینی برساند

    در منزل ي پدرش ماندگار بوده و جهت وی کار خواهد کرد. در چنین جوامع دامداری افراد معمولاً در اواسط چهل سالگی پیروز به ازدواج میشوند. به همین علت معمولاً تعداد زنانی که در سن ازدواج قرار دارند زیاد کردن پیدا میکند لیکن مردان هم سن بسیار کمی توانایی فراهم سازی مهریه هاي سنگین را دارند.

    ۱۰-قبیله ي توارِگ، سربند تانگلماست

    قبیله ي «توارِگ» «Tuareg» تنها قبیله اي است که در آن مردها به جای زن ها از روپوش و نقاب بهره گیری میکنند. این روپوش که «تانگلماست» «Tangelmust» نام دارد در واقع یک سربند آبی رنگ است که تا هشت متر نیز طول دارد و در سر و صورت پیچیده میشود. این سربند علی رغم شکل ظاهری خود با سربند مسلمانان کاملاً تفاوت داشته

    و اگر چه از آن جهت محافظت در برابر آفتاب و طوفان شن بهره گیری می شود بلکه مردان قبیله در شب نیز آن را بر سر دارند، و حتی در حین غذا خوردن. مردان صورت خود را نیز با همین سرپوش در برابر افراد غریبه و زنان می پوشانند در حالی که زنان اجباری جهت پوشاندن صورت خود در این مورد ندارند.

    ۱۱- قبیله ي بودی، مراسم نمایش چاقی کائل

    هر سال در ماه ژوئن یا جولای در دره ي اومو در اتیوپی که با سال اخیر قمری قبیله ي «بودی» «Bodi» به نام «کائل» «Ka’el»مصادف است یک مراسم خاص برگزار می شود. در ماه هاي منتهی به سال اخیر بعضی از مردان قبیله به مدت چند ماه در قرنطینه به سر برده و جهت چاق شدن مخلوطی از شیر و خون گاو می نوشند

    تا شکمشان باد کرده و به شدن چاق شوند. سپس هر قبیله مرد ازدواج نکرده اي را بعنوان نماینده ي خود در مسابقه ي چاق ترین مرد شرکت می دهد و بدین ترتیب کسی که برنده شود افتخار زیادی کسب کرده و میتواند همسر خوبی جهت خود گزینه نماید. دیدنی اینکه بعد از به اتمام رسیدن این جشنواره مردان چاق شده است در عرض چند هفته به شرایط پیش از چاق شدن برمی گردند و وزنشان کم کردن پیدا می کند.

    ۱۲- قبیله ي داسانِچ، زیورآلاتی بازیافتی

    عبارات مهم : برگزاری جشن – قدیمی ترین

    باید بگوییم که فرهنگ چیز اثبات و عوض کردن ناپذیری نیست و جوامع گوناگون همواره عنصرهای و سنت هاي جدیدی را به فرهنگ خود اضافه می کنند. جهت مثال قبیله ي «داسانِچ» «Dassanech» در دره ي اومو در اتیوپی و در مرز کنیا از انواع زباله ها و به خصوص در بطری بعنوان زیورآلات بهره گیری می شود.

    زنان قبیله این درهای بطری را به سربندهای پرسرو صدا و جالب تبدیل می کنند. بعضی دیگر از زنان نیز از ساعت هاي شکسته و بدلیجات بهره گیری می کنند تا به چشم آمده و جلب دقت کنند. بدین ترتیب شانس ازدواج کردن آنها زیاد کردن پیدا خواهد کرد.

    واژه های کلیدی: برگزاری جشن | قدیمی ترین | ازدواج | همراه | مردان | مطالب جالب و خواندنی

    عجیب ترین رسوم قبیله های آفریقایی که باور نمی کنید

    عجیب ترین رسوم قبیله های آفریقایی که باور نمی کنید

    عجیب ترین رسوم قبیله های آفریقایی که باور نمی کنید

    عجیب ترین رسوم قبیله های آفریقایی که باور نمی کنید

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های زبان اصلی گردشگری
  • خرید کتاب سازمان و پردازش داده ها زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی موشک ها
  • خرید کتاب زبان اصلی چشم پزشکی
  • کتب عمومی زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی موسیقی (گیتار)
  • منابع اورجینال تولید مواد غذایی
  • خرید کتاب های زبان اصلی ارتباط از راه دور
  • خرید کتاب اقتصاد سنجی زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع جبر کامپیوتر
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>