اطلاعیه سایت
گیلآبادی گفت: ترجیحم این است اثری خلق کنم و در آن از زاویه دید خود راجع به مسائل جامعه حرف بزنم.
شهرام گیل آبادی در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ در خصوص هدف خود از اجرای نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» گفت: تئاتر، معرفت و حرف فکری من هست. ترجیحم این است اثری خلق کنم و در آن از زاویه دید خود راجع به مسائل جامعه حرف بزنم. سه گروه در برطرف کردن مسائل جامعه نقش دارند؛ در ابتدا، مسئولان، گروه دوم، مردم و اجتماع که باید به یکدیگر کمک کنند و گروه سوم، خود فرد که باید اتفاقات زندگیاش را کنترل کند.
وی راجع به عنوان نمایش خود اظهار داشت: امروز کارتنخوابی و مسئله کودکان کار، از معضلات جامعه هست. با این شرایط، توجه به عنوان زنان کارتن خواب از اهداف ما جهت اجرای این نمایش بود.
گیلآبادی در خصوص ملاک گزینش بازیگران اظهار داشت: ما نمایشنامه را بعد از بررسی زندگی ۵۳ نفر از زنان کارتن خواب نوشتیم. ما تنها زندگی ۴ نفر از این زنان را بر صحنه بردیم و براساس شخصیتها، بازیگران کار را گزینش کردیم. ویژگیهایی که جهت ما بسیار اهمیت داشت، به این شرح هست؛ قدرت و توان بالای بازیگر در ایفای نقش، جذابیت این بازیگران در میان مردم، سازگاری با ماهیت نقش و یعنی در اوج قدرت با مردم ارتباط برقرار کردن، خیرخواهی این بازیگران جهت جامعه.
نارضایتی کارگردان از سالن اجرای نمایش ، پرداخت به یک معضل اجتماعی در «یک دقیقه و سیزده ثانیه»
این کارگردان راجع به رضایت از سالن اجرای نمایش تصریح کرد: در سال های اخیر حدود ۳۲ سالن به سالن های تئاتر افزوده شد، ولی سالنی که جهت اجرای ما مناسب باشد، بسیار محدود هست؛ به چه دلیل که تئاتر ما یک تئاتر تعاملی است.
وی در خصوص تعاملی بودن نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» خاطرنشان کرد: این سبک، یک گونه از تئاتر است که رویکرد بسیاری نسبت به آن وجود دارد. در این سبک از تئاتر، ما از نظرات مخاطب در نمایش استفاده می کنیم. مخاطب در حین نمایش حتی میتواند کاری را که می خواهد انجام دهد. به طور مثال سلفی بگیرد. این فرم از نمایش یعنی فهم خبر و تعامل مثبت جهت رسیدن به هدف.
کارگردان نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» راجع به تاثیر حضور ستارههای تلویزیون و سینما بر تقویت تئاتر و فروش بلیت بیان کرد: نخبگان و چهرهها جهت مردم، جذابیت دارند. یکی از ارکان ارتباطات در عالم هنر، استفاده از جاذبهها جهت بیان حرف هایی است که ارزش هنری دارند. بدون شک یکی از اهداف اولیه اثر هنری، تاثیر ذهنی و معنوی بر مخاطب است که فرد را مجاب می کند، به تماشای هنر بنشیند.
گیل آبادی در آخر گفت: تئاتر جهت ما، حرف و بن مایه فکری هست. من امیدوارم جهت تئاتر ایران، هم از لحاظ فرم و هم از لحاظ معنی، اتفاقات خوبی بیفتد.
گیلآبادی گفت: ترجیحم این است اثری خلق کنم و در آن از زاویه دید خود راجع به مسائل جامعه حرف بزنم.
انتهای پیام/
شهرام گیلآبادی و روایتی از زندگی زنان کارتن خواب روی صحنه تئاتر
واژه های کلیدی: شهرام گیل آبادی | نمایشنامه | کارگردان | بازیگران | کارتن | نمایش | مخاطب | زندگی | تئاتر