• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » نمی‌توان گفت مدیر دستگاه قضا، حرف سیاسی نزند

    نمی‌توان گفت مدیر دستگاه قضا، حرف سیاسی نزند

    آیت‌الله صادق آملی لاریجانی مدیر قوه قضائیه امشب از طریق رسانه ملی با مردم گفتگو می‌کند و به سؤالات مجریان پاسخ می‌دهد.

    نمی‌توان گفت مدیر دستگاه قضا، حرف سیاسی نزند

    نمی توان گفت مدیر دستگاه قضا، حرف سیاسی نزند

    عبارات مهم : حقوقی و قضایی – مسائل حقوقی

    آیت الله صادق آملی لاریجانی مدیر قوه قضائیه امشب از طریق رسانه ملی با مردم گفتگو می کند و به سؤالات مجریان پاسخ می دهد.

    به گزارش مهر به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه و سالگرد شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران، مدیر قوه قضائیه آیت الله صادق آملی لاریجانی با مردم از طریق رسانه ملی گفتگو می کند.

    نمی‌توان گفت مدیر دستگاه قضا، حرف سیاسی نزند

    آیت الله صادق آملی لاریجانی در پاسخ به این سؤال که بااهمیت ترین کارهای دستگاه قضا در سالی که گذشت، چه بود؟ گفت: پاسخ به این سؤال سخت است چون نهادهای متعددی زیرمجموعه قوه قضائیه واقع شده است است که هر کدام وظایف خودشان را دارند.

    رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: همه بخش های قوه قضائیه کارهای بسیار مهم و تأثیرگذاری را انجام می دهند. در سال ۹۵ قریب به ۱۵میلیون و ۳۰۰ هزار پرونده جریان داشته هست. البته این به معنای ۱۵ میلیون دعوا نیست.

    آیت‌الله صادق آملی لاریجانی مدیر قوه قضائیه امشب از طریق رسانه ملی با مردم گفتگو می‌کند و به سؤالات مجریان پاسخ می‌دهد.

    وی با بیان اینکه گفتن این عدد ساده هست، اظهارداشت: به لحاظ کمبود نیروی انسانی پیگیری به این عدد پرونده کار بسیار سخت و البته قابل تأمل است.

    رئیس قوه قضائیه در خصوص آمار میانگین پیگیری پرونده ها در دادسرا گفت: به طور میانگین آمار ۱۷۰ پرونده جهت دادسراها مطرح است.

    آملی لاریجانی افزود: فعالیت های ارائه شده است خدمات بسیار وسیعی است که گاهی باید گفت جفا به دستگاه قضا می شود به چه دلیل که خدمات وسیع قوه قضائیه نادیده گرفته می شود.

    نمی‌توان گفت مدیر دستگاه قضا، حرف سیاسی نزند

    رئیس قوه قضائیه در پاسخ به این سؤال که علت نارسایی ها و اطاله دادرسی ها چیست؟ گفت: نمی توان یک عامل را برشمرد، با این حال کمبود نیروی انسانی و بودجه از بااهمیت ترین علل هست. اگر تعداد شعب زیاد و کارمندان دستگاه قضا زیاد باشد، سرعت پیگیری زیاد کردن می شود.

    وی افزود: هنگامی در یک شعبه در دادگاه ماهانه ۱۱۰پرونده وارد می شود، نمی توان از قاضی توقع زیادی داشت به چه دلیل که اگر قاضی وقت بشتری داشته باشد، دقت بیشتری هم خواهد داشت. در گزارشی که به من داده اند در بعضی کشورهای اروپایی در هر روز یک پرونده کیفری و جهت ۲ روز یک پرونده حقوقی به دادگاه ارسال می شود و این در حالی است که آمار ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی کشور بسیار زیاد است.

    آیت‌الله صادق آملی لاریجانی مدیر قوه قضائیه امشب از طریق رسانه ملی با مردم گفتگو می‌کند و به سؤالات مجریان پاسخ می‌دهد.

    فضاسازی رسانه ها، استقلال دستگاه قضا را خدشه دار می کند

    رئیس قوه قضائیه در خصوص تخلفات در دستگاه قضا، اظهارداشت: نظارت ها زیاد شده است است و تا کنون تعدادی از فضات و کارمندان متخلف برکنار شدند.

    وی با انتقاد از بعضی نقل قول ها در رابطه با زیاد کردن تخلفات در دستگاه قضا، گفت: این زیاد کردن تخلفات صحیح نیست و جهت آن مستداتی وجود ندارد.

    نمی‌توان گفت مدیر دستگاه قضا، حرف سیاسی نزند

    آملی لاریجانی با تأکید بر ضرورت استقلال دستگاه قضا، گفت: این مختص کشور ما نیست و در بسیاری از کشورهای پیشرفته این عنوان لحاظ شده است هست. فضا سازی هایی که بعضی رسانه ها جهت دستگاه قضا ایجاد می کنند، استقلال دستگاه قضا را خدشه دار می کند.

    افزایش تخلفات در دستگاه قضا صحت ندارد

    وی با انتقاد از بعضی نقل قول ها در رابطه با زیاد کردن تخلفات در دستگاه قضا، گفت: این زیاد کردن تخلفات صحیح نیست و جهت آن مستداتی وجود ندارد.

    آملی لاریجانی با تأکید بر ضرورت استقلال دستگاه قضا، گفت: این مختص کشور ما نیست و در بسیاری از کشورهای پیشرفته این عنوان لحاظ شده است هست. فضاسازی هایی که بعضی رسانه ها جهت دستگاه قضا ایجاد می کنند، استقلال دستگاه قضا را خدشه دار می کند.

    قاضی نباید در صدور رای، تحت فشار باشد

    رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه قضات نباید در صدور رای تحت فشار باشند، کفت: به قضات و دستگاه ها گفته ام که الزام قاضی به رایی جز رای خود خلاف قانون است و قضات نبایند تحت فشار باشند.

    وی در خصوص عدم اطلاع رسانی قوه قضائیه اطراف خدمات ارائه شده است دستگاه قضا، اظهارداشت: مردم باید اطلاعات مورد نیاز در حیث حقوق خود وقوانین مرتبط با کار و زندگی خود بدانند که این مسئله علاوه بر تأثیر در زندگی شخصی خودشان، میزان مراجعه به محاکم را کم کردن می دهد. بنا براین باید تلاش کنیم سطح اطلاعات مردم از حقوق خود را زیاد کردن دهیم البته این معضل مختص کشور ما نیست و در بسیاری از کشورها این مسئله دیده می شود.

    آملی لاریجانی با انتقاد از اینکه اطلاعات مردم نسبت به مسائل حقوقی کم هست، گفت: علاوه بر دستگاه قضا، نهادهای اجرایی هم در این راستا تلاش هایی بکنند. نمی توان گفت این عنوان مختص دستگاه قضا است.

    نمی توان گفت مدیر قوه قضائیه سیاسی حرف نزند

    آملی لاریجانی افزود: مانعی بر سر راه اطلاع رسانی دستگاه قضا نیست. البته بعضی می گویند مدیر دستگاه قضا بر حسب مسائل مطرح شده است در جلسه مسئولان عالی قضایی، صرفاً سیاسی صحبت می کند که باید بگویم اینطور نیست و زیاد وقت جلسه معطوف به بررسی مسائل حقوقی و قضایی هست. اینکه گفته می شود مدیر قوه قضائیه نباید بحث سیاسی کند، حرف نادرستی است.

    رئیس قوه قضائیه عضو شورای انقلاب فرهنگی، اینترنت و سایر شوراها هست. البته نباید دستگاه قضا راسیاسی کرد با این حال باید قاضی هم از جریانات سیاسی باخبر باشد تا بتواند محارب و مفسد را تشخیص دهد.

    متهمان پرونده های انتخاباتی به دادسرا احضار می شوند

    رئیس قوه قضائیه در خصوص پیگیری به جرایم انتخاباتی گفت: میزان اطلاعاتی که به ما دادند، باید به حدی باشد که متهم را مجرم دانست. قوه قضائیه باید بی طرف به این عنوان پیگیری کند. پرونده هایی به ما رسیده که عدد قابل توجهی هست. در این میان از فرماندار تا استاندار در این پرونده ها مطرح بوده است.

    وی افزود: بعضی از این متهمان باید در دادسرای کارکنان دولت و بعضی در دادگاه های دیگر حضور یابند. در قانون ذکر شده است که این پرونده ها باید خارج از نوبت پیگیری شود که باید این عنوان لحاظ شود.

    آملی لاریجانی در خصوص عنوان برائت گفت: ما نسبت به اصل برائت تردید نداریم. سخنانی که ما در مورد برائت داشتیم اطراف شواری نگهبان بوده و نص قانون اساسی است که در جرائم اصل بر برائت است مگر اینکه در دادگاه جرم ثابت شود.

    وی اظهارداشت: اینکه با اصل برائت بخواهیم کاندیدایی که شبه دارد را تأیید کنیم، درست نیست. یک جایی اصل برائت درست است و دربرخی مسائل هم موضوعیت ندارد.

    رئیس قوه قضائیه در خصوص کارهای عملی اطراف مباحث تنبیهی و تشویقی در دستگاه قضا، گفت: برنامه تشویقی و تنبیهی مبسوطی داشتیم و در این راستا با افزایش نظارت ها تنبیه هایی هم داشتیم که همه آنها خبری نشده هست. مردم باید بدانند که دستگاه قضا به تخلفات نظارت دارد.

    فساد سیستماتیک در کشور نداریم

    آملی لاریجانی در رابطه با کارهای انجام شده است اطراف مبارزه با فساد اقتصادی، گفت: یکی از مسائل مورد تاکید عنوان مبارزه با فساد اقتصادی هست. پرونده های کلانی در دستگاه قضا پیگیری شد که در حین رسیدگی، فشارهای زیادی به دستگاه قضا وارد شد. بعضی می گفتند که دست قوه قضائیه در این پرونده ها آلوده است و بعضی هم معتقد بودند قوه قضائیه از بعد این پرونده ها برنمی آید.

    وی افزود: بحث پرونده کلان نفتی، فساد سه هزار میلیاردی و سایر پرونده ها بخشی از پیگیری قضایی هست. البته ملاحظه ای در این رابطه مطرح است و نباید همه مسئولان را مورد اتهام قرار دهیم به چه دلیل که در این نظام مسئولان سالم بسیاری مشغول کار هستند. بنا براین باید گلوگاه های فساد را پیش از تحقق جرم، ببندیم که بخشی از این مسئله به دستگاه های نظارتی بازمی گردد.

    رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اگر بانک ها کار خود را به درستی انجام می دادند، پرونده فساد سه هزار میلیاردی وجود نداشت، گفت: راه برخورد با فسادهای مالی، در کنار پیشگیری از وقوع جرم، توجه به گلوگاه های فساد است.

    آملی لاریجانی با رد فسادهای سیستمی درکشور، گفت: ظاهر این حرف این است که خود سیتسم این فساد را ایجاد می کند که این حرف نادرست هست. البته تخلفاتی وجود دارد که در شهرداری ها و دستگاه های اجرایی وجود دارد.

    خط قرمزهای توهمی را قبول نداریم

    آملی لاریجانی بیا بیان اینکه در توهم بعضی هم نبود روزی که به تخلفات مسئولان متخلف پیگیری شود، افزود: گاهی فشارها و فضا سازی های رسانه ای و تخریب ها علنی هست. یکی از روسای جمهور سابق اعلام کرده بود که پیگیری به پرونده فلان شخص خط قرمز ما است که ما همان وقت اعلام کردیم که خط قرمزهای توهمی را قبول نداریم

    وی با اشاره به نظارت شرکت بازرسی به تخلفات دستگاه های اجرایی گفت: اگر این شرکت نیرو داشته باشد نظارت ها افزایس می یابد. یک زمانی از بزرگان حوزه علمیه قم به من می گفتند که چند نفر را جهت نظارت بر قضات بگذارید که باید بگویم بیش از چندین نفر نظارت می کنند و در همین زمینه نظارت پنهان را شروع کردیم و گاهی معاون دادسرای انتظامی قضات بدون شناسایی به شعبه ها می روند. در چند روز اخیر هم گزارشی بود که در یکی از شهرستان ها قاضی با مردم و وکیل بدرفتاری می کند که درخواست تعلیق قاضی مطرح شد.

    تخلفات وزارت تعاون در اعطای مجوز به تعاونی ها

    وی در خصوص تخلفات موسسات بانکی گفت: در جلسه ای که با بانک مرکزی داشتیم مشخص شد که وزارت تعاون سال ها قبل به تعاونی ها مجوزهای غیرقانونی ارائه داده هست. دستگاه های دیگر نباید حق اعطای مجوز داشته باشند به چه دلیل که تعاونی ها کار خودشان را دارند. قوه قضائیه در رابطه با تخلفات موسسات مالی فراتر از وظایف خود عمل کرده است.

    آملی لاریجانی تصریح کرد: بدون اینکه بخواهیم تقصیر را به گردن نهادی بیندازیم، آمادگی پیگیری به این پرونده ها را داریم. در قانون مسئله نظارت و مجوزها بر عهده بانک مرکزی قرار گرفته هست. تا آخر سال طبق اعلام بانک مرکزی قرار است موسسات غیرمجاز ساماندهی شود تا این بساط فعلی جمع شود.

    بازگشت ۵هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی

    رئیس قوه قضائیه در خصوص پرونده معوقات بانکی گفت: این عنوان در دستگاه قضایی به طور کامل پیگیری شده است و ۵هزار میلیارد تومان از طریق شرکت ثبت معوقات به بانک ها در سال گذشته بازگشت.

    وی با بیان اینکه نمی توان به تمامی معوقات بانکی به یک شکل ورود کرد، گفت: بعضی از این افراد سرمایه گذاران سالمی هستند که به علت اوضاع بازار، معوقه دارند که نباید سرمایه آنها توقیف شود. بنابراین دستگاه قضایی بنا ندارد که به همه معوقات ورود کند.

    واژه های کلیدی: حقوقی و قضایی | مسائل حقوقی | قوه قضائیه | رسانه ملی | استقلال | لاریجانی | رسانه ها | رسانه ای | دستگاه | سیاسی | پرونده

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فرانسه
  • خرید کتاب زبان اصلی علم به زبان ساده
  • خرید کتاب های داستان از آمازون
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • کتب نانو زبان اصلی
  • خرید کتاب های فشن از آمازون
  • دانلود منابع مرجع طیف بینی
  • خرید کتاب های خون شناسی و سرطان از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی چشم پزشکی
  • خرید کتاب بازی های فکری زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>