• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » چه غذاهایی باعث ایجاد سنگ کلیه می شود؟

    چه غذاهایی باعث ایجاد سنگ کلیه می شود؟

    آیا کسانی که کلیه سنگ‌ساز دارند باید خیلی مایعات مصرف کنند؟ کسانی که دچار سنگ کلیه هستند بهتر است مصرف مایعات را به دو تا سه لیتر در روز

    چه غذاهایی باعث ایجاد سنگ کلیه می شود؟

    آیا کسانی که کلیه سنگ ساز دارند باید خیلی مایعات مصرف کنند؟ کسانی که دچار سنگ کلیه هستند بهتر است مصرف مایعات را به دو تا سه لیتر در روز برسانند. این مایعات بهتر است آب باشد، ولی مصرف چای کمرنگ و نوشابه های گاز دار نیز در صورت نداشتن مسئله انرژی یا کالری یا قند مشکلی ندارد.

    بیشتر سنگ های کلیوی از نوع سنگ های کلسیمی هستند و معمولاً در فرم اگزالات کلسیم. بعضی میوه ها و سبزیجات و نیز آجیل و شکلات حاوی سطوح بالایی از اگزالات هستند. کبد نیز اگزالات تولید می کند.

    سنگ های کلیوی رسوبات سختی هستند که در درون کلیه های شما و از نمک های اسیدی و املاح ساخته می شوند. علل ایجاد سنگ های کلیوی متعددند. در مرسوم ترین حالت، ادرار غلیظ شده است امکان کریستالی شدن و چسبیدن مواد معدنی به یکدیگر را فراهم می سازد. حرکت و عبور سنگ کلیه غالباً با درد همراه هست. به طور معمول درد از ناحیه پهلو و یا کمر دقیقاً در زیر دنده ها شروع می شود و به سمت تحتانی شکم و یا لگن حرکت می کند. زمانیکه سنگ وارد مجاری ادراری می شود شدت درد عوض کردن می یابد.

    معمولاً سنگ های کلیوی منجر به آسیب جبران ناپذیر نمی شوند. صرف نظر از داروهای مسکن و نوشیدن مقادیر زیادی مایعات، درمان های دیگر غیر مهم اند ولیکن به هرجهت درمان می تواند درپیشگیری از سنگ های مکرر در افراد مستعد کمک کننده باشد.

    چه غذاهایی باعث ایجاد سنگ کلیه می شود؟

    نشانه های سنگ کیه

    یک سنگ کلیه زمانی منجر به ظهور علائم می شود که وارد میزنای شود. میزنای لوله ارتباط دهنده کلیه و مثانه هست. در این وقت علائم و نشانه های زیر ظهور می کنند:

    – درد شدید در ناحیه پهلو و کمر ،درست در پایین دنده ها
    – درد منتشرشونده به سمت تحتانی شکم و لگن
    – درد در هنگام دفع ادرار
    ادرار صورتی، قرمز یا قهوه ای رنگ
    – تهوع و استفراغ
    – احساس نیاز مداوم به دفع ادرار
    – تب و لرز در صورت وجود عفونت

    آیا کسانی که کلیه سنگ‌ساز دارند باید خیلی مایعات مصرف کنند؟ کسانی که دچار سنگ کلیه هستند بهتر است مصرف مایعات را به دو تا سه لیتر در روز

    علت

    معمولاً سنگ های کلیوی یک علت خاص ندارند. غالباً تعدادی از عوامل در ترکیب با هم شرایطی را ایجاد می کنند که فرد را مستعد ابتلاء به سنگ کلیه می سازند.

    سنگ کلیه زمانی ایجاد می شود که اجزای ادرار (شامل: مایع ادرار، املاح متفاوت و اسیدها) از حالت تعادل خارج شده است باشند. در چنین شرایطی ادرار شما حاوی مواد کریستالی بیشتری خواهد بود همچون کریستال های کلسیم، اگزالات و اسید اوریک و مایع موجود نیز قادر به رقیق سازی آنها نخواهد بود و به موازات تشکیل کریستال ها ادرار دچار کمبود موادی است که از چسبیدن کریستال ها به یکدیگر و تشکیل سنگ جلوگیری می کنند. در چنین شرایطی احتمال تشکیل سنگ های کلیوی ایجاد می شود.

    انواع سنگ های کلیوی

    بیشتر سنگ های کلیوی حاوی بیش از یک نوع کریستال هستند. انواع سنگ های کلیوی عبارتند از:

    سنگهای کلسیمی: زیاد سنگ های کلیوی از نوع سنگ های کلسیمی هستند و معمولاً در فرم اگزالات کلسیم. بعضی میوه ها و سبزیجات و نیز آجیل و شکلات حاوی سطوح بالایی از اگزالات هستند. کبد نیز اگزالات تولید می کند. فاکتورهای غذایی، مقادیر بالای ویتامین D، عمل جراحی بای بعد روده و نارسایی های متابولیکی متعدد دیگر غلظت کلسیم و یا اگزالات در ادرار را زیاد کردن می دهند . سنگ های کلسیمی در شکل فسفات کلسیمی نیز وجود دارند .

    چه غذاهایی باعث ایجاد سنگ کلیه می شود؟

    سنگهای ناشی از عفونت: بعضی سنگ ها در پاسخ به عفونت شکل می گیرند مانند عفونت دستگاه ادراری. این نوع سنگها می توانند به سرعت ایجاد شده است و بزرگ شوند .

    سنگهای اسیداوریکی: این نوع سنگها در افرادی که دچار دهیدراتاسیون یا از دست دهی آب بدن شده است اند ، ایجاد می گردند؛ مانند افراد استفاده کننده از رژیم های پرپروتئین و یا افراد مبتلا به نقرس . فاکتورهای ژنتیکی و نارسایی های مرتبط با بافتهای سازنده خون نیز در مستعد سازی فرد در مبتلا به سنگهای اسیداوریکی نقش دارند.

    سنگهای سیستین: این نوع سنگها درصد کمی را به خود تخصیص داده شده است می دهند و در افراد دچار نوعی نارسایی ارثی تشکیل می شوند. این نارسایی ارثی منجر به دفع مقادیر بالایی از بعضی اسیدهای آمینه می شود (سیستینوریا).

    انواع دیگر: بعضی انواع نادر سنگ های کلیوی نیز می توانند ایجاد گردند.

    آیا کسانی که کلیه سنگ‌ساز دارند باید خیلی مایعات مصرف کنند؟ کسانی که دچار سنگ کلیه هستند بهتر است مصرف مایعات را به دو تا سه لیتر در روز

    دانستن نوع سنگ های کلیوی به تشخیص علت های ایجاد کننده سنگ کمک خواهد کرد و در تعیین راهکارهای کلیدی به منظور کم کردن ریسک تولید سنگ های زیاد در آینده بافایده خواهد بود.

    عوامل خطر

    فاکتورهای زیاد کردن دهنده خطر تشکیل سنگهای کلیوی عبارتند از:

    تاریخچه خانوادگی و یا سابقه شخصی مبتلا به سنگ کلیه: چنانچه فردی از اعضای خانواده تان سنگ کلیه داشته باشد ، شما نیز در معرض مبتلا به آن قرار دارید. همچنین چنانچه خودتان قبلاً سنگ کلیه داشته اید مجددا در معرض خطر تشکیل سنگی دیگر قرار دارید.

    چه غذاهایی باعث ایجاد سنگ کلیه می شود؟

    افزایش سن: اگرچه سنگ کلیه در هر سنی می تواند تشکیل شود ولیکن در سنین بالای ۴۰ سال معمول تر هستند.

    مرد بودن: احتمال تشکیل سنگهای کلیوی در مردان زیاد است.

    دهیدراتاسیون: ننوشیدن مقادیر کافی آب روزانه ریسک مبتلا به سنگ کلیه را زیاد کردن می دهد. افرادی که در مناطق با آب و هوای گرم زندگی می کنند و یا تعریق زیادی دارند بایستی بیش از دیگران آب بنوشند.

    برخی برنامه های غذایی خاص: رژیم های غذایی پرپروتئین، سدیم بالا و یا قند بالا ریسک مبتلا به بعضی سنگهای کلیوی را زیاد کردن می دهند.

    چاقی: نمایه توده بدن(BMI) بالا، دورکمر بالا، و اضافه وزن با ریسک زیاد کردن یافته تشکیل سنگهای کلیوی مرتبط هستند.

    جراحی و بیماری های گوارشی: جراحی بای بعد معده، بیماری روده تحریک پذیر و یا اسهال مزمن منجر به تغییراتی در فرایندهای گوارشی شده است و جذب کلسیم را تحت تاثیر قرار داده و سطوح مواد تشکیل دهنده سنگ را در شما زیاد کردن می دهند.

    دیگر شرایط پزشکی: دیگر بیماری ها و شرایطی که ریسک سنگ های کلیوی را زیاد کردن می دهند عبارتند از اسیدوز توبولار کلیوی، سیستینوریا، هیپرپاراتیروئیدیسم و بعضی عفونت های دستگاه ادراری.

    مصرف آبمیوه ها بخصوص آب مرکبات نیز بسیار کمک کننده است.

    مصرف نمک و سدیم با خطر تشکیل سنگ کلیه همراه است؟

    نمک و سدیم می تواند مستعدکننده و هسته سنگ سازی کلیه باشد. بویژه در زمانی که روی آن رسوب کلسیم یا اسید اوریک داشته باشیم و سنگ تشکیل شود. به همین دلیل، مصرف نمک را باید کسانی که مبتلا به سنگ کلیه هستند، کم کنند.

    گوشت قرمز تاثیری در تشکیل سنگ کلیه دارد؟

    در مورد گوشت قرمز مطالعات نشان داده است مصرف زیاد آن می تواند باعث سنگ کلیه شود. کسانی که بیماری نقرس دارند، مستعد سنگ های اسید اوریک هستند و حتما باید تحت درمان باشند و ادرارشان از حالت اسیدی خارج شود تا رسوب اسیداوریکی در آن رخ ندهد و سنگ تشکیل نشود.

    آیا برنج و ماکارونی در تشکیل سنگ تاثیر دارند؟

    خیر، هیچ تاثیری ندارند.

    مصرف آب هایی که املاح زیاد دارند سنگ کلیه را زیاد کردن می دهند؟

    خیر این باوری غلط هست. تا چند سال پیش این باور خیلی وجود داشت، ولی الان این باور در حال حذف شدن هست. معنی این که رسوبات آب زیاد است زیاد به این برمی گردد که آهک آب زیاد باشد که به آنها آهک های سخت می گویند. یعنی سختی آب معنیش این است که هر چقدر کربنات کلسیم زیاد باشد، آب سخت تر می شود و در بعضی از مناطق وجود دارد.

    اما رسوباتی که موقع جوشاندن آب رسوب می کند، در کلیه ها رسوب نمی دهند، چون آب از روده ها می گذرد و اگر هم رسوبی قرار باشد انجام شود، در روده ها تشکیل می شود و به کلیه های ما آسیب نمی رساند.

    دکتر فرزاد علامه / متخصص اورولوژی و مجاری ادراری

    واژه های کلیدی: مواد تشکیل دهنده | مجاری ادراری | کلسیم | عفونت | انواع | ادرار | انواع سنگ های کلیوی | سنگهای کلسیمی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های زبان اصلی کابالا
  • کتب قوم نگاری زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علوم طبیعی
  • منابع اورجینال پزشکی طبیعی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • کتاب های کتابهای دانشگاهی اورجینال
  • خرید کتاب فرهنگی زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع ریه و تنفس
  • منابع اورجینال تئوری نسبیت و گرانش
  • منابع اورجینال فیزیک پلاسما
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>