• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار گوناگون » تلگرام یک منبع شایعه پراکنی است؟

    تلگرام یک منبع شایعه پراکنی است؟

    آیا تلگرام منبع شایعه است؟

    تلگرام یک منبع شایعه پراکنی است؟

    هفته نامه تجارت فردا – مولود پاکروان: شبکه های اجتماعی گویا به ابزاری برای دگرگونی تمامی پدیده ها تبدیل شده اند. هر دم از باغ شان بری می رسد! روزگاری شنیده ها، شایعات و پچ پچ های درگوشی دهان به دهان می چرخید و روزها و شاید ماه ها طول می کشید تا افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد.

    بعدها مطبوعات زرد نیز به یاری شایعه پراکنان آمدند تا برای افرادی که از شنیدن اخبار عجیب و غریب از زندگی خصوصی چهره ها و ستارگان لذت می بردند اوقات مفرحی فراهم کنند.

    دنیای آنلاین و شبکه های اجتماعی اما این روزها گوی رقابت را از همه ربوده اند. شایعه پراکنی و نشر اطلاعات و اخبار نادرست در این شبکه ها آنقدر گسترده و سریع اتفاق می افتد که مجاری رسمی اطلاعات و رسانه های سنتی که تا چندی پیش کنترل افکار عمومی را در دست داشتند، عملا کارآیی خود را از دست می دهند.

    کارخانه شایعه سازی شبکه های اجتماعی خط تولید توانمندی دارد چرا که علاوه بر سرعت عمل، از نیروهای محرکه قدرتمندی بهره می برد. در حالی که خبرنگاران، رسانه ها، روابط عمومی و سازمان ها و موسسات رسمی می کوشند بر مبنای اطلاعات موثق، معتبر و مستند افکار عمومی را تغذیه کنند شبکه های اجتماعی دست به دامن احساسات، هیجانات و عواطف مردم می شوند و بر تاثیرگذاری خود می افزایند.

    این کارکرد در شرایط خاص و بحرانی فراتر هم می رود. در شرایطی که مردم تشنه دریافت اطلاعات هستند و تحت تاثیر هیجاناتی مانند ترس یا کنجکاوی می خواهند بیشتر بدانند، پینوکیوهای شبکه ای وارد گود می شوند؛ با این تفاوت که دیگر دماغ شان دراز نمی شود تا مخاطب دروغ را از واقعیت بازشناسد.

    شایعات و اخبار گمراه کننده یا نادرست، موضوعات و گروه های مختلفی را نشانه می روند. گروه اول ستارگان، هنرمندان، ورزشکاران و سیاستمداران هستند که ورود به زندگی شخصی آنها همواره برای مردم جذاب و سرگرم کننده است.

    شایعات مربوط به ازدواج، جدایی، بیماری، مرگ یا رسوایی این چهره ها هر از گاهی توفانی در شبکه ها به پا می کند و به مدد لایک و بازنشر کاربران ناآگاه، سرمایه اجتماعی، اعتبار، حیثیت یا حتی کسب و کار افراد بسیاری را به خطر می اندازد. دسته دیگری از شایعات که به حوزه سلامت عمومی مربوط می شوند در تلاش اند به نگرانی مردم در مورد شیوع بیماری ها یا آلودگی مواد غذایی دامن بزنند و سبب تشدید اضطراب و نگرانی افکار عمومی شوند.

    گروه دیگری از اخبار گمراه کننده که اغلب با اهداف مشخص سیاسی و اقتصادی شکل می گیرند دربرگیرنده گمانه زنی ها یا اخبار نادرست در مورد مسائل اقتصادی، گرانی یا ارزانی کالاها یا کمیابی و نایابی آنها هستند. تردیدی نیست که افراد یا گروه های خاص با دستکاری اخبار یا نشر اطلاعات نادرست در این حوزه منافع ویژه خود را دنبال می کنند و اما گروه دیگری از شایعات که کمتر جدی گرفته می شوند اما پیامدهای اجتماعی و فرهنگی آنها دست کمی از سه گروه دیگر ندارد نشر و بازنشر نقل قول های ساختگی است که به دروغ به شخصیت های ملی، علمی یا فرهنگی نسبت داده می شود.

    کوروش و داریوش کبیر تنها قربانیان این نقل قول های ساختگی نیستند. بی شک روح اندیشمندان و فرهیختگانی همچون شریعتی، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و پروفسور حسابی نیز از این اکاذیب در رنج است.

    آیا تلگرام منبع شایعه است؟

    گفته می شود شایعات در نبود اطلاعات صحیح و موثق شکل می گیرند. وجود ابهام و عدم اطمینان در مورد رویدادها و مسائل جامعه سبب می شود افراد یا گروه ها بر اساس گمانه زنی ها به نشر اطلاعات غیرمعتبر روی بیاورند اما بی شک این تنها دلیل شکل گیری و گسترش شایعات نیست.

    به نظر می رسد ناآگاهی کاربرانی که به صرف بازنشر محتوای غیرمتقن، تصور می کنند در فرآیند آگاه سازی افکار عمومی نقش ایفا کرده اند، ضعف عملکرد مجاری رسمی اطلاع رسانی به ویژه رسانه های سنتی، نبود منابع یا مراجع معتبری که صحت و سقم اخبار یا اطلاعات جریان یافته در جامعه را بسنجند و به افکار عمومی در تشخیص سره از ناسره کمک کنند و بدتر از همه وقت گذرانی عده ای ناآگاه در شبکه های اجتماعی که تمامی کارکردهای مثبت این شبکه ها را به بازی و تمسخر گرفته اند، همگی به تنور داغ شایعات هیزم می ریزد.

    شاید در شرایط عادی کنترل این اطلاعات نادرست کار دشواری نباشد اما در شرایط بحرانی، تا مسئولان و سازمان های ذی ربط وارد عمل شوند موج شایعه خرابی های زیادی به بار آورده است.

    این تلگرام دروغگو!

    از اوایل سال جاری با بروز اختلالات جدی در وایبر در کشور، تلگرام به شبکه اجتماعی محبوب کاربران گوشی های هوشمند تبدیل شد. موج کوچ کاربران به تلگرام چنان شدت گرفت که چندی پیش دبیر شورای فضای مجازی ایران آمار این کاربران را ۱۳ میلیون نفر اعلام کرد. تلگرام حالا خود یک کلانشهر است. شهر بزرگی که افرادی با ویژگی های دموگرافیک مختلف و با خصوصیات روانشناختی و روحی و روانی گوناگون در آن زندگی می کنند. برخی آمده اند تا چت کنند و سرگرم شوند. برخی آمده اند تا دامنه ارتباطات اجتماعی شان را به کمک فضای مجازی گسترده تر کنند و بر سرمایه اجتماعی خویش بیفزایند.

    گروهی هم دانسته یا ندانسته، بیمارگونه به کژکارکردهای این شبکه گرایش پیدا کرده اند و آن را به منبعی برای نشر اطلاعات کذب و شایعات و اخبار دستکاری شده یا بازنشر مطالب و تصاویری از زندگی دیگران تبدیل کرده اند که مصداق تعرض جدی به حریم خصوصی افراد محسوب می شود. مروری بر دروغ های تلگرامی شاید الگویی به دست دهد تا بدانیم در دنیای مجازی چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

    شاید به این دلیل که به عقیده جامعه شناسان فضای مجازی محل نمود واقعیت های اجتماعی است. آیا جامعه به دروغ، فریب یا تخریب و تعرض گرایش پیدا کرده است؟ و آیا شبکه های اجتماعی با پنهان کردن چهره و هویت افرادی که مغز متفکرشان را در اختیار این کارخانه شایعه پراکنی قرار داده اند به معضلات اجتماعی دامن خواهد زد؟

    حج ناتمام؛ شایعات بی پایان

    آیا تلگرام منبع شایعه است؟

    حوادث حج امسال از جمله سقوط بالابر در خانه خدا و در پی آن حادثه منا و کشته شدن جمع زیادی از هموطنان در رمی جمرات به قدر کافی برای افکار عمومی تلخ و تاسفبار بود. می توان حدس زد در چنین شرایطی خانواده های حجاج متحمل چه اضطراب سنگینی می شوند تا از صحت و سلامت اعضای خانواده خود مطمئن شوند.

    در این شرایط سخت و بحرانی که مراجع و رسانه های رسمی نیز در تلاش بودند اطلاعات موثقی در اختیار جامعه قرار دهند، تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و توئیتر به بازیچه شایعه سازان تبدیل شدند. در مدت کمتر از چند ساعت خبر کشته شدن رییس سابق اتاق بازرگانی تهران، یحیی آل اسحاق و علی ضیا، خبرنگار صداوسیما همراه با عکس و تسلیت در شبکه ها منتشر شد.

    کمی بعد نام نفیسه روشن و زیبا بروقه نیز همراه با عکسی که آنها را در لباس احرام نشان می داد به فهرست جان باختگان اضافه شد. مرد اما بی خبر از همه جا از درگذشت این چهره ها اظهار تاسف می کردند و خبر را دوباره و چندباره در دیگر گروه ها به اشتراک می گذاشتند.

    خبرنگاران که چنین اخباری را بیش از سایرین با دیده تردید می نگرند از مجاری اطلاعاتی دیگری صحت و سقم اخبار را پی گرفتند و پیش از تکذیب خبر از سوی مقامات رسمی حج و زیارت، در شبکه های اجتماعی نادرست بودن آن را به اطلاع مردم رساندند. شایعه خنثی شد اما شایعه سازان که مشخص نیست هدف و منظورشان از نشر این اطلاعات کذب چه بوده است هنوز در جای خود باقی هستند و شاید به زودی در شرایط بحرانی دیگری دست به کار شوند.

    حالا نوبت پست هایی است که درست یا نادرست، مغرضانه یا بی غرض می کوشند تا حادثه منا را روایت کنند و تحلیلی از علل وقوع آن ارائه دهند. هنوز بحران به پایان نرسیده، بحران دیگری در افکار عمومی آغاز می شود. برخی تحلیل ها از بیخ و بن اصول و دیدگاه های مذهبی مربوط به حج را زیر سوال می برد.

    گروهی دیگر بی کفایتی را متوجه مسئولان داخلی می دانند. گروهی افکار عمومی را بر ضد آل سعود و پیروان یهود تهییج می کند. در این آشفته بازار نه تنها مردم پریشانه و مستاصل می مانند که چه چیز را باور کنند و چه چیز را دروغ بپندارند بلکه مدیریت یک رویداد که می تواند پیامدهای دیپلماتیک جدی و عمیقی برای کشور داشته باشد با دشواری روبرو می شود.

    شایعات تنها به خبر ختم نمی شود. عکس هایی از جمع آوری اجساد جان باختگان با لودر در شبکه ها منتشر می شود که ارتباطی به حادثه اخیر منا ندارد. عکس ها تاسف و تاثر افکار عمومی را دو چندان می کند و به واکنش ها دامن می زند.

    در این میان اما عده اندکی هستند که با سواد رسانه ای می دانند به هر خبر و اطلاعاتی نباید اعتماد کنند. سایرین باور می کنند تحت تاثیر قرار می گیرند. لایک می کنند، بازنشر می کنند و ناآگاهانه به شایعات دامن می زنند.

    دردسر ایران خودرو

    آیا تلگرام منبع شایعه است؟

    یکی از بزرگترین مشکلات دنیای آنلاین تشخیص تصاویر فیک یا تقلبی است. بسیاری از تصاویر منتشر شده در تلگرام نیز واقعی هستند اما ربطی به رویدادهایی که گفته می شود یا شرح عکس ها ندارند. مثلا در گذشته یا در کشور دیگری رخ داده اند یا دلیل وقوع آنها کاملا متفاوت است.

    عکس هایی که چندی پیش از سالن تولید یک شرکت خودروساز منتشر شد و مدعی بود این کارخانه در پی راه افتادن کمپین «خودرو داخلی نخرید» تعطیل شده است، نمونه ای از این شایعات تصویری بود.

    روابط عمومی شرکت خودروساز به دنبال انتشار تصاویر ناگزیر شد به رسانه ها توضیح دهد این عکس ها در ساعات ناهار و استراحت کارکنان گرفته شده و خطوط تولید این کارخانه به هیچ عنوان متوقف نشده است.

    نخورید و نیاشامید!

    به نظر می رسد شایعات قرار نیست دست از سر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بردارند. مسئولان این وزارتخانه هر شب با این هراس به خواب می روند که فردا ناگزیرند کدام خبر را تکذیب کنند یا چگونه افکار عمومی را از نگرانی شیوع و بروز یک بیماری برهانند.

    آیا تلگرام منبع شایعه است؟

    اواخر سال گذشته محمد هاشمی سخنگوی سازمان غذا و دارو طی بیانیه ای درباره همه این خبرها واکنش نشان داد و گفت شایعات منتشره در حوزه سلامت و غذا «هوکس» و خبرهای غیرواقعی اما قابل باور هستند که آگاهانه و با نیت فریب یا مزاح از روی عمد ساخته می شود و سازندگان آنها افرادی با «خلاقیت سیاه» هستند.

    چندی پیش خبری همراه با عکس در شبکه های اجتماعی منتشر شد که مدعی بود تولیدات یکی از کارخانه های لبنیات کشور به دلیل وجود مواد سرطان زا از سوی وزارت بهداشت منهدم شده اند. دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در پاسخ به این شایعه اعلام کرد محصولات لبنی یک شرکت ایرانی به دلیل اینکه بیش از اندازه در پشت مرزهای کشور عراق مانده و از مدت تاریخ مصرف آن گذشته، به وسیله ماموران اداره نظارت این کشور منهدم شده است.

    این شایعه تنها خبر کذبی نبود که نگرانی افکار عمومی از سلامت مواد غذایی را در پی داشت. در مدت یک سال گذشته خبر ورود خرماهای آلوده داعشی به کشور، شیوع وبا، وجود سم کشنده در گوجه فرنگی، کرم مرگبار نارنگی پاکستانی، تولید سوسیس از گوشت گربه و امثال آن نیز دیگر شایعاتی بودند که در تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی منتشر شدند و مسئولان و سازمان های ذی ربط را ناگزیر به پاسخگویی کردند. اخباری از این دست که هر روز مردم را به خوردن یا نخوردن چیزی تشویق می کنند آنقدر در تلگرام زیادند که اگر بنا را بر صحت آنها بگذاریم عملا نباید هیچ چیز بخوریم یا بیاشامیم.

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب کتابخانه زبان اصلی
  • خرید کتاب های فشن از آمازون
  • کتب ماهیگیری زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی معدنی
  • کتاب های گوش و حلق و بیتی اورجینال
  • دانلود منابع مرجع آزمون های استرالیا
  • منابع اورجینال مولکول شناسی
  • خرید کتاب زبان اصلی سیاست
  • کتب محاسبات ریاضیات زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع سیستم های دینامیکی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>