• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » مقابل رای مردم صف كشيده‌اند

    مقابل رای مردم صف كشيده‌اند

    رييس جمهور | انتخابات | برخورد | اخبار سیاسی و اجتماعی

    مقابل رای مردم صف كشيده‌اند

    مقابل رای مردم صف كشيده اند

    عبارات مهم : رييس جمهور – انتخابات

    تحليل موسوي لاري از تحركات اخير عليه روحاني :

    مقابل رای مردم صف كشيده اند

    مقابل رای مردم صف كشيده‌اند

    با گفتارهايي از: صادق زيباكلام، علي صوفي و عبدالله ناصري

    حمله به روحاني از تريبون هاي متفاوت و به بهانه هاي گوناگون در تمام چهارسال گذشته امري دايمي و عادي بود كه گاه با شدت بيشتر و گاه با شدت كمتري انجام مي شد ولی در طول يك ماه و چند روز گذشته از انتخابات ٢٩ ارديبهشت اين حمله ها رنگ و بوي ديگري به خود گرفته هست. اگر در چهار سال گذشته در روزنامه ها و فضاي مجازي و صدا و سيما براي حمله به رييس جمهور تدارك مي ديدند امروز در خيابان و راهپيمايي روز قدس رسما توهين مي كنند و با شعرهای هجوگونه در نماز عيد فطر او را خطاب توهين هاي ارزش قرار مي دهند.

    رييس جمهور | انتخابات | برخورد | اخبار سیاسی و اجتماعی

    تغيير رويه مخالفان روحاني به چه دليلي است؟ روحاني در زماني كه صندلي قدرت را در دست گرفته چه در سال ٩٢ و چه در ٩٦ با حملات گسترده اي مواجه شده است است تا آنجا كه حتي برخي اصلاح طلبان شناخته شده است نيز براين باور هستند دولت خاتمي آنقدر تحت فشار نبود كه دولت روحاني تحت فشار است كه همين امر موجب نگراني هاي زيادي مي شود. يك ماه پيش روحاني توانست با آراي چشمگيري صندلي پاستور را مجددا به نام خود كند.

    همين عنوان باعث عصبانيت خيلي از تندروها شد كه در روز قدس توانستند تا حدودي اين خشم را در قالبي ناپسند نمايش دهند ولي اين همه داستان نيست اين افراد تمام تلاش خود را مي كنند تا بتوانند كابينه دولت دوازدهم كه قطب اصلي دولت به شمار مي آيد را به نام خود كنند و به اين طريق مي خواهند موفق شوند. عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور دولت اصلاحات خود سابقه مفصلي از برخورد با چنين تجمعاتي دارد چه آنكه او وارث وزير كشوري بود به نام عبدالله نوري كه نماز جمعه مورد ضرب و شتم قرار گرفت. موسوي لاري معتقد است هدف غايي اين حمله ها اثرگذاري بر تركيب كابينه روحاني است:

    شاهد هستيم بعد از پيروزي آقاي روحاني در انتخابات رياست جمهوري اخير حملات زيادي به ايشان شد و توهين و تخريب رييس جمهور حتي در كوچه خيابان و از تريبون هاي متفاوت از جمله در روز قدس و نماز عيد فطر صورت مي گيرد. ارزيابي شما از اين عنوان چيست؟

    مقابل رای مردم صف كشيده‌اند

    چيزي كه در روز قدس اتفاق افتاد در حقيقت واكنش غيراخلاقي عده اي بود كه در جريان انتخابات از مردم شكست خورده بودند و تلقي آنها اين بود كه در جريانات انتخابات مي توانند به اهداف خود برسند و مردم مسير ديگري را گزینش كردند. اين واكنش در واقع واكنش در برابر راي و نظر مردم بود، ولی اينكه به چه دلیل اين جريان به اين شكل واكنش نشان مي دهد و در روز قدس روزي كه مردم ما دارند با مردم فلسطين همبستگي مي كند و دنيا را به وحدت دعوت مي كنند عليه رژيم اشغالگر قدس، روزي كه روز همبستگي ملي ما و ملت ما با ملت هاي مظلوم به خصوص ملت مظلوم فلسطين به شمار مي آيد، اينها به كسي كه نماينده افكار عمومي ما است كسي كه آراي قابل توجهي را آورد و او را به عنوان بالاترين مرجع اجرايي كشور گزینش كردند توهين و ناسزا گفته مي شود. اين جريان نشان مي دهد كه نه به اخلاق اسلامي پايبند است و نه به قواعد و مناسبات سياسي خود را مقيد مي داند و نه حتي شرايط داخلي و مسائل بين الملل را درك مي كند. صحنه اي كه در روز قدس ديده شد نوعي شورش كور عليه راي مردم و اهانت به ملت بود. مديران كشور و به خصوص مسوولان قضايي بايد در برابر اين هنجارشكني واكنش مناسب نشان بدهند. واکنش‌ اين عنصرهای كاملا شرکت يافته و مهندسي شده است بود. عناصري نبودند كه خودسر وارد صحنه شده است باشند و بايد با اين شرکت ها و عنصرهای برخورد جدي شود. يعني همه آن چيزي كه پشت اين جريان است بايد مورد توجه دستگاه امنيتي و قضايي قرار بگيرد تا ما شاهد آبروريزي بيشتري در سطح ملي و بين المللي نباشيم.

    به نظر شما اين فشارها نسبت به قبل از پيروزي آقاي روحاني بيشتر نشده است؟

    بله، به دليل اينكه عده اي شكست خوردند و به آن چيزي كه ترسيم كرده بودند نرسيدند و به نظر من، اين حملات كاملا طبيعي هست؛ چون شكست خوردند به جاي اينكه اخلاق را رعايت كنند به واكنش هاي غيرمعقول دست مي زنند، يك بخشي هم به نظر مي رسد كه اين افراد در انتخابات ناموفق بودند و الان مي خواهند در چينش كابينه و شكل گيري دولت جديد تاثيرگذار باشند. دل ارزش مي خواهد كه آقاي روحاني دولت را آن گونه كه آنها مي پسندند سامان بدهد و از همكاراني دعوت كند كه به آنها علاقه مند هستند. من فكر مي كنم بخشي از اين بداخلاقي ها هم به اميد تاثيرگذاري روي تصميم آقاي روحاني براي گزینش همكاران آينده است.

    رييس جمهور | انتخابات | برخورد | اخبار سیاسی و اجتماعی

    به نظر شما موفق مي شوند؟

    هر اندازه كه در جريان انتخابات موفق شدند در اين برنامه ريزي هم موفق مي شوند. چون اين نوع حركات به گونه اي است كه اگر شما دقت كرده باشيد مي بينيد از روز قدس كه اين اتفاق افتاده تا به امروز هيچ كسي، هيچ جرياني حاضر نشده است از اين افراد حمايت كند براي اينكه كار بسيار ناپسنديده اي بوده و غيرقابل قبول، به همين دليل هم اين نوع حركت ها به جاي نتيجه گيري مثبت براي عاملان آن منفي مي شود براي آنها و افكار عمو مي هم با اينها به گونه ديگري برخورد مي كند. باور من اين است كه اين روش ها شكست خورده است و اين روش ها ديگر جواب نمي دهد. بهتر است كه عنصرهای پشت پرده اينها سعي كنند كه با مردم همگام بشوند، سعي كنند كه راي مردم را به رسميت بشناسند و بپذيرند كه مردم مسيري را گزینش كردند و آنها هم بايد در چارچوب همان مسير حركت كنند.

    مقابل رای مردم صف كشيده‌اند

    آيا به نظر شما اين فشارها و حملات در دولت دوازدهم بيشتر از دولت يازدهم خواهد شد يا خير؟

    بستگي به نوع برخورد خود دولت و شخص آقاي روحاني دارد. اگر آقاي روحاني با صلابت و همين طور كه تا حالا آمده مسير را خوب هدايت كند من فكر مي كنم بعد از يك مدتي اينها وقتي ببينند كه طرفي نمي بندند و اين رفتارها براي ارزش سودي ندارد لااقل سعي مي كنند كه مرتكب اين نوع غلط های نشوند يا اگر هم بشوند كمتر مرتكب اشتباه بشوند. دولت بايد تمام تلاش خود را در اين چهار سال باقي مانده انجام بدهد.

    دولت بايد چه استراتژي را در پيش بگيرد كه ديگر شاهد اين گونه حوادث نباشد؟

    مسير دولت روشن هست. دولت به عنوان نهاد قانوني برآمده از راي مردم بايد بيش از هركسي پاسداشت راي مردم باشد و جهت گيري مردم را هدف قرار بدهد. آن هدفي كه دولت بايد دنبال كند اين است كه پيام راي مردم را خوب درك كند و به راي مردم وفادار بماند و در چارچوب انتظارات مردم حركت كند. اگر چنين عمل كند مردم با تمام وجود پشت سر دولت خواهند بود و افراد مردم ستيز هم كاري نمي توانند كنند. دولت مخصوصا شخص آقاي رييس جمهور بايد مواظبت بكند كه اين حركات به راي مردم لطمه وارد نكند و نبايد روي راي مردم تاثير داشته باشد. تلقي من اين است كه حتما آقاي روحاني چنين خواهد بود و اگر آقاي روحاني وفادار بماند به محتواي راي مردم كه چنين خواهد بود اين افراد هيچگاه نمي توانند به مقصد برسند.

    در دولت يازدهم انتقاداتي به شخص آقاي روحاني از جانب اصلاح طلبان وارد بود كه برخي از اين انتقادات را عملياتي نمي كرد حال بايد چه تغييري را ايجاد كند تا مورد انتقاد قرار نگيرد؟

    نخستين تغيير همين كه شما گفتيد، بايد احساس كند كه كساني كه دل در گرو منافع ملي دارند او را مشفقانه نقد مي كنند، اين نقد مشفقانه را به عنوان يك هديه تلقي كند و واكنش منفي نداشته باشد. ثانيا، جاهايي كه تصميم اشتباهي گرفته است با جرأت و جسارت از مسير اشتباه يا تصميم اشتباهي كه گرفته برگردد. اين به نظر من درسي است كه دولتمردان ما از دوره اول ارزش بايد داشته باشند. حالا ممكن است انسان در مسير گاهي اشتباه كند. بهترين كار اين است كه وقتي دلسوزان جامعه آن مسير را نقد مي كنند و نقد آنها هم مشفقانه و درست است بر اساس آن عمل كنند و راه يا تصميمات را تصحيح كنند تا ان شاءالله دولت و ملت بتوانند به اهداف ارزش برسند.

    آقاي روحاني كابينه دولت يازدهم خود را از تمامي گرايش هاي سياسي استفاده كرد كه همين امر باعث انتقادات زيادي از ايشان شد و حتي در سه سال عمر دولت نيز تغييري به اين چيدمان نزد؛ با توجه به فضايي كه در سياست ما به وجود آمده اساسا آيا شما پيشنهاد مي كنيد كه كابينه دولت دوم خود را با همين تركيب پيش ببرد يا خير؟

    خير. من معتقد هستم كه مردم در جريان انتخابات، در تجمعات، در نشست هايي كه داشتند راه را به دولتمردان نشان دادند و قاعدتا آقاي روحاني همان طور كه خودشان هم گفتند نياز دارند به بازنگري و متناسب با اين مسيري كه مردم نشان دادند بايد دولت چيده بشود و مديران گزینش بشوند. خود آقاي روحاني هم من فكر مي كنم به اين مساله واقف است و اعلام هم كرده است و بايد همه كمك كنند كه آقاي روحاني در چينش نيروها متناسب با انتظاراتي كه مردم دارند اقدام كنند.

    مردادماه مراسم تنفيذ روحاني در مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود؛ تا به امروز راجع به چينش كابينه خروجي خاصي به گوش نمي رسد دليل اين عنوان را در چه مي بينيد؟

    بالاخره دولت نسبت به چهارسال قبل تجربه بيشتري دارد و با اين تجريه كار را پيش مي برد. قاعدتا آقاي روحاني در طول اين چهار سال صورت هاي جديدي را خودش شناسايي كرده است و دوستاني كه با ايشان همكاري مي كنند حتما روي افراد جديدي كار كردند و ضرورتي هم ندارد كه از حالا مطرح شود بالاخره تا مرداد ماه وقت زيادي مانده است.

    ارزيابي تان از دولت يازدهم چيست؟

    بالاخره دولت يازدهم در شرايط ويژه اي شكل گرفت. دولت يازدهم تحت تاثير مجلس نهم بود، و مجلس نهم بالاخره نظرات خودش را تا حدود زيادي به رييس جمهور تحميل كرده بود، مجلس دهم همراهي بيشتري با رييس جمهور دارد و آقاي رييس جمهور با نمايندگان فعلي مجلس گفتمان نزديك به هم دارند و آرزوی بزرگ هاي ارزش به هم نزديك تر است لذا نوعي همگرايي بين دولت و مجلس شكل مي گيرد كه اين خود در چينش نيروها مي تواند موثر باشد و آن تقابلي كه در مجلس نهم بين دولت و مجلس بود الان به آن شكل وجود ندارد اگر هم باشد يك اقليت محدودي هستند كه خيلي راه به جايي نخواهند برد.

    شاهد بوديم مجلس نهم همراه دولت نبود و اين عنوان باعث شد كه روحاني خيلي از افرادي كه صورت قابل قبولي براي آن وزارتخانه بودند راي مورد نیاز را نياوردند و اگر مجلس آن دوره به آنها راي نداده دليل بر اين نيست كه آنها مناسب براي آن سمت يا پست نيستند، بنابراين افرادي كه آن مجلس راي نداده قابل طرح هستند و مي شود آقاي روحاني مجددا آنها را مطرح كند و از اين مجلس براي آنها راي اعتماد بگيرد.

    اخبار سیاسی – اعتماد

    واژه های کلیدی: رييس جمهور | انتخابات | برخورد | اخبار سیاسی و اجتماعی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های بقاء
  • خرید کتاب های سرد سازی از آمازون
  • کتاب های زبان روسی اورجینال
  • منابع اورجینال مولکول شناسی
  • هاردکپی کتاب های علوم پایه
  • خرید کتاب پایگاه های داده زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی ریاضیات گسسته
  • دانلود فایل های زبان اصلی بدنسازی
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتاب های بدون دسته بندی اورجینال
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>