اطلاعیه سایت
میرفخرایی معتقد هست؛ فیلمهای بخش کودک و نوجوان این روزهای سینمای ایران، به قهرمان نیاز دارد.
مجید میرفخرایی، طراح صحنه و لباس سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ راجع به سینمای کودک و نوجوان امروز، گفت: پرداختن به سینمای کودک مسئله مهمی است که باید به آن توجه خاصی داشت به چه دلیل که لازمه سینمای کودک این است که جهت کودکان باشد، نه اینکه به نام کودکان و به کام بزرگسالان باشد.
وی افزود: هماکنون زیاد مخاطبان سینمای کودک بزرگسال هستند و به نظر من درستش این است که سینمای کودک جهت کودکان هم جالب باشد.
این طراح صحنه و لباس اظهار داشت: امروزه مسائلی وجود دارند که باید بزرگان به آن توجه کنند و بعضی دیگر از مسائل هم هستند که کودکان آنها را دوست دارند و بزرگسالان نیز به آن نگاه میکنند بعد گزینش عنوان و سوژه نیازمند نگاهی هوشمندانه است که کاملا مخاطب شناسی داشته باشد.
سینمای کودک پشت سینمای تجاری قرار گرفته است
میرفخرایی ادامه داد: در ابتدای تولید آثار کودک باید مخاطب کودک را در نظر داشته باشیم به همین علت در داوریها نیز داوری کودک نیاز داریم لیکن نظر آنها بسیار مهم است و اعمال آن در کار از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و خروجی بهتری خواهد داشت.
وی تصریح کرد: در شرایط و اوضاع فعلی سینمای ما، به کودک کمتوجهی میشود و شاید به خاطر این است که فیلمهای کودک بازار تجاری ندارند.
این طراح صحنه و لباس افزود: در دورانی فیلمهای کودکان برجسته بودند و اکثر فیلمهای کودک و تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنوارههای بینالمللی جایزه میگرفتند ولی اکنون نیمنگاهی هم به آنها نمیشود لیکن ما به آن کمتوجهی میکنیم و شاید سینمای تجاری باعث شده است که کودکان در پشت این سینمای تجاری گم شوند.
وی راجع به گماشتن زنگ سینما در مدارس بیان کرد: نواخته شدن زنگ سینما در مدارس مسئله بسیار مهمی است لیکن بسیاری از افرادی که امروز در عرصه سینما فعالیت میکنند در کودکیشان فیلمهای زیادی دیدهاند و با سینما اخت گرفتهاند. به عنوان مثال به یاد میآورم زمانی که کودک بودم ساعتی از ساعات مدارس را به سینما تخصیص داده شده است میدادند و ما را جمع میکردند و جهت دیدن فیلمهایی میبردند که انتخابی بودند ولی فرمایشی نبودند که بگویند این مقدار استقبال داشتیم. این فیلمها مخصوص کودک ساخته میشدند.
میرفخرایی معتقد هست؛ فیلمهای بخش کودک و نوجوان این روزهای سینمای ایران، به قهرمان نیاز دارد.
این طراح صحنه و لباس در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت فصل تابستان جهت رونق بخشیدن به سینمای کودک اشاره کرد و اظهار داشت: تابستان وقت مناسبی جهت برگزاری ورکشاپها و کارگاهها جهت کارگردانهای جوان علاقمند به فعالیت در عرصه فیلم کودک، و کودکان علاقمند به بازیگری و حرفههای متفاوت هست. ما کودکان بازیگر کمی داریم و کارگردانهای آشنا با واکنش کودک هم زیاد نیستند.
وی تصریح کرد: در نتیجه من فکر میکنم باید بودجه خوبی به اصلاح اوضاع سینمای کودک تخصیص داده شده است داده شود لیکن اکثر ما میدانیم که در شرایط فعلی اسپانسری پیدا نمیشود.
این طراح صحنه و لباس ادامه داد: دولت باید به اصطلاح تلاش کند که آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کنار همدیگر قرار دهد تا به کودکان و نوجوانان اهمیت بدهند و خواستههایشان را برطرف کنند.
میرفخرایی گفت: ما هماکنون در فیلمهای کودکمان قهرمان کودک نداریم و این در صورتی است که کشورهای دیگر قهرمانهایی چون مرد عنکبوتی را دارند و از دلایل این امر میتوان به این اشاره کرد که ما تلاش نکردیم چنین شخصیتهایی را خلق کنیم.
وی افزود: این مهم است که کودکان ما سمبلها و ایدهآلهایی داشته باشند. ما نمیتوانیم هر لحظه از مسائل کودکان فیلم بسازیم بلکه باید فیلمهایی را تولید کنیم که جالب باشد لیکن کودک پرانرژی است و باید حس کند که در سینمای مخصوص به خود هم میتواند لذت ببرد و این انرژی را تخلیه کند.
این طراح صحنه و لباس خاطرنشان کرد: من خانوادههای زیادی را میبینم که کودکشان را به سینما نمیبرند و جهت رهایی از آنها، یک لوح فشرده کارتونی تهیه کرده و آن را در اختیارش قرار میدهند بنابراین تربیت و سمبلهای این کودک انگار ربطی به ما ندارد.
سینمای کودک پشت سینمای تجاری قرار گرفته است
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: آموزش و پرورش | نوجوانان | کودکان | سینمای | سینما | سینمای کودک | فیلم کودک | مخاطبان سینمای کودک