ارتودنسی و تغذیه

در هنگام قرار گرفتن براکت ها در دهان جهت اصلاح دندان ها محل مناسبی جهت تجمع باکتری ها و خرده های غذا به

ارتودنسی و تغذیه

در هنگام قرار گرفتن براکت ها در دهان جهت اصلاح دندان ها محل مناسبی جهت تجمع باکتری ها و خرده های غذا به وجود می آید هم چنین عدم رعایت رژیم غذایی صحیح بعضی اوقات باعث بروز که سیم کشی ها و براکت های داخل دهان می شود.

شرط مهم عادت کردن به ارتودنسی و کنار آمدن با سیم کشی دندان ها این است که از بایدها و نبایدهای غذایی در دوران ارتودنسی اطلاع پیدا کنید.

ارتودنسی و تغذیه

اهمیت تغذیه در ارتودنسی:

هنگامی که جهت نخستین بار از بریس بر روی دندان ها استفاده می شود، بیمار ممکن است احساس کند گزینش های بسیار محدود در ارتباط با خوردن غذا با بریس جهت وی وجود دارد. روزی که بریس در دهان بیمار قرار می گیرد، راجع به اهمیت دوری از خوردن غذاهای خاص و تغذیه مناسب در ارتودنسی که می تواند باعث وارد شدن آسیب یا شکستن بریس شود، به بیمار تذکر داده می شود. در واقع تغذیه در ارتودنسی از موارد بسیار مهم و قابل توجه است.

در هنگام قرار گرفتن براکت ها در دهان جهت اصلاح دندان ها محل مناسبی جهت تجمع باکتری ها و خرده های غذا به

مراقبت از دندان ها:

غذاها و نوشیدنی هایی که می تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان (کرم خوردگی) شوند، می بایست در طول وقت استفاده از بریس مصرف نشوند. علاوه بر این مورد نیاز است از غذاهای چسبنده به خاطر زیاد کردن ریسک پوسیدگی و شکستن بریس خودداری گردد. این نوع از مواد غذایی بر روی بریس ها چسبیده و جهت یک دوره زمانی طولانی بر روی دندان ها باقی می مانند. در صورت مصرف غذا یا نوشیدنی های دارای سطح شکر بالا، معمولاً به بیمار توصیه می شود، این مواد به همراه وعده های غذا یا فقط یک بار در طول روز مصرف شود. بلافاصله بعد از مصرف این مواد غذایی می بایست دندان ها به دقت مسواک زده و از دهان شویه جهت از بین بردن تاثیر آنها بر روی دندان ها و بریس ها استفاده شود. بین وعده های غذایی می بایست از مواد غذایی بدون شکر تصفیه شده است استفاده شود و در ادامه می بایست دندان ها مسواک زده و از دهان شویه استفاده گردد.

ارتودنسی و تغذیه

غذاهای مناسب ارتودنسی:

در ادامه غذاهای بافایده دوران ارتودنسی را نام می بریم.

غلات (کربوهیدرات ها):

این گروه غذایی یک چهارم از کل انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند. غلات در برنامه معمول غذایی ایرانیان به صورت نان و برنج مصرف می شود. این مواد غذایی عموماً در دوران ارتودنسی مشکلی را ایجاد نمی کنند، به چه دلیل که بسیار نرم هستند و به آسانی جویده می شوند. در هر حال فراموش نکنید که دو مولفه مهم یک رژیم غذایی سالم یعنی کربوهیدرات و پروتئین را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

در هنگام قرار گرفتن براکت ها در دهان جهت اصلاح دندان ها محل مناسبی جهت تجمع باکتری ها و خرده های غذا به

شیر و لبنیات:

یک چهارم هر رژیم غذایی سالم از لبنیات تشکیل می شود. لازمه داشتن دندان ها و استخوان های محکم و نیرومند مصرف رژیمی سرشار از کلسیم هست. فراورده های لبنی کلسیم، ویتامین د، پتاسیم و حتی پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند. لبنیات یکی از غذاهای بافایده دوران ارتودنسی هست، به چه دلیل که اکثر فراورده های لبنی نرم هستند و چندان به جویدن نیاز ندارند. شیر، شیر بستنی، ماست و پنیر فراورده هایی لبنی هستند که در سفره تمام ایرانی ها یافت می شود و مصرف آنها به بیماران ارتودنسی توصیه می شود.

ارتودنسی و تغذیه

سبزیجات:

سبزیجات نیز باید یک چهارم رژیم غذایی را تشکیل دهد. سبزیجات ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز جهت رشد بدن را تامین می کند. از آنجایی که ما عموماً سبزیجات را به صورت پخته میل می کنیم، خوردن آنها معمولاً مشکلی را جهت سیم کشی دندان ها ایجاد نمی کند. به علاوه می توانید سبزیجات را پوره کنید تا خوردن آنها راحت تر شود. سبزیجات خام یا سالاد را می توانید به صورت رنده شده است یا خرد شده است ریز میل کنید.

میوه:

میوه بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هست، ولی خوردن آن با وجود سیم کشی دندان ها قدری سخت هست. گاز زدن به میوه های سفت مانند سیب، گلابی و هلو به علت وجود براکت ها بسیار مسئله هست. خوردن حتی نرم ترین غذاها بعد از تعویض سیم بریس دست کمی از کابوس ندارد. سه تا چهار روز بعد از هر ویزیت ارتودنسی مرکبات آبدار مانند آب پرتقال و توت میل کنید. میوه های سفت را ابتدا خرد کنید و با دندان های عقب بجوید. اگر با تمام این احتیاط ها باز هم خوردن میوه برایتان سخت هست، آب میوه طبیعی همواره جایگزین مناسبی محسوب می شود.

گاز زدن یا جویدن خوراکی های بسیار سرد با وجود فلزهای دور دندان ها غالباً ناراحت کننده هست. بنابراین اجازه دهید خوراکی ها به دمای محیط برسند، سپس آنها را نوش جان کنید.

آجیل و  دانه ها:

انتخاب هوشمندانه و دقیق از خوراکی های این گروه غذایی گیاهی بریس ها را محکم نگه می دارد. آجیل و دانه ها بسیار سفت و در عین حال کوچک هستند؛ هم سفت بودن و هم کوچک بودن آنها در دوران ارتودنسی مسئله ساز هست. حین درمان فعال ارتودنسی کرم ها یا کره های انواع آجیل مانند کره بادام زمینی را جایگزین آجیل کنید یا مغزیجات و دانه های مورد علاقه خود را آسیاب و سپس میل کنید.

گوشت:

گوشت به علت فیبری بودن و سخت جویده شدن یکی از غذاهای مضر دوران ارتودنسی هست. به دندان کشیدن گوشت از روی استخوان در دوران ارتودنسی ممنوع هست. پنیر کاتیج یا توفو به عنوان یک مرجع مناسب پروتئین جایگزینی ایمن جهت گوشت هست. تکه های بدون چربی و نرمی از گوشت را گزینش کنید و آن را در اندازه های کوچک ببرید.

توصیه های  غذایی حین درمان ارتودنسی:

بلافاصله بعد از سیم کشی دندان ها

دندان ها و لثه ها تا چند روز بعد از سیم کشی دندان ها بسیار حساس هست. اسموتی ها و شیک های مقوی جایگزین وعده های غذایی عالی ترین گزینش ها در این وقت به شمار می رود، به چه دلیل که نیازی به جویدن ندارند، به علاوه نوشیدنی لثه ها را خنک می کند و تسکین می دهد. مواد مختلفی را می توان به شیک و اسموتی اضافه کرد تا ارزش غذایی بیشتری پیدا کند.

هفته اول بعد از سیم کشی دندان ها

پس از آن که دندان ها آن قدر خوب شد که بتوانید غذاهای جامدتر را میل کنید، بهتر است اول غذاهای بسیار نرم را گزینش کنید. خوردن غذاهایی مانند ماست، سبزیجات نرم و کینوآ هم مناسب دوران ارتودنسی است و هم سلامت شما را حفظ می کند. دوران ارتودنسی وقت مناسبی است تا غذاهای نرم و مقوی تازه را امتحان کنید. مواد مورد نیاز بدن فقط با بستنی تامین نمی شود.

تغییر رژیم غذایی در دوران ارتودنسی:

پس از آن که دندان ها به سیم کشی عادت کرد، بهتر است غذاهای نرم تر میل کنید و غذاهای سفت تر را به قطعات کوچک ببرید تا بریس آسیبی نبیند و دچار درد و دردسر نشوید. سیب، گلابی و بقیه میوه ها را خرد کنید و آنها را گاز نزنید. پروتئین های نرم مانند تخم مرغ و ژامبون گوشت جایگزین هایی جهت گوشت محسوب می شوند که راحت تر جویده می شوند. خوراکی های متعددی وجود دارد که می توانید با افزودن آنها به برنامه غذایی خود در دوران ارتودنسی نیز مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کنید

نبایدهای تغذیه ای دوران ارتودنسی:

کافی است فقط یک بار لقمه بزرگی بردارید یا غذای سفتی را گاز بزنید، تا بریس آسیب ببیند و درمان ارتودنسی طولانی تر و پرهزینه تر شود. بنابراین حتی الامکان تلاش کنید که از خوردن غذاهای زیر خودداری کنید و اگر میل به آنها دارید، نهایت احتیاط را به کار ببرید.

  • غذاهای سفت: هر خوراکی سفتی از نان سفت دور پیتزا گرفته تا آجیل، سبزیجات خام مانند هویج خام ممنوع هست. جویدن این خوراکی ها به نیروی بسیاری نیاز دارد که منجر به آسیب دیدن سیم ها و براکت ها می شود.
  • گوشت سفت: میان وعده هایی مانند گوشت خشک نمک سود سیم ها و براکت های بریس را شل می کند.
  • غذاهای چسبناک: کافی است از خوردن شکلات، به خاص شکلات هایی که باید جویده یا خرد شوند، خودداری کنید. آدامس نیز ممنوع است.
  • غیرخوراکی ها: بسیاری عادت به جویدن مداد یا ناخن دارند، این دو عادت همواره و به طور مضاعف در دوران ارتودنسی مضر است.
  • یخ: یخ یکی از متهمین ردیف مهم آسیب دیدن بریس ارتودنسی است.

تدوین و گرد آوری آرش توکلی

هرگونه استفاده و کپی برداری با درج نام مجله پزشکی بی بی نیمز (لینک دهی مستقیم) مجاز می باشد.

مطالب مرتبط :

چیزهایی که در مورد ارتودنسی مورد نیاز است بدانید

عوارض و تشخیص ارتودنسی

نکات تغذیه ای مهم در وقت ارتودنسی دندان

بررسی انواع ارتودنسی در خردسالان

واژه های کلیدی: جایگزین مناسب | برنامه غذایی | مواد غذایی | رژیم غذایی | خوردن شکلات | خوردن میوه | ارتودنسی | خوردن غذا | خوراکی ها | ویتامین | سبزیجات

ارتودنسی و تغذیه

برای حمایت از ما لطفا کلیک کنید

دانلود

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
?>