• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » پیشگیری و معرفی بیماری ها » جرم گیری دندان از مراحل تا عوارض

    جرم گیری دندان از مراحل تا عوارض

    جرم گیری دندان ها در بهداشت دهان و دندان خیلی مؤثر هست. تنها مسواک زدن نمی تواند تمام جرم روی دندان ها را از بین

    جرم گیری دندان از مراحل تا عوارض

    جرم گیری دندان ها در بهداشت دهان و دندان خیلی مؤثر هست. تنها مسواک زدن نمی تواند تمام جرم روی دندان ها را از بین ببرد و هر چند وقت یکبار حتما با مراجعه به دندانپزشک عمل جرم گیری دندان ها را انجام دهید. با دکتر سلام همراه باشید.

    جرم گیری دندان از مراحل تا عوارض

    تفاوت بین سفید کردن و جرم گیری دندان

    غالباً تفاوت بین سفید کردن و جرم گیری دندان  ها گیج کننده هست. در حالی که با استفاده از هر دو روش دندان های شما سفیدتر می شود ولی سفید کردن دندان ها زیاد با اهداف قشنگی انجام می شود لیکن در فرایند سفید کردن دندان ها تمرکز بر سفید کردن و براق کردن دندان ها است.

    به عبارت دیگر، جرم گیری فرایندی است که با برداشتن پلاک ها و جرم های روی دندان که باعث جذب باکتری روی دندان می شوند به زیاد کردن سلامت دندان های شما کمک می کند. هدف مهم در فرایند جرم گیری دندان ها حفظ تمیزی دندان ها است و کمتر به سفیدی دندان ها توجه می شود.

     

    انواع لكه رنگی بر روی دندان 

    ۱- لکه های سیاه رنگی که در اثر پوسیدگی دندان ایجاد می شود. این لکه ها در اثر پوسیدگی شدید به صورت حفره در می آید.

    جرم گیری دندان ها در بهداشت دهان و دندان خیلی مؤثر هست. تنها مسواک زدن نمی تواند تمام جرم روی دندان ها را از بین

    ۲- یكسری از عوض کردن رنگها در ساختمان خود دندان وجود دارند و معمولاً این عوض کردن رنگها دائمی بوده و با جرم گیری از بین نمی رود.

    ۳- نوع سوم عوض کردن رنگها ناشی از موادی است كه به طور معمول مصرف می كنیم و رسوباتی كه بر روی دندان تشكیل می شود. این رسوبات یا به صورت رنگدانه هستند و یا به صورت جرم كه بحث مهم ما را تشكیل می دهد. این جرم ها بخوبی با جرم گیری از بین می روند و همین جرم ها هستند كه لثه را تخریب كرده و در نهایت باعث لق شدن دندانها می شود بدون اینكه خود دندان مشكلی داشته باشد.

     

    مراحل انجام جرم گیری دندان

    ۱- دستگاه جرم گیر اولتراسونیک

    روش سفید کردن اولتراسونیک دندان ها متداول ترین روش جهت جرم گیری دندان ها هست. در این روش با استفاده از ابزار اولتراسونیک ضربه هایی به جرم های انباشته شده است روی دندان وارد آمده و دندان ها را تمیز می کند. این دستگاه به گونه ای طراحی شده است است که سر آن گرد بوده و انحنا دارد تا بتواند حجم بیشتری از پلاک های انباشته شده است را از روی دندان شما بردارد.

    ۲- ابزارهای دستی کوچک

    اگر دندانپزشک شما از ابزار دستی اسکیلر پریودنتال جهت جرم گیری استفاده کند وقت انجام فرایند طولانی تر می شود. او ابزار خود را مطابق با سطح دندان تنظیم کرده و سپس با یک ضربه، پلاک ها و جرم های انباشته شده است روی دندان را برمی دارد. وی این حرکت را جهت همه سطوح در کلیه دندان ها و حتی بین دندان ها انجام می دهد. او ممکن است ناحیه تحت درمان را به وسیله محلول کلروهگزادین بشورد. این درمان اگر به درستی انجام شود معمولاً بدون درد هست. این ابزار می تواند بعد از برداشتن مقادیر زیاد جرم های روی دندان به روش اولتراسونیک مورد استفاده قرار گیرد تا قطعات کوچک جرم های باقیمانده روی دندان را نیز بردارد.

    جرم گیری دندان از مراحل تا عوارض

    ۳- پولیش

    مرحله بعد از جرم گیری دندان پولیش آن است که در آن، تمیز کرن دندان با یک سنباده دستی به آرامی انجام می شود. پروفیلاکسی یک ماده شبیه به خمیردندان است که جهت این منظور به کار برده می شود. سپس ابزار دستی به آهستگی چرخانده می شود تا این ماده شیمیایی به همه قسمت های دندان برسد. با این کار سطح دندان ها درخشان تر و هموارتر می شود.

    ۴- فلوراید

    پس از این که تمام فرایندهای فوق انجام شد، دندانپزشک ممکن است تصمیم بگیرد که یک روکش فلوراید را روی دندان های شما قرار دهد. امروزه فلوراید با طعم های متفاوت وجود دارد و افراد از انجام این فرایند لذت خواهند برد. باید از بلعیدن فلوراید اجتناب شود لیکن این ماده فقط جهت سطح دندان ها است و قابل هضم نیست. بهتر است که تا نیم ساعت بعد از انجام فلوراید درمانی از خوردن و نوشیدن پرهیز کنید تا حداکثر نتیجه های به دست آید.

     

    مراقبت های بعد از جرم گیری دندان

    • دهان و دندان ها را با آب نمک ولرم و رقیق(یک لیوان آب ولرم و یک چهارم قاشق چایخوری نمک) حداقل دو تا سه بار در طول روز شستشو دهید.
    • نخستین مسواک بعد از درمان با ملایمت زده شود.
    • مسواک زدن با روش صحیح انجام شود.
    • وقت مسواک زدن صحیح حداقل ۲ الی ۴ دقیقه می باشد.
    استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز الزامی است.
    • کنترل بهداشت دهان و دندان هر ۹ ماه یکبار امری مهم است.

    جرم گیری دندان ها در بهداشت دهان و دندان خیلی مؤثر هست. تنها مسواک زدن نمی تواند تمام جرم روی دندان ها را از بین

     

    عوارض جرم گیری

    _ گاهی بدلیل زیاد بودن پلاکت روی دندان، در اثر جرم گیری لثه ها زیاد عقب می رود در نتیجه، بعضی از قسمت های ریشه باز و بدون محافظت می شوند.

    _ وجود درد کم بعد از انجام جرم گیری

    _در بعضی از افراد، بعضی از دندان ها بعد از جرم گیری حساس می شود

    جرم گیری دندان از مراحل تا عوارض

    _ خطر ایجاد عفونت در لثه ها همواره وجود دارد. برای جلوگیری از این مسئله بعد از جرم گیری دندان، ممکن است دندان دکتر از فیبرهای آنتی بیوتیک بر روی لثه جهت مدت یک هفته بعد از درمان استفاده کند.

     

    آیا جرم گیری درد دارد؟

    خیر هیچ دردی در هنگام جرم گیری حس نمی شود و نیازی به استفاده از هیچ نوع بی حسی ای نیست. جرم گیری تنها با ضربه به رسوبات آنها را از بین می برد و هیچ تراشی بر روی دندان ها ایجاد نمی شود که احساس درد کنید.

    جرم گیری و لق شدن دندان ها؟

    از دیگر باورهای غلطی که افراد را نسبت به جرم گیری دندان ها بدبین می کند این است که فکر می کنند جرم گیری باعث لق شدن دندان ها می شود. با تجمع تدریجی جرم روی دندان ها و لثه و بی توجهی به این موضوع، مقداری از استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می رود. در حقیقت دندان به این علت قبلا لق شده است ولی به علت انباشتگی جرم و چسباندن دندان ها به هم، بیمار لق شدن آنها را احساس نکرده هست، ولی بعد از برداشتن جرم ها فرد متوجه آن می شود. البته افرادی که دندان های سالمی دارند بعد از جرم گیری، لق شدن دندان را مشاهده نمی کنند.

    استفاده از خمیر دندان های ضد جرم 

     استفاده از این خمیردندان ها، نه تنها جرم دندان های شما را از بین نمی برد بلکه دارای مقدار زیادی مواد ساینده هستند که تنها کاری که می کنند این است که زنگ دندان یا همان رنگ و لک های رسوب کرده بر دندان را تمیز می کند. این مواد ساینده ی موجود در این خمیردندان ها، خراش هایی را در سطح دندان ایجاد می کنند که زمینه ساز تجمع پلاک میکروبی بر روی دندان ها می شود.

    چند نكته در مورد جرم گیری:

    ۱- حتماً سالی یك بار جرم گیری را در برنامه بهداشتی خود قرار دهید.

    ۲- مطمئن باشید كه با دقت در صحیح مسواك زدن ، تشكیل جرم به حداقل خواهد رسید.

    ۳- اگر موقع مسواك زدن دیدید كه از ناحیه ای از لثه هایتان خون می آید، بدانید كه آن ناحیه دچار مشكل است و به دندانپزشك خود مراجعه كنید. ناحیه ای كه خون می آید زیاد مسواك بزنید و از خونریزی آن نترسید. مطمئن باشید با خوب مسواك زدن و زیاد مسواك زدن آن ناحیه خونریزی خیلی كاهش پیدا خواهد كرد.

    ۴- در صورتی كه جرم زیادی داشتید و بعد از جرم گیری دندانهایتان به سرما و گرما حساس شده است زیاد دلواپس نباشید به مرور رفع خواهد شد.

    ۵- بعد از جرم گیری حتماً از دهانشویه مناسب استفاده نمایید تا در اصلاح زخمهای به جا مانده از جرم موثر افتد. استفاده مداوم از دهانشویه ها زیاد توصیه نمی شود و یك هفته بعد از جرم گیری می توانید استفاده از دهانشویه را قطع نمایید.

    ۶- هیچ آنتی بیوتیكی قبل و بعد از جرم گیری نیاز نیست. در موارد خاص حتماً دندانپزشكتان تجویز خواهد كرد.

    ۷- بعد از جرم گیری، محلول (تونیک) لثه و دندان نیز توصیه می شود. هر بار پنج قطره از آن را جهت شست و شوی نرم لثه به مدت سی ثانیه در دهان بریزید.

    ۸- بعد از جرم گیری دندان محلول آب نمک گرم را روزی سه بار در یک قاشق چای خوری در داخل دهان خود بریزید و دهان خود را شست و شو دهید.

    جرم گیری دندان در خانه

    چند عدد پوست سخت گردو را برداشته و داخل آب بیندازید تا حدود ۲۰ دقیقه جوش بخورد. بعد از خنک شدن آب، آن را از صافی بگذرانید. آب به جای مانده همان محلول جادویی هست. دندان ‎هایتان را به کمک آن آب سه مرتبه در روز مسواک بزنید. جهت اینکه از شر جرم های دندان رها شوید، این کار را به مدت ۲ هفته انجام دهید.

    جمع آوری و تدوین: فرزانه پاشایی

    هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم امکان پذیر است.

    بیشتر بخوانید:

    آموزش نخ دندان کشیدن

    آموزش مسواک زدن صحیح

    آیا خمیردندان زغالی جهت دندان ها ضرر دارد؟

    واژه های کلیدی: جرم گیری دندانها | جرم گیری دندان | خمیر دندان | دندانپزشک | خمیردندان | نخ دندان | استفاده | استفاده | مسواک | دندان | ابزار

    جرم گیری دندان از مراحل تا عوارض

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های داستان از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی گواهینامه خلبانی
  • هاردکپی کتاب های هندسه و توپولوژی
  • دانلود فایل های زبان اصلی باستان شناسی
  • کتاب های بدون دسته بندی اورجینال
  • کتاب خارجی معروف
  • خرید کتاب های زبان اصلی پازل
  • خرید کتاب پزشکی داخلی زبان اصلی
  • خرید کتاب جبر زبان اصلی
  • کتاب های ادبیات روسی اورجینال
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>