• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » ورزشی » راهکار های مبارزه با دشمن تابستانی ورزشکاران

    راهکار های مبارزه با دشمن تابستانی ورزشکاران

    ورزشکاران باید مراقب بعضی بیماری ها که با شروع فصل گرما مرسوم می شود ، باشند و جهت پیشگیری از آن‌ها اقدام کنند.

    راهکار های مبارزه با دشمن تابستانی ورزشکاران

    به گزارش خبرنگار گروه ورزشی گروه تحریریه سایت جوان فصل تابستان شروع شده است است و با شروع گرما بعضی بیماری‌ها شیوع بیشتری پیدا کرده وحتی همه‌گیر می‌شوند لیکن حرارت و رطوبت دو عامل مهم در رشد و تکثیر بسیاری از باکتری‌ها، ویروس‌ها و بیماری‌های انگلی‌اند.
    از جمله بیماری‌هایی که در فصل تابستان مرسوم است و در خانواده‌هایی که مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند حداقل یک مورد از این بیماری مشاهده می‌شود . اسهال و استفراغ، مسمویت‌های غذایی، بیماری‌های باکتریایی و انگلی، گرما زدگی وحتی سرطان پوست، بیماری‌های عفونی از جمله این بیماری ها هستند.
    ورزشکاران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و جهت جلوگیری از مبتلا به بیماری های این فصل باید اصولی را رعایت کنند که در این گزارش بیماری های مرسوم تابستان را معرفی و راه های پیشگیری از آن را بررسی می کنیم:
    گرما زدگی(Heat –Stroke)
    گرمازدگی در ورزشکاران و به‌ویژه در سطوح قهرمانی و حرفه‌ای شیوع بالایی دارد لیکن آنان مجبورند به تمرینات و برنامه‌های ورزشی خود حتی در روزهای داغ تابستان هم ادامه دهند. گرمای زیاد باعث اتساع عروق محیطی و ازدیاد ضربان قلب و تولید عرق فراوان می‌شود و اگر فرد در چنین وضعیتی به حالت ایستاده و بی‌حرکت بماند احتمال بروز سنکوپ وجود دارد و فعالیت عضلانی میانگین تا حدی می‌تواند از این حالت جلوگیری کند. در برابر گرما، از دست دادن مایعات از بدن حتی به ۴ لیتر در ساعت نیز می‌رسد و اگر این اوضاع ادامه داشته باشد وفعالیت بدنی شدید مثل دویدن یا کارهای عضلانی و حمل و نقل اجسام نیز به آن افزوده شود باعث بروز از دست دادن ناگهانی شعور و نارسایی مرکز حرارت در مغز و تب شدید و قطع تعریق می‌شود. این حالت‌ها در افرادی که بیماری‌های قلب وعروقی و چاقی نیز دارند شدت بیشتری دارد.
    سردرد، سرگیجه، تهوع، حالت تیرگی شعور، تشنج، اختلال بینایی، اغما، گرم شدن پوست بیمار و نبض سریع . این حالت‌ها از علائم گرمازدگی است که در حین مسافرت‌ها در فصل تابستان در صورت گرمای شدید شهرها یا خیابان‌های بین دو شهر یا در ارتفاعات در اثر کوهنوردی و ورزش‌های گوناگون نیز رخ می‌دهد.
    درمان
    در درجه اول کم کردن سریع دمای بدن با انتقال فرد گرما زده به مکانی سایه و خنک، بیرون آوردن لباس‌ها و پاشیدن آب به تمام بدن و مالیدن الکل، در برابر باد قرار دادن یا باد زدن او . در نخستین فرصت، استفاده از وان آب سرد، کیسه یخ وحوله سرد مهم هست. جهت کنترل لرز و هذیان و تحمل مراحل درمانی باید به دکتر مراجعه کرد و همچنین راه تنفس بیمار نیز باید باز باشد و اکسیژن رسانی نیز کامل شود.
    مسمومیت‌های غذایی(Food Toxicity)
    بسیاری از ورزشکاران در فصل تابستان به مسابقه های یا اردوهای داخلی و بین المللی اعزام می‌شوند در نتیجه باید از مسمومیت غذای مصرفی آگاهی کامل داشته باشند. این بیماری که در تابستان بسیار مرسوم است در اثر مصرف غذاهای فاسد و آلوده به انواع میکروب‌ها، در بین گروهی از افراد یک خانواده ویا در یک مجموعه افراد که در یک جشن، میهمانی یا اردو هستند بروز می‌کند.
    مصرف غذاهای رستوران‌های بین شهری که در آنها اصول فریزر غذایی رعایت نمي‌شود و غذاهای پروتئینی از روزهای قبل در معرض گرما و مواد بیماری زا قرار گرفته ومستعد عفونت هست، یا حتی در منازل شخصی، که به علت قطع برق، اغذیه داخل یخچال فاسد شده است است و رعایت دقیق مصرف آنها صورت نمی‌گیرد، یا مصرف کنسرو فاسد و میوه‌هایی که بخشی از آنها فاسد و لهیده شده است و شیرینی‌هایی که چند روز از تهیه آنها گذشته هست، رخ می‌دهد که در این صورت عدم تحمل غذایی رخ می‌دهد و سموم معدنی مثل نیتریت سدیم وسموم آلی مانند قارچ‌ها و صدف‌های سمی وارد بدن مي‌شوند و همراه با سایر مواد سم‌زا مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها ایجاد بیماری می‌کنند که در این میان سم بوتولیسم بسیار خطرناک و کشنده هست. بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ و اسهال وگاهی تب، دل درد، ضعف، و کسالت از علائم مسمومیت غذایی است.
    درمان
    ترمیم آب و الکترولیت‌های از دست رفته و در صورتی که شوک یا اختلال تنفسی رخ داده باشد، بايد در بخش اورژانس بیمارستان آنها را برطرف کرد و هنگامی که به تشخیص بوتولیسم مشکوک باشیم باید آنتی توکسین پلی والان بیماری نیز تزریق شود. تجویز آنتی بیوتیک ضرورتی ندارد مگر اینکه در کشت آزمایشگاهی مدفوع، میکروب‌ها مشخص شوند.
    پیشگیری
    مصرف نکردن غذاهای پروتئینی، هیدرات کربنی، چربی‌های مشکوک، وحرارت دادن حداقل ۲۰ دقیقه‌اي غذاهای کنسروی و رعایت بهداشت در مورد غذاهای داخل یخچال و غذاهایی که در میهمانی‌ها به‌طور گروهی مصرف می‌شوند از راه های پیشگیری از بروز مسمومیت های غذایی است.
    سرطان پوست (Skin Cancer)
    ورزشکارانی که اکثر قسمت های پوست بدنشان در حین ورزش، به طور مستقیم در برابر تابش نور شدید خورشید قرار داشته باشد باید مراقب بروز سرطان پوست باشند و علاوه بر استفاده از لباس مناسب، از کرم‌های ضد آفتاب هم استفاده كنند.
    امروزه در پزشکی به اثبات رسیده است که عامل اساسی در بروز سرطان پوست، به طور حتم اشعه ماورای بنفش خورشید است.
    البته جهت بروز سرطان پوست از نوع سرطان سلول‌های سنگفرشی و سلول‌های بازال باید این اشعه جهت سالیان متمادی بر بدن بتابد و اشعه به‌طور تجمعی در بدن ذخیره و سرطان‌زا شود که این حالت در افرادی که شغل آنها زیاد در فضای آزاد و برابر خورشید است و ساعات زیادی از روز را در این اوضاع قرار می‌گیرند از جمله ماهیگیران وکارگران مزارع و ساختمان‌های بلند یا افرادی که در ارتفاعات بالاتری زندگی می‌کنند زیاد است.
    از طرفی سرطان پوست از نوع ملانوم بدخیم زیاد در افرادی رخ می‌دهد که جهت مدتی کوتاه، به طور مثال۲ هفته، جهت برنزه شدن به ساحل دریا می‌روند و به‌طور مستمر آفتاب می‌گیرند و ضایعات خال مانند سیاه یا قهوه‌ای تیره در پوست آنها ایجاد می‌شود که منجر به زخم شدن و خونریزی می‌گردد.
    البته آفتاب معمولی روزانه، جهت عموم مردم جهت حدود نیم ساعت به خاص جهت افراد مؤنث بالای ۴۵ سال بافایده است لیکن خانم‌ها در طول دوران حاملگی مقداری از کلسیم استخوانشان به جنین انتقال مي‌شود و در سنین بالای ۴۵ سال، دچار علائم استئوپورز می‌شوند و گهگاه دردهای استخوانی و عضلانی و ضعف و خستگی در آنها بروز می‌کند.
    اسهال واستفراغDiarrhea & Vomiting
    این بیماری در فصل گرما به خاص در کودکان و شیرخواران و سپس در بالغین بسیار مرسوم هست. علت این بیماری می‌تواند ویروسی، باکتریایی یا انگلی باشد لیکن در فصل تابستان در صورت عدم رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی از طریق آب، غذاهای آلوده، میوه نشسته، سبزی‌هاي آلوده، غذاهای لبنی فاسد وانتقال زیاد میکروب‌ها به وسیله مگس، پشه وسایر عوامل مداخله‌گر، میکروب‌ها وارد بدن مي‌شود و در مخاط روده جایگزین می‌شوند و به علت ترشح مواد سمی از این میکروب‌ها و انگل‌ها مخاط روده دچار تورم والتهاب می‌شود و باعث ازدیاد ترشحات روده‌ای واختلال در جذب مواد غذایی و مایعات می‌شود. تعدادی از میکروب‌ها هم که به عنوان میکروب‌های طبیعی در روده کوچک و بزرگ زندگی می‌کنند از این ضعف ایمنی وگوارشی بدن سوء استفاده مي‌کنند و آنها نیز به عنوان عامل بیماری‌زا عمل می‌کنند.
    تب، لرز، سردرد، بی‌اشتهایی، احساس کوفتگی عمومی بدن، تشنج، درد و پیچش پايین شکم همراه با اسهال و استفراغ و تهوع از علائم بالینی هستند که یک بیمار دچار اسهال و استفراغ می‌تواند داشته باشد.
    درمان
    مهم‌ترین عامل در درمان اسهال و استفراغ باید براساس جبران آب و الکترولیت‌های بیمار باشد و سپس درمان آنتی‌بیوتیکی که بر اساس نوع کشت آزمایشگاهی و درمان اختصاصی مربوطه هست. به‌طور کلی اکثر اسهال‌های حاد میکروبی نیازی به درمان آنتی بیوتیکی ندارد بلکه تزریق مایعات داخل وریدی کلرید سدیم یا محلول رینگر لاکتات و همچنین محلول‌های الکترولیتی خوراکی حاوی گلوکز و سدیم و کلروپتاسیم و بیکربنات (ORS) یا دیفنوکسیلات و کدئین ضرورت دارد.
    پیشگیری
    مهم‌ترین اصل در پیشگیری، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و در رأس آن استفاده از آب آشامیدنی سالم هست، از دیگر موارد می‌توان تماس نداشتن با حیوانات خانگی، استفاده نکردن از وسایل و ابزار بهداشتی دیگران، پرهیز از مصرف هر نوع خوراکی فاسد، آلوده و مشکوک یا سبزی‌هاي خام و نشسته . همچنین جهت پیشگیری از اسهال مسافران، که در فصل تابستان بسیار مرسوم هست، گاه باید از آنتی بیوتیک‌ها با تجویز دکتر به خاص در سفر به مناطقی که از نظر اقلیمی یا اجتماعی و بهداشتی، تفاوت محسوسی با موطن فرد داشته باشند، استفاده کرد.
    بیماری‌های باکتریایی و انگلیBacterial & Parasit Diseases
    هر چند که ورزش باعث تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر ویروس‌ها و میکروب‌ها و انگل‌ها می‌شود ولی بایستی از بروز بعضی بیماری‌ها غافل نشویم و از علل و درمان آن آگاهی کامل داشته باشیم.
    تعداد کثیری از باکتری‌ها و انگل‌ها جهت رشد و تکثیر خود نیاز به دمای مناسب دارند. بدین منظور اکثر این میکرو‌‌ ارگانیسم‌ها در فصل‌های سرد به صورت نهفته و کمون باقی می‌مانند و در فصول گرم سال به رشدی تصاعدی می‌پردازند، مانند عفونت‌های گلو، دستگاه گوارش و تناسلی، پوست وخون.
    بیماری وباکه با یک اسهال حاد عفونی شروع می‌شود در اثر آلودگی غذا یا مایعاتی که به طریقی با مدفوع بیماران ناقل میکروب در تماس هستند به وجود می‌آید و میکروب در روده کوچک مولد ترشح سم و باعث بروز ترشح شدید آب وکلر در روده و کم کردن جذب مجدد سدیم می‌شود که شاید حجم مدفوع خارج شده است در ۲۴ ساعت به ۱۵ لیتر هم برسد که اگر درمان فوری صورت نگیرد در پنجاه درصد موارد کشنده است و به آسانی نیز همه گیر می‌شود. واکسن وبا نیز گاه بافایده است ولی نقش اساسی را باید در بهداشت آب و غذاها و حرارت دادن وسایل در معرض خطر دانست و درمان به صورت آب والکترولیت تراپی از راه ورید و تجویز تتراساکلین هست. بیماری‌های انگلی از جمله کرمک که در کودکان شیوع فراوان دارد، حتی در هوای خشک نیز می‌تواند از راه هوا وارد دهان شود و تخم مربوطه سپس در روده‌ها جایگزین مي‌شود و مراحل رشد خود را طی می‌کند.
    عفونت‌های چشمی در فصل تابستان به علت آلودگی هوا و ورود گرد و غبار به چشم ومساعد کردن ملتحمه چشم جهت حساسیت وعفونت نیز به خاص در افرادی که مستعد هستند، از جمله افراد دیابتی ویا افراد مسن وکودکان که آسیب پذیرند، مرسوم است.
    کمبود آب و ترکبی مایعات بدن یکی از موارد ورزش در هوای گرم است که با احساس تشنگی، سرگیجه و سردرد نمایان می شود. اگر موارد کمبود آب در بدن را احساس کردید از ورزش کردن دست بردارید، مکانی خنک پیدا کنید و با یک نوشیدنی متعادل حاوی الکترولیت، آب مورد نیاز بدن را تأمین کنید. جهت اینکه در هوای گرم دچار کمبود آب بدن نشوید طی روز و خصوصا” قبل از ورزش آب مصرف کنید. البته در مصرف آب نیز افراط نکنید. لیکن باعث عدم تعادل سدیم در جریان خون می شود.
    توصیه های مورد نیاز ورزشی در تابستان
    لازم است ورزشکاران جهت تمرین کردن در فصل گرما نکاتی را رعایت کنند.
    -زمان مناسب جهت ورزش کردن
    بهتر است در طول فصل تابستان، صبح ها ورزش کنید. به چه دلیل که گرما در پایین‌ترین حدش قرار دارد. همچنین در مواردی که وقت ورزش کردن در صبح را ندارید، آخرهای عصر نیز وقت مناسبی جهت ورزش کردن است.
    -لباس مناسب فصل گرما جهت ورزشکاران
    هنگامی که لباس‌هایی سبک و آزاد به تن کنید، لباستان به بازتاب آفتاب کمک خواهد کرد و تمرین برایتان آسان‌تر خواهد شد. پارچه‌های نخی را گزینش کنید، به چه دلیل که بهتر از انواع دیگر عرق را جذب می‌کنند.
    -استفاده از کرم ضد آفتاب
    همیشه ضد آفتاب بزنید، مهم هم نیست چه زمانی از روز باشد. کرم ضد آفتاب از شما در برابر اشعه‌های ماورای بنفش خورشید که بیشترین لطمه را به پوست وارد می سازند، محافظت خواهد کرد
    -مصرف مایعات
    نوشیدن مایعات زیاد را هرگز فراموش نکنید. از آنجا که در این فصل ،هوا بسیار گرم‌تر می‌شود احتمال اینکه بدنتان آب بیشتری از دست بدهد زیاد کردن می‌یابد و گاهی اوقات بدون اینکه خودتان متوجه باشید این اتفاق می‌افتد. همچنین تلاش کنید از آب و نوشیدنی‌های بدون کافئین استفاده کنید.
    – هرگز خودتان را گرسنه نگه ندارید. خوردن مواد غذایی سالم، امری حیاتی هست. ممکن است به علت زیاد کردن دمای هوا، اشتهای شما کم کردن یابد. در این شرایط تلاش کنید از وعده‌های غذایی با حجم سبک‌تر و کم‌تر استفاده نمایید ولی از گرسنگی طولانی مدت پرهیز کنید.
    – حتما در هنگام ورزش کردن لباس‌های سبک، روشن و آزاد بپوشید. در این مواقع پوشاک و البسه از جنس کتان، عالی ترین گزینش هستند. اگر فعالیت بدنی در فضای آزاد باعث می‌شود زیاد عرق کنید بهتر است پوشاکی را گزینش کنید که جهت دفع عرق بدن، طراحی شده است باشند.
    – از ورزش کردن در فضای باز از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر پرهیز کنید. در این ساعت، هوا بسیار گرمتر از ساعات دیگر روز است و خطر گرمازدگی بسیار زیاد هست. عالی ترین ساعات ورزش کردن در صبح بین ساعات ۶ تا ۷ و در عصر بین ساعات ۷ تا ۹ است.
    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: استفاده از کرم | نوشیدن مایعات | مسمومیت غذایی | مواد غذایی | سرطان پوست | فصل تابستان | سرطان پوست | ضد آفتاب | ورزشکاران | تابستان | استفراغ

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال ادبیات
  • خرید کتاب شعر زبان اصلی
  • کتب نظریه شماره زبان اصلی
  • کتاب های فقه اورجینال
  • کتاب های غدد و متابولیسم اورجینال
  • دانلود منابع مرجع نظریه عملگرها
  • دانلود فایل های زبان اصلی مدیریت
  • خرید کتاب های زبان اصلی علوم طبیعی
  • کتاب های پزشکی ورزشی اورجینال
  • خرید کتاب های مکانیک بدن دگردیس از آمازون
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>