• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » پیشگیری و معرفی بیماری ها » خمیر دندان فلوراید دار مزایا و معایب

    خمیر دندان فلوراید دار مزایا و معایب

    سلامت دهان و دندان ها جهت داشتن یک لبخند قشنگ و سهولت در فرآیند هضم غذا بسیار مهم است به همین منظور استفاده

    خمیر دندان فلوراید دار مزایا و معایب

    سلامت دهان و دندان ها جهت داشتن یک لبخند قشنگ و سهولت در فرآیند هضم غذا بسیار مهم است به همین منظور استفاده از مسواک و خمیردندان های استاندارد و با کیفیت جهت سلامت دندان ها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.بیشتر افراد فلوراید را با خمیردندان هایی می شناسند که از پوسیدگی دندان ها محافظت می کنند و علاوه بر این به محکم شدن مینای دندان کمک می رسانند. این ماده در چرخه زندگی باعث تسریع شکل گیری استخوان های بدن می شود و آنها را مستحکم می کند؛ بنابراین متخصصان مصرف آن را جهت جلوگیری از بروز پوکی استخوان توصیه می کنند.

    خمیر دندان فلوراید دار مزایا و معایب

    نقش خمیردندان های حاوی فلوراید بر سلامت دندان ها:

    در واقع فلوراید در داخل بدن به طور طبیعی در قالب فلوراید کلسیم ایجاد می شود. این ماده را زیاد می توان در استخوان ها و دندان ها یافت. بسیاری تصور می کنند فلوراید را تنها به خمیردندان و دهانشویه اضافه می کنند، غافل از این که بعضی مواد غذایی حاوی فلوراید است و قرار دادن آنها در رژیم غذایی روزانه ممکن است رشد استخوانی را در افراد اصلاح بخشد. در این میان آب و بعضی نوشیدنی ها و بعضی ماهی های دریایی حاوی فلوراید است.

    فواید فلوراید جهت سلامت دندان ها :

    فلوراید با تاثیر بر تکامل سلولهای پاپیلای دندانی که مسئول ایجاد شکل نهایی دندان هستند باعث ایجاد دندانهای با شیارهای کم عمق و وسیع و سطوح صاف، با استعداد پوسیدگی کمتر می شود.
    اثر فلوراید بر بافت های دندانی به صورت تاثیر در طول مینرالیزاسیون و یا بعد از آن ممکن است بر مینا، سمان یا عاج اثر بگذاردو همچنین حضور مقدار کافی فلوراید باعث زیاد کردن میزان فلوئوروآپاتیت نسبت به هیدروکسی آپاتیت در طول منیرالیزاسیون دندان می شود. ایجاد کریستال های بزرگ و کامل تر آپاتیت که در برابر اسید مقاوم تر هستند.
    بعد از رویش دندان اگر دندان در معرض مایعات حاوی فلوراید( غذاها و بزاق) قرار گیرد جذب فلوراید در سطح مینا ادامه یافته و فلوراید جانشین یون های هیدروکسیل موجود در اپاتیت و ایجاد فلوئورو آپاتیت می گردد که به پوسیدگی مقاوم هست. همچنین غلظت بالای فلوراید که به صورت موضعی استفاده می شود باعث رسوب کلسیم فلوراید در سطح مینای دندان می شود، که این لایه در طول ۲۴ تا ۳۶ ساعت از بین می رود ولی با مبادله فلوراید با آپاتیت باعث تشکیل فلوئوروآپاتیت می گردد.
    فلوراید علاوه بر اثر حفاظتی بر روی مینا قادر است فرآیند پوسیدگی را با تاثیر بر روی حمله باکتریها کم کردن دهد، این اتفاق از دو طریق رخ می دهد : با کم کردن توانایی باکتری ها جهت تولید اسید و با زیاد کردن رشد باکتری های بافایده به جای باکتریهای مضر.

    سلامت دهان و دندان ها جهت داشتن یک لبخند قشنگ و سهولت در فرآیند هضم غذا بسیار مهم است به همین منظور استفاده

    فلوراید باعث کم کردن متابولیسم باکتریها بخصوص گلیکوزیدها و همچنین با کم کردن انرژی سطح دندان باعث کم کردن چسبندگی پلاک میکروبی می گردد . نهایتاً تاثیر فلوراید بصورت ممانعت از تولید اسید و کم کردن انرژی متابولیسم سلولی است.

    خمیر دندان فلوراید دار مزایا و معایب

    عوارض ناشی از مصرف کم فلوراید:

    مطالعات متعدد حاکی از آن است که مصرف مقادیر اندک فلوراید خطر پوسیدگی دندان ها را زیاد کردن می دهد. از جمله علائم آن سوراخ شدن دندان ها و دندان درد هست. شواهد بیانگر این مطلب است که نوزادان و کودکانی که در مناطق فاقد آب حاوی فلوراید زندگی می کنند در معرض خطر مبتلا به کمبود این ماده در بدن قرار دارند. از این رو، متخصصان توصیه می کنند که در چنین مناطقی به منظور جبران کمبود فلوراید در آب آشامیدنی، از مکمل های فلوراید جهت کودکان استفاده شود.

    اهمیت استفاده از خمیر دندان های دارای فلوراید در دوران بارداری:

    همان طور که گفتیم، فلوراید یکی از عوامل مهم در تقویت استخوان های بدن از جمله دندان ها به شمار می رود. بررسی هایی که در داخل و خارج کشور انجام شده است حاکی از آن است که زنان باردار بیش از هر گروه دیگری در معرض مبتلا به پوسیدگی دندان قرار دارند. متخصصان معتقدند که در این دوران به علت مصرف بیش از حد مواد شیرین و ترش، خطر پوسیدگی دندان ها زیاد کردن می یابد.

    سلامت دهان و دندان ها جهت داشتن یک لبخند قشنگ و سهولت در فرآیند هضم غذا بسیار مهم است به همین منظور استفاده

    ترشیجات به علت اسیدی که دارند باعث ساییدگی مینای دندان و به مرور از بین رفتن و خرابی دندان ها می شوند. همچنین در دوران بارداری، عده ای از زنان حامله استفراغ های مداوم دارند و برخورد اسید معده با دندان ها در طول این دوران دندان ها را در معرض پوسیدگی قرار می دهد؛ به طوری که اسید معده ممکن است مینای دندان را در خود حل کند.

    علاوه بر این، مصرف بالای مواد قندی و عدم شست وشو و مواظبت مورد نیاز از دندان ها، موجب پوسیدگی آنها می شود. از این رو، متخصصان توصیه می کنند که زنان باردار بهتر است در مدت بارداری از دهانشویه ها و خمیردندان های حاوی فلوراید به منظور کم کردن خطر پوسیدگی و خرابی دندان ها استفاده کنند.

    خمیر دندان فلوراید دار مزایا و معایب

    خطرات زیاده روی در مصرف فلوراید:

    همان گونه که فلوراید کم عوارض و خطراتی دارد، مصرف بیش از حد این ماده نیز مشکلاتی پدید می آورد. محققان در بررسی های متفاوت به این نتیجه رسیده اند که مصرف بیش از حد این ماده ممکن است مسمومیت ایجاد کند. مصرف یکجا و زیاد فلوراید باعث تهوع، استفراغ و درد شکمی می شود. مصرف طولانی مدت و زیاد این ماده حالتی به نام «فلوئوروزیس» ایجاد می کند که به دو شکل بروز می کند: فلوئوروزیس دندانی و فلوئوروزیس اسکلتی خفیف تا شدید.

    در فلوئوروزیس دندانی معمولا لکه های قهوه ای و سوراخ هایی روی دندان کودک ایجاد می شود که معمولا پیش از تخریب دندان های دائم اولیه به دنبال مصرف بیش از حد فلوراید رخ می دهد.

    فلوئوروزیس اسکلتی خفیف تا شدید به طور نادر در آمریکا بروز می کند و از اواسط دهه ۶۰ میلادی تاکنون تنها پنج مورد مبتلا به این بیماری در این کشور گزارش شده است هست. این بیماری با درد و سفت شدن مفاصل در حالت خفیف شروع می شود و در مراحل بعدی موجب رسوب فلج کننده کلسیم در رباط های بدن، تخریب ماهیچه ها، مسائل عصبی، بی حرکتی و پوکی استخوان می شود. عده ای بر این باورند که مصرف آب حاوی فلوراید، ناسالم است و خطر بروز سرطان را زیاد کردن می دهد و در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها نقشی ندارد. طبق مطالعات صورت گرفته در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، فلوراید چنانچه مناسب و به اندازه مصرف شود، بافایده و موثر است و می توان از آن جهت پیشگیری و کنترل مواظبت های دندانی استفاده کرد. افزودن فلوراید به آب آشامیدنی پوسیدگی دندان ها را در کودکان تا نصف کم کردن می دهد.

    آشنایی با دلایل بعضی متخصصین در خصوص عدم استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید:

    آیا فلوئور که یکی از ترکیبات سازنده خمیر دندانهای امروزه می باشد جهت سلامت انسان مضّر است؟

    این سئوال از سال ۱۹۱۴ تاریخی که فلوئور وارد ترکیب ساخت خمیر دندان شد همواره مطرح بوده، قصد ما باز کردن این عنوان و روشن ساختن اذهان عمومی در این باب می باشد.

    برای پی بردن به ماهیت فلوئور، اشاره به بعضی از خصوصیات شیمیایی این گاز هالوژنه می تواند کمک مؤثری باشد.

    فلوئور الکترونگاتیوترین عنصر جدول تناوبی است و می تواند با سایر عنصرهای ترکیب شود. این عنصر گازی یک ظرفیتی هالوژن، به رنگ زرد کم رنگ و سمی  بوده و  نوع خالص آن بسیار خطرناک و در صورت تماس با پوست، سوختگی های شیمیائی شدید ایجاد می کند. از فلوئور جهت ساختن پلاستیکهای کم اصطکاک (تفلن) و مایعات برودتی (فروون) استفاده می شود، سایر موارد استفاده از آن:

    – اسید فلوئوریدریک FH جهت کنده کاری بر شیشه های لامپها و سایر محصولات؛

    – در حالت یک ظرفیتی جهت ساختن نیمه هادی ها؛

    –با سایر ترکیبات خود جهت تولید اورانیوم (هگزا فلورید) و ساختن بیش از صد نوع دیگر از مواد؛

    –از فلورید سدیم بعنوان حشره کش خصوصاً سوسک کش استفاده میشود؛

    –از دیگر فلوریدها جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان (!!!) در ساخت خمیر دندانها استفاده می شود.

    برای کار کردن با فلوئور و اسید فلوئوریدریک می باید احتیاط و توجه خیلی زیادی لحاظ شود و از هرگونه تماس با پوست و چشم جدّاً خودداری شود.

    آیا فلوراید همان طور که در بعضی رسانه ها منعکس شده است می تواند موجب سرطان بشود؟
    علم دقیقا نمی تواند این گفته را تایید کند. بعضی گروه های مخالف فلوراید، مطالعاتی را مطرح کرده اند که نشان می دهد بین تماس با فلوراید و اوستئوسارکوم و بعضی سرطان های مشخص دیگر رابطه هست. ولی این دسته مطالعات یا درست انجام نشده و یا بر اساس داده های به دست آمده از حیوانات بوده هست. شرکت های بهداشتی و علمی آمریکا ب اساس مرور مقالات و مطالعات انجام شده است روی گروه های بزرگ انسانی همگی متفق القولند که هیچ پایه و اساسی جهت این ادعا که فلوراید علت سرطان هست، وجود ندارد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا فلوراید کردن آب آشامیدنی را یکی از دستاوردهای بزرگ قرن بیستم می داند.

    راهنمای خرید و استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید :

    خمیردندان های مناسب از نظر میزان فلوراید دارای ۱۳۰۰ppm تا ۱۵۰۰ppm فلوراید هستند. طبق مطالعات انجام شده است میزان اغلب خمیردندان های ایرانی حدود ۱۰۰۰ppm یا کمتر هست. بنابراین به کارخانه های سازنده خمیردندان توصیه می شود که در بعضی محصولات خود به صورت انتخابی میزان فلوراید را زیاد کردن دهند. توصیه قابل توجه به خصوص در استفاده فرزند ها از خمیر دندان این است که فلوراید اولا ماد ه ای سمی است و در صورتی که بیش از حد مجاز بلع شود، ممکن است به مسمومیت منجر شود و ثانیا، اگر میزان فلوراید دریافتی بیش از حد باشد، به ایجاد لکه های سفید روی دندان ها منجر می شود که به آن فلوروزیس می گویند.

    تدوین و گرد آوری آرش توکلی

    هرگونه استفاده با درج نام مجله پزشکی بی بی نیمز (لینک دهی مستقیم) مجاز می باشد.

    مطالب مرتبط :

    بررسی مزایای متفاوت فلوراید

    با فلوراید تراپی از دندان هایتان مواظبت کنید

    مقابله با پوسیدگی با فلوراید

    فلوراید و این نکات مهم

    واژه های کلیدی: دوران بارداری | خمیر دندان | خمیردندان | استفاده | استخوان | مطالعات | سلامت | دندان

    خمیر دندان فلوراید دار مزایا و معایب

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • منابع اورجینال انالیز عددی
  • خرید کتاب زبان اصلی ریاضیات کاربردی
  • کتاب های بدون دسته بندی اورجینال
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • منابع اورجینال بیماری های عفونی
  • کتاب خارجی معروف
  • خرید کتاب های فشن از آمازون
  • خرید کتاب فرهنگی زبان اصلی
  • منابع اورجینال اختراع
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>