• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » مژده جهت کسانی که استغفار می کنند

    مژده جهت کسانی که استغفار می کنند

    پاره اى از امور، امورى حتمى هستند که ناگزیر واقع مى شوند، و پاره اى دیگر امورى مشروط و موقوفند که خداوند هر کدام را بخواهد پیش مى

    مژده جهت کسانی که استغفار می کنند

    به گزارشحوزه قرآن و عترتگروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ خداوند سبحان در این ماه با فضیلت، میهمانی خاص ای جهت تربیت روح ترتیب داده هست. به گونه ای که می تواند در حیات معنوی تحولی شگرف پدید آورد، تحولی که او را به سعادت ابدی رهنمود می سازد و کامیابی همیشگی را جهت وی تضمین می نماید.

    عبارات مهم : ماه رمضان – پیامبر

    ماه آزادی از آتش جهنم
    شکوه و اهمیت برکات فراوان مادی و معنوی ای که در ماه مبارک رمضان و شب های قدر، نصیب روزه داران و اهل ایمان و پرهیزگاری می شود، قابل توصیف و درک نیست. در اهمیت و ارزش این ماه خدا همین بس که در کتب روایی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) این چنین نقل شده است است: «هر کس ماه رمضان را روزه بدارد و پاک دامنی ورزد و زبانش را حفظ کند و آزارش را به مردم نرساند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد و از آتش آزادش می کند و در سرای ابدی جایش می دهد و شفاعت او را در باره موحدان گنهکار به تعداد کوه های به هم پیوسته می پذیرد».[۱]
    هر کس ماه رمضان را روزه بدارد و پاک دامنی ورزد و زبانش را حفظ کند و آزارش را به مردم نرساند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد و از آتش آزادش می کند و در سرای ابدی جایش می دهد و شفاعت او را در باره موحدان گنهکار به تعداد کوه های به هم پیوسته می پذیرد
    قلب این ماه قشنگ شب های قدر هست، که بر اساس آیات الهی از هزار ماه بهتر است و آینده و تقدیر افراد در این شب رقم می خورد : «حم، وَ الْکِتابِ الْمُبینِ، إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرینَ، فیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ؛[سوره دخان، آیات۴-۱] حم، سوگند به این کتاب روشنگر، که ما آن را در شبى پر برکت نازل کردیم ما همواره انذارکننده بوده ایم! در آن شب هر امرى بر اساس حکمت (الهى) تدبیر و جدا مى گردد.»
    طرح سوال:
    از آنجا که بر اساس آموزه های روایی و قرآنی آینده افراد در شب قدر رقم می خورد، این پرسش مطرح است که چه عمل و رفتاری نقش تعیین کننده در این آینده دارد؟ و اینکه در صورت ثبت شدن آینده افراد آیا قابل عوض کردن است و یا اینکه هیچ گونه عوض کردن در آن آینده و تقدیر رقم نمی خورد؟
    جواب مفسران در خصوص عوض کردن تقدیر انسان:
    بر اساس اذعان مفسران قرآن می توان این چنین بیان داشت که، در مواردی این تقدیر الهی می تواند مورد عوض کردن واقع شود، علامه طباطبایی در این خصوص در ذیل آیات سوره مبارکه قدر این چنین بیان می دارد هیچ منافاتى ندارد که در شب قدر مقدر بشود ولى در ظرف تحققش طورى دیگر محقق شود، چون کیفیت موجود شدن مقدر، امرى هست، و دگرگونى در تقدیر، امرى دیگر هست، هم چنان که هیچ منافاتى ندارد که حوادث در لوح محفوظ معین شده است باشد، ولى مشیت الهى آن را عوض کردن دهد، هم چنان که در قرآن کریم آمده:” یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ” علاوه بر این، استحکام امور به حسب تحققش مراتبى دارد، بعضى از امور شرایط تحققش موجود هست، و بعضى ها ناقص هست، و احتمال دارد که در شب قدر بعضى از مراتب احکام تقدیر بشود، و بعضى دیگرش به وقت دیگر موکول گردد.[۲]
    در کافى به سند خود از هشام بن سالم و حفص بن بخترى و غیر آن دو، از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده که در ذیل آیه «یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ» فرموده: و آیا جز این است که چیزى که ثابت است محو مى شود، و چیزى که محو و نابود است اثبات مى گردد.[۳] این روایت را عیاشى هم در تفسیر خود از جمیل از آن جناب نقل کرده و در تفسیر عیاشى از فضیل بن یسار روایت آورده که گفت: من از حضرت ابى جعفر (علیه السلام) شنیدم که مى فرمود: پاره اى از امور، امورى حتمى هستند که ناگزیر واقع مى شوند، و پاره اى دیگر امورى مشروط و موقوفند که خداوند هر کدام را بخواهد پیش مى اندازد و یا محو مى کند و یا اثبات می نماید.[۴]
    کارهای تأثیر گذار در آینده انسان
    ۱-توبه و بازگشت به سوی خدای متعال:
    در شب قدر آینده انسان رقم می خورد، اگر انسان این را خوب درک کرده باشد، چاره ای جهت آینده پیش روی خود می اندیشد و از کردار زشت و تأثیر گذار در سر نوشت از خدای متعال پوزش می طلبد و تصمیم به ترک آن افعال زشت را می نماید تا اینکه، بدین وسیله هم رضایت الهی را جلب نماید و هم محبت پروردگار را . «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرینَ؛[سوره بقره، آیه ۲۲۲] هر آینه خدا توبه کنندگان و پاکیزگان را دوست دارد». در روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و الله و سلم) در خصوص اشتیاق خداوند به توبه بنده اش این چنین نقل شده است است: «أللهُ أفرَحُ بِتَوبَةِ العَبدِ مِنَ العَقیمِ الوالِدِ وَ مِنَ الضّالِّ الواجِدِ؛[۵]خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش را پیدا می کند خوشحال می شود».
    ۲-استغفار به درگاه الهی:
    در خصوص جایگاه و اهمیت استغفار مورد نیاز به ذکر است که در فرهنگ و آموزه های اسلامی استغفار و توبه به درگاه خداوند متعال از اهمیت و جایگاه ممتازی بر خوردار است و جهت آن آثار و برکات فراوانی در قرآن کریم ذکر شده است هست.
    در کتاب شریف وسایل الشیعه از امام محمد باقر(علیه السلام) این چنین نقل شده است است: «هر کس در شب قدر احیاء کند، گناهانش آمرزیده می شود اگر به عدد ستارگان آسمان باشد»
    از جمله اینکه خدای متعال در سوره مبارکه نوح می فرماید:« فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً؛[نوح/۱۲-۱۰] و گفتم: از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده هست. [تا] بر شما از آسمان بارانِ پى در پى فرستد.و شما را به اموال و پسران، یارى کند، و برایتان باغها قرار دهد و نهرها براى شما پدید آورد».
    خداوند متعال در این آیات نورانی پنج نوید و مژده نیکو به کسانی که از استغفار و توبه به درگاه الهی استفاده می کنند می دهد:
    الف). مژده ی بخشش گناهان: « إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً؛[نوح/۱۰]او همواره آمرزنده است».
    ب). بهره مندی از برکات و ارزاق آسمانی: «یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً؛[نوح/۱۱] بر شما از آسمان بارانِ پى در پى فرستد».
    پ). توسعه و وسعت مالی در زندگی: « وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ؛[نوح/۱۲] و شما را به اموال یارى کند».
    ت). بهره مندی از فرزندان در حیات دنیوی: « وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ؛[نوح/۱۲] و شما را به اموال و پسران، یارى کند».
    ث). موجبات آبادانی دنیا و آخرت: « وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً؛[نوح/۱۲] و برایتان باغها قرار دهد و نهرها براى شما پدید آورد».
    ۳-احیا و شب زنده داری:
    یکی از کارها و اعمال عبادی با ارزش و تأثیر گذار در شب قدر، شب زنده داری و عبادت و بندگی هست. روایات فراوانی روزه داران و مومنین را به این عمل تشویق نموده هست، کما اینکه در کتاب شریف وسایل الشیعه از امام محمد باقر(علیه السلام) این چنین نقل شده است است: «هر کس در شب قدر احیاء کند، گناهانش آمرزیده می شود اگر به عدد ستارگان آسمان باشد».[۷]
    مرحوم علامه مجلسی در بحار الانوار از امام باقر(علیه السلام) و او از پدرانش نقل کرده اند که:« إِنَّ رَسُولَ اللهِ (صلی الله علیه و اله) نَهی أَنْ یُغْفَلَ عَنْ لَیْلَةِ إِحْدی وَ عِشْرینَ وَ عَنْ لَیْلَةِ ثَلاثٍ وَ عِشْرینَ وَ نَهی أَنْ یَنامَ اَحَدٌ تِلْکَ اللَّیْلَةَ؛[۸] پیامبر خدا (صلی الله و علیه وآله) نهی کرده که از شب ۲۱ و ۲۳ غفلت شود و نهی کرده که کسی در آن شب بخوابد».
    سخن آخر:
    خدای متعال در میهمان سرای رمضان، جان و روح دوستانش را به ضیافت فرا خوانده هست، نه تن و وجود مادی ایشان را و این ضیافتی است که جز خدای رحمان کسی ارزش آن را نمی داند، از اینرو در حدیث این چنین نقل شده است است: « وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ تَعَالَى الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا أَجْزِی بِه ؛[۹] روزه از آن من است و من خود پاداش آن را می دهم».
    پی نوشت ها:
    [۱]. الامالی(صدوق): ص۷۱، ح۳۸٫
    [۲]. ترجمه المیزان: ج ۲۰، ص۵۶۳٫
    [۳]. الکافى: ج ۱، ص ۱۴۶، ح ۲٫
    [۴]. تفسیر عیاشى: ج ۲، ص ۲۱۷، ح ۶۵٫
    [۵]. نهج الفصاحه: ص ۶۲۰ ، ح ۲۱۹۹٫
    [۶]. ر.ک: مستدرک الوسائل: ج۷، ص۴۷۴٫
    [۷]. همان.
    [۸]. همان.
    [۹]. دعائم الإسلام: ج ۱، ص.۲۷۰٫
    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: ماه رمضان | پیامبر | آسمان | گناهان | خداوند | رمضان ۹۶ | استغفار | روزه داری

    مژده جهت کسانی که استغفار می کنند

    مژده جهت کسانی که استغفار می کنند

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های ادبیات روسی اورجینال
  • کتاب های بدون دسته بندی اورجینال
  • دانلود منابع مرجع ریه و تنفس
  • خرید کتاب های زبان اصلی فیبر نوری
  • خرید کتاب های زبان اصلی کابالا
  • دانلود فایل های زبان اصلی جمع آوری
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • قیمت کیندل
  • خرید کتاب های زبان اصلی الکتریک و الکترونیک هواپیما
  • منابع اورجینال سبک شناسی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>