• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » محل دفن امیرالمومنین (ع) کجاست؟ و چگونه پیدا شد؟

    محل دفن امیرالمومنین (ع) کجاست؟ و چگونه پیدا شد؟

    به دستور حضرت علی (ع)، فرزندانش امام حسن (ع) و امام حسين (ع)، بدن مطهر او را در زمين مرتفعى كه عرب به آن «نجف‏» مى‏‌گويد، مدفون ساختند. بدون اينكه مردم بدانند محل دفن حضرت علی (ع) كجاست.

    محل دفن امیرالمومنین (ع) کجاست؟ و چگونه پیدا شد؟

    به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ اميرمؤمنان على (عليه ‏السلام) پيشواى بزرگ اسلام و امام اول شيعيان دنیا در سال چهلم هجرى يعنى سى سال بعد از رحلت پيامبر خاتم (صلى الله عليه و آله و سلم) چشم از اين دنياى مادى فروبست و روح بلندپروازش از تنگناى اين دنیا به ملكوت اعلى بال و پر گشود.

    به دستور حضرت علی (ع)، فرزندانش امام حسن (ع) و امام حسين (ع)، بدن مطهر او را در زمين مرتفعى كه عرب به آن «نجف‏» مى‏ گويد، مدفون ساختند. بدون اينكه مردم بدانند محل دفن حضرت علی (ع) كجاست.

    عبارات مهم : تعمیرات – نجف اشرف

    آرى على (عليه‏السلام) شخصيت عالي قدرى كه با زور بازوى وى كمر كفر و سطوت شرك و بت پرستى در هم شكست و با جانبازي هاى مردانه ‏اش، تعاليم اسلام در سراسر عربستان گسترش يافت و مردم به دين خدا گرويدند، بواسطه كينه ديرينه‏ اى كه دشمن های از وى بدل گرفته و در سينه پنهان داشته بودند، چنان از خلافت و روى كار آمدن وى دلواپس و ناراضى بودند كه اگر دستى به قبر او پيدا مى كردند، از تعرض به ساحت مقدس و مدفن مقدس آن حضرت خوددارى نمى‏ نمودند.

    از اين رو مدفن اميرالمؤمنان در حدود ۱۵۰ سال همچنان از انظار عموم پنهان بود و فقط ائمه طاهرين و عده ‏اى از شاگردان مخصوص آن بزرگواران از محل دفن آن حضرت آگاه بودند، و در فرصتهايى كه دست مى ‏داد، دور از چشم دشمنان، تربت پاك شاه مردان را زيارت می كردند.

    با اين وصف روزى هارون الرشيد در بيرون كوفه كه دشت وسيعى بود، به صيد آهو رفت. به فرمان او اطراف بيابان را قرق كردند و از هر طرف آهوان را رم مى دادند تا به تيررس خليفه قرار گيرند. ناگهان چشم هارون الرشيد به يك گله آهو افتاد و آنها را دنبال كرد، شكارچيان وى نيز تازى‏ ها و بازهاى شكارى را رها كردند كه نگذارند آهوان فرار كنند.

    آهوان به سرعت از تلى بالا رفتند و در آنجا خوابيده و آرام گرفتند. شكارچيان و هارون الرشيد ديدند همين كه سگها و بازهاى شكارى نزديك بلندى مى رسند هر كدام به سويى پرت مى ‏شوند. آهوان بدون هيچ واهمه‏ اى از بلندى به زير مى‏ آمدند و همين كه سگ ها و بازهاى شكارى را بطرف آنها رها مى‏ كردند به نقطه مرتفع تل بالا رفته و آسوده مى ‏خوابيدند ولى هر بار كه سگها و بازها براى صيد آنها مى‏ درخواست کردند از بلندى بالا روند به نحوه اسرارآميزى سقوط مى‏ كردند.

    هارون و همراهان تا سه بار شاهد اين وضع بودند، شكارچيان تعجب كردند و هارون حيران ماند. هارون دستور داد براى وى خيمه زدند و سفارش كرد بروند كوفه و مردى سالخورده كه از اوضاع آن محل اطلاع داشته باشد پيدا نموده بياورند پيرمردى فرتوت از قبيله بنى اسد را پيدا كردند و نزد هارون آوردند. هارون از پيرمرد پرسيد: آيا راجع به اين نقطه اطلاعى دارد و از گذشتگان خبرى شنيده است؟

    پيرمرد گفت: اگر خليفه به من تامين بدهد كه خودم و اين محل در امان باشد اطلاعى كه دارم در اختيار مى‏ گذارم.

    هارون گفت: خدا را گواه مى گيرم كه از جانب من هيچگونه صدمه اى به تو و اين محل نخواهد رسيد.

    پير مرد گفت: پدرم براى من نقل كرده كه در وقت پدرش شيعيان عقيده داشتند كه اين بلندى محل حضرت اميرالمؤمنين على بن ابيطالب عليه‏السلام هست. خدا اينجا را حريم امن خود قرار داده است و هر كس بدان پناه برد در امان خواهد بود.

    هارون تا اين را شنيد از اسب پياده شد و آب خواست و وضو گرفت و در همان نقطه به نماز ايستاد سپس خود را به زمين افكند و تا سه روز گريه و زارى كرد…

    هارون دستور داد گنبدى بر آن تربت پاك بنا كردند و هر بار كه به كوفه مى ‏آمد به زيارت آن حضرت مى‏ رفت. بدين گونه مدفن اميرالمؤمنين به دست‏ يكى از دشمن های آن حضرت كشف شد و زيارتگاه خاص و عام گرديد.
    ساخت و بنای حرم
    عمارت نخست آستانه حیدریه
    هارون به دنبال این مناسبت در حدود سال(۱۷۱ قمری) (۱۷۱ خورشیدی) نخستین بارگاه و ساختمان مرقد علوی را بنا نهاد. تا چند دهه پیش در زیر طاق نزدیک قبر، نقشی بدیع و قشنگ جلب توجه می کرد که نقش روی درش مردی بود که تیر و کمان در دست داشت و آهویی در پیش روی او قرار داشت. در سال ۱۳۲۳/۲۴ خورشیدی نگاره یادشده از جای خود برداشته شد و آن را به گنجینه حرم بردند.
    حرم چهار در داشت و ضریح از سنگ سفید بوده و گنبد از گل سرخ که بالایش علامت سبزی راه اندازی بود.
    عمارت دوم
    عمر بن یحیی از اصحاب امام کاظم این عمارت را بنا کرد.
    عمارت سوم

    پس از به قدرت رسیدن داعی صغیر از نوادگان زید پسر امام زین العابدین در طبرستان، ساخت سوم این آستانه در نهایت شکوه عظمت شروع شد. عمارت هفتاد طاق داشت.

    بازسازی ساختمان حرم

    هیچ یک از پژوهشگران و مورخان به سازی و نوسازی آستانه را -که بعد از آتش سوزی انجام گرفت- به شخص معینی نسبت نمی دهند و این می رساند که اصل عمارت عضدالدوله سالم بوده و بخشی از تزیینات طعمهٔ آتش شده، سپس زیورآرایی حرم مطهر را جمع فراوانی از شیعیان و شاهان کامل کرده اند.

    امروزه حرم از آثار آل بویه و صحن از آثار صفویه و مجموعه این دو از شاهکارهای معماری اسلامی در دنیا به شمار می رود.
    صفویان
    پس از به قدرت رسیدن دودمان صفویه در کشور عزیزمان ایران و بر اساس باور شاهان این دودمان به علی بن ابی طالب، تعمیرات آستانهٔ علوی را شاه اسماعیل صفوی در سال(۹۱۴ قمری) (۸۸۷/۸۸ خورشیدی) شروع کرد. در عصر شاه عباس و با طرح و نقشه و مهندسی شیخ بهایی، صحن تکمیل شد و آراستن ها و نوسازی و هدیه ها در دوران صفویه بی گسستگی ادامه یافت. شاه اسماعیل در روز ۲۵ جمادی الثانی ۹۱۴ (۹ آبان ۸۸۷) به بغداد رفت و در باغ پیر بوداق منزل کرد و شیعیان ازش استقبال کردند.. سپس رهسپار کربلا شد و بعد جهت زیارت علی به نجف اشرف شتافت و چیزهایی گران مایه به خزانهٔ آستانهٔ علوی اهدا کرد و همهٔ حرم و رواق ها را با فرش های ابریشمین فرش نمود و چراغواره های زرین جهت روشنایی روشنایی به حرم داد، و نیز شش صندوق خاتم در حرم نهاد.
    نادرشاه افشار

    در سال(۱۱۵۶ قمری) (۱۱۲۱/۲۲ خورشیدی) هنگامی که نادرشاه به زیارت نجف رفت، دستور داد که به جای کاشی های سبزرنگ -که وقت صفویان به طرح شیخ بهایی گنبد و دو گلدسته را تزیین کرده بود- همه را طلا کنند. وی هزینه ای سترگ صرف تعمیر آستانه نمود و هدیه هایی بی شمار به خزانهٔ علوی پیشکش کرد که بیشترشان تا کنون در خزانه بازمانده است.

    گنبد آستانه که در عصر عضدالدوله سپید بود و در وقت صفویان سبز شده است بود، وقت نادر زرین شد و تاریخش را در کتیبه ایوان طلای آستانه با طلا سال ۱۱۵۶ قمری نگاشته اند. این کار نادرشاه تاثیر ژرفی در دل های شیعیان نهاد و جمع فراوانی از بزرگان شاعران شیعه به فارسی و عربی و ترکی و هندی اشعاری به این مناسبت سرودند.
    همچنین در آراستن حرم و کاشی کاری صحن تلاش بسیار کرد، از جمله آثار وی که تاکنون باقی است کاشی کاری ایوان العلمای کنار رواق به سمت شمال است که به «مقام العلماء» هم شناخته شده، در آنجا بسیاری از عالمان شیعه و بعضی از بزرگان صفوی خاک اند.
    همسر نادرشاه رضیه بیگم دختر شاه سلطان حسین صفوی نیز هزینه بسیاری خرج تعمیرات و بازسازی اماکن متبرکه وقف کرد که اکثر کاشی کاری آستانه علوی از آنجا انجام گرفت.
    قاجاریان
    هریک از شاهان قاجار آثاری در این آستانه از خود بازگذاشتند، از آن جمله آغامحمدخان قاجار در سال(۱۲۱۱ قمری) (۱۱۷۵/۷۶ خورشیدی) ضریح نقره به آستانه علوی تقدیم کرد. وقت فتحعلی شاه در سال(۱۲۳۵ قمری) (۱۱۹۹/۱۲۰۰ خورشیدی) تعمیراتی در آستانه انجام شد، مانند بازطلاکاری دو گلدسته. در سال (۱۲۶۲ قمری) (۱۲۲۴/۲۵ خورشیدی) به فرمان عباس قلی خان وزیر محمدشاه ضریحی دیگر از نقره به آستانه هدیه دادند.
    حرم علوی در عصر حاضر
    در عصر حاضر آخرین تعمیرات و تزیینات حرم در صورت گرفته است.
    آخرین تعمیرات آستانه و آیینه کاری حرم و رواق ها تا سال ۱۳۷۰ قمری۱۳۳۲ خورشیدی انجام پذیرفت. در حال حاضر حرم صحنی بزرگ دارد و در میانش، مزار امام علی (ع) و نوح و آدم پیغمبر قرار دارد.
    توسعه حرم نیز اکنون جریان دارد و تا حدود سال ۱۳۹۷ طول می کشد.
    قصیده فارسی عرفی شیرازی در مدح علی ابن ابی طالب و وصف حرم:
    این بارگاه کیست که گویند بی هراس کای اوج عرش سطح حضیض تو را مماس

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: تعمیرات | نجف اشرف | امام علی | رمضان۹۶ | شهادت حضرت علی | شب قدر |

    محل دفن امیرالمومنین (ع) کجاست؟ و چگونه پیدا شد؟

    محل دفن امیرالمومنین (ع) کجاست؟ و چگونه پیدا شد؟

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های زبان اصلی تئوری الاستیسیته
  • دانلود منابع مرجع آنالیز تابعی
  • کتب نانو زبان اصلی
  • منابع اورجینال محیط بانی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ترکیبیات
  • کتب عکس زبان اصلی
  • خرید کتاب های تاریخ از آمازون
  • منابع اورجینال بیماری های عفونی
  • هاردکپی کتاب های متالورژی
  • کتاب های سیستم های اطلاعاتی اورجینال
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>