خانه » پزشکی و سلامت » مصرف ۲ بار در هفته سیب زمینی سرخ کرده ،شما را می‌کشد!
 

 

مصرف ۲ بار در هفته سیب زمینی سرخ کرده ،شما را می‌کشد!

اگر می‌خواهید جهت میان وعده خود و فرزندان‌تان خوراکی خوشمزه‌ای را تهیه کنید و همچنین اگر سلامت غذا و بدن‌تان جهت شما حائز اهمیت هست، تلاش کنید زیاد به

مصرف ۲ بار در هفته سیب زمینی سرخ کرده ،شما را می‌کشد!

اگر می خواهید جهت میان وعده خود و فرزندان تان خوراکی خوشمزه ای را تهیه کنید و همچنین اگر سلامت غذا و بدن تان جهت شما حائز اهمیت هست، تلاش کنید زیاد به سراغ این خوراکی خوشمزه ولی پر دردسر نروید.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از Dailystar، یک مطالعه در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد، خوردن تنها ۲ بار سیب زمینی سرخ کرده در هفته خطر فوت ناگهانی را ۲ برابر زیاد کردن می دهد.

مصرف ۲ بار در هفته سیب زمینی سرخ کرده ،شما را می‌کشد!

محققان آزمایشی را بر روی ۴۴۰۰ نفر بین افراد ۴۵ تا ۷۹ ساله انجام دادند، در طول این مطالعه هشت ساله ۲۳۶ نفر از افراد شرکت کننده جان خود را از دست دادند. به گفته محققان، مصرف سیب زمینی سرخ کرده بخصوص قسمت های قهوه ای رنگ و سوخته آن در مرگ این افراد ارتباط نزدیکی داشته هست. نمک و غذاهای شور ۱۰ درصد از این آمار فوت و میر را به خود تخصیص داده شده است داده اند.

سیب زمینی که در روغن سرخ نشده باشد سرشار از فیبر، ویتامین و مواد بافایده است و مصرف آن به هیچ عنوان منع نمی شود ولی سیب زمینی سرخ شده است همراه با نوشابه که امروزه مصرف آن به نحوه چشمگیری زیاد کردن پیدا کرده است یکی از ترکیبات فوت آفرین به شمار می آید.

سیب زمینی سرخ شده است دارای ماده ای به نام «آکریلامید» هست. این ماده اسیدی سرطان زا به شمار می آید و از حرارت دیدن کربوهیدرات ها ایجاد می شود. آکریلامید در نان برشته، چیپس، ته دیگ و سوسیس برشته وجود دارد. بیشترین غلظت آکریلامید در چیپس و سیب زمینی سرخ کرده مشاهده شده است است.

مطالعه ای در دانشگاه تافتس ماساچوست نشان داد، فوت بیش از نیمی از افراد دنیا به علت داشتن رژیم غذایی ناسالم و مبتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت است.

اگر می‌خواهید جهت میان وعده خود و فرزندان‌تان خوراکی خوشمزه‌ای را تهیه کنید و همچنین اگر سلامت غذا و بدن‌تان جهت شما حائز اهمیت هست، تلاش کنید زیاد به

سیب زمینی سرخ کرده سرشار از چربی های اشباع شده است و مضر است که عامل ایجاد سرطان و سمی جهت بیماران دیابتی و قلبی به شمار می رود. چربی ها اشباع مضر هستند، لیکن نه تنها باعث گرفتگی عروق شده، بلکه باعث زیاد کردن چربی های بد خون (LDL) و کم کردن چربی های خوب (HDL) نیز در بدن می شوند و به همین علت خطر مبتلا به بیماری های قلبی را زیاد کردن می دهند. این نوع چربی ها بایستی به مقدار خیلی کم مصرف شوند.

علائم مسمومیت با آکریلامید

تماس مستقیم با آکریلامید خالص باعث سوزش و خارش در غشاهای مخاطی مثل(مخاط تنفسی وچشم)، بی اختیاری ادرار، تهوع، اختلال گفتاری، تحریک پذیری، ضعف دست و پا، مورمور شدن و آسیب به غدد تولید مثل می شود.

در یک کیلوگرم چیپس حدود ۳۵۰۰ میکروگرم آکریلامید وجود دارد.

توصیه ها

* ذخیره کردن سیب زمینی در یخچال توصیه نمی شود، چون در این دما فروکتوز بیشتری تولید شده است و در نتیجه آکریلامید بیشتری در اثر پخت در حرارت بالا مثل سرخ کردن به وجود می آید.

* قرار دادن سیب زمینی در آب قبل از سرخ کردن به مدت یک ساعت باعث کم کردن تشکیل آکریلامید می شود.

مصرف ۲ بار در هفته سیب زمینی سرخ کرده ،شما را می‌کشد!

* نیمه آب پز کردن سیب زمینی قبل از سرخ کردن نیز باعث کم کردن آکریلامید می گردد.

* از سرخ کردن سیب زمینی های لکه دار نیز باید خودداری شود.

* هر چقدر رنگ سیب زمینی هنگام سرخ کردن تیره تر شود، میزان آکریلامید تشکیل شده است زیاد هست. یعنی رابطه ای مسقیم بین تشکیل آکریلامید و قهوه ای شدن در حین پخت وجود دارد.

* کم کردن حرارت(در مراحل متفاوت آماده سازی ماده غذایی) یا استفاده از حرارت غیر مستقیم در پخت.

اگر می‌خواهید جهت میان وعده خود و فرزندان‌تان خوراکی خوشمزه‌ای را تهیه کنید و همچنین اگر سلامت غذا و بدن‌تان جهت شما حائز اهمیت هست، تلاش کنید زیاد به

* اصولا کمتر چیپس و غذاهای سرخ شده، مصرف کنید.

بیتا نوروزی

واژه های کلیدی: سیب زمینی سرخ کرده | سیب زمینی سرخ شده | رژیم غذایی | سیب زمینی | سیب زمینی | سرطان زا | مطالعه | بیماری | حرارت

برای حمایت از ما لطفا کلیک کنید

دانلود

اشتراک گذاری مطلب

daroopost

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
?>