• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » قیام ۱۵ خرداد در زمینه پژوهش مظلوم است

    قیام ۱۵ خرداد در زمینه پژوهش مظلوم است

    به رغم تمامی اهمیت و نقش كم‌نظیری كه این حماسه در پیروزی انقلاب اسلامی دارد از جمله مظلوم ترین زمینه‌های پژوهشی است كه هنوز ابعاد آن به تمامی مورد بازشناسی و تحقیق قرار نگرفته هست.

    قیام 15 خرداد در زمینه پژوهش مظلوم است

    به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ حجت الاسلام علی باقری نویسنده مجموعه «خاطرات ۱۵ خرداد» هست. این مجموعه دربرگیرنده خاطرات قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شهرهای تبریز، شیراز، پایتخت کشور عزیزمان ایران و قم، در پنج مجلد به وسیله انتشارات سوره مهر انتشار شده است هست.

    عبارات مهم : رسانه ها – رسانه ای
    مجموعه «خاطرات ۱۵خرداد» حاصل مصاحبه با حدود ۱۷۰ نفر از انقلابیون، مبارزان و صاحب نظران قبل از انقلاب و معطوف به وقایع سال های ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۳ هست. این مجموعه، خاطرات، شنیده ها و نظر های افراد متفاوت و از جمله كسانی را شامل می شود كه در جبهه رهبری امام خمینی(ره)، مخالف رژیم شاه خائن بودند.

    همچنین گزارش طرح گردآوری «خاطرات ۱۵ خرداد» و مراحل متفاوت آن طی ۴ سال نیز در كتابی با عنوان «گزارش یك طرح» در سال۱۳۸۶ به كوشش علی باقری و به وسیله انتشارات سوره مهر انتشار شده است هست. «گزارش یك طرح»، تاریخ شفاهی قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ هست.

    حجت الاسلام علی باقری در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری حورزه هنری فعالیت های خود در زمینه وقایع ۱۵خرداد را مربوط به دهه۷۰ دانست و گفت: در سال ۱۳۷۱، مسئولیت جمع آوری مطالب پروژه ای با عنوان «سریال مستند تاریخی ۱۵ خرداد» را برعهده گرفتم و در طول ۵ سال، ۵۳۰ مصاحبه جمع آوری كردیم. این كار تا سال ۱۳۷۵ ادامه داشت.

    وی در ادامه افزود: قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به عنوان مبدأ تاریخی نهضت فراگیر اسلامی در مبارزه علیه رژیم پهلوی به رهبری امام خمینی(ره) به رغم تمامی اهمیت و نقش كم نظیری كه در پیروزی انقلاب دارد از جمله مظلوم ترین زمینه های پژوهشی است كه هنوز ابعاد آن به تمامی مورد بازشناسی و تحقیق قرار نگرفته هست. حوزه ‏هنری با در نظر داشتن چنین موقعیتی بود كه نخستین بار در سال ۱۳۷۱ با هدف تولید مجموعه ای مستند- داستانی تلویزیونی راجع به قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ قدم در راه گذاشت و مسئولیت نهایی آن را به بنده سپرد. ولی متاسفانه این پروژه تاریخی عظیم كه با صرف زمانی بالغ بر چهار سال و ضبط ۵۳۰ ساعت مصاحبه رفته رفته به مراحل نهایی خودش نزدیك می شد، به ناگاه بر اثر بعضی مشكلات اجرایی و تنگناهای مالی از ادامه مسیر بازماند و نیمه تمام رها شد.

    باقری نقطه شروع رویدادهای ۱۵خرداد را بی احترامی به دین و عقاید مردمی دانست و گفت: در آن روزها جنبشی علیه بی اعتنایی به باورهای دینی مردم شكل گرفته بود. در پاسخ به این جنبش، حكومت پهلوی اقدامی شتابزده را در پیش گرفت. رژیم طاغوت دوری از ارزش های دینی مردم و روی آوردن به ارزش های غربی را در دستور كار خود قرار داد. این کارهای رژیم پهلوی منجر به یك انفجار شد.

    وی افزود: بعد از بازداشت امام و قیام مردم در روز ۱۵خرداد، از این روز به عنوان مبدأ انقلاب نیز یاد می شود. خبر ۱۵خرداد ۱۳۴۲ به نسل امروز و جوان كشور، احترام به باورهای مردم و دین مردم هست. انقلاب اسلامی به عنوان یك رخداد جهانی، تاثیرات جهانی داشت.

    باقری در خصوص بازتاب جهانی قیام ۱۵خرداد گفت: خبر انقلاب اسلامی به خاص قیام ۱۵خرداد در سال ۱۳۴۲ به تمامی ابرقدرت ها نشان داد تا با دین و اعتقادات مردم نباید بازی و آن را بی ارزش كرد. هر قدرتی كه بخواهد باورهای مردمی و دینی را بازیچه خود قرار دهد با طغیان مردمی مواجه خواهد شد. درسی كه دشمن های ما دریافت كردند بیش از تاثیر و نتیجه های قیام ۱۵خرداد ۱۳۴۲ بر مردم خودمان بود. به چه دلیل كه آن ها اهمیت دین و اعتقادات را دریافتند و در ادامه فعالیت های خصمانه خود به تحریف آموزه های دینی پرداختند.

    باقری بااهمیت ترین ابزار جهت انتقال مفاهیم و ارزش های قیام ۱۵خرداد را هنر دانست و گفت: هنر می تواند به عنوان بااهمیت ترین ابزار رسانه ای یك اتفاق را ماندگار و به فرهنگ رفتاری یك جامعه جهت دهی كند. باید تنوع در ظرف و مظروف باشد. همچنین روش ها و هنرهای گوناگونی به كار گرفته شود تا تاثیرگذاری خود را داشته باشد. مطالب گفته نشده را بیان كنیم. این مطالب باید متناسب با نیاز روز جامعه باشد. در غیر این صورت موفق نخواهد بود. اینكه همان وقایع را عیناً نقل كنیم نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

    باقری در مورد مطالعه كتاب جهت آگاهی زیاد نسل جوان از وقایع آن روزها گفت: كتاب های بسیاری در این مورد نگاشته شده است و مطالب بسیار مناسب و ارزشمندی جمع آوری شده است هست. از این آثار می توان به فعالیت های آقای بهبودی و آقای سرهنگی اشاره كرد. سرهنگی و بهبودی كتاب های خاطره نگاری مختلفی انتشار كرده اند كه به تحلیل و نقد های متفاوتی از وقایع سال های ۴۰ الی ۴۳ پرداخته شده است هست. در حال حاضر عنوان كتاب ها را به خاطر ندارم. ولی انتشارات سوره مهر این آثار را ارائه می دهد.

    وی در ادامه افزود: جوانان می توانند بر حسب علاقه خود به مطالعه رمان ها، كتاب های تحلیلی، خاطره نگاری ها و حتی آثار مخالفان انقلاب همراه با نقد و تحلیل آن ها بپردازند. با این شیوه تصویر دقیق و درستی از ارزش های انقلاب به خصوص وقایع سال های ۴۰ تا ۴۳ جهت خود ترسیم خواهند كرد.

    باقری در مورد شخصیت های شاخص در قیام ۱۵خرداد گفت: در رأس همه آن ها مراجع تقلید حضور موثر داشتند. به چه دلیل كه بیشترین نقش تاثیرگذار در دین و مذهب و مردم را این قشر در اختیار داشتند. جلوتر از همه آن ها امام خمینی(ره) هستند. امام در میان مراجع تقلید و روحانیون نقش انسجام بخشی به فعالیت های انقلابی و ضد استكباری را داشتند.

    باقری با اشاره به نقش شاگردان امام و طلبه های جوان آن سال ها افزود: شاگردان امام و مریدان مكتب ایشان به عنوان سفیران فرهنگی انقلابی در سراسر كشور حضور داشتند. آن ها به شرح بیانات امام و پیگیری راه ایشان چه در زمانی كه حضرت امام در کشور عزیزمان ایران تشریف داشتند و چه زمانی كه در تبعید به سر می بردند نقش بسزایی داشتند. به خصوص افرادی كه در این راه خسته نشده و تا پیروزی انقلاب این راه را ادامه دادند.

    وی با عنوان نام بعضی از این انقلابیون گفت: شخصیت هایی چون شهید بهشتی، حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی)، شهید باهنر، آیت الله طالقانی، هاشمی رفسنجانی، شهدای محراب و هزاران شهیدی كه در این راه پیش و بعد از انقلاب به سوی آرزوی بزرگ های امام و انقلاب قدم برداشتند تا امروز به آرامش و آسایش دست یابیم.

    این روحانی پژوهشگر دسترسی عموم مردم سراسر كشور به وقایع ۱۵خرداد بلافاصله بعد از آن ضعیف دانست و گفت: قیام ۱۵خرداد در نقاط محدودی صورت گرفت. ولی سال ۱۳۵۶ تمام كشور را در بر گرفت. به چه دلیل كه رسانه ها در آن وقت به این گستردگی نبود. حوادث به سختی و در بلندمدت به سایر شهرها انتقال می شد. سانسور خبری بسیار زیاد به وسیله رسانه های آن وقت كه تماماً در اختیار حكومت پهلوی قرار داشت علت دیگری بر عدم آگاهی سریع عمومی مردم بر رخدادهای شهرهای بزرگ بود.

    وی افزود: مردم با سفرهای زیارتی خود به شهرهای قم و مشهد از مطالب انقلابی باخبر می شدند و آن را سینه به سینه نقل می كردند. البته نوارهای كاست صدای امام هم به وسیله طلبه های مبارز و انقلابیون به دست مردم می رسید. ولی این كار زیاد در سال های ۱۳۵۶ معمول شد و روال یافت.

    باقری در آخر گفت: به هر صورت قیام ۱۵خرداد یك مقطع مهم از تاریخ كشور هست. به نوعی منشأ بزرگ تحولات تاریخ دنیا هست. به چه دلیل كه تاثیرگذارترین اتفاق تاریخی بر دنیا و كشورهای ابرقدرت وقت خود بود. بسیاری از حوادث، عوض کردن و تحولات دیگر كشورهای دنیا در اثر انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران شكل گرفت. بسیاری از معادلات كشورهای ابر قدرت با انقلاب ما به هم ریخت.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: رسانه ها | رسانه ای | خاطرات | انقلاب | انقلابی | مجموعه | فعالیت | تاریخی | اسلامی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب پایگاه های داده زبان اصلی
  • خرید کتاب های پزشکی زنان و زایمان از آمازون
  • هاردکپی کتاب های حسابداری
  • کتب کسر های مداوم زبان اصلی
  • خرید کتاب نظریه های کنترل اتوماتیک زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های شیمی آلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی طب داخلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی بیماری های قلب و عروق
  • خرید کتاب زبان اصلی پردازش سیگنال
  • کتب خیاطی زبان اصلی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>