• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » مدیرکل آژانس انرژی اتمی دومین گزارش سال ۲۰۱۷ راجع به اجرای برجام را در اختیار اعضاء قرار داد

    مدیرکل آژانس انرژی اتمی دومین گزارش سال ۲۰۱۷ راجع به اجرای برجام را در اختیار اعضاء قرار داد

    مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز جمعه(۱۲ خرداد) دومین گزارش خود در سال ۲۰۱۷ راجع به اجرای برجام در کشور عزیزمان ایران را در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار داد.

    مدیرکل آژانس انرژی اتمی دومین گزارش سال ۲۰۱۷ راجع به اجرای برجام را در اختیار اعضاء قرار داد

    مدیرکل آژانس انرژی اتمی دومین گزارش سال ۲۰۱۷ راجع به اجرای برجام را در اختیار اعضاء قرار داد

    عبارات مهم : توافق با ایران – تاریخ

    مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر روز جمعه(۱۲ خرداد) دومین گزارش خود در سال ۲۰۱۷ راجع به اجرای برجام در کشور عزیزمان ایران را در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار داد.

    به گزارش ایسنا، متن کامل این گزارش در زیر می آید:

    مدیرکل آژانس انرژی اتمی دومین گزارش سال ۲۰۱۷ راجع به اجرای برجام را در اختیار اعضاء قرار داد

    شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی

    GOV/2017/24

    ۲ ژوئن ۲۰۱۷

    مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز جمعه(۱۲ خرداد) دومین گزارش خود در سال ۲۰۱۷ راجع به اجرای برجام در کشور عزیزمان ایران را در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار داد.

    راستی آزمائی و نظارت در جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت

    گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

    A. مقدمه

    مدیرکل آژانس انرژی اتمی دومین گزارش سال ۲۰۱۷ راجع به اجرای برجام را در اختیار اعضاء قرار داد

    ۱٫ این گزارش مدیر کل به شورای حکام و همزمان به شورای امنیت شرکت ملل (شورای امنیت) در خصوص اجرای تعهدات مرتبط هسته ای جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران (ایران) ذیل برنامه جامع اقدام یکسان (برجام) و در خصوص مباحث مرتبط با راستی آزمائی و نظارت در کشور عزیزمان ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت می باشد. این (گزارش) همچنین اطلاعاتی درخصوص مباحث مالی، و مشورتها و تبادل اطلاعات آژانس با کمیسیون یکسان ایجاد شده است به وسیله برجام، ارائه می دهد.

    B. سابقه

    مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز جمعه(۱۲ خرداد) دومین گزارش خود در سال ۲۰۱۷ راجع به اجرای برجام در کشور عزیزمان ایران را در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار داد.

    ۲٫ در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵، چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس، ایالات متحده آمریکا، بهمراه نماینده عالی اتحادیه اروپا جهت امور خارجی و سیاست امنیتی (E3/EU+3) و کشور عزیزمان ایران در مورد برجام توافق کردند. در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ شورای امنیت قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) را به تصویب رساند که در آن از جمله از مدیرکل درخواست نمود که “راستی آزمائی و نظارت مورد نیاز بر تعهدات مرتبط هسته ای کشور عزیزمان ایران جهت کل دوره تعهدات یادشده درچارچوب برجام را برعهده گیرد”.

    در اوت ۲۰۱۵، شورای حکام به مدیرکل اجازه داد تا راستی آزمائی و نظارت مورد نیاز بر تعهدات مرتبط هسته ای کشور عزیزمان ایران همانگونه که در برجام آینده نگری شده است را انجام داده و بر همین اساس جهت کل دوره تعهدات یادشده در پرتو قطعنامه شماره ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت شرکت ملل، منوط به در اختیار داشتن منابع مالی و منطبق با رویه های پادمانی استاندارد آژانس، گزارش ارائه نماید. شورای حکام همچنین اجازه داد که آژانس با کمیسیون یکسان همچنانکه در سند GOV/2015/53 و اصلاحیه یک آن آمده، مشورت و تبادل اطلاعات نماید.

    مدیرکل آژانس انرژی اتمی دومین گزارش سال ۲۰۱۷ راجع به اجرای برجام را در اختیار اعضاء قرار داد

    ۳٫ در دسامبر ۲۰۱۶ و ژانویه ۲۰۱۷ مدیرکل نه (۹) سند ، که از سوی همه اعضای کمیسیون یکسان تهیه و به تایید رسیده و متضمن روشنگری هائی جهت اجرای کارهای مرتبط هسته ای کشور عزیزمان ایران مندرج در برجام جهت دوره زمانی آن بود را با کشورهای عضو در میان گذاشت.

    ۴٫ هزینه هر سال تخمینی آژانس جهت اجرای پروتکل الحاقی کشور عزیزمان ایران و جهت راستی آزمایی و نظارت تعهدات مرتبط هسته ای کشور عزیزمان ایران به شرح مندرج در برجام مبلغ ۲/۹ میلیون یورو در سال می باشد. جهت سال ۲۰۱۷ منابع مالی فرابودجه ای جهت مبلغ ۲/۶ میلیون یورو از ۲/۹ میلیون یورو مورد نیاز است . تا تاریخ ۲۴ می ۲۰۱۷، مبلغ ۳/۷ میلیون یورو منابع مالی فرابودجه ای جهت تامین هزینه فعالیتهای مرتبط با برجام جهت سال ۲۰۱۷ و بعد آن در دسترس است.

    C. فعالیتهای راستی آزمایی و نظارت بر برجام (JCPOA)

    ۵٫ از تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ (روز اجرای برجام) آژانس اجرای تعهدات مرتبط هسته ای کشور عزیزمان ایران ذیل برجام را منطبق با رویه های پادمانی استناندارد آژانس و به شیوه ای بیطرفانه و عینی راستی آزمایی و نظارت نموده است ، . آژانس از وقت انتشار گزارش فصلی قبلی مدیرکل، بشرح ذیل گزارش می دهد.

    C.1 . فعالیت های مربوط به آب سنگین و بازفرآوری

    ۶٫ کشور عزیزمان ایران ساخت رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک (رآکتور IR-40) موجود را طبق طراحی اولیه آن پیگیری نکرده است.، کشور عزیزمان ایران قرص های اورانیوم طبیعی، میله های سوخت یا مجموعه های سوخت طراحی شده است به صورت خاص جهت راکتور IR-40 طبق طراحی اولیه را تولید یا آزمایش نکرده و همه قرص های سوخت اورانیوم طبیعی و مجموعه های سوخت موجود در انبار تحت نظارت مداوم آژانس باقی مانده است (بندهای ۳ و ۱۰).

    ۷٫ کشور عزیزمان ایران به اطلاع رسانی به آژانس در خصوص موجودی آب سنگین در کشور عزیزمان ایران و تولید آب سنگین در کارخانه تولید آب سنگین(HWPP) ادامه و به آژانس اجازه داده است که بر میزان ذخایر آب سنگین کشور عزیزمان ایران و مقدار آب سنگین تولید شده است در HWPP نظارت نماید (بند ۱۵). در نامه ای به تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۱۷ کشور عزیزمان ایران به آژانس اطلاع داد که اپراتور تاسیسات HWPP قصد دارد فعالیت این تاسیسات را جهت انجام سرویس و تعمیر برنامه ریزی شده است قبلی در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۱۷ متوقف نماید. در تاریخ ۱۶ می ۲۰۱۷، آژانس راستی آزمایی نمود که تاسیسات فعالیت ندارد و ذخیره آب سنگین کشور عزیزمان ایران ۱۲۸٫۲ متریک تن می باشد. در طول دوره گزارش دهی، کشور عزیزمان ایران بیش از ۱۳۰ متریک تن آب سنگین نداشته است (بند ۱۴).

    ۸٫ کشور عزیزمان ایران فعالیت های مربوط به بازفرآوری را در رآکتور تحقیقاتی پایتخت کشور عزیزمان ایران (TRR) و تأسیسات تولید ایزوتوپ مولیبدن، ید و زنون(MIX) و یا در هر تأسیسات اعلام شده است دیگر به آژانس، انجام نداده است (بندهای ۱۸ و ۲۱).

    C.2 . فعالیت های مربوط به غنی سازی و سوخت

    ۹٫ در کارخانه غنی سازی سوخت (FEP) در نطنز بیش از ۵۰۶۰ سانتر

    زهرا اصغری سیاسی خارجی, [۰۲٫۰۶٫۱۷ ۲۱:۰۳]

    یفیوژ IR-1 به صورت راه اندازی شده است در ۳۰ آبشار به شکل محاسبه شده است در واحدهای عملیاتی در وقت توافق اطراف برجام (بند ۲۷) به صورت راه اندازی شده است باقی نمانده اند. کشور عزیزمان ایران تعداد ۴۸ سانتریفیوژ IR-1 را از میان سانتریفیوژهای در حال نگهداری در انبار به منظور جایگزینی با سانتریفیوژهای آسیب دیده یا خراب راه اندازی شده است در FEP خارج کرده است (بند ۲۹٫۱).

    ۱۰٫ کشور عزیزمان ایران به غنی سازی UF6 در FEP ادامه داده هست. کشور عزیزمان ایران غنی سازی بالاتر از ۶۷/۳ درصد از اورانیوم ۲۳۵ را انجام نداده است (بند ۲۸).

    ۱۱٫ در دوره زمانی منتهی به ۲۷ ماه می ۲۰۱۷، آژانس راستی آزمایی و نظارت کرده که کشور عزیزمان ایران اورانیوم رقیق شده است (depleted) به خطوط فرآوری در EUPP خوراک‏دهی کرده تا جایی که مواد خروجی در حد اورانیوم طبیعی یا کمتر بوده اند. در طی همین بازه زمانی، آژانس راستی آزمایی نمود که کشور عزیزمان ایران هر اورانیوم غنی شده است حاصله در مواد خروجی را با مواد دارای غنای پایین مخلوط نموده تا جایی که به سطح اورانیوم طبیعی یا کمتر رسیده است.

    ۱۲٫ در تاریخ ۲۷ ماه می ۲۰۱۷ آژانس راستی آزمایی نمود که کشور عزیزمان ایران مقدار ۳۵٫۷ کیلوگرم اورانیوم در شکل UO2 با غنای ۳٫۶۷ درصد را که از خطوط فرآوری EUPP در آوریل ۲۰۱۶ حاصل شده است بود، از طریق آمیختن با مواد با غنای پایین به سطح اورانیوم طبیعی یا کمتر رسانیده است.

    ۱۳٫ در بازه زمانی گزارش، کل موجودی ذخیره شده است اورانیوم غنی سازی شده است کشور عزیزمان ایران از میزان ۳۰۰ کیلوگرم UF6 غنی شده است تا میزان ۶۷/۳ درصد اورانیوم ۲۳۵ (یا معادل آن در اشکال متفاوت شیمیایی) فراتر نرفته است (بند ۵۶). میزان ۳۰۰ کیلوگرم UF6 معادل با ۲۰۲٫۸ اورانیوم می باشد.

    ۱۴٫ در تاریخ ۲۷ ماه می ۲۰۱۷، میزان اورانیوم غنی شده است تا ۳٫۶۷ درصد اورانیوم ۲۳۵ کشور عزیزمان ایران ۷۹٫۸ کیلوگرم بوده هست، بر اساس برجام و مصوبات کمیسیون مشترک.

    ۱۵٫ در کارخانه غنی سازی سوخت فردو (FFEP) تعداد ۱۰۴۴ سانتریفیوژ IR-1 در یک بال (واحد ۲) از تأسیسات مزبور قرار داده شده است اند (بند ۴۶)، که تعداد ۱۰۴۲ سانتریفیوژ IR-1 به صورت راه اندازی شده است در شش آبشار باقی مانده اند و دو سانتریفیوژ IR-1 به صورت جداگانه به منظور انجام «تحقیقات اولیه و فعالیت های تحقیق و توسعه مربوط به تولید ایزوتوپ پایدار» راه اندازی هستند. کشور عزیزمان ایران در بازه زمانی گزارش هیچ گونه غنی سازی اورانیوم یا فعالیت های تحقیق و توسعه مرتبط در این کارخانه انجام نداده و هیچ گونه مواد هسته ای در کارخانه وجود نداشته است (بند ۴۵).

    ۱۶٫ همه سانتریفیوژهای انبار شده است به همراه متعلقات آنها در انبار، تحت نظارت مداوم آژانس باقی مانده اند (بندهای ۲۹، ۴۷، ۴۸ و ۷۰). آژانس دسترسی منظم به ساختمان های مرتبط در نطنز شامل همه FEP و کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی (PFEP) را ادامه داده و دسترسی روزانه طبق درخواست آژانس انجام شده است است (بند ۷۱). آژانس کماکان دسترسی معمول به FFEP، از جمله دسترسی روزانه در صورت درخواست، داشته هست. (بند ۴۵)

    ۱۷٫ کشور عزیزمان ایران فعالیت های غنی سازی اش را در جهت برنامه بلند مدت غنی سازی و تحقیق و توسعه غنی سازی خود به همان صورت ارائه شده است به آژانس در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ انجام داده است (بند ۵۲).

    ۱۸٫ در تاریخ ۳۰ ماه می ۲۰۱۷ آژانس راستی آزمایی کرد که کلیه المنت های سوخت پرتودهی شده است در TRR در کشور عزیزمان ایران از میزان پرتودهی بالاتر از ۱ rem بر ساعت (در یک متر در هوا) برخوردار هستند.

    ۱۹٫ کشور عزیزمان ایران هیچکدام از تأسیسات اعلام شده است را به منظور تبدیل صفحات سوخت یا ضایعات به UF6 مورد استفاده قرار نداده و از ساخت تأسیسات تازه بدین منظور به آژانس اطلاعی نداده است (بند ۵۸).

    C.3. تحقیق و توسعه، تولید و موجودی سانتریفیوژ

    ۲۰- هیچ اورانیوم غنی شده است ای از طریق فعالیتهای تحقیق و توسعه انباشت نگردیده، و غنی سازی تحقیق و توسعه کشور عزیزمان ایران انجام شده است با یا بدون اورانیوم و با استفاده از سانتریفیوزها در چارچوب محدودیتهای تعریف شده است در برجام بوده است (بندهای ۴۲-۳۲).

    ۲۱- کشور عزیزمان ایران اظهارنامه های مربوط به تولید و موجودی لوله های روتور سانتریفیوژ و بیلوز (Bellows) را به آژانس ارائه نموده و اجازه راستی آزمایی اقلام در موجودی را به آژانس داده است ( بند ۱/۸۰ ). آژانس نظارت مداوم شامل استفاده از کارهای نظارتی و مراقبتی را انجام داده و راستی آزمایی نموده که تجهیزات اعلام شده است جهت تولید لوله های روتور و بیلوزها جهت تولید سانتریفیوژ فقط جهت فعالیتهای مشخص شده است در برجام استفاده شده است اند( بند ۲/۸۰ ). کشور عزیزمان ایران هیچگونه سانتریفیوژ IR-1 را جهت جایگزینی با آنهایی که خراب شده است و یا از کار افتاده اند تولید نکرده است.( بند ۶۲)

    ۲۲- همه لوله های روتور اعلام شده، بیلوزها و مجموعه های روتور شامل لوله روتورها و بیلوزهایی که از روز اجرا تولید شده است اند تحت نظارت مداوم آژانس قرار داشته اند. (بند ۷۰) کشور عزیزمان ایران با استفاده از فیبر کربن لوله های روتور تولید کرده که به وسیله آژانس نمونه برداری و آزمایش شده است و تمامی آنها تحت کارهای نظارتی و مراقب

    زهرا اصغری سیاسی خارجی, [۰۲٫۰۶٫۱۷ ۲۱:۰۳]

    تی آژانس بوده هست. ۲۳ ، ۲۴

    D. کارهای براق سازی

    ۲۳٫ کشور عزیزمان ایران کماکان به آژانس اجازه داده تا از نظاره گرها و مهر و مومهای الکترونیکی آنلاین در زمینه غنی سازی استفاده نماید تا بدینوسیله اوضاع آنها در اماکن هسته ای به بازرسان آژانس مخابره و جمع آوری خودکار ثبت سوابق اندازه گیری به وسیله ادوات اندازه گیری راه اندازی شده است آژانس تسهیل گردد (بند ۶۷٫۱). کشور عزیزمان ایران بنا به درخواست آژانس نسبت به صدور روادید درازمدت جهت بازرسان منصوب آژانس اقدام نموده و جهت آژانس در اماکن هسته ای، محل کار مناسب فراهم نموده و استفاده از محل کار در مکان های نزدیک سایتهای هسته ای در کشور عزیزمان ایران را تسهیل نموده است (بند ۶۷٫۲)

    ۲۴٫ کشور عزیزمان ایران کماکان به آژانس اجازه داده – تا از طریق کارهای مورد توافق با ایران، از جمله از طریق کارهای مراقبتی و نظارتی – بر تمامی کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) تولید شده است در کشور عزیزمان ایران یا کسب شده است از دیگر منابع و انتقال شده است به تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) در اصفهان (بند ۶۸)، نظارت نماید. همچنین، کشور عزیزمان ایران تمامی اطلاعات مهم جهت قادر نمودن آژانس جهت راستی آزمایی تولید کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) و موجودی انبار UOC تولید شده است در کشور عزیزمان ایران یا کسب شده است از هر مرجع دیگری را ارایه نموده است (بند ۶۹) .

    E. دیگر اطلاعات مرتبط

    ۲۵٫ کشور عزیزمان ایران اجرای موقت پروتکل الحاقی موافقتنامه پادمانها بر اساس ماده ۱۷ (b) پروتکل الحاقی، تا وقت مورد نیاز الاجرا شدن آن را ادامه می دهد. آژانس به ارزیابی اظهارنامه های کشور عزیزمان ایران ذیل پروتکل الحاقی و انجام دسترسی های تکمیلی به سایتهای هسته ای و دیگر مکان ها در کشور عزیزمان ایران تحت پروتکل الحاقی ادامه داده است.

    ۲۶٫ راستی آزمایی و نظارت آژانس بر سایر تعهدات مرتبط هسته ای کشور عزیزمان ایران ذیل برجام، شامل تعهداتی که در بخش های D، E، S و T ضمیمه یک برجام تصریح شده، ادامه دارد.

    ۲۷٫ طی مقطع زمانی این گزارش، آژانس در یک جلسه گروه کاری خرید کمیسیون یکسان شرکت کرده هست. (برجام، ضمیمه چهار – کمیسیسون مشترک، بند ۶٫۴٫۶).

    F. خلاصه:

    ۲۸٫ آژانس به راستی آزمائی عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده است در تاسیسات هسته ای و مکان های خارج از تاسیسات که بطور معمول مورد استفاده قرار می گیرند (LOFs) و از سوی کشور عزیزمان ایران درچارچوب موافقت نامه پادمان ها اعلام شده است ادامه می دهد. ارزیابی ها در خصوص نبود فعالیتها و مواد هسته ای اعلام نشده جهت کشور عزیزمان ایران کماکان ادامه دارد.

    ۲۹٫ از روز اجرا، آژانس به نظارت و راستی آزمائی اجرای تعهدات مرتبط هسته ای از سوی کشور عزیزمان ایران بر اساس مفاد برجام پرداخته است.

    ۳۰٫ مدیرکل به گزارش دهی به طور مقتضی ادامه خواهد داد.

    واژه های کلیدی: توافق با ایران | تاریخ | ایران | آژانس | اخبار سیاست خارجی

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب آسیب شناسی زبان اصلی
  • منابع اورجینال تئوری نسبیت و گرانش
  • دانلود منابع مرجع دیرینه شناسی
  • منابع اورجینال دامپزشکی
  • خرید کتاب های تجارت از آمازون
  • خرید کتاب های زبان اصلی علوم اجتماعی
  • دانلود منابع مرجع تعمیر ونگهداری هواپیما
  • کتب ارتوپد زبان اصلی
  • کتاب های تجارت اورجینال
  • دانلود منابع مرجع تدارکات
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>