• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » خبری و خواندنی » اخبار اقتصادی و سیاسی » سه کشتی بنزین در سال ۹۵ گم شد!/ یک نماینده

    سه کشتی بنزین در سال ۹۵ گم شد!/ یک نماینده

    یک نماینده مجلس در برنامه مناظره گفت:در آمارگیری سال ۹۵ هنگامی میزان موجودی بنزین محاسبه و میزان تولید داخل، واردات و مصرف را بررسی کردند مشاهده شد که ۳ کشتی بنزین گم شده است است.

    سه کشتی بنزین در سال 95 گم شد!/ یک نماینده

    یک نماینده مجلس در برنامه مناظره گفت:در آمارگیری سال ۹۵ هنگامی میزان موجودی بنزین محاسبه و میزان تولید داخل، واردات و مصرف را بررسی کردند مشاهده شد که ۳ کشتی بنزین گم شده است است.

    سیاست گذاری جهت حمل و نقل نخستین مزیت کارت سوخت

    سید ناصر سجادی رییس سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در برنامه مناظره کارشناسی شبکه اول سیما گفت: دولت باید در این زمینه جهت کنترل مصرف سوخت کاری می کرد، از سال ۸۲ مطالعات این کار را شروع کردیم. بعداً کارت سوخت به عنوان مصوبه ای شد که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرد و در سال ۸۳ دولت مکلف به اجرای این کار شد.

    مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به سابقه قرار دادن کارت سوخت جهت بنزین گفت: سابقه کارت سوخت به زیاد کردن مصرف سوخت بعد از آخر جنگ برمی گردد، قیمت ها بسیار پایین و یارانه ای بود، تولید بنزین با تأسیس حتی پالایشگاه تازه چشم انداز روشنی نداشت.

    سه کشتی بنزین در سال ۹۵ گم شد!/ یک نماینده

    * قیمت پایین بنزین کنترل مصرف را سخت کرد

    وی با اشاره به پایین بودن قیمت سوخت در کشور در سال ۸۱ ـ ۸۲ و اینکه در حد ۳۵ تومان، ۶۰ تومان و ۶۵ تومان بود افزود: سیاست های قیمتی نمی توانست سیاست کنترل مصرف را داشته باشد بنابراین حتماً سیاست های قیمتی در کنار سیاست های سهمیه ای هم بود این کار به دولت محول شد و از سال ۸۶ راه اندازی شد. بنابراین این فرآیند ۸۹ ساله تحقق پیدا کرد به قیمت قابل قبولی که همان ۱۰۰۰ تومان بود رسیدیم با این کار می خواستیم مصرف را کنترل کنیم.

    یک نماینده مجلس در برنامه مناظره گفت:در آمارگیری سال ۹۵ هنگامی میزان موجودی بنزین محاسبه و میزان تولید داخل، واردات و مصرف را بررسی کردند مشاهده شد که ۳ کشتی بنزین گم شده است است.

    *سه کشتی بنزین در سال ۹۵ گم شد

    در ادامه حاجی دلیگانی نماینده مجلس هم در برنامه مناظره در پاسخ به بیانات سجادی با اشاره به آثار سوء کارت سوخت اشاره کرد و گفت: سه کشتی بنزین در آمارگیری سال ۹۵ گم شده است است ، به طوری که هنگامی بررسی کردند میزان موجودی سال ۹۵ را و همچنین میزان تولید داخلی و میزان واردات و میزان مصرف را از آن کم کردند مشاهده کردند که سه کشتی بنزین معلوم نیست که چه شده است است که این یکی از آثار سوء نیم بند شدن کار سوخت در کشور شد.

    وی راجع به آثار سوء دوم که منجر به برداشته شدن کارت سوخت شد افزود: حدود دو میلیارد دلار زیاد کردن واردات بنزین به کشور داشتیم که با این عدد می توان درکشور پالایشگاه ساخت.

    سجادی گفت: اصلاً اینکه با کشتی بنزین وارد بشود اصلاً مطرح نبوده و در سالهای گذشته هم نبوده هست.

    وی افزود: ما جهت سامانه هوشمند سوخت سه هدف را تعریف کرده بودیم تا ابزاری درست کنیم جهت سیاستگذاران، دولتمردان و مجلس که قیمت بنزین را بتوانند اصلاح کنند .

    وی در تبیین هدف دوم اضافه کرد: از این طرق خواستیم تا ابزاری درست کنیم که با اجرای سیاست های متفاوت سهمیه ای قیمتی بتوانند مصرف را کنترل کنند تا جلوی قاچاق از این طریق گرفته بشود و تمام اهدافی که در این زمینه در نظر گرفته بودیم تحقق پیدا کرد.

    سه کشتی بنزین در سال ۹۵ گم شد!/ یک نماینده

    سجادی گفت: رشد مصرف بنزین از سال ۶۸ تا قبل از سهمیه بندی بنزین به طور میانگین هر سال ۱۰ درصد بود بعد از سامانه یک سال شد ۱۰۰ تومان، یک بار شد ۴۰۰ تومان بعد سهمیه را کردیم ۲۰ لیتر بعد ۸۰ لیتر، قیمت اول شد ۴۰۰ تومان قیمت دوم شد ۷۰۰ تومان و بعد هم شد ۱۰۰۰ تومان به تدریج این مسئله انجام شد بدون اینکه تنشی در جامعه در این زمینه شکل بگیرد الآن قیمت بنزین یک قیمت پایه بسیار مناسبی است و با سیاست های قیمتی، راه را باید انجام دهند.

    حاجی دلیگانی در پاسخ به بیانات آقای سجادی گفت: ما الآن دچار یک تناقض میان مسئولان در این زمینه هستیم از یک طرف می گویند کارت سوخت مورد نیاز نیست سؤال من این است ۴۰۰ میلیارد تومانی که الآن دولت جهت ایجاد دیسپاچینگ گذاشته، جهت هر جایگاه سوخت که ۲۰۰ میلیارد آن را هم الآن پرداخت کرده و مجری آن هم داماد یکی از مسئولین وزارت نفت است و نام آن را نمی برم این به چه معناست؟ اگر ما سامانه نیاز نداریم کنترل بکنیم بعد بنابراین به چه دلیل ایجاد سامانه را در هر یک از جایگاه های سوخت مجدداً ایجاد کردیم.

    * سیاست گذاری جهت حمل و نقل نخستین مزیت کارت سوخت

    یک نماینده مجلس در برنامه مناظره گفت:در آمارگیری سال ۹۵ هنگامی میزان موجودی بنزین محاسبه و میزان تولید داخل، واردات و مصرف را بررسی کردند مشاهده شد که ۳ کشتی بنزین گم شده است است.

    وی افزود: نخستین مزیت کارت سوخت سیاست گذاری جهت حمل و نقل سوخت ترافیک بسیار مؤثر بوده توصیه دوم شناسایی خودروهای فرسوده و مدلهاشان است.

    حاجی دلیگانی در این مناظره افزود: ادامه روند رشد مصرف بنزین با تک نرخی شدن آن متوقف نمی شود ولی سهمیه بندی بنزین توانست مصرف بنزین را کم کردن دهد باید بدانیم طبق آمار اگر روند مصرف بنزین ادامه می یافت و سهمیه بندی بنزین نیز اجرایی نمی شود الآن روزانه ۱۵۸ میلیون لیتر بنزین مصرف می کردیم.

    در ادامه سجادی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم با تأیید سخنان این نماینده مجلس گفت: من هم موافق هستم که اگر سامانه هوشمند سوخت ایجاد نمی شود و سهمیه بندی هم ایجاد نمی شود مصرف بنزین الآن به ۱۸۵ میلیون لیتر در روز می رسید ولی باید بدانیم که چند سال پیش قیمت بنزین پایین بود.

    وی افزود: سیاست گذاری های قیمتی در بخش سوخت اگر سال های گذشته اجرا می شد مطمئناً با تنش های اجتماعی مواجه می شدیم ولی هم اکنون با سامانه هدفمندی که در بخش سوخت بوجود آمد توانستیم مصرف بنزین را هدفمند و جلوی قاچاق سوخت را بگیریم.

    سه کشتی بنزین در سال ۹۵ گم شد!/ یک نماینده

    سجادی گفت: البته همچنان استعداد قاچاق در بخش گازوییل بالاست که باید فکری جهت آن کرد.

    حاجی دلیگانی نماینده مجلس نیز در ادامه این مناظره به ضرورت حفظ سامانه سوخت تأکید کرد و گفت: از اینکه آقای سجادی بر حفظ این سامانه تلاش می کند تقدیر می کنم ولی باید بدانیم اختلاف قیمت کنونی داخل و خارج بنزین به قیمت فوب خلیج فارس ۶۰۰ تومان است که این عنوان قاچاقچیان را حریص کرده هست.

    وی افزود: در مهر ۹۵ قیمت فوب خلیج فارس هزار و ۶۰ تومان جهت هر لیتر بنزین بود که این قیمت در اسفند ۹۵ به هزار و ۵۹۰ تومان رسید حال اگر قیمت نفت خام در دنیا بالا برود مطمئناً قیمت هر لیتر بنزین ـ فوب خلیج فارس ـ بالا خواهد رفت که باید فکری جهت آن کرد.

    سجادی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم گفت: البته الآن قیمت بنزین پایه خوبی دارد خوب است که مجلس به دولت اجازه دهد تا قیمت بنزین را شناور کند البته این توصیه را هم بگویم هیچ راهی بجز دو نرخی کردن بنزین در سامانه هوشمند سوخت وجود ندارد تا بدین وسیله منشأ فساد خشکانده شود.

    *مجلس اجازه گران شدن بنزین را نمی دهد

    در ادامه حاجی دلیگانی نیز با این نظر آقای سجادی مخالفت کرد و گفت: مجلس اجازه نمی دهد بنزین، دو نرخی و گران شود.

    این نماینده مجلس در عین حال افزود: سامانه هوشمند سوخت نباید جمع آوری چراکه هزینه جمع آوری آن ۲۲۰ میلیارد تومان است البته معتقدیم این کارت سوخت همچنان کارآیی خود را دارد و می توان با زیاد کردن سهمیه مصرف کنندگان در این کارت، بنزین مصرفی غیرسهمیه ای زیاد کردن قیمت یابد تا بدین وسیله مصرف سوخت در جهت کم کردن گام بردارد.

    مدیر عامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تاکید کرد براینکه سامانه هوشمند سوخت صرفاً جهت سهمیه بندی سوخت ایجاد شده است هست، گفت: هنوز پایه قیمتی گازوییل۳۰۰ تومان است .

    سجادی در ادامه سخنان خود در برنامه تلویزیونی « مناظره » شبکه یک سیما افزود: در سال ۱۳۹۴ دولت مصوب کرد گازوییل بخش حمل و نقل بر اساس پیمایش پرداخت شود.

    وی ادامه داد: عمده قاچاق ما در نفت گاز است و با توجه به خطرات جا به جایی بنزین کسی به سمت آن نمی رود .

    سجادی با بیان اینکه سامانه هوشمند سوخت وظیفه خود را در خصوص بنزین انجام داده هست، افزود: همه مناطق مرزی ما رشد مصرف بنزین آن ها در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ زیر میانگین کشور بود و این نشان می دهد قاچاق در مناطق مرزی اتفاق نیفتاده هست.

    در ادامه حاجی دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جلوگیری از قاچاق از اهداف سامانه هوشمند سوخت بود، گفت: اکنون قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای همسایه شرقی ما میان ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ تومان است و قیمت فوب خلیج فارس هم اکنون بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است بنابراین با این تفاوت قیمت ها، هنوز قاچاق بنزین به صرفه هست.

    وی افزود: اگر کارت سوخت حذف شود شتر با بارش گم می شود و به صورت تانکری از مراکز مهم توزیع، قاچاق انجام خواهد شد.

    در ادامه مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: از سال دوم سهمیه بندی بنزین، هر لحظه یک بنزین آزاد در کنار بنزین سهمیه بندی داشتیم و هر لحظه بدون محدودیت می دادیم ولی اتفاقی نیفتاد.

    *رشد ۵٫۵ درصدی مصرف بنزین در سال ۹۵

    سجادی ادامه داد: در کل کشور میانگین رشد مصرف بنزین در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ حدود پنج و نیم درصد، در آذربایجان غربی هم رشد مصرف حدود ۵ تا پنج و نیم درصد بود.

    وی افزود: در کردستان هم ۴ درصد، خراسان رضوی ۴ درصد ، خراسان جنوبی ۳ درصد، سیستان و بلوچستان در مرکز زاهدان پنج درصد و در مرکز چابهار ۳ و ۶ دهم درصد، در کرمانشاه ۳ درصد و آذربایجان شرقی حدود ۴ درصد بود.

    سجادی با اشاره به اینکه مردم را بیش از این نباید اذیت کرد، اضافه کرد: سامانه هوشمند سوخت وظیفه و مأموریت خود را جهت بنزین انجام داد و اکنون باید مانند بقیه دنیا عمل کنیم.

    وی تأکید کرد: سیاست های قیمتی جهت کنترل مصرف و قاچاق پاسخگو خواهد بود.

    نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ۸ سالی که سامانه هوشمند کارت سوخت اجرا شد، ۱۰۰ میلیارد دلار نفع اقتصادی جهت کشور داشته هست.

    حاجی دلیگانی در ادامه سخنان خود در برنامه تلویزیونی « مناظره » شبکه یک سیما افزود: این عدد حاصل کم کردن مصرف بنزین و جایگزینی سوخت سی ان جی با بنزین بوده هست.

    وی خطاب به آقای سجادی گفت: در وقت مدیریت آقای زنگنه در مصاحبه های متفاوت اعلام کردید قیمت زیاد کردن مصرف بنزین حدود یک درصد در سال است بنابراین گفتید ضرورتی به استفاده از کارت سوخت نیست در حالی که در سال ۱۳۹۳ روزانه ۶۳ میلیون لیتر در روز مصرف ما بوده است و در سال ۱۳۹۵ میانگین آن حدود ۷۶ میلیون لیتر بود و این یعنی آینده نگری غلط یعنی به جای یک درصد، ۱۰ درصد رشد بنزین را داشتیم.

    حاجی دلیگانی اضافه کرد: مزیت دیگر سامانه هوشمند سوخت این است که از وقت اجرای این سامانه، روزانه از سه تا ۱۰ میلیون لیتر قاچاق سوخت جلوگیری شد.

    وی افزود: اگر تحریم ها را دوباره برقرار کنند و شرایط گذشته پیش آید آیا به این سامانه نیاز پیدا نمی کنیم؟

    سجادی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم گفت: رشد مصرف آینده نگری هر سال یک درصدی نبود اگر سندی دارید ارائه کنید.

    وی افزود: در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴، دو درصد رشد مصرف بنزین بود و در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ حدود یک و هفت دهم درصد بود ولی در سال ۹۳ نسبت به سا ل۹۲ به رغم سامانه و دو نرخه بودن، هفت و هفت دهم درصد بود لیکن در سال های ۸۹ ، ۹۳ ، ۹۱ و ۹۲ قیمت ها را ثابت نگه داشتیم.

    سجادی اضافه کرد: همه این آمار و ارقام نشان می دهد که سیاست قیمتی حرف اول را در مصرف می زند.

    وی خطاب به آقای حاجی دلیگانی گفت: آمارهای اعلام شده است راجع به قاچاق سوخت مورد تأیید نیست.

    در ادامه حاجی دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: آمارهایی را که ارائه کردم بر اساس آمار مرکز پژوهش های مجلس، مشاوران و افراد آگاه و بر اساس مستندات شرکت ملی نفت بود.

    وی افزود: سامانه هوشمند سوخت بستری است که هم در آن گازوییل و هم بنزین توزیع می شود و اگر این سامانه حذف شود مسئله ایجاد می شود ضمن اینکه جهت فعال تر شدن طرح کیف پول به نوعی از همین سامانه استفاده می کند.

    *واردات ۲۷٫۵ میلیون لیتر بنزین قبل از اجرای کارت سوخت

    حاجی دلیگانی گفت: در سال ۱۳۸۵ پیش از اعمال کارت سوخت، ۲۷ و نیم میلیون لیتر واردات داشتیم که در سال ۱۳۸۶ زمانی که سامانه هوشمند کارت سوخت اعمال شد این رقم به ۱۹ میلیون لیتر کم کردن یافت.

    در ادامه سجادی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تایید آمار فوق گفت: هدف سامانه هوشمند کارت سوخت این بود تا وقت پنج تا شش ساله به مسئولان نظام بدهد تا قیمت ها را اصلاح و مصرف را کم کردن دهند.

    وی با بیان اینکه بر اساس آمار وزارت صنایع در ۱۱ ماه امسال حدود یک میلیون و ۸۰ هزار خودروی بنزین سوز تولید شد، افزود: اگر هر کدام از این خودروها ۳ لیتر در روز هم مصرف کنند همان میزان رشد ایجاد می شود بنابراین رشد مصرف فعلی غیرمنطقی نیست و نباید بار منفی به این زیاد کردن مصرف بدهیم.

    منب: فارس

    واژه های کلیدی: نماینده مجلس | قاچاقچیان | کنترل | سیاست | بنزین | هوشمند | میلیون | خبر

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های فقه اورجینال
  • خرید کتاب آناتومی و فیزیولوژی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های فرزندان
  • هاردکپی کتاب های زمین شناسی
  • دانلود فایل های زبان اصلی مترولوژی
  • منابع اورجینال پلیمر
  • منابع اورجینال ادبیات
  • خرید کتاب های زبان اصلی جامعه شناسی
  • خرید کتاب های زبان اصلی دوچرخه
  • خرید کتاب های داستان از آمازون
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>