• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » حکم شرعی روزه زن باردار+ روزه گرفتن در بارداری کدام ماه مجاز و کدام ماه ممنوع!

    حکم شرعی روزه زن باردار+ روزه گرفتن در بارداری کدام ماه مجاز و کدام ماه ممنوع!

    شرایط و تغذیه زن حامله جهت روزه گرفتن در بارداری کم نیستند زنان حامله ای که در ماه رمضان روزه می گیرند و بدون مسئله روزه در بارداری را

    حکم شرعی روزه زن باردار+ روزه گرفتن در بارداری کدام ماه مجاز و کدام ماه ممنوع!

    شرایط و تغذیه زن حامله جهت روزه گرفتن در بارداری

    کم نیستند زنان حامله ای که در ماه رمضان روزه می گیرند و بدون مسئله روزه در بارداری را سپری می کنند . بنا بر مطالعات انجام شده، حدود ¾ زنان مسلمان باردار در سراسر دنیا، در ماه رمضان روزه می گیرند. ولی شرایط و توانایی افراد با هم متفاوت هست. با توجه به نظر رهبران مذهبی اگر احساس کنید که حال مساعدی ندارید، و یا روزه گرفتن ممکن است به شما و یا به جنین در رحم آسیبی بزند، نباید روزه بگیرید. با این حال اگر زن بارداری هستید و می خواهید در این ماه رمضان روزه بگیرید بهتر است این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

    شرایط روزه گرفتن زنان باردار

    در صورت میل به روزه گرفتن حتما باید با دکتر خود مشورت کنید. اگر شما و جنین در رحم هر دو نیرومند هستید، بارداری سالم و بی خطری را پشت سر می گذارید، به بیماری های زمینه ای مبتلا نیستید، و از همه مهم تر، در ۳ ماه اول بارداری نیستید، این امکان وجود دارد که با رعایت مواردی بتوانید روزه بگیرید.

    مدت وقت روزه داری یکی از عوامل مهم در زمینه روزه گرفتن زنان باردار هست. اگر ماه رمضان همزمان با فصل تابستان باشد، یعنی روزهای بلند و آب و هوای گرم! روزه داری در این شرایط می تواند بیش از هر زمانی شما را در معرض خطر کم آبی قرار دهد.

    حکم شرعی روزه زن باردار+ روزه گرفتن در بارداری کدام ماه مجاز و کدام ماه ممنوع!

    محدودیت های روزه در بارداری

    روزه داری در ۳ ماهه اول بارداری؛ ممنوع!

    در ۳ ماهه اول بارداری مغز جنین در حال رشد هست، و به گلوکز مستقیم مادر نیاز دارد، بنابراین روزه گرفتن در این دوران توصیه نمی شود. به علاوه میزان کتون ، و کتون موجود در خون جنینی در ۳ ماهه اول بارداری زیاد کردن می یابد. زیاد کردن کتون می تواند باعث عدم رشد کافی جنین شده است و در آینده بر قدرت یادگیری کودک تأثیر بگذارد.

    شرایط روزه داری در ۳ ماهه دوم و سوم

    در سه ماهه دوم و سوم بارداری چنانچه فرد از نظر جسمی سالم باشد و به بیماری زمینه ای مبتلا نباشد می تواند با رعایت مواردی روزه بگیرد. توصیه می شود زنان بارداری که شرایط روزه داری را دارند حد فاصل بین افطار تا سحر مایعات فراوان بنوشند و از غذاهای فیبردار مانند میوه و غلات استفاده کنند. همچنین مصرف شیرینی ها و قند توصیه نمی شود لیکن احتمال مبتلا به دیابت بارداری را زیاد کردن می دهد. همچنین بهتر است از مصرف قندهای کنستانتره مانند زولبیا و بامیه جلوگیری شود و خرما و کشمش نیز کمتر مصرف شود.

    زنان بارداری که در سه ماه دوم و سوم بارداری روزه می گیرند باید روزانه در ساعت های ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۰ کتون ادرار خود را آزمایش کنند. اگر حوالی ساعت ۱۲ یا ۱۴ کتون زیاد کردن یابد نباید روزه بگیرند ولی بالا بودن کتون ادرار حوالی ساعت ۱۸ و ۲۰ عادی است و مانعی جهت روزه داری نیست. بهتر است زنان باردار از ۳۶ هفتگی به بعد روزه نگیرند و با مصرف مایعات و مواد غذایی کافی شرایط وضع حمل مناسب را جهت خود تسهیل کنند.

    چگونگی اندازه گیری کتون ادرار

    برای این کار نوارهای آزمایش اندازه گیری کتون ادرار وجود دارد. طریقه استفاده از این نوارها را از داروخانه یا دکتر خود بپرسید.

    شرایط و تغذیه زن حامله جهت روزه گرفتن در بارداری کم نیستند زنان حامله ای که در ماه رمضان روزه می گیرند و بدون مسئله روزه در بارداری را

    چگونه جهت روزه گرفتن در بارداری آماده شوید؟

    پیش از فرا رسیدن ماه رمضان باید دست به کار شوید و موارد زیر را انجام دهید:

    – با دکتر یا ماما در خصوص تصمیم خود مبنی بر روزه گرفتن مشورت کنید و از آنها بخواهید تا سلامتی شما را با توجه به عوارض احتمالی روزه گرفتن نظیر مبتلا به دیابت حاملگی، و کم خونی بررسی کنند. در صورت روزه گرفتن باید قند خون خود را سریع به سریع کنترل کنید.

    – اگر از نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای، قهوه ، نوشابه، و … زیاد استفاده می کنید، جهت جلوگیری از بروز سر درد، کمی پیش از فرارسیدن ماه رمضان میزان مصرف این نوع نوشیدنی ها را به تدریج کم کردن دهید. به طور معمول زمانی که باردار هستید نباید بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف کنید. این مقدار معادل ۲ فنجان نسکافه است.

    توجه: به خاطر داشته باشید که چای سبز و شکلات نیز حاوی مقداری کافئین هستند.

    – اگر شاغل هستید با کارفرمای خود در خصوص مدیریت کارها در ماه رمضان صحبت کنید. از او بخواهید تا وقت های استراحت بیشتری جهت شما در نظر بگیرد و یا اضافه کار را در این ماه جهت شما لحاظ نکند.

    حکم شرعی روزه زن باردار+ روزه گرفتن در بارداری کدام ماه مجاز و کدام ماه ممنوع!

    – به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا نیازهای تغذیه ای شما را تعیین کند.

    – یک دفترچه مخصوص غذاها تهیه کنید، تا بدانید چه غذاها و نوشیدنی هایی را مصرف کرده و می کنید.

    – کارها و خرید های خود را پیش از فرا رسیدن ماه رمضان انجام دهید.

    – در صورت روزه گرفتن، وزن خود را به طور منظم در منزل چک کنید.

    شرایط و تغذیه زن حامله جهت روزه گرفتن در بارداری کم نیستند زنان حامله ای که در ماه رمضان روزه می گیرند و بدون مسئله روزه در بارداری را

    توصیه های مهم روزه گرفتن در بارداری

    علائم خطر روزه در بارداری را به خاطر بسپارید!

    در صورت مشاهده علائم زیر فورا با دکتر خود تماس بگیرید:

    ۱- اگر تغییرات قابل توجهی در تحرک جنین احساس کردید.(جنین زیاد حرکت نمی کند یا لگد نمی زند.)

    ۲- اگر احساس دردهایی مشابه دردهای انقباضی کردید. (این می تواند علامت وضع حمل زودرس باشد.)

    ۳- اگر احساس سرگیجه، ضعف، گیجی، و یا خستگی کردید و حتی بعد از یک استراحت خوب بهتر نشدید. (بلافاصله روزه خود را باطل کرده و آب حاوی نمک و شکر بخورید و با دکتر خود تماس بگیرید)

    حکم شرعی روزه زن باردار+ روزه گرفتن در بارداری کدام ماه مجاز و کدام ماه ممنوع!

    ۴- اگر وزن اضافه نمی کنید، و یا وزن از دست می دهید. ( وزن گیری در دوران بارداری )

    ۵- اگر خیلی تشنه می شوید، کم ادرار می کنید، و یا ادرار شما تیره شده است و بوی تندی دارد. (این علامت کم آب شدن بدن است که شما را مستعد مبتلا به عفونت های دستگاه ادراری و مسائل دیگر می کند.)

    ۶- اگر سر درد، تب، و درد در نواحی متفاوت بدن دارید.

    ۷- اگر حالت تهوع دارید و یا استفراغ کردید.

    نیازی نیست که خود را فقط به افطار و سحر محدود کنید. در واقع به جای زیاد خوردن در این دو وعده بهتر است چندین وعده متعادل و مغذی داشته باشید.

    چطور می توانم روزه گرفتن در بارداری را ساده تر کنم؟

    نیازی نیست که خود را فقط به افطار و سحر محدود کنید. در واقع به جای زیاد خوردن در این دو وعده بهتر است چندین وعده متعادل و مغذی داشته باشید. این امر باعث می شود تا بهتر وزن خود را حفظ کنید و از یبوست، سردرد، سوءهاضمه و بی حال شدن جلوگیری کنید.

    یک افطار ایده آل جهت زنان باردار روزه

    افطار ایده آلی وجود ندارد، ولی توصیه های زیر، جهت شروع افطار شما عالی ترین هستند:

    سه عدد خرما، آبمیوه و شیر (برای متعادل ساختن قند خون

    سالاد یا سبزیجات فصل تازه؛

    سوپ رقیق مرغ یا سوپ سبزیجات؛

    حلیم.

    سپس یک وعده غذایی متعادل که می تواند شامل موارد زیر باشد، میل کنید:

    پروتئین که از مرغ، گوشت، ماهی یا حبوبات تأمین می شود؛

    ترکیبی از کربوهیدرات ها شامل برنج قهوه ای، پاستا با غله کامل و نان کامل مانند سنگک؛

    ترکیبی از سبزیجات.

    (توجه کنید که از غذاهای سرخ شده است پر روغن و چاق کننده باید صد در صد پرهیز کنید لیکن معده شما را پر می کند، ولی مواد مغذی کامل را به شما نمی رساند و اغلب باعث سوءهاضمه نیز می شود). از خوردن شیرینی جات مصنوعی مانند زولبیا و بامیه پرهیز کنید و به جای آن از یک کاسه سالاد میوه یا کاسترد لذت ببرید.

    آیا می توان وعده سحری را راحت گرفت یا روزه دار باردار باید وعده سحری کاملی میل کنید؟

    سحری بااهمیت ترین وعده غذایی در طی ماه مبارک رمضان است که انرژی مورد نیاز جهت طی روز را فراهم می کند؛ بعد به هیچ وجه این وعده غذایی را از دست ندهید؛ لیکن مرجع مهم سوخت بدن شما بوده، همچنین میزان احساس گرسنگی، سردرد و خواب آلودگی را نیز کم کردن می دهد. سحری باید یک وعده غذایی کامل و تأمین کننده انرژی جهت ساعت های طولانی باشد. تلاش کنید از غذاهای با میزان فیبر بالا، کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات سبوس دار و حبوبات استفاده کنید. لیکن وقت بیشتری طول می کشد تا بدن شما این ترکیبات را شکسته و مورد استفاده قرار دهد، بنابراین بهتر انرژی شما را در طی روز تأمین می کنند. یک وعده غذایی سالم می تواند شامل:

    نان تهیه شده است از غله کامل و پخته شده است با روغن؛

    صبحانه غله کامل (مانند کرن فلکس “corn flakes” و مشابه آن) با شیر نیمه چرب؛

    میوه های تازه و خشک شده است مشتمل بر موز و خرما؛

    آجیل بدون نمک.

    نکات مهم تغذیه زن باردار روزه

    در ماه رمضان سطح فعالیت شما کم کردن می یابد و اگر در دوران حاملگی باشید، ممکن است بیش ازپیش احساس خستگی کنید، جهت حفظ سلامتی خود در روزه گرفتن موارد بالا را رعایت کنید و نکات زیر را به خاطر بسپارید:

    مصرف شیرینی جات را به یک بار در هفته کم کردن دهید.

    بعد از شام کمی استراحت کرده، سپس بلند شده است و کارهای خود را انجام دهید.

    از خوردن اسنک دیرهنگام قبل از خواب خودداری کنید، ولی مطمئن شوید که سحری می خورید.

    – سؤال: آیا روزه جهت زن باردار واجب است؟ 
    پاسخ: همه مراجع تقلید بر این عقیده اند که اگر روزه گرفتن مادر باردار خوف ضرر بر جنین یا مادر را داشته باشد، روزه بر مادر واجب نیست. آیت الله خامنه ای در مورد خوف ضرر عنوان کرده اند که: «ضررى که داراى منشأ عقلایى است.» و آیت الله صافی این «منشأ عقلایی و قابل اعتماد را تجربه خود یا گفته دکتر مورد اطمینان» دانسته اند. در غیر این صورت، روزه مادر باردار واجب خواهد بود.
    آیت الله خامنه ای در پاسخ به استفتائی چنین بیان می کنند: «اگر با وجود خوف از ضررى که داراى منشأ عقلایى هست، روزه گرفته باشد و یا بعداً برایش معلوم شود که روزه براى او یا براى جنینش ضرر داشته، روزه‏اش صحیح نیست و قضاى آن بر او واجب است.»
    – سؤال: وظیفه روزه زن باردار چیست؟
    پاسخ: حضرات آیات خامنه ای، سیستانی و مکارم شیرازی در این مورد می فرمایند: «لازم است روزى یک مد طعام – تقریباً ۷۵۰ گرم گندم یا نان و مانند آن – به فقیر بدهد و قضاى روزه را هم بعداً به جا آورد.»
    آیت الله خامنه ای در ادامه اضافه می کنند: «اگر تأخیر قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان دیگر بر اثر سهل انگارى و بدون عذر شرعى باشد، کفاره تأخیر نیز واجب است که عبارت است از پرداخت یک مد طعام به فقیر براى هر روزه، ولى اگر به خاطر عذرى باشد که شرعاً مانع صحت روزه هست، فدیه ‏اى ندارد.»
    اما اگر روزه گرفتن جهت زن باردار ضرر داشته باشد، آیت الله سیستانی می فرماید: «اگر روزه جهت او یا حملش ضرر داشته باشد یا این که باعث افتادن او در مشقتی که عادتاً قابل تحمل نیست گردد، روزه بر او واجب نیست و باید قضا کند و کفاره ندارد.» ولی آیت الله مکارم شیرازی بین ضرر داشتن روزه جهت مادر و جنین تفاوت قایل شده است اند و می فرمایند: «چنان چه روزه گرفتن در این مدت جهت او ضرر داشته، قضا ندارد، ولی اگر جهت فرزند ضرر داشته، باید قضای آن را هم به جا بیاورد.»
    آیت الله وحیدخراسانی نیز در این باره می فرمایند: «در موردی که روزه جهت حمل او ضرر داشته باشد، علاوه بر قضا باید جهت هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و احتیاط مستحب این است که در صورتی هم که روزه جهت خودش ضرر دارد، یک مد طعام به فقیر بدهد.»
    آیت الله خامنه ای در ادامه توصیه ای را قید می فرمایند: «ضمناً اگر روزه براى خودش ضرر داشته و تا رمضان آینده ادامه داشته باشد، فقط فدیه به نحو مذکور کافى است و قضا ساقط مى شود و باید توجه داشت؛ درصورتى که قضا ساقط نیست، چنان چه تا آخر عمر نتواند روزه هاى خود را قضا کند، مورد نیاز است وصیت نماید.»

    روزه زن شیرده

    – سؤال: آیا روزه جهت زن شیرده واجب است؟ 
    پاسخ: مراجع تقلید روزه ای که به شیردهی زن آسیب می زند و جهت او یا نوزادش ضرر داشته باشد را واجب ندانسته اند. آیت الله مکارم شیرازی در این باره می فرمایند:«زنانى که فرزند شیر مى دهند (خواه مادر بچه، خواه دایه)، اگر روزه گرفتن باعث کمى شیر آن ها و ناراحتى فرزند شود، روزه بر آن ها واجب نیست.» آیت الله صافی نیز می فرمایند: «چنان چه روزه براى فرزند و یا مادر او به خاطر شیر دادن ضرر داشته و یا احتمال عقلایى ضرر مى داده که قهراً موجب خوف ضرر می شود، خوردن روزه اشکال نداشته است.»
    آیت الله خامنه ای در ادامه افطار روزه در زمانی که خوف ضرر وجود داشته باشد، می فرمایند: «براى هر روز باید یک مد طعام به فقیر بدهید و قضاى روزه را هم بعداً به جا آورید.»
    آیت الله مظاهری در مورد زن شیردهی که نمی داند روزه گرفتن جهت خود و فرزند اش مضر هست، می فرمایند: «از دکتر متدین و متخصص بپرسد.»
    نکته ای که تفاوت دارد آن است که حضرات آیات وحیدخراسانی و سیستانی راجع به روزه نگرفتن مادر شیرده قیدی را مطرح می کنند: «این حکم در صورتی است که شیر خوردن این فرزند از راه دیگری میسر نباشد و اگر میسر باشد، واجب است آن زن روزه بگیرد.» آیت الله سیستانی نیز این امر را احتیاط واجب دانسته و می فرمایند: «بنابر احتیاط واجب این حکم تخصیص داده شده است به موردى دارد که شیردادن فرزند منحصر به همین راه باشد، ولی اگر راه دیگرى براى شیر دادن فرزند باشد- مثلاً این که چند زن در شیر دادن او شرکت کنند- بنابراحتیاط واجب باید روزه بگیرد.»
    – سؤال: وظیفه روزه زنی که نوزادش را شیر می دهد، چیست؟
    پاسخ: در این باره نظر آیت الله صافی آنست که: «چنان چه روزه براى فرزند و یا مادر او به خاطر شیر دادن ضرر داشته و یا احتمال عقلایى ضرر مى داده که قهراً موجب خوف ضرر می شود، خوردن روزه اشکال نداشته هست، ولى باید براى هر روزی که خورده یک مد طعام مانند گندم و جو و برنج به فقیر غیر سید بدهد و دادن پول این ها کفایت نمى کند و باید قضاى روزه ها را نیز بگیرد.»
    اما بعضی دیگر از مراجع بر این عقیده اند که اگر ضرر متوجه مادر باشد، کفاره روزه واجب نیست و تنها قضای آن مورد نیاز هست. آیت الله خامنه ای در این باره با تأکید بر احتیاط واجب بودن کفاره می فرمایند: «اگر روزه گرفتن باعث کمى شیر او و ناراحتى فرزند شود یا براى خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول باید براى هر روز، یک مد طعام (تقریباً ۷۵۰ گرم گندم یا نان یا برنج یا مانند آن) به فقیر بدهد و در فرض دوم، این امر احتیاط واجب است و در هر حال، روزه ها را باید قضا کند.»
    آیت الله وحیدخراسانی نیز این امر را احتیاط مستحب دانسته اند و آیت الله مکارم شیرازی در این رابطه فرموده اند: «چنان چه روزه گرفتن در این مدت جهت او ضرر داشته، قضا ندارد، ولی اگر جهت فرزند ضرر داشته، باید قضای آن را هم به جا بیاورد.»

    واژه های کلیدی: آیت الله خامنه ای | مواد غذایی | زنان باردار | وعده غذایی | روزه گرفتن | ماه رمضان | خوردن شیر | بارداری | استفاده | باردار | بارداری

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های زبان اصلی دینامیک غیر خطی
  • منابع اورجینال کتاب خوداموز
  • کتب قوم نگاری زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های واترمارک در ساختمان داده
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • خرید کتاب های اختر فیزیک از آمازون
  • کتاب های غدد و متابولیسم اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی علوم فضایی
  • هاردکپی کتاب های متالورژی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علوم اجتماعی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>