اطلاعیه سایت
به گفته دکتر مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی، رسانه ملی و به خصوص تلویزیون چند نقش خاص در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری داشته هست.
عبارات مهم : تلویزیون – رسانه ملی رسانه ملی جهت هر یک از نامزدها ۵۵۰ دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی در نظر گرفته بود که خوشبختانه تمام آنها از همه ثانیه ها نهایت استفاده را کردند تا با مخاطبان خود مواجه شوند. رسانه ملی به خصوص تلویزیون در این دوره نقش مهمی در تقلیل دادن پول و سرمایه جهت تبلیغات داشت و توانست هزینه های بسیار هنگفت را در این زمینه کم کردن دهد و نامزدها توانستند از ظرفیت های بالای رسانه ملی استفاده کنند و در ساعات متفاوت با مردم ارتباط برقرار کرده و مطالب خودشان را مطرح کنند.
از سوی دیگر، رسانه ملی نقش مهمی در بصیرت بخشی و زیاد کردن آگاهی داشته است که در این باره می توان به مناظره های زنده اشاره کرد که ابتکار تلویزیون و شرکت صدا و سیما بود. البته بعضی نهادها مخالفت کردند، ولی خوشبختانه با پشتیبانی افکار عمومی این زمینه به وجود آمد تا مناظره ها به شکل زنده برگزار شود. در این ایام که کار ما آگاهی بخشی و بصیرت بخشی بوده، میزان بینندگان تلویزیون به شدت زیاد کردن پیدا کرده و مرجعیت رسانه ملی تا ۸۰ درصد در مقام اطلاع رسانی زیاد کردن داشته هست. در واقع تلویزیون کشور عزیزمان ایران ۸۰ درصد از داده های مورد نیاز مخاطبان را در اختیارشان قرار داد و این رکورد منحصر به فردی در داخل کشور نسبت به سایر رسانه ها بود. در واقع مراجعه مردم به رسانه ملی نسبت به اینستاگرام، تلگرام، فیس بوک و … اینترنتی قابل مقایسه نیست. این مهم تا آخر مناظره ها طی شد و این مرجعیت ادامه پیدا کرد.
از دیگر شاخصه های ممتاز رسانه ملی، رعایت عدالت و انصاف است که در تمامی برنامه های ضبطی تولیدی و زنده کاملا رعایت شده است هست. شاید بد نباشد به این توصیه اشاره کنم که ستادهای نامزدها تنها اشراف به برنامه های خودشان دارند و خیلی راجع به داوطلبان و بازتاب آنها مطلع نیستند؛ بنابراین کارهای دیگر نامزدها را یا نمی بینند یا کم می بینند، ولی رسانه ملی با اشراف کاملی که دارد، برنامه ها را بر مبنای عدالت و انصاف بازتاب داد و جلوی هرگونه سوءتفاهم را هم گرفت. در واقع تلاش کرد در باکس های متفاوت برنامه های نامزدها را منعکس کند.
نقش رسانه ملی در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت بسیار سنگین بود، لیکن در این مرحله باید آخرین نقش خود را ایفا می کرد. روز جمعه وظیفه به تصویر کشیدن حضور پرشور مردم را به عهده داشت و این نقش به عالی ترین شکل انجام شد. نمایش همکاری بالای مردمی اهمیت بسزایی داشت. تلاش کردیم این اتفاق به عالی ترین نحو صورت بگیرد.
در واقع با تصویر میلیونی مردم و بازتاب آن در رسانه ملی، اقتدار سیاسی و انسجام ملی کشور عزیزمان ایران را در سطح منطقه و دنیا نشان دادیم، چون فینال انتخابات روز جمعه بود که باید همکاری بالای مردمی را بازتاب می دادیم. بازتاب حضور میلیونی مردم افتخار بزرگی جهت رسانه ملی است و از نخستین ساعات رای گیری با حضور مقام معظم رهبری برنامه ها را شروع کردیم و تا آخر ساعت رای گیری ادامه داشت. فقط به بعضی شبکه ها این وقت و رخصت داده شد که در فواصل بازتاب حضور پرشور مردم برنامه های سرگرم کننده جهت نوجوانان، جوانان و کسانی که رای داده اند، پخش کنند ولی در مجموع همه شبکه های تلویزیونی کاملا درگیر امر انتخابات و به نمایش در آوردن حضور پرشور مردم کشور عزیزمان ایران بودند.
واژه های کلیدی: تلویزیون | رسانه ملی | رسانه ها | تلویزیون | انتخابات | برنامه | بازتاب | میلیونی | نمایش | ایران