اطلاعیه سایت
تولید ریل ملی بیش از بیست سال است که از سوی شرکت های راه آهن و ذوب آهن به مرحله تفاهم نامه رسیده ولی هیچ گاه تولید آن عملیاتی نشده هست.
تولید ریل ملی بیش از بیست سال است که از سوی شرکت های راه آهن و ذوب آهن به مرحله تفاهم نامه رسیده ولی هیچ گاه تولید آن عملیاتی نشده هست.
آقای وزیر راه ،ریل ملی به کجا رسید؟
عباس آخوندی اخیرا در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد وزارت راه و شهرسازی آماده است تا همه تولیدات ریل داخلی را یک جا خریداری کند؛ با این وجود اوضاع قراردادهای شرکت راه آهن با شرکت ذوب آهن اصفهان در طول ۲ دهه گذشته عملا چیزی غیر از این ادعای آخوندی را نشان می دهد؛ به گونه ای که راه آهن و ذوب آهن تا به حال سه بار قرارداد تولید ریل ملی و فروش آن به راه آهن را با یکدیگر امضا کرده اند؛ ولی در هر سه مرتبه، این قراردادها عملیاتی نشده هست؛ به معنای دیگر تا کنون حتی یک کیلوگرم ریل ملی نه تولید شده است و نه در ریل گذاری های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور استفاده شده است است.
آقای آخوندی مسکن مهر هیچ، ریل ملی به کجا رسید؟
بر اساس این گزارش، همکاری راه آهن و ذوب آهن نخستین بار در دهه ۷۰ مطرح شد و در سال ۷۳ نخستین تفاهم نامه بین این دو شرکت به امضاء رسید. ولی بعد از تولید نخستین سری از محصولات ذوب آهن، به علت آنچه کیفیت پایین ریل تولیدی عنوان میشد تولید آن ادامه نیافت و متوقف شد.
با این حال بعد از گذشت بیش از ۱۴ سال و در سال ۸۷ بار دیگر تفاهم نامهای در خصوص تولید ریل در داخل کشور به امضای آهنی ها ـ راه آهن و ذوب آهن ـ رسید که آن هم بعد از مدتی به علت کارشکنی راه آهن به بهانه از رده خارج بودن ریل های تولیدی ذوب آهن با نام U۳۳، این تفاهم نامه نیز به آخر نرسید و تولید ریل ملی ناکام ماند.
تولید ریل ملی بیش از بیست سال است که از سوی شرکت های راه آهن و ذوب آهن به مرحله تفاهم نامه رسیده ولی هیچ گاه تولید آن عملیاتی نشده هست.
در نهایت در سال ۹۳ سومین تفاهم نامه یکسان میان ذوب آهن و راه آهن جهت تولید ریلهای UIC۶۰ منجر به امضاء قرارداد شد. این بار شرکتی که در اجرای قرارداد تعلل می کرد، ذوبی ها بودند. بعد از تأخیرهای مکرر ذوب آهن به بهانه عدم پایبندی راه آهن به تعهدات خود از جمله پیش خرید ریل، آخر در آذر ماه ۹۵، راه اندازی خط تولید ریل به اصطلاح ملی که از آلمان وارد شده است بود در ذوب آهن به اتمام رسید و این خط تولید طی مراسمی با حضور معاون اول مدیر جمهور افتتاح شد.
بر اساس این گزارش، مدتی بعد از افتتاح خط تولید ریل ملی در کارخانه ذوب آهن، شرکت راه آهن خبر از امضای قرارداد خرید ۴۰ هزار تن ریل تا آخر همان سال (۹۵) داد. محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل سابق راهآهن جمهوری اسلامی در این رابطه گفت: «مقرر شده است تا آخر سال، شرکت ذوبآهن ماهانه ۱۰ هزار تن از این ۴۰ هزار تن را تحویل دهد و ما نیز به صورت نقدی خریداری کنیم؛ بعد از اجرای این قرارداد، آماده عقد قرارداد تازه جهت تولید ۱۰۰ هزار تن ریل UIC۶۰ هستیم.»
این در حالی است که با گذشت چند ماه از انتشار این اخبار و عدم تولید و استفاده از ریل ملی جهت محورهای آماده به ریل گذاری، نشانه هایی از بروز مشکلاتی تازه بر سر راه تولید ریل ملی دیده می شود.
آقای آخوندی مسکن مهر هیچ، ریل ملی به کجا رسید؟
در ارتباط با همین عنوان بهمنماه سال گذشته معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مصاحبهای با یکی از خبرگزاری ها خبر از برطرف این مسئله با فاینانس هندی داد. جبارعلی ذاکری با اشاره به پیگیریها جهت استفاده از ریل ملی در پروژههای زیرساختی حملونقل، اظهار کرد: ظرف چند ماه گذشته دولت و وزارت راه و شهرسازی مذاکرات مستمری را با هندیها جهت تأمین فاینانس تولید ذوبآهن انجام دادهاند. بر این اساس، هند شمش مورد نیاز تولید ریل را در کارخانه ذوبآهن اصفهان و از محل منابع فاینانس تأمین میکند که بهاینترتیب ریل UIC۶۰ باکیفیت جهت نخستین بار در کشور تولید میشود.
به گفته این مقام مسئول در حوزه ساخت و توسعه خطوط ریلی، با توجه به مذاکرات انجامشده تولید ریل ملی از ۲ ماه آینده شروع میشود.
تولید ریل ملی بیش از بیست سال است که از سوی شرکت های راه آهن و ذوب آهن به مرحله تفاهم نامه رسیده ولی هیچ گاه تولید آن عملیاتی نشده هست.
حال با گذشت بیش از ۳ ماه از آخرین بیانات مسئولان در رابطه با تولید ریل ملی و عدم تحقق وعده ۲ ماهه، مهم است مسئولان امر درصدد پاسخگویی به افکار عمومی و برطرف ابهامات پیشآمده در خصوص تأخیرهای مکرر پیشآمده جهت تولید ریل ملی برآیند تا هرچه سریعتر شاهد شکسته شدن طلسم تولید این محصول استراتژیک در داخل کشور باشیم.
منبع: مهر
آقای آخوندی مسکن مهر هیچ، ریل ملی به کجا رسید؟
واژه های کلیدی: عباس آخوندی | استفاده | مذاکرات | قرارداد | خبر | اقتصادی |