• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » عمومی » مذهبی » اهمیت ماه رجب‌ یا ماه خدا از نگاه امام کاظم(ع)/ثواب یک روز روزه در این ماه

    اهمیت ماه رجب‌ یا ماه خدا از نگاه امام کاظم(ع)/ثواب یک روز روزه در این ماه

    اهمیت ماه رجب‌ یا ماه خدا از نگاه امام کاظم(ع)/ثواب یک روز روزه در این ماه

    خلاصه خبر:

    امام کاظم(ع) در یک روایتی در باب اهمیت ماه رجب‌المرجب فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می شود.

    در ادامه با کدر همراه باشید

    اهمیت ماه رجب‌ یا ماه خدا از نگاه امام کاظم(ع)/ثواب یک روز روزه در این ماه

    توضیحات تکمیلی:

    ماه رجب؛ فرصت دیدن فیض خدا در آینه دل

    به نقل از خبرنگار گروه استان های سایـت کـدر  از ارومیه ؛ماه‌های رجب، شعبان و رمضان، از ماه‌هاى پرفضیلت خداست، و از تعبیرات بعضى از روایات بر مى‌آید که ماه رجب در میان این سه ماه امتیاز خاصّى دارد، تا آن جا که ماه رجب «ماه خدا» نامیده شده و ماه شعبان «ماه پیامبر» و ماه مبارک رمضان «ماه امّت»! (اقبال، صفحه ۶۳۴)  ماه رجب، ماه عبادت، خودسازی و آغاز یک دوره جدید سلوک انسانی به سمت حضرت باری تعالی است، ماهی که طبق روایتی از حضرت امام موسی کاظم (ع)، سفیدتر از شیر و شیرین تر از عسل می باشد.
    از فضیلت های مهم ماه رجب همین بس که، از رسول خدا (ص) روایت شده است که رجب ماه بزرگ خدا است و هیچ ماهی در احترام و فضیلت به آن نمی رسد و در این ماه حتی جنگ با کافران حرام است. در آستانه شب اول ماه رجب  در اهمیت این ماه همین بس که امام موسی کاظم(ع) در یک روایتی در باب اهمیت ماه رجب‌المرجب فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود، همچنین فرمود: رجب نام نهری است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر است، هر کس یک روز از رجب را روزه بگیرد، البته از آن نهر بیاشامد. برای این ماه خدا اعمال مختلفی ذکر شده است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:  اعمال شب اول ماه رجب از رسول خدا(ص) نقل شده است که به هنگام رؤیت هلال ماه رجب، این دعا را می‌خواند: «اَللّهُمَّ اَهِلَّهُ عَلَیْنا بِالاْمْنِ وَالاْیمانِ وَالسَّلامَةِ وَالاْسْلامِ رَبّی وَرَبُّکَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ»؛
    (خدایا این ماه را بر ما به امنیت و ایمان و سلامت و دین اسلام نو کن، پروردگار من و پروردگار تو (ای ماه) خدای عزوجل است.) و همچنین از آن حضرت نقل شده است که وقتی هلال ماه رجب را می‌دید، می‌فرمود: «اَللّهُمَّ بارِکْ لَنا فی رَجَب وَشَعْبانَ، وَبَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَاَعِنّا عَلَی الصِّیامِ وَالْقِیامِ، وَحِفْظِ اللِّسانِ، وَغَضِّ الْبَصَرِ، وَلا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَالْعَطَشَ»؛
    (خدایا برکت ده بر ما در ماه رجب و شعبان و ما را به ماه رمضان برسان و کمکمان ده برای گرفتن روزه و شب زنده‌داری و نگهداری زبان و پوشیدن چشم و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگی و تشنگی قرار مده.) غسل کردن: سیّد بن طاووس می‌گوید در کتب «عبادات» روایتی از رسول خدا (ص) یافتم که آن حضرت فرمود: هر کس ماه رجب را درک کند و در اول، وسط و آخر آن، غسل کند همانند روزی که از مادر متولد شده، از گناهان خارج شود (و پاک شود).  لیله الرغائب
    از فضیلت های دیگر ماه رجب، لیلة الرغائب یعنی نخستین شب جمعهٔ ماه رجب است، میرزا جوادآقا ملکی تبریزی در المراقبات می فرمایند: اگر نخستین شب از ماه عزیز رجب با شب جمعه مصادف شد خوب است عمل لیلة الرغائب را نیز به جای آورد. اعمال آن به این صورت است که: از رسول خدا (ص) روایت شده است که فرمود: از نخستین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید زیرا ملائکه و فرشتگان خداوند به آن شب، لیله الرغائب می گویند و علت نامگذاری این است که چون یک سوم از شب می گذرد تمامی فرشتگانی که در آسمان ها و زمین هستند، در کعبه و اطراف آن جمع می شوند در این هنگام خداوند آنان را مورد خطاب خویش قرار می دهد و می فرماید: «ای فرشتگان من! هر چه می خواهید از من بخواهید»

    ایام البیض ؛ روزهایی برای روسفیدی وسعادتمندی
    ماه رجب، در تعابیری ماه ولایت و اولیای الهی است، در این ماه روزهای ۱۳و۱۴و۱۵که به آن ‘ایام البیض’ می گویند، دارای فضیلت بسیار و زمان استجابت دعاست.به طورکلی به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری، ایام البیض به معنای روزهای سپید ودرخشان گفته می شود .
    دراین میان، بنا به روایات، ایام البیض ماه های رجب، شعبان و رمضان دارای فضیلت بسیار و زمان استجابت دعاست. حال اگر دعا که خود عبادت است با عبادت اعتکاف که آن نیز با عبادت روزه مقرون است، همراه شود، فرصتی ناب برای تزکیه و طهارت روح فراهم می آید؛ فرصتی که چه بسا می تواند زمینه تحول و تولدی دیگر را برای انسان فراهم کند .   تقویم ماه رجب اوّل ماه: مطابق بعضى از روایات، این روز، روز ولادت امام محمّد باقر علیه‌السلام در سال ۵۷ هجرى قمرى است. دوم ماه: مطابق برخى از روایات روز ولادت امام على النّقى علیه‌السلام در سال ۲۱۲ هجرى است. سوم ماه: روز شهادت امام على النّقى علیه‌السلام در سال ۲۵۴ است. دهم ماه: روز ولادت امام محمّد تقى علیه‌السلام طبق بعضى از روایات است. سیزدهم ماه: روز ولادت امیر مؤمنان على بن ابى طالب علیه‌السلام است. بنا بر مشهور این مولود عزیزِ جهانِ انسانیّت، ۱۲ سال قبل از بعثتِ رسول خدا صلى الله علیه وآله در داخل خانه کعبه، چشم به جهان گشود. پانزدهم ماه: مطابق برخى از نقل‌ها، روز وفات حضرت زینب کبری علیهاالسلام در سال ۶۳ هجرى است. هجدهم ماه: روز وفات جناب ابراهیم، فرزند رسول خداست. بیست و پنجم ماه: روز شهادت امام موسى بن جعفرعلیه‌السلام در سال ۱۸۳ هجرى است. بیست و ششم ماه: مطابق روایتى، روز وفات حضرت ابوطالب رضوان الله علیه است. بیست و هفتم ماه: روز بعثت پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه وآله به نبوّت است.اعمال ماه رجب

    پیامبراكرم (ص)فرمود:
    هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، مستوجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.

    اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شركت در میهمانی ماه مبارك رمضان می باشد. برای درك عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.

    پیامبراكرم(ص) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است.

    روز پنج شنبه اول آن ماه – در صورت امكان و بلا مانع بودن-  روزه گرفته شود.

    چون شب جمعه شد؛ ما بین نماز مغرب و عشاءدوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود.

    و درهر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.

    و چون دوازده ركعت به اتمام رسید،هفتاد بار ذكر” اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله” گفته شودپس از آن در سجده هفتاد بار ذكر” سبوح قدوس رب الملائكة والروح” گفته شود.
    پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر” رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم” گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. به اجابت میرسد ان شاءالله. حجت الاسلام علی حسنی استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های سایـت کـدر  از ارومیه ؛ ماه رجب در تقویم اسلامی ماه ویژه‌ای است؛ همین بس که اساس اسلام در ماه رجب پی ریخته شد؛ چرا که رسول اکرم (ص) در این ماه به نبوّت مبعوث شد و رسالت الهی خویش را آغاز نمود.
    وی ادامه داد: علاوه بر این، رجب یکی از چهار ماه حرام است و مناسبت‌های مذهبی پر فضیلتی مثل تولّد و شهادت چندتن از امامان علیهم‌السّلام، ایّام بیض و لیلة الرغائب را در خود دارد.

    حسنی  افزود: در کتاب‌های روایی و دعایی ما، احادیث متعدّد و متنوّعی در فضیلت ماه رجب و نیز در فضیلت اعمال و مناسک آن نقل شده است که بخشی از آن را محدّث قمّی در کتاب مفاتیح الجنان بیان کرده است. به طور خاصّ روزه این ماه فضل و فایده‌ بسیاری دارد؛ مثلاً طبق بعضی از احادیث می‌تواند موجب بخشش گناهان عظیمی مثل عقوق والدین و قطع رحم شود که شاید در شرایط دیگر، قابل بخشش نباشند.
    همچنین او ادامه داد: توبه و استغفار نیز در این ماه زیاد سفارش شده است. علاوه بر این، نماز، ذکر تسبیح، زیارت اهل بیت خصوصاً زیارت امیر المؤمنین و امام حسین و امام رضا علیهم ‌السّلام، عمره‌ مفرده، غسل، خواندن ادعیه مخصوص، قرائت سورهٔ توحید و … نیز در ماه رجب توصیه شده است. اثر و ثوابی که برای برخی از این اعمال در احادیث ذکر شده، حیرت‌آور و شگفت‌انگیز است.
    گزارش از ندا موسی زاده

    خلاصه خبر:

    امام کاظم(ع) در یک روایتی در باب اهمیت ماه رجب‌المرجب فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می شود.

    در ادامه با کدر همراه باشید

    اهمیت ماه رجب‌ یا ماه خدا از نگاه امام کاظم(ع)/ثواب یک روز روزه در این ماه

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود منابع مرجع هنر ارتباطات
  • خرید کتاب های زبان اصلی موسیقی (گیتار)
  • خرید کتاب های زبان اصلی کتب عاشقانه
  • دانلود منابع مرجع طب آزمایشی
  • خرید کتاب های بازار یابی از آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی جمع آوری
  • کتاب های انتشارات اورجینال
  • هاردکپی کتاب های گیاه شناسی
  • کتب آزمون آیمت ایتالیا زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های فرزندان
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>