• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » گردشگری » دانستنی های سفر » معرفی شهری در ایران با قدمت ۸ هزار سال

    معرفی شهری در ایران با قدمت ۸ هزار سال

    خلاصه خبر:

    شهرستان تکاب یکی از شهرستان های آذربایجان غربی است که تاریخ پر رمز و رازی را در دل خود جای داده است.

    در ادامه با کدر همراه باشید

    معرفی شهری در ایران با قدمت ۸ هزار سال

     

    توضیحات تکمیلی:

    سفر خاطره انگیر به سرزمین هشت هزار سال+تصاویر

    به نقل از خبرنگار گروه استان های سایـت کـدر  از ارومیه ، شهرستان تکاب یکی از شهرستانهای آذربایجان غربی است و در جنوب شرقی این استان واقع شده است. این شهرستان آثار تاریخی غنی را در دل خود جای داده است که قدمت آن ها به ۸ هزار سال قبل می رسد. همه ساله نیز هزاران گردشگر داخلی و خارجی به این شهرستان سفر می کنند و خاطرات خوبی را رقم می زنند. در این گزارش سعی شده مهمترین آثار تاریخی و گردشگری این شهرستان را معرفی کنیم.  مجموعه جهانی تخت سلیمان مجموعه جهانی تخت سلیمان و آثار باستانی آن یکی از مهم‌ترین و مشهورترین مراکز تاریخ و تمدن کشور ایران است که در کوهستان‌های غرب کشور و در محل بسیار مصفا و خوش آب و هوایی قرارگرفته است. این مجموعه در زمان‌های قدیم دارای موقعیت سوق‌الجیشی حساسی بوده است. بقایای این اثر تاریخی بر روی جبهه‌ای از سنگ در ۴۸ کیلومتری شمال شرق تکاب قرارگرفته در میان انبوهی از آثار طبیعی و مصنوعی مانند دریاچه‌ها، آبگرم‌ها، قبور کهن‌سال و ابنیه تاریخی دیگر احاطه‌شده است. تخت سلیمان یا شهر گنجک در یک دره سرسبز در بلندی سه هزار متری، سرشار از جاذبه‌های کم‌نظیر طبیعی- تاریخی واقع‌شده، این ناحیه همان شهر مشهوری است که بنا به نوشته‌های کهن، زادگاه زرتشت بوده و در نوشته‌های پهلوی به نام «گنجک» خوانده شده است. برای رسیدن به مجموعه جهانی تخت سلیمان اسرارآمیز مسیرهای متعددی از جمله دندی- زنجان – تکاب – تخت سلیمان، ارومیه – شاهین دژ- تکاب، جاده بیجار وجود دارد مسیرهایی که در فصل بهار چشم‌انتظار گردشگران و میهمانان داخلی و خارجی است.تخت سلیمان مجموعه ای تاریخی است مشتمل بر دریاچه طبیعی، آتشکده آذرگشنسب، معبد آناهیتا، بنای چهارتاقی، تالار و کاخ شاهی که بر روی صفه ای سنگی که از رسوب مواد کانی و طی میلیون ها سال ایجاد شده است، بنا گردیده. این مجموعه که امروزه ( یا بهتر است بگوییم بعد از فتح ایران توسط اعراب ) تخت سلیمان نامیده می شود، در گذشته به آتشکده ی آذرگشنسب معروف بوده است. هرچند قدمت سکونت گاه انسانی تخت سلیمان به هزاره ی اول قبل از میلاد مسیح برمی گردد اما اوج شکوفایی آن مربوط به دوره ی ساسانیان است. این اعتقاد وجود دارد که تخت سلیمان برای ساسانیان همان ارزشی را داشته که تخت جمشید برای هخامنشیان داشته است.     آتشکده ی آذرگشنسب (آذر گشسب ) بر اساس نوشته های یسنا و اوستا، در ایران باستان سه آتشکده ی مهم وجود داشته است که عبارتند از:  آتشکده ی آذر گشنسب به معنای آتش اسب نر، ویژه ی پادشاهان و جنگاوران.  آتشکده ی آذرفرنبغ  به معنای آتش فر ایزدی، ویژه ی موبدان و بلندپایگان که در فارس قرار داشت.آتشکده ی آذربرزین مهر  به معنای آتش عشق والا، ویژه ی کشاورزان که احتمالاً در حوالی نیشابور خراسان قرار داشته است.  داستان های اساطیری در مورد این سه آتشکده و خصوصاً آتشکده ی آذرگشنسب شنیده می شود که ریشه در باورهای ایرانیان کهن و به ویژه زرتشتیان دارد.  زندان سلیمان یا کوه زندان دیو در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان ( در مسیر شهر تکاب ) کوهی مخروطی شکل وجود دارد که در بالای آن حفره ای به قطر تقریبی ۴۰ متر با عمق تقریبی ۸۰ متر قرار دارد.    آبشار و چشمه های آبگرم قینرجه
    آبشار فصلی قینرجه در قسمت غربی کوه بلقیس و در محل روستای قینرجه در پنجاه کیلومتری شمال تکاب واقع است و زیبایی خاص خود را دارد. این آبشار در مسیر رودخانه این روستا قرار گرفته و در فصول گرم سال آب آن جهت مصارف کشاورزی بسته می شود. همچنین دامنه های کوه بلقیس با ارتفاع ۳۳۳۲متر نیز یکی از زیباترین جلوه های طبیعی منطقه می باشد که پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد.  چشمه های آگرم و جوشان این منطقه معدنی بوده و خواص درمانی دارد .  چمن متحرک چملی گول   (جزیره ی شناور )
    چملی گول (چمن متحرک بدرلو) در کیلومتر ۱۷ شمال شرقی شهرستان تکاب و در ۳ کیلومتری شرق روستای بدرلو از دهستان افشار بخش مرکزی واقع شده است. در داخل دره سرسبز و درختان چنار و بید و نیزار و چمن دریاچه ای به قطر تقریبی ۸۰ متر و با جزیره ای شناور مملو از نی به قطر ۶۰ متر  وجود دارد که در اثر وزش باد به اطراف در حال حرکت می باشد که از طرف شرق دریاچه یک راه باریک منتهی به محدوده و ساحل دریاچه موجود هست که می توان به سطح جزیره رسید . جزیره متحرک چملی با ساحل کناری دریاچه حدوداً ۵/۱ متر در بعضی جاها حدوداً  ۷ الی ۸ متر فاصله دارد که محل شنای بازدیدکنندگان می باشد.

     

     

    معرفی شهری در ایران با قدمت ۸ هزار سال

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های تجهیزات نظامی اورجینال
  • کتاب های ژنتیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های طب اورژانس
  • منابع اورجینال روان شناسی
  • منابع اورجینال پیراپزشکی
  • دانلود منابع مرجع انرژی
  • کتاب های انتشارات اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی خواب هیپنوتیزم
  • خرید کتاب های زبان اصلی پازل
  • هاردکپی کتاب های خانه داری
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>