خانه » پزشکی و سلامت » چگونه از سکته مغزی در امان باشیم؟/ راه های جلوگیری از سکته مغزی
 

 

چگونه از سکته مغزی در امان باشیم؟/ راه های جلوگیری از سکته مغزی

 

صرف نظر از سن و سابقه خانوادگی، سکته مغزی می تواند یک عارضه اجتناب ناپذیر باشد. برخی از عوامل خطر سکته مغزی قابل مهار و کنترل هستند.

چطور باید سکته مغزی را از خود دور کنیم؟

جلوگیری از سکته مغزی

چگونه از سکته مغزی در امان باشیم؟/ راه های جلوگیری از سکته مغزی

صرف نظر از سن و سابقه خانوادگی، سکته مغزی می تواند یک عارضه اجتناب ناپذیر باشد. برخی از عوامل خطر سکته مغزی قابل مهار و کنترل هستند، البته به شرط آن که نسبت به آنها به اندازه کافی آگاهی داشته باشید. در اینجا ۷ راهکار برای شروع مهار خطرات سکته مغزی به شما معرفی شده است.

 

پایین نگه داشتن فشار خون

فشار خون بالا یک عامل خطر بزرگ برای سکته مغزی محسوب می شود و مبتلایان به آن دو تا ۴ برابر بیش از سایرین به سکته مغزی در هر دو جنس زن و مرد مبتلا می شوند. هدف باید فشار خون کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ باشد. برای رسیدن به این هدف کاهش نمک در رژیم غذایی مهم است. میزان نمک مصرفی در روز نباید بیش از یک و نیم قاشق چای خوری یعنی ۱۵۰۰ میلی گرم باشد.

اجتناب از غذاهای پرکلسترول مانند همبرگر، بستنی و پنیر مهم است. خوردن ۴ تا ۵ فنجان میوه و سبزیجات در روز، دو تا سه بار ماهی در هفته و چند وعده غلات کامل و لبنیات کم چرب در روز پیشنهاد می شود. روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی، ترک سیگار و استفاده از داروهای فشار خون در صورت نیاز، شما را به هدف کاهش میزان فشار خون نزدیک می کند.

 

از دست دادن وزن

چاقی و عوارض مرتبط با آن از جمله دیابت و فشار خون بالا، شانس ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهد. اگر اضافه وزن دارید، این را بدانید که از دست دادن کمتر از ۱۰ پوند وزن می تواند تاثیر واقعی بر روی کاهش خطر سکته مغزی داشته باشد. هدف باید نگه داشتن شاخص توده بدنی زیر عدد ۲۵ باشد. برای رسیدن به این هدف بیش از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری در روز دریافت نکنید. افزایش میزان ورزش هایی مانند پیاده روی، گلف، تنیس و … مهم است.

 

ورزش

ورزش منجر به از دست دادن وزن و کاهش فشار خون می شود و یک عامل مهم برای کاهش خطر سکته مغزی نیز هست. مطالعات در سال ۲۰۱۲ نشان داد، زنانی که سه ساعت در هفته پیاده روی می کنند، کمتر احتمال دارد نسبت به سایر زنان سکته مغزی را تجربه کنند. هدف شما باید ورزش با شدت متوسط حداقل ۵ بار در هفته باشد.

برای رسیدن به این هدف هر روز صبح بعد از صبحانه پیاده روی کنید و یا یک باشگاه مناسب را برای فعالیت بدنی انتخاب کنید. از پله به جای آسانسور استفاده کنید و اگر نمی توانید روزانه ۳۰ دقیقه متوالی ورزش کنید، این عدد را بشکنید و جلسات ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای ورزش را دو تا سه بار در روز انجام دهید.

 

از آسپیرین کودک استفاده کنید

مطالعات نشان داده، زنان بالای ۶۵ سال که از آسپیرین کودک روزانه استفاده می کنند، کمتر در معرض خطر سکته مغزی هستند. این دارو کمک به جلوگیری از لخته شدن خون نیز می کند. هدف شما باید مصرف روزانه یک آسپیرین کودک باشد. برای رسیدن به این هدف اول با پزشک تان مشورت کنید تا مطمئن شوید آسپیرین برای شما امن و مناسب است. اگر شما یک اختلال خونریزی دارید نیاز به کاهش دوز آسپیرین و یا عدم مصرف آن دارید.

 

درمان فیبریلاسیون دهلیزی

این اختلال، یک شکل از نامنظم شدن ضربان قلب است که می تواند با خطر لخته شدن خون، به سکته مغزی منجر شود. مبتلایان به این اختلال ۵ برابر بیشتر در معرض سکته مغزی هستند. درمان این اختلال بسیار مهم است و اگر علائمی مانند تپش قلب یا تنگی نفس دارید باید به پزشک مراجعه کنید. شما ممکن است به داروهای رقیق کننده مانند آسپیرین با دوز بالا یا وارفارین به منظور کاهش خطر سکته مغزی ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی نیاز داشته باشید.

 

درمان دیابت

قند خون بالا به عروق خونی خسارت می زند و منجر به سکته مغزی می شود. هدف باید کنترل قند خون و آن هم از طریق مشاوره با پزشک، اتخاذ رژیم غذایی مناسب، ورزش و استفاده از داروهای کاهنده قند خون در محدوده توصیه باشد.

 

ترک سیگار و الکل

سیگار کشیدن خطر تشکیل لخته را به روش های مختلف افزایش می دهد. باعث غلیظ شدن خون و تجمع پلاک در رگ ها می شود. همراه با یک رژیم غذایی سالم و منظم، ترک سیگار یکی از تغییرات در شیوه زندگی برای کاهش خطر سکته مغزی است. با پزشک خود در مورد انواع روش های ترک سیگار مشورت کنید.

 

 

 

چگونه از سکته مغزی در امان باشیم؟/ راه های جلوگیری از سکته مغزی

برای حمایت از ما لطفا کلیک کنید

دانلود

اشتراک گذاری مطلب

daroopost

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
?>