اطلاعیه سایت
گرند ویتارا محبوبترین سوزوکی بازار ایران است که امسال جشن ۲۸ سالگیاش را گرفت. گرند ویتارا در سال ۱۳۸۶ ، در شرایطی که رونیز در دل متقاضیان شاسیبلندهای آفرود جایش را باز کرده بود، مهمان جادههای ایران شد. در آن زمان تنها ۲ سال از عرضه جهانی نسل سوم این ژاپنی میگذشت و به همین دلیل مشتریان ایرانی با خودروی نسبتا بهروزی در بازار مواجه شدند ولی این خودروی بهروز قریب ۹ سال روی خط تولید باقی ماند و از سر جایش تکان نخورد!
یکسال بعد از عرضه گرند ویتارا در ایران، سوزوکی مدلهای ۲۰۰۸ آنرا با تغییراتی تازه معرفی کرد که مهمترین آن حذف انجین ۲٫۰ لیتری ۱۴۰ اسبی بود تا از این به بعد انجین ۲٫۴ لیتری ۱۶۴ اسبی آن (یا ۱۶۹ اسبی به قول ایران خودرو) پیشرانه استاندارد بنزینی آن باشد. خوشبختانه این انجین به ایران هم آمد ولی متاسفانه ۹ سال تولید مداومش آن هم بدون هیچ تغییر محسوسی، فرصتی ناب برای شاسیبلندهای کرهای به وجود آورد تا این ژاپنی با کیفیت را به حاشیه بکشانند و البته موفق هم شدند.
اما گرند ویتارا از طرف دیگر باید با مشکلات دوران تحریم هم دست و پنجه نرم میکرد؛ تحریمها آنچنان جدی بود که بعد از چندینبار توقف مقطعی تولید گرند ویتارا، حتی در سه ماهه نخست ۹۵ که دوران پسابرجامی تازه شروع شده بود تولید آن با ۹۶% کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، مجموعا به ۱۱ دستگاه رسید؛ یعنی حدود ۴ دستگاه در هر ماه! نهایتا با شروع تابستان ۹۵ تولید گرند ویتارا به پایان رسید تا اینکه بعد از وقفهای ۲ ماهه نسخه تازهای از گرند ویتارا وارد خط تولید ایران خودرو مشهد شد؛ درحالیکه همه چشم به راه نسل جدید گرند ویتارا بودیم اما ایران خودرو غافلگیرمان کرد!
معرفی کامل با سوزوکی گرند ویتارا + گالری تصاویر
از شهریورماه ۹۵ بود که تولید گرند ویتارا فیس لیفت شروع شد؛ گرند ویتارایی که هماکنون فروخته میشود متاسفانه محصول سال ۲۰۱۲ است؛ سوزوکی در آن سال با تاخیر زیادی این فیس لیفت را ، که جز حذف پیشرانههای V6 هیچ تغییری در بخش فنی نداشت، به بازار فرستاد. اینکه میگوئیم با تاخیر زیاد، کنایه از حرفهای مدیر تولید سوزوکی است که در دسامبر ۲۰۱۴ لب به انتقاد گشود و گفته بود: گرند ویتارا دیرهنگام بهروزرسانی شد و (در آن زمان) سوزوکی به جای فیس لیفت باید نسل جدیدش را عرضه میکرد. به هرحال فیس لیفت گرند ویتارا هماکنون در بازار ایران حضور دارد ولی آیا این ژاپنی همان امکانات سابقش را دارد؟
گرند ویتارا فیس لیفت ابتدا در نمایشگاه مشهد رونمایی شد؛ در آن موقع ایران خودرو زمان عرضه این ژاپنی را دیماه ۹۵ اعلام کرده بود ولی ظاهرا اوضاع بهتر از آن چیزی که ایران خودرو پیشبینی میکرد جلو رفت و این فیس لیفت ۳۳ ماه زودتر به بازار ایران رسید.
در گرند ویتارا چراغها و جلوپنجره و سپر تغییر کرده است، همچنین رینگها جدیدند و راهنمای LED نیز روی قاب آینههای جانبی قرار گرفتهاند. در کابین هم اتفاق خاصی نیفتاده است ولی باید به تودوزی جدید صندلیها و آینههای تاشو برقی با گرمکن اشاره کرد. همچنین طبق گفتههای مسئولین غرفه ایران خودرو در نمایشگاه مشهد قرار بود دو مورد جدید، یعنی روکش چرمی فرمان و سانروف، نیز در لیست تجهیزات سفارشی این خودرو باشد که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.
در قسمت فنی هم کاملا مطمئن باشید که این فیس لیفت هیچ تفاوتی با گرند ویتارای سابق ندارد. گرند ویتارا فیس لیفت همچون گذشته در دو تیپ دستی (با کد شرکتی ۵۰۷۰۹) و اتومات (با کد شرکتی ۵۰۶۰۹) تحویل مشتریان میشود و خوشبختانه دیگر خبری از تیپهای نیمهفول نیست و هردو تیپ به صورت فول تحویل مشتریان میشود. به غیر از تفاوت فنی ایندو تیپ، که در جدول زیر قابل مشاهده است، در بخش تجهیزات نیز امکانات هردو تیپ مشابه است جز آنکه تیپ اتومات دو مانیتور عقب بیشتر دارد.
گرند ویتارا دستی فیس لیفت | گرند ویتارا اتومات فیس لیفت | |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۴ سرعته اتومات |
مصرف شهری | ۱۱٫۴L/100km | ۱۲٫۵L/100km |
مصرف جادهای | ۷٫۶L/100km | ۸٫۱L/100km |
مصرف ترکیبی | ۸٫۹L/100km | ۹٫۷L/100km |
شتاب | ۱۱٫۷sec | ۱۲sec |
سرعت | ۱۸۵km/h | ۱۷۵km/h |
قیمت تقریبی | ۱۲۹ میلیون تومان | ۱۳۵ میلیون تومان |
گرند ویتارا در ۲۰۱۵ وارد نسل چهارم شد؛ نسل جدید این ژاپنی ابعادی کوچکتر و قابلیتهای آفرود کمتری دارد و شاید به همین دلیل است که سوزوکی، پیشوند گرند را از روی نامش برداشته. در نسل جدید ویتارا، انجین بنزینی استاندارد خودرو حالا ۱٫۶ لیتری VVT است که ۱۱۸ اسببخار قدرت و ۱۵۶ نیوتنمتر گشتاور دارد.
سوزوکی برای این نسل، همچنین نسخه ویژهای با نام Vitara S یا Vitara Sport ساخته که به انجین ۱٫۴ لیتری توربو BoosterJet مجهز است؛ قدرت و گشتاور ویتارا اسپرت بهترتیب معادل ۱۳۸ اسببخار و ۲۲۰ نیوتنمتر است. باتوجه به مذاکرات اخیر ایران خودرو با سوزوکی (و احتمالا با سوزوکی ماروتی که محصولات سوزوکی را در هندوستان تولید میکند)، شانس تولید نسل جدید ویتارا از نیمه دوم ۹۶ بسیار زیاد است.
معرفی کامل با سوزوکی گرند ویتارا + گالری تصاویر