• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » پزشکی و سلامت » سندرم کانال کارپ+ خبرنگاران مراقب دستان خود باشید/تصاویر

    سندرم کانال کارپ+ خبرنگاران مراقب دستان خود باشید/تصاویر

    گاهی فشار زیادکاری و استفاده نادرست از برخی اندام ها ممکن است مسبب ایجاد عارضه هایی همچون از کارافتادگی آن عضو شود.
    سندرم کانال کارپ+ خبرنگاران مراقب دستان خود باشید/تصاویر
    به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ این روزها با ورود تکنولوژی برتر به دنیا، همگان فکر می کنند ابتلا به برخی عوارض و بیماری ها کاهش پیدا کرده در صورتی که به همان نسبت پدیده های نوظهوری رایج شده که بخش زیادی از افراد را درگیر خود کرده است.
    تونل کارپال یکی از آن عارضه های نوظهوری است که این روزها در بین خانم ها تا حد زیادی شایع شده طوری که متخصصان این حوزه نسبت به این عارضه و عوامل مسبب آن هشدار می دهند.
    شاید نتوان اندامهای مختلف بدن را به خوبی در دسته پرکار یا کم کار طبقه بندی کرد اما پرواضح است که این اندام ها گاهی فشار زیاد را نیز نمی توانند تحمل کنند. اشتغال و استفاده بیش از حد از برخی اندامها مثل دست گاهی فرد را با چالش مواجه می کند چالشی که اگر فرد به آن بی توجهی کند به ضررش تمام می شود.
    از فشارهای کاری تا آسیب دیدگی عصب میانی
    محمد اکبری متخصص ارتوپدی گفت: تونل کارپال یک مسیر عبور تنگ از رباط و استخوان ها است که در محل مچ دست قرار دارد.
    وی با بیان اینکه این تونل محل قرار گرفتن عصب میانی و تاندون ها است، ادامه داد: گاهی اوقات به خاطر عواملی مختلف در این ناحیه التهاب رخ می دهد، درواقع ضخیم شدن تاندون های آسیب دیده یا ورم کردن بافت ها باعث تنگ شدن این تونل می شود و به این ترتیب عصب میانی تحت فشار قرار می گیرد.
    وقتی دست در گرفتن یک برس مو هم ناتوان می شود
    سندرم تونل کارپال معمولا به آهستگی و با علائمی مانند سوزش، خارش، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در کف دست و انگشتان،  شروع می شود. علائم این عارضه معمولا در طول شب شدید تر شده و خواب بسیاری از افراد مبتلا را مختل می کند.
    با پیشرفت سندرم تونل مچ دست، علائم آن در طول روز پدیدار شده و معمولا هنگام در دست داشتن اجسام مانند یک کتاب سنگین و یا برس مو، شدید تر می شوند، اگر فشار همچنان روی عصب باقی بماند، می تواند منجر به ضعف در دست و بی حسی پایدار تری شود.
    این متخصص ارتوپدی بیان کرد: با کم شدن مقاومت عصب کف دست در برابر فشار، عملکرد عصب دچار مشکل شده و درنتیجه فرد با علائمی مثل گز گز یا مور مور شدن انگشتان بخصوص انگشت شصت و نشانه روبه رو می شود.
    وی فلج شدن و از کار افتادن برخی عضلات کف دست را ناشی از فشار بسیار شدید به آنها دانست و اظهار داشت: فشردگی عصب موجب بروز علائم سندرم تونل کارپال یا سندرم تونل مچ دست یعنی کرختی، گز گز کردن، لاغر شدن عضلات، عدم توانایی لازم انگشتان برای گرفتن اشیاء و در نهایت ضعف دست می‌شود و درواقع ممکن است اشیا به طور غیر منتظره از دست فرد بیفتد.
    تونل کارپال به این شغل ها رحم نمی کند
    اکبری بیان کرد: به دلایل مختلفی از جمله استفاده نادرست از دست بخصوص در گرفتن اشیاء (مثلا دست به مدت طولانی در حالت خمیده و به سمت پشت قرار گیرد) باعث تنگ شدن کانال، کاهش خون رسانی و ایجاد التهاب می شود که معمولا با درد و تورم همراه است.
    به گفته وی، آسیب دیدگی عصب در اثر فشار به بافتهایی است که مقاومت کمتری دارند.
    این متخصص ارتوپد عنوان کرد: بسیاری از نویسندگان براثر کارکردن زیاد با دست دچار دردهای طولانی مدت در ناحیه دست و گردن می‌شوند که در مچ دست می‌تواند سندرم کانال کارپ را ایجاد کرده و در گردن سبب آرتروز شود، این گونه افراد می‌توانند با بستن مچ‌بند و ورزش‌های ناحیه گردن و دست و انجام حرکات اصلاحی از بروز این دردها جلوگیری کنند.
    وی اعلام کرد: ریسک ابتلا به سندرم تونل کارپال بیشتر در بین افرادی مشاهده می شود که در خطوط مونتاژ کارخانجات، خیاطی، روغن کاری، تمیز کردن، بسته بندی گوشت یا ماهی ، ورزش هایی مثل هندبال، نواختن سازهایی مثل ویلون مشغول به کار هستند همچنین افرادی که از صفحه کلید و رایانه مانند خبرنگاران استفاده می کنند از این عارضه مبرا نیستند.
    از پشت گوش انداختن دردها تا از کار افتادگی دائمی دست
    وی با بیان اینکه هرچه استفاده نادرست از دستها بیشتر ادامه پیدا کند به تبع فشار و آسیب دیدگی بیشتر خواهد بود، عنوان کرد: بسته به بازه زمانی ابتلا به سندروم تونل کارپال تا مراجعه به پزشک برای درمان، مراحل بهبودی فرد از آسان به سخت رده بندی می شود، درواقع هرچه فرد زودتر به پزشک مراجعه کند مراحل درمانی کم هزینه تر و آسانی را پشت سر خواهد گذاشت.
    اکبری ادامه داد: البته روش های متفاوتی برای درمان این عارضه وجود دارد و بسته به اینکه چقدر از زمان ابتلای فرد به سندرم گذشته باشد پزشک معالج روشی از آنها را پیشنهاد می کند.
    این متخصص ارتوپدی اظهار داشت: اگر سندرم تازه شروع شده باشد از روشهای درمانی دارو و فیزیوتراپی و درصورتی که شدت گرفته باشد (لاغری و فلجی بروز کند) از روشهای جراحی برای برداشتن فشار از روی عصب استفاده می شود.
    وی با اشاره به درمان قطعی برای عارضه سندرم تونل کارپال گفت: مراجعه به موقع به پزشک در روند درمانی بسیار موثر است و اگر عصب دست فرد با پشت گوش انداختن این مسئله، قطع شود، دیگر نمی توان راهی برای بهبودی و درمان قطعی اجرا کرد.
    تونل کارپال همان برجستگی روی مچ دست است؟
    این متخصص ارتوپدی درباره تفاوت ایجاد برجستگی روی مچ دست با سندرم تونل کارپال عنوان کرد: گاهی اوقات محتویات مایع مفصلی مچ دست برخی از افراد در اثر فشار بیرون می زند که این عارضه با تونل کارپال کاملا متفاوت است.
    وی با اشاره به برجستگی روی مچ دست ادامه داد: اگر تنها چند ساعت پس از بیرون زدگی، فرد آن را با فشاری ساده به جای خود برگرداند و روی آن را برای مدتی ببندد، دیگر لااقل تا مدتی دوباره برجستگی ظاهر نمی شود اما در غیر این صورت تنها باید با روش جراحی خیلی آسان برجستگی را برداشته و جای آن را بدوزند تا مشکل رفع شود.
    اکبری با بیان اینکه درصورت وارد کردن فشار غیرمتعارف بیشتر از تحمل مفصل به مچ، چنین عارضه ای رخ می دهد، تصریح کرد: افراد باید بدانند این عارضه خطرناک نیست و به جای بافت نرم، حضور برجستگی را به بیرون زدگی استخوان مچ دست تعبیر نکنند.
    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب آزمون آیمت ایتالیا زبان اصلی
  • خرید کتاب های خون شناسی و سرطان از آمازون
  • دانلود منابع مرجع معادلات دیفرانسیل
  • خرید کتاب های اختر فیزیک از آمازون
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • خرید کتاب شعر زبان اصلی
  • منابع اورجینال زیست فناوری
  • خرید کتاب زبان اصلی بیوفیزیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی ترکیبیات
  • خرید کتاب های زبان اصلی نقشه کشی
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>