• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • خانه » علم و تکنولوژی » موبایل و تبلت » مشخصات سونی اکسپریا XA اولترا+عکس

    مشخصات سونی اکسپریا XA اولترا+عکس

    کمپانی سونی در سال جاری تمام گوشی‌های هوشمند خود را در سری جدید X معرفی می‌کند. Xperia XA Ultra نام فبلت میان‌رده‌ای است که با ویژگی‌هایی نظیر نمایشگری با حاشیه‌های بسیار باریک و دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با لرزش‌گیر اپتیکال، برای رقابت با سایر فبلت‌های میان‌رده‌ موجود، روانه‌ی بازار شده است.
    همان طور که می‌دانید سونی با انجام یک بازنگری در طراحی گوشی‌های هوشمند خود، سری جدید ایکس را معرفی کرد. قرار است تمام گوشی‌های جدید سونی از میان رده، فبلت و بالارده در سری ایکس عرضه شوند. در محصولات این سری تمرکز ویژه‌ای بر روی طراحی همگن و یکنواخت و همچنین قدرت عکاسی شده است. ظاهرا سونی قصد ندارد گوشی پایین‌رده و ارزان‌قیمت عرضه کند و بر روی گوشی‌های میان‌رده و بالارده تمرکز خواهد کرد. اکسپریا XA اولترا نام فبلتی است که با بهره‌گیری از نمایشگری ۶ اینچی و پردازنده‌ی هلیو پی ۱۰، در حقیقت نسخه‌ای بزرگ‌تر از گوشی هوشمند اکسپریا XA به شمار می‌رود.

    بررسی
    مشخصات سونی اکسپریا XA اولترا+عکس

    طراحی XA اولترا برخلاف سری نامدار زد، خبری از شیشه نیست. طراحی اکسپریا XA اولترا بسیار شبیه به برادر کوچک‌تر خود، اکسپریا XA است. همانند گوشی یاد شده، در این گوشی نیز شاهد به کارگیری شیشه‌ی نمایشگر ۲٫۵D است، فریم گوشی فلزی بوده و قاب پشتی آن از جنس پلی‌کربنات است.
    مشخصات فنی
    نمایشگر ۶.۰ اینچی IPS با رزولوشن فول اچ‌دی

    پردازنده‌ی هشت هسته‌ای هلیو P10 مدیاتک

    پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T860 MP2

    حافظه‌ی رم ۳ گیگابایت و حافظه‌ی داخلی ۱۶ گیگابایت

    باتری با ظرفیت ۲۷۰۰ میلی‌آمپرساعت

    اندروید ۶.۰.۱ مارشمالو

    دوربین اصلی ۲۱.۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و فیلمبرداری با رزولوشن فول اچ‌دی

    دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 و فیلمبرداری با رزولوشن فول‌ اچ‌دی

    درگاه میکرواس‌دی برای ارتقا حافظه تا ۲۵۶ گیگابایت

    پشتیبانی از دو سیم‌کارت

    پشتیبانی از ۳G و ۴G و بلوتوث ۴.۱

    ابعاد ۱۶۴ در ۷۹ در ۸.۴ میلی‌متر و وزن ۲۰۲ گرم
    در نمای جلویی گوشی، نمایشگر ۶ اینچی خودنمایی می‌کند، این نمایشگر به لطف نبود حاشیه‌ در سمت چپ و راست خود، ۷۶.۶ درصد از بخش جلویی دستگاه را فرا گرفته است که نسبت بسیار خوبی به شمار می‌رود. البته حاشیه‌های بالا و پایین گوشی کمی زیاد هستند اما تاثیری منفی بر زیبایی گوشی نداشته‌اند. روی این نمایشگر را پوششی ضد خش از شیشه‌ی ۲٫۵D فرا گرفته که انحنای بسیار ملایمی در لبه‌های نمایشگر به وجود آورده است، این موضوع سبب می‌شود تا در حین سوایپ کردن به طرفین، حس خوبی به کاربر القا شود.

    بررسی
    مشخصات سونی اکسپریا XA اولترا+عکس

    بدون حاشیه بودن نمایشگر در سمت چپ و راست به مفهوم آن است که محل استراحتی برای کف دست وجود ندارد، این موضوع سبب می‌شود تا اغلب اوقات در هنگام اسکرول و سوایپ با یک دست، کف دست با نمایشگر برخورد کند و بنابراین عملکرد آن دچار مشکل شود. در بخش بالای نمایشگر، برند سونی، اسپیکر مکالمه، حسگر مجاورت، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی و فلش LED دیده می‌شوند. سونی مطابق معمول از کلید‌های ناوبری نرم‌افزاری استفاده کرده است، بنابراین در بخش پایین دستگاه شاهد هیچ‌گونه کلید فیزیکی نیستیم.
    بخش عمده‌ای از فریم دستگاه فلزی است، اما سونی بخش بالا و پایین آن را به جهت آنتن‌دهی بهتر، از جنس پلاستیک ساخته است. در سمت راست فریم، کلیدهای شاتر دوربین، کنترل صدا و پاور دیده می‌شوند، اگرچه کیفیت این کلیدها مطلوب است، اما جایگاهی که برای آنها در نظر گرفته شده، بسیار پایین‌تر از حالت استاندارد است، این موضوع با توجه به بزرگ بودن گوشی، باعث می‌شود تا در هنگام تلاش برای دسترسی به آنها، دچار مشکل شوید.

    بررسی
    مشخصات سونی اکسپریا XA اولترا+عکس

    سمت راست فریم میزبان درگاه‌های سیم‌کارت و میکرو‌اس‌دی است، این درگاه‌ها توسط درپوش پوشیده شده‌اند. در بخش بالای فریم جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و سوراخ میکروفون دیده می‌شوند. اسپیکر، پورت میکرو یو‌اس‌بی و سوراخ میکروفون دیگر دستگاه نیز در بخش پایین فریم تعبیه شده‌اند.

    بررسی
    مشخصات سونی اکسپریا XA اولترا+عکس

    سونی قاب پشتی دستگاه را از جنس پلی‌کربنات مات و بسیار باکیفیتی ساخته است. مات بودن دستگاه از لیز بودن آن می‌کاهد و باعث می‌شود تا دستگاه به خوبی در دست جای گیرد. همچنین این موضوع سبب می‌شود تا چنانچه دستانتان چرب نباشد، اثر آنها بر روی قاب پشتی چندان باقی نماند. دوربین اصلی دستگاه و فلش LED آن در گوشه‌ی بالای قاب پشتی جای گرفته‌اند و برند XPERIA نیز در بخش میانی قابل رویت است.
    در حالت کلی، وزن و ابعاد گوشی به نسبت نمایشگر ۶ اینچی آن مناسب به بنظر می‌رسد و با صرف‌نظر از مشکلاتی که در حین اسکرول و سوایپ با یک دست داشتیم، می‌توان اکسپریا ایکس ای اولترا را فبلت خوش‌دستی نامید. سونی فبلت جدید خود را در سه رنگ سفید، مشکی و لیمویی طلایی روانه‌ی بازار کرده است.

    نمایشگر

    سونی فبلت اکسپریا XA اولترا را به یک نمایشگر ۶ اینچی مجهز کرده است، رزولوشن نمایشگر این گوشی بر خلاف اکسپریا XA، فول اچ‌دی است، بنابراین تراکم پیکسلی آن ۳۶۷ پیکسل بر اینچ است که مقدار قابل قبولی است و پیکسل‌های نمایشگر نیز به سختی با چشم‌های غیر مسلح قابل تشخیص هستند.
    سونی در این فبلت از یک پنل IPS LCD استفاده کرده است، بنابراین نمایشگر زوایای دید بسیار خوبی دارد. دقت رنگ‌ها در نمایشگر Xperia XA Ultra در حد متوسطی قرار دارد، با این حال رنگ‌ها تا حدودی متمایل به قرمز هستند، البته در تنظیمات گوشی امکان تغییر هریک از کانال‌های RGB به صورت جداگانه وجود دارد، علاوه‌بر این امکان انتخاب حالت نمایش از بین Mobile Bravia 2 و Super Vivid فراهم شده است.
    حداکثر میزان روشنایی نمایشگر بسیار زیاد است بنابراین مشکلی در استفاده از گوشی خود در زیر نور مستقیم خورشید نخواهید داشت. میزان حداقل روشنایی نیز در حد مطلوبی است، این به مفهوم آن است که در محیط‌های تاریک در هنگام تماشای صفحه‌ نمایش گوشی، چشمانتان اذیت نخواهد شد.
    اسپیکر
    اکسپریا XA اولترا نیز همانند برادر کوچک‌تر خود از یک اسپیکر بهره می‌برد که در بخش پایین فریم آن جای گرفته است. این محل اگرچه بهتر از پشت گوشی است اما برخلاف اکسپریا ایکس که اسپیکرها در جلوی آن قرار داشتند، محلی ایده‌آل به شمار نمی‌رود.

    بررسی
    مشخصات سونی اکسپریا XA اولترا+عکس

    با اینکه این فبلت از اسپیکر استریو بهره نمی‌برد، اما کیفیت و حجم صدای تولید شده توسط آن در حد بسیار مطلوبی قرار دارد. علیرغم آنکه با اتصال یک هدفون به دستگاه، تا حدودی از کیفیت و حجم صدا کاسته می‌شود، اما باز هم عملکرد آن راضی‌کننده است.
    دوربین
    سونی در فبلت اکسپریا XA اولترا از یک دوربین ۲۱.۵ مگاپیکسلی استفاده کرده است. سنسور این دوربین از نوع Exmor RS با ابعاد ۱/۲.۴ اینچی و گشودگی دیافراگم f/2.2 است. لازم به ذکر است که دوربین اصلی گوشی بر خلاف دوربین سلفی آن مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال نیست.

    بررسی
    مشخصات سونی اکسپریا XA اولترا+عکس

    دوربین گوشی از ردگیری اجسام و فوکوس هیبریدی که در واقع ترکیبی از تشخیص فاز و کنتراست است، پشتیبانی می‌کند. نرم‌افزار دوربین شباهت زیادی با نمونه‌ی موجود بر روی گوشی‌های دیگر سری X دارد، با سوایپ افقی امکان جابجایی بین دوربین اصلی و دوربین سلفی وجود دارد و برای تغییر حالت‌ها نیز باید به صورت عمودی سوایپ کنید.
    حالت‌های عکاسی شامل مواردی همچون Superior Auto، دستی، پاناروما و واقعیت افزوده (AR) است. البته عملکردهای متفاوت دیگری نیز وجود دارد که به راحتی قابل دانلود هستند. سونی قابلیتی موسوم به Quick Capture برای دوربین این فبلت در نظر گرفته است که به کاربر اجازه‌ می‌دهد تا در حالت قفل بودن گوشی، با فشردن کلید شاتر، تصویری را ثبت کند، لازم به ذکر است که گاهی اوقات در این حالت فرصت فوکوس و تنظیم اکسپوژر وجود ندارد.
    تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی، در اغلب موارد کیفیت بسیار خوبی دارند، میزان جزئیات ثبت شده در حد مطلوبی است و نویز آنها نیز نسبتا پایین است. تصاویر به استثناء مواردی با جزئیات بالا نظیر شاخ و برگ درختان، بسیار شارپ هستند. البته گاهی اوقات در مواردی که سنسور دوربین در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد، تصاویر اووراکسپوز می‌شوند و در نتیجه از جزئیات تصویر کاسته می‌شود.
    سونی تمرکز ویژه‌ای بر روی دوربین سلفی اکسپریا XA اولترا داشته است، این دوربین ۱۶ مگاپیکسلی لرزش‌گیر اپتیکال داشته و از سنسور ۱/۲.۶ اینچی Exmor R با گشودگی دیافراگم f/2.0 بهره می‌برد. سونی می‌گوید دست کاربران هنگام عکاسی سلفی بیشتر از عکاسی با دوربین پشت می‌لرزد و از این بابت وجود لرزش‌گیر اپتیکال برای دوربین سلفی لازم‌تر از دوربین عقب است.

    بررسی
    مشخصات سونی اکسپریا XA اولترا+عکس

    دوربین سلفی اکسپریا XA اولترا نیز همانند دوربین پشتی مجهز به فلش LED است، تا تصاویر سلفی در محیط‌های تاریک نیز کیفیت مطلوبی داشته باشند. در اکسپریا XA Ultra برای عکس‌برداری سلفی نیازی به فشار دادن دکمه‌ی شاتر نیست و تنها کافی است دست خود را جلوی دوربین بگیرید تا عکس گرفته شود. نکته‌ی جالب دیگری که سونی در فبلت جدید خود در نظر گرفته محل قرار گیری شمارش معکوس برای عکاسی سلفی است. سونی شمارش معکوس را در نزدیکی لنز دوربین سلفی قرار داده است، تا چشم‌ها در زمان عکاسی به محل درستی خیره شوند.
    هر دو دوربین گوشی قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن فول اچ‌دی و نرخ ۳۰ فریم در ثانیه هستند. فیلم‌برداری ۴K برای بسیاری از کاربران چندان کاربردی نیست، اما در حال حاضر برخی از  گوشی‌های میان رده نیز از آن پشتیبانی می‌کنند. با این حال ویدئوهای ثبت شده توسط اکسپریا XA اولترا شارپ بوده و رنج داینامیک خوبی دارند و نویزی در آنها مشاهده نمی‌شود، البته رنگ‌ها اشباع هستند و تا حدودی به گرمی گرایش دارند. عملکرد فوکوس دوربین نیز پایدار است. در حالت کلی، کیفیت فیلم‌هایی که این فبلت ثبت می‌کند، در حد متوسطی قرار دارند.
    نرم افزار
    رابط کاربری گوشی اکسپریا XA اولترا با رابط کاربری اندروید خام، تفاوت‌های بسیار کمی دارد. منوی تنظیمات، نوار اعلانات و بسیاری از بخش‌های دیگر رابط کاربری مانند اندروید خام هستند. طراحی آیکون‌ها نیز از لبه‌های تیزی که در گذشته شاهد آن بودیم، فاصله گرفته و شکل دایره‌ای دارد.

    بررسی
    مشخصات سونی اکسپریا XA اولترا+عکس

    هوم اسکرین گوشی نسبت به گذشته تغییر زیادی نکرده و شاهد ویژگی مشابه جستجوی اسپات‌لایت در آن هستیم. کافی است صفحه نمایش را به سمت پایین لمس کنید تا نوار جستجو در کنار اپلیکیشن‌های پراستفاده پیش‌روی شما قرار بگیرند. همچنین لیستی از اپلیکیشن‌های پیشنهادی نیز در این بخش وجود دارد تا در صورت نیاز به صورت مستقیم آن‌ها را از  پلی‌استور نصب کنید.

    بررسی
    مشخصات سونی اکسپریا XA اولترا+عکس

    سونی اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های جذابی را به فبلت خود اضافه کرده است، مواردی مانند Xperia Lounge برای دسترسی به محتوای انحصاری نظیر بازی و موسیقی، Sketch برای کشیدن نقاشی، اضافه کردن متن و استیکر به تصاویر و به اشتراک‌گذاری آنها، Movie Creator برای ساعت ویدئو از تصاویر و امکان بک‌آپ گیری از داده‌ها، اپلیکیشن‌ها، پیامک‌ها و سایر اطلاعات، از جمله‌ی این قابلیت‌ها است.

    بررسی
    مشخصات سونی اکسپریا XA اولترا+عکس

    با توجه به بزرگ بودن نمایشگر، سونی قابلیتی را در نظر گرفته است که به موجب آن محتوای نمایش داده شده کوچک می‌شود تا به این ترتیب استفاده‌ از گوشی با یک دست، ساده‌تر شود. این قابلیت با یک ژست حرکتی فعال می‌شود. لازم به ذکر است که امکان انتقال اسکرین کوچک شده به سمت چپ یا راست و تغییر سایز آن وجود دارد.
    بازده و عملکرد
    اکسپریا XA اولترا یک فبلت میان‌رده است، بنابراین سونی در آن از سیستم-روی-یک-چیپ هلیو پی ۱۰ مدیاتک استفاده کرده است، این تراشه که با فرآیند ۲۸ نانومتری ساخته شده، متشکل از واحد پردازش گرافیکی دو هسته‌ای Mali-T860 و یک پردازنده‌ی هشت هسته‌ای ۶۴ بیتی با هسته‌های Cortex-A53 است. فرکانس چهار هسته‌ی این پردازنده بر روی ۲ گیگاهرتز تنظیم شده و چهار نمونه‌ی دیگر فرکانس پایین‌تری دارند. حافظه‌ی رم دستگاه ۳ گیگابایت بوده و حافظه‌ی داخلی آن ۱۶ گیگابایت است که البته حافظه‌ی آن از طریق درگاه میکرواس‌دی تا ۲۵۶ گیگابایت قابل ارتقا است.

    بررسی

    بررسی

    مشخصات سونی اکسپریا XA اولترا+عکس

    همان طور که مشاهده می‌کنید عملکرد گوشی در بنچمارک‌ها، مشابه سایر دستگاه‌های میان‌رده‌ی موجود در بازار است. در طول مدت استفاده‌ای که از Xperia XA Ultra داشتیم، این فبلت به راحتی از پس کارهای روزمره برمی‌آمد و با توجه به سبک بودن رابط کاربری سونی، لگ و افت فریم به ندرت اتفاق می‌افتاد. اما همان طور که در نتایج بنچمارک‌ها مشاهده کردید، اجرای بازی‌های سنگین با گرافیک بالا بر روی این گوشی، آن را دچار مشکل خواهد کرد. با این حال اگر کاربری عادی هستید و علاقه‌ای به انجام بازی‌های سنگین ندارید، گوشی اکسپریا ایکس ای اولترا از پس انتظارات شما به راحتی برخواهد آمد.

    باتری
    سونی فبلت اکسپریا XA اولترا را به باتری غیر قابل تعویضی با ظرفیت ۲۷۰۰ میلی‌آمپرساعت مجهز کرده است. این ظرفیت برای فبلتی با نمایشگر ۶ اینچی و رزولوشن فول اچ‌دی کمی پایین به نظر می‌رسد، چرا که کمپانی‌های دیگر در گوشی‌های میان‌رده‌ی خود از باتری‌هایی با ظرفیت بالاتر استفاده کرده‌اند، اما سونی ادعا می‌کند که اکسپریا ایکس‌ای اولترا تا دو روز بدون نیاز به شارژ مجدد کار می‌کند. با ۱۰ دقیقه شارژ نیز می‌توان از گوشی به مدت ۵.۵ ساعت استفاده کرد.

    بررسی
    مشخصات سونی اکسپریا XA اولترا+عکس

    اما عملکرد باتری این فبلت در عمل چگونه است؟ طبق روال همیشه روشنایی صفحه نمایش این گوشی را بر روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با رزولوشن HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری اکسپریا ایکس ای توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ ۸ ساعت و ۵۰ دقیقه دوام بیاورد که این مدت زمانی متوسط و رو به پایین است. به علاوه اکسپریا ایکس‌ای اولترا می‌تواند تا حدود ۸ ساعت وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.
    شاخصه‌‌ی دیگری که می‌توان برای سنجش عمر باتری در نظر گرفت، طول مدت‌زمان روشن ماندن نمایشگر دستگاه (Screen On Time) است. در طول مدت استفاده‌ی ما از Xperia XA Ultra، با توجه به آنکه در اغلب اوقات اتصال وای‌فای آن برقرار بود، این گوشی در طول رسیدن شارژ از ۱۰۰ درصد به صفر، در حدود ۳ ساعت دوام آورد. بنابراین چنانچه استفاده‌ی سنگینی از گوشی نداشته باشید، احتمالا فبلت میان‌رده‌ی سونی قادر خواهد بود تا یک روز کاری شارژدهی کند.
    جمع‌بندی
    سونی با گوشی Xperia XA Ultra کاربرانی را هدف قرار داده است که به دنبال گوشی هوشمندی با صفحه‌نمایش بزرگ و دوربین قوی هستند و نمی‌خواهند برای خرید گوشی هزینه‌ی زیادی کنند. اکسپریا ایکس‌ای اولترا با وجود دوربین ۲۱.۵ مگاپیکسل و دوربین سلفی قدرتمند قرار است جایگاهی در بازه‌ی گوشی‌های میان رده داشته باشد. این گوشی کیفیت ساخت مناسبی دارد، حاشیه‌های بسیار باریک نمایشگر در دو طرف آن و انحناهای ملایم لبه‌های نمایشگر، حس خوبی را به کاربر القا می‌کند.
    نمایشگر خوب و دوربین باکیفیت از دیگر نقاط قوت اکسپریا ایکس‌ای اولترا محسوب می‌شود، اما قیمت حدودی یک میلیون و سیصد هزار تومانی این دستگاه به نسبت مشخصات سخت‌افزاری آن کمی بالا به نظر می‌رسد، چرا که در این بازه‌ی قیمتی گوشی‌های هوشمندی با توان پردازشی بالاتری نیز وجود دارد، بنابراین چنانچه جزو کاربرانی هستید که صرفا نمایشگر بزرگ و دوربین سلفی باکیفیت جزو اولویت‌های اصلی آنها است، اکسپریا ایکس‌ای اولترا می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.

    مشخصات سونی اکسپریا XA اولترا+عکس

    اشتراک گذاری مطلب

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی طراحی وب
  • کتاب های فنی و مهندسی اورجینال
  • خرید کتاب همایش ها زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع طیف بینی
  • خرید کتاب فلسفه زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی سکوریتی
  • هاردکپی کتاب های تجارت الکترونیک
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی کتب عاشقانه
  • هاردکپی کتاب های فن آوری ریز پردازنده
  • تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
    ?>