اطلاعیه سایت
واقعیت شامپو با رونالدو+نظر شهرام مکری راجب قانون کپیرایت+عکس
شهرام مکری کارگردان سینما معتقد است به دلیل رعایت نشدن قانون کپیرایت در ایران وقتی جوایزی به نام چهرهای مطرح نامگذاری میشود، تکثر موجب کمارزش شدن جوایز میشود.
جشن حافظ که حدود یک ماه قبل برگزار شد برای نخستین بار جایزه عباس کیارستمی را در میان جوایز خود قرار داد و در سال اول این جایزه را به دستان شهرام مکری سپرد.
مکری در گفتوگو با اعتماد، برای توضیح اینکه چطور میتواند رعایت نشدن قانون کپیرایت در ایران در ارزش جوایز تاثیر بگذارد مثالی درباره یکی از تبلیغات تلویزیون زد و چنین توضیح داد: «در بازیهای جام ملتهای اروپا دو تبلیغ از تلویزیون پخش میشد. یکی تبلیغ شامپو با بازی رونالدو بود و دیگری تبلیغی مربوط به یک نوشیدنی با بازی آدمی شبیه رونالدو. تبلیغ اول خارجی و تبلیغ دوم ایرانی بود. در خارج از ایران قانون به شما این اجازه را نمیدهد از کسی شبیه یک چهره مشهور در تبلیغتان استفاده کنید، چون کسی که تبلیغ شامپو را با حضور رونالدو ساخته میلیونها دلار بابت حضور این بازیکن چهره پول خرج کرده، اما کسی که تبلیغی با حضور آدمی شبیه رونالدو ساخته احتمالا به بازیگرش ٥٠ هزارتومان هم نداده است.»
او در پاسخ به اینکه نامگذاری جایزهای به نام کیارستمی به جایگاه این هنرمند لطمه میزند یا خیر،گفت: «اگر بخواهیم از عنوان کیارستمی در یک جشن استفاده نکنیم، خیلی کارهای دیگر را هم نباید انجام دهیم. اما چون خیلی کارهای دیگر را میکنیم، میتوانیم این مجوز را به آدمها بدهیم. به نظرم اهدای این نشانها اسم عباس کیارستمی را بیارزش یا کمارزش نمیکند، بلکه خود جوایز در کثرتشان بیارزش میشوند.»
جشن حافظ که حدود یک ماه قبل برگزار شد برای نخستین بار جایزه عباس کیارستمی را در میان جوایز خود قرار داد و در سال اول این جایزه را به دستان شهرام مکری سپرد.
مکری در گفتوگو با اعتماد، برای توضیح اینکه چطور میتواند رعایت نشدن قانون کپیرایت در ایران در ارزش جوایز تاثیر بگذارد مثالی درباره یکی از تبلیغات تلویزیون زد و چنین توضیح داد: «در بازیهای جام ملتهای اروپا دو تبلیغ از تلویزیون پخش میشد. یکی تبلیغ شامپو با بازی رونالدو بود و دیگری تبلیغی مربوط به یک نوشیدنی با بازی آدمی شبیه رونالدو. تبلیغ اول خارجی و تبلیغ دوم ایرانی بود. در خارج از ایران قانون به شما این اجازه را نمیدهد از کسی شبیه یک چهره مشهور در تبلیغتان استفاده کنید، چون کسی که تبلیغ شامپو را با حضور رونالدو ساخته میلیونها دلار بابت حضور این بازیکن چهره پول خرج کرده، اما کسی که تبلیغی با حضور آدمی شبیه رونالدو ساخته احتمالا به بازیگرش ٥٠ هزارتومان هم نداده است.»
او در پاسخ به اینکه نامگذاری جایزهای به نام کیارستمی به جایگاه این هنرمند لطمه میزند یا خیر،گفت: «اگر بخواهیم از عنوان کیارستمی در یک جشن استفاده نکنیم، خیلی کارهای دیگر را هم نباید انجام دهیم. اما چون خیلی کارهای دیگر را میکنیم، میتوانیم این مجوز را به آدمها بدهیم. به نظرم اهدای این نشانها اسم عباس کیارستمی را بیارزش یا کمارزش نمیکند، بلکه خود جوایز در کثرتشان بیارزش میشوند.»
واقعیت شامپو با رونالدو+نظر شهرام مکری راجب قانون کپیرایت+عکس
اشتراک گذاری مطلب